Jump to content

Rifledilemma, Weatherby Vanguard, Howa eller Tikka?


westbye

Hvilket alternativ?  

115 members have voted

  1. 1. Hvilket alternativ?

    • Alternativ 1, weatherby og zeiss
      46
    • Alternativ 2, Howa Houge
      16
    • Alternativ 3, Tikka T3
      54


Recommended Posts

Jeg har et skikkelig dilemma som jeg håper dere kan hjelpe meg med. For meg står valget mellom tre ulike alternativer basert på samme budsjettbegrensninger. Jeg skal bruke rifla på elgjakt, og hvis jeg skal rekke å bruke ny rifle må jeg få tak i den så snart som mulig, og skyte opp før 1. oktober.

 

Alternativ 1: Weatherby Vanguard synt. i 308. fra XXL til 2990,- + Zeiss Classic 3 - 10 x 50 mm. til 5990,- + A-tec demper til 4000 med montering. Totalpris 12.980. (6990 uten kikkert.) Vil vurdere å smelle på custom stokk fra Boyds, men det blir ikke klart til jakta i år. Demperen blir heller ikke klar til jakta pga. av lang ventetid hos XXLs børsemaker. I tillegg kommer vel ringer og kikkertmontasje. Til jakta får jeg da rimelig rifle med Zeiss optikk, uten demper.

 

Alternativ 2: Howa 1500 Houge fra jaktdepotet. Priset til 5500,- i jaktdepotets gamle brosjyre. Tror den koster 6200 nå. Med picatinny og demper, uten kikkert blir det omkring 9500,- Kommer da til å velge en løsning med forsvarets aimpointsikte til elgjakta, evt. en billig kikkert. Blir antageligvis ferdig med demper til jakta.

 

Alternativ 3: Tikka T3 laminated med picatinny til ca 13.000,- Fra våpensøilen i Bergen. Da blir det ikke penger til verken demper eller kikkert. Igjen blir det å bruke aimpointen til jakta. Kikkert kommer sikkert med på neste års budsjett i stedet.

 

Smertegrensa ligger som dere skjønner omkring 12,- 13.000 kroner. Hva ville dere gått for? Er en ganske erfaren skytter fra HV, men har ikke mange jaktsesongene bak meg.

 

Hvis noen vet om noen som selger en god rifle i 308. w med demper og picatinny og/eller en grei kikkert ferdig montert til den prisen eller mindre er jeg veldig interessert i det. Gjerne i enten Hordaland eller i Oslofjordsområdet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeger, hund og våpen hadde en reportasje om riflepakker til 10 000. Der var Howa representert med M1500, S&L lyddemper, Nikko Stirling kikkert til 9990. Legger du på de siste tusenlappene ordner de sikkert en bedre kikkert og/eller Hogue stokk.

Link to comment
Share on other sites

Weatherbyen har presisjonsgaranti på 1" samlinger på 100m men klarer bedre enn som så.

Har skutt ganske mange hundre skudd i min .30-06 utgave nå og selv om jeg har lite erfaring med jakt så vil jeg påstå at den er plenty god nok!

Uansett rifle så sleng på skikkelige montasjer iallefall. Jeg har Nikon kikkert på min men Zeiss'en er jo en god del bedre. Jeg ville mye heller hatt billig rifle med dyr kikkert enn motsatt iallefall! Slenger du på en Boyds stokk så er du med i gjengen :lol::mrgreen:

(Ok så står det Boyds i nesten alle innleggene mine siden jeg fikk min men det er bare fordi jeg liker den så godt :D )

Link to comment
Share on other sites

Av de tre alternativene du har satt opp, ville jeg gått for Weatherby alaXXL med Zeiss. Da får du en nær gratis rifle og en meget bra kikkert. Ved å gå for Howa betaler du bare 3-4 ekstra lapper for en noe bedre stokk. Søilen er ofte overpriset. Kjøp Weatherbyen. Da har du også penger til et jern til om du vil. Zeiss Classic fra XXL er også mye for pengene. Drit i demper. Kjøp deg heller et par Sordin elektroniske hørselvern til 1600. Just my five cent

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke Kammerfolket som skal velge rifle for deg??

 

Av de alternative "konfigurasjonene", herunder prisene på varene du har satt opp, ville jeg som sagt gått for Weatherby til 2990,-. "Gratis" jern som du sikkert treffer elgen med, og også kan benytte til annen jakt både nå og siden. Howa er overpriset i forhold til Weatherbyen. Tikkaen til 13000!!! er Søilen priset - kunne jo få en Sako 85 Finlight på tilbud omtrent til den prisen tidligere i år. Zeis Classic fra XXL er mye kikkert for pengene.

