Jump to content

PPC inn i NSF?


HK416

Recommended Posts

Meg bekjent blir nye skyteprogram godkjent uten problem dersom de ikke krever nye våpen ut over det som allerede kreves i nåværende program. De fleste av de 7 klassene i PPC kan sannsynligvis skytes med våpen en allerede bruker i NSF.

Det blir evt for noen få klasser at en må gjennom en litt lengre godkjenningsprosedyre.

Link to comment
Share on other sites

Etter en utmerket presentasjon og etterfølgende diskusjon, var det avstemming.

 

Ingen stemte mot at PPC opptas i NSF inder faggren pistol. Sannsynligvis kan vi skyte PPC i NSF fra 01.01.2011.

 

Hvordan foregikk den avstemningen ?

Jeg registrert ingen avstemning, var heller ikke med på noen.

Det var forøvrig flere som hadde noen kritiske kommentarer (feks Viggo O og Bromark) til å ta PPC inn i NSF 8)

 

Jeg mener det ikke passer inn der, det eneste riktige er å ha det i et eget forbund :!:

 

Jobb litt mer med rekruteringen, når dere har passert 1000 medlemmer, søker dere om å få opprettet eget forbund :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg oppfattet det som en avstemming. Om måten det ble gjort på var vel styrende, er jeg helt sikker på at en noe mer tradisjonell avstemming hadde gitt et svært klart flertall for PPC inn i NSF, men det hadde vel da i hvertfall vært enkelte, som hadde avholdt seg fra å stemme.

Link to comment
Share on other sites

Status er vel at de ikke er ett godkjent forbund slik at evnt medlemmer må være tilknyttet ett annet forbund for å kunne kjøpe og inneha våpen. Ved å komme innunder NSF vil da alle våpen vi kan kjøpe også bli kjøpt av PPC skyttere. Det eneste som da gjenstår er at POD godkjenner resterende øvelser slik at vi kan ha våpen som dekker feks Standard klassen i PPC siden de fleste som skyter felt har modifiserte våpen som igjen ikke er tillatt brukt.

 

(utifra det jeg fikk med meg på konferansen )

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det var forøvrig flere som hadde noen kritiske kommentarer (feks Viggo O og Bromark) til å ta PPC inn i NSF 8)

Øyh! Ikke prøv å få det til å virke som om Bromark og jeg er enige om noe!

 

Jeg er ikke kritisk til å ta inn PPC i NSF, men syns prinsippene om våpenhåndtering og selve skytingen er såpass forskjellig at det burde være en egen gren på linje med pistol, rifle, viltmål og lerdue(slik får de også det de skal ha av fordelingsnøkkelen økonomisk)

 

Faen, nå var vi litt enige likevel...

Link to comment
Share on other sites

Det var forøvrig flere som hadde noen kritiske kommentarer (feks Viggo O og Bromark) til å ta PPC inn i NSF 8)

Øyh! Ikke prøv å få det til å virke som om Bromark og jeg er enige om noe!

:D Slapp av! Jeg oppfattet ikke Bromark som kritisk i det hele tatt. At man stiller et par helt legitime spørsmål er ikke nødvendigvis det samme som å være kritisk.

 

Denne "Så annerledes" problematikken har jeg svart på i syv år nå, og er vel egentlig gått litt lei :D Det grunner i 99,9% av tilfellene kun i uvitenhet om PPC.

Skal vi se...

PPC skytes med håndvåpen på en poenginndelt skive. Vi skyter på en gitt tid, i forskjellige skytestillinger og på forskjellige avstander.

Huffda! Noe så merkelig driver man vel ikke med i NSF fra før?

Ok, vi har litt strengere, tør jeg si bedre, sikkerhetsregler enn en del andre øvelser. Er det det man er kritisk til?

 

At det stilles spørsmål rundt økonomi forstår jeg godt, og vi skulle gjerne ha brukt mye mer tid på å forklare at PPC er billig for forbundet. Jeg fikk en god del spørsmål rundt dette på "fritiden" under fagkomité møtet. Jeg tror jeg klarte å gi fornuftige svar