Jump to content

.22LR/.410 Hva kan jeg bruke denne til?


73alfa

Recommended Posts

Savage 24 it is. :mrgreen:

Den har stått i skapet i mange år (overtatt den fra fatter'n), men den hadde sikkert satt pris på å bli tatt med på jakt. Det er jo ei veldig snerten børse, og i jaktterrenget er det mye tett skog, og derfor kanskje oftest korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært moro med et bilde av denne, 73alfa. En interessant børse. Selv har jeg siklet litt på en M6 Scout, litt i samme kategorien kanskje (?) - Savage'en er nok hakket mer raffinert. M6 finnes i .22LR eller .22 Hornet kombinert med .410. Det ligger et par videoer på Youtube for den som er interessert. Er det noen som vet om M6 har sirkulert på det norske markedet, eller er det noe tema med løpslengder og sånt som har hindret utbredelse her på berget?

 

Artig å høre hva slags praktiske bruksområder man har for en Savage 24. Jeg har vel egentlig kommet frem til at det er litt vanskelig å rettferdiggjøre en anskaffelse av denne typen (i mitt eget hjem i alle fall). Men morsom er den i alle fall! :)

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder av den... :)

Savagen er nok litt mer raffinert enn M6 scout ja, selv om M6en vinner på å være tøff. Etter hva jeg har kunnet lese meg til, så ble Savage Mod24 opprinnelig levert ut til amerikanske piloter, men etterhvert så ble den forkastet på grunn av vekt, og M6 Scout ble tatt frem til dette spesifike formålet. Tidlige M6-modeller hadde visst heller ikke noe trangboring, og mange mente vel at dette ikke var veldig praktisk.

Mod 24 er ihvertfall en artig liten sak, som svært enkelt kan deles for å stappes nedi ryggsekken.

Link to comment
Share on other sites

Åserud solgte M6 på 80-tallet, men hvor mange osv aner jeg ikke.

Ja, ut i 90 tallet også.. Ble annonsert som en overlevelses børse for amerikanske piloter husker jeg.

Vurderte en slik en periode der jeg anså hagle i kombinasjon med .22lr som den ultimate kombinasjon. Litt glad det ble med tanken :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Er litt svak for 24, rent utseendemessig - kanskje den grummeste kombinasjonen jeg har sett er 20/.223 - snakket med de som tar inn Savagen og de skulle ha rundt 10K for å ta inn en og da ble det bråstopp for de planene... :mrgreen:

 

Men venter i spenning på bilder... :D

Når bileta kjem så vil du sjå at det er stor forskjell på dei eldre og dei nyare M24ane. Dei nyare er tyngre og meir klumpete, og ikkje langt på nær så fint laga. Men likevel fascinerande og ein rimeleg inngangsbillett til kombiverden. Dei finst på bruktmarknaden i Europa for ein rimeleg penge, dei var relativt rimeleg ein gong i tida. Den siste nyprisen eg såg på desse var over 800 amerikanske pesetas. Det er dei neppe verd.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...