 

Kjøp Weatherbyen nå. Da har du rifle + bra kikkert til årets jakt. Ved juletider skal du se at du kan gjøre gode riflekjøp fra forhandler. Rifler til 15-16 høvdinger nå, kan du gjerne få til under ti høvdinger ved juletider. Er du ikke fornøyd med Weatherbyen, kan du da kjøpe deg ei rifle til, ha to våpen, til samme pris som et våpen til 13.000 koster i dag.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd her. Kan nok hende jeg heller mot Weatherbyen. Men på bruktmarkedet var det en kar som solgte Tikka T3 lite med Hausken demper og Meopta kikkert til 13.000. Kanskje ikke så dumt det heller...

 

Hva med Zeiss Classic siktene? Jeg er litt bekymra for å bare se hår i kikkerten når elgen kommer rett på posten med 3-10 x 50 mm. 1,5 - 6 x 42 mm er kanskje en bedre "skogkikkert" i så måte? Noen som har noen praktiske erfaringer med 3 x forstørrelse og elg på 15 m hold? Blir det bare hår, eller ser man hele dyret? Har jo mest lyst på 50 mm pga av skumringsfaktoren når jeg skal sitte på Hjortepost i kveldinga. Ellers har jeg gode erfaringer med aimpointen på 200 m banen med HKen. Og det er vel få kikkerter som kan matche den når elgen braser inn på posten og står på 5m hold og stirrer deg i øya.

 

Ellers er det ikke mange som mener jeg bør gå for jaktdepotets Howa. Det er jo litt forskjell til Weatherbyen? Sikringa på Howa er vel bedre i tillegg til en bedre stokk?

Link to comment
Share on other sites

Viss du bestemmer deg for ei litt dyrare rifle og rimelegare kikkertsikte så ta ein kikk på dei nye Redfieldsikta neste gong du er hos Våpen Søilen. Leupold eig no Redfield og begge merka sine kikkertsikter blir produsert på samme fabrikken.Dei har samme gode garantien.

Utifrå omtale hos Redfield og ulike amerikanske jaktmagasin og ved å sjå på spesifikasjonane så ser Redfield sikta ut til å vera like bra eller bedre enn Leupold VX-I optisk. I tillegg har Redfield klikkjustering, noko VX-I ikkje har, og raskare okularinnstilling. Det beste av alt er at prisen er ca 1200-1600 kr billegare enn tilsvarande Leupold VX-I modell :D hos Våpen Søilen.Og mot eit tillegg på om lag 100 kr så kan ein få eit "kulebanekompensator" retikkel.

kr 1593 for ein 3-9x40 er så lite at du heller kan kjøpe eit dyrare sikte seinare om du får råd.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Zeiss Classic siktene? Jeg er litt bekymra for å bare se hår i kikkerten når elgen kommer rett på posten med 3-10 x 50 mm. 1,5 - 6 x 42 mm er kanskje en bedre "skogkikkert" i så måte?
Med mindre du ikke er blind på ett øye eller har et Marty Feldman problem, er det faktisk ikke dumt å bruke begge, da løser dette eldgamle "se pels problemet" seg tvert. Byttet nettopp ut en 1,5-6 med 2,5-10 på hundeførerbørsa, for å se bedre detaljer på elgen før den ligger der.
Mmm?, kjøp weatherby med Zeissen du!. 2990 kr for ei bra rifle med en meget god kikkert er ikke dumt kjøp.
Nei ikke sant, burde vel helst ha løpt og kjøpt, tror ikke det er mange 308er igjen nå.
Link to comment
Share on other sites

Er ikke Vanguard og Howa 99% samme børsa da? (Eller var det tidligere?)

 

Uansett lite vits i å betale ekstra for Hogue stokken på Howaen hvis du uansett tenker på å sette på en Boyds.

 

Her ville jeg nok ha kjøpt Weaterbyen, nettopp for å få mer penger til optikk og annet stash.

Link to comment
Share on other sites

Da er weatherby vanguard synt. 308. med Zeiss klassic 3-10 x 50 mm kjøpt og betalt. Fikk kranglet meg til en rifle som egentlig skulle selges i en riflepakke.

Er godt fornøyd med det, men jeg skjønner veldig godt alle de som foretrekker f.eks Tikka. Man får en helt annen kvalitetsfølelse når man f.eks holder en Tikka lite. Vanguarden kjennes ut som et leketøy fra Kina i sammenligning. Men den skal jo gå minst like bra som Tikkaen. Det blir vel litt som med bil. Man får en helt annen følelse når man setter seg i en BMW, enn om man sitter i en Skoda selv om størrelsen og spesifikasjonene ellers på bilen er ganske like. (Har selv en Skoda, så ingen må hisse seg opp over dette.)

 

Vi får se om det blir en Boyd stokk etterhvert, eller om det blir ny rifle neste sesong. Tipper Weatherbyen kommer til å holde seg noenlunde greit i pris.

 

Tusen takk for alle råd og kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

slenger meg på denne 8)

 

fikk nettopp tilbake søknaden om ervervelse av rifle: Innvilget :D

 

så da gjelder det å finne en rimelig rifle i kaliber 270win. :mrgreen:

 

er det noen pakkeløsninger som det er verdt å ta en kikk på? grunnen til at jeg spør er at jeg er ikke bekjent med alle våpenleverandører i Norges land.

har begrenset budsjett, så håper egentlig å finne pent brukt rifle. og optikk.

 

forøvrig ville jeg ha valgt vanguard'n, grunnet god kritikk og optikken som følger med (obs, obs, min mening basert på minimalt med erfaring :P )

Link to comment
Share on other sites

Disse riflene er populære, men XXL sender helt sikkert fra en butikk som har, eller hvis du kjøper på nettet kommer det sikkert fra hovedlager/Drammen. Jeg har nesten samme kombinasjonen våpen/kikkert, og er nå blitt meget fornøyd. Jeg har en Weatherby Mark V og en Zeiss Duralyt 3-12 x 50. Men en Zeiss classik med lys er heller ikke dumt. Men kort sagt, så gjør du ingen stor feil hvis du kjøper noen av disse riflene. Bra saker alt. Bare pass på at du får en god kikkert på toppen. Det er viktigst.

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt inn riggen i dag (weatherby vanguard og Zeiss 3-10 x 50), og skøt opp til storviltprøven i samme slengen. Den umiddelbare opplevelsen er at rifla er svært presis når den er kald, men begynner å spre godt når du har skutt noen serier. Særlig på oppskytinga til storviltprøven merket jeg det. Følte jeg skulle samlet godt i senter, men treffene kom litt hit og dit. Alle var i god margin innenfor, men likvel var dette litt kjipt. Er nok en veldig fordel med frittliggende pipe som de fleste nye rifler har nå til dags, men dog ikke denne. Dette har jo selvsagt ingen praktisk betydning på elgjakt heldigvis. Neste oppskyting kommer jeg nok til å vente til rifla har blitt god og kald før jeg skyter.

 

Zeiss kikkerten var en veldig hyggelig opplevelse. Kan absolutt anbefales. Gleder meg til å sitte på hjortepost i skumringa med denne. Men hvis man har mulighet, ville jeg nok lagt litt mer i rifla til en annen gang. I hvertfall fått meg en rifle med skikkelig bedding og frittliggende løp. Men det er vel slik med oss gutter, vi blir vel aldri helt fornøyde.

 

Når det gjelder presisjonen på Vanguarden kontra Howa'en så tror jeg som sagt at Howa vil prestere bedre på skytebanen etter en del skudd. Det er da Vanguarden begynner å svikte. På jakt tror jeg det har null å si.

 

En ting til. Jeg holdt på å gå på en smell i dag når jeg skulle handle på XXL. Pakkeprisen på Vanguarden med Zeiss kikkerten var nemlig 10990 kr. Men XXL selger rifla løst for 2990, og kikkerten for 5990. Med litt kjapp hoderegning oppdager man at det da plutselig blir dyrt å handle pakken. Fikk etter litt diskusjon de billigste prisene (takk XXL) og riggen kom på 8500 med ringer og montasje etter en hyggelig rabatt. (uten kofferten som fulgte med i pakken til 10990, men den koster bare 390 løst tror jeg.)

 

Vet ikke om XXL liker at jeg legger ut hvilken rabatt jeg fikk, men synes vi her i Norge betaler nok for utstyret vårt som vi gjør. Nå vet dere andre som skal handle hvilke priser det er rimelig å betale for denne riggen.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe en skal være klar over, få eller ingen amerikanske våpen er bygget med frittliggende løp.

Og det er og årsaken til at en får spredning når en skyter slik at løpet blir varmt. Blir våpnene beddet og løpskanalen frigjort for kontaktpunkter, da oppfører disse våpnene seg slik europeisk bygde våpen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen erfaringer med både KKC sporterstokk og Tommelhullstokk?

Man kan jo få en tommelhullstokk veldig rimelig fra USA, men KKC er jo laget i Norge så der er det ikke noe å hente på gunstig dollarkurs.

 

Hva er det som gir det beste grepet?

Boyds eller Ricards Microfit tommelhull er det jeg har anbefalt og hjulpet folk å bedde på plass i, KKC til 5 laken er bra, men bryter litt med rimelig og bra konseptet. Det blir meget stødige børser til en grei pris

Passer også på å nevne at stokken ligger på og presisjons garantien gjelder 3 skudd, når man ikke betaler mer enn 3-4000 for ei børse, bør man jo innse at det ikke er det samme som en bane rigg. Men med litt pussing bedding får man løpet fritt, eller ny laminat fra statene og man sitter fortsatt igjen og har spart penger mot f.eks en Tikka, og har en meget presis custom rigg uten plast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusset ned løpskanalen på originalstokken på min weatherby men da tok plastklumpen der reimfestet er støpt fast borti løpet. Så da slipte jeg den ned så løpet ble frittliggende. Vel å bra det men stokken er veldig myk sånn att om man bruker anlegg for å skyte så må man sørge for at rifla hviler vekten på underbeslaget eller rett foran. Når jeg gjorde det kunne jeg skyte så mye jeg ville uten at treffpunktet begynte å vandre :D

Dette er 5 skudd @100m skutt med originalstokken og remington UMC ammo. Anlegg som jeg nettopp beskrev:

 

weatherby.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

Westby, gratulerer med nytt våpen. Spørs hvor mye du skal fikle med ting før elgjakta, hvis du ikke har mulighet for å få kontrollert etterpå at kula går der den skal:

 

Jeg ville definitivt frilagt løpskanalen (så snart som mulig).

Dersom avtrekket er dårlig, ville jeg vurdert å bytte dette (kjent problem på Howa, Weatherby etc, men du kan vel ha vært heldig og). (Dette kan du gjøre etter sesongen).

 

Ny stokk (gjerne Hitec) eller lignende (etter sesongen). Tipper du da sitter med en knakende god rifle til totalpris 6-7 tusen - bedre enn det du finner av fabrikkrifler til en slik pris.

 

Ellers kan du beholde våpenet slik det er (duger nok like bra på elgen som alt annet), og vente til et dyrere (10- 20.000 kroners klassen) kommer på tilbud/ blir tilbudssesong - rundt juletider.

 

PS! Det er Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 du har kjøpt,- ikke 3-10??

 

Husk å pusse/ olje rifla de,- ellers blir det kun et "bruk og kast" produkt - noe ingen rifler fortjener å bli behandlet som.

 

Skitt Jakt!

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på weatherbyene kan justeres både på vekt og kryp. Mitt er helt sykt bra nå syns jeg, såvidt merkbar kryp(for sikkerheten) og ganske lett avtrekk.

Justerte selv på begge deler men man skal jo egentlig overlate kryp justeringen til børsemakere da. Jeg har sjekket at jeg ikke klarer å få "hanefall" med sikringen på eller ved å dunke å herje litt med våpenet med sikringen av (Selvsagt uten patron i kammeret!) så jeg føler meg trygg.

Link to comment
Share on other sites

KJøpte selv riflepakke i helgen, tenkte legge litt info om det hvis det er andre som er ute eller en komplett pakke uten at det blir for dyrt. Skal vel i utgangspunktet trene litt og skyte det ene rådyret jeg får tillatelse til på eiendomen. Ergo ville jeg ikke kjøpe noe veldig dyrt i første omgang.

 

Marlin XS7 308W, Hawke Nite-eye 3,5-10x50 kikkert med lys, leupold stålmontasje, A-tec Maxim demper, løp kappet litt, to-fot, reim, pussesett og koffert. Alt ferdig til kr 9.790

 

Ikke skutt med den enda men håper å få til noe i løpet av uka

 

Marlin XL7 finnes i 25-06, 270W og 30.06. XS7 finnes i 7mm.08, 243w og 308w. De kommer etterhvert og i Stainless modell til Norge.

 

Siktet er vel kanskje det svakeste punkt på pakke(eller kanskje ikke). Kjenner ikke så godt til merket men det føles og ser tight og fin ut i finish. Men man kan sikkert få andre kikkerter mot tillegg i pakken.

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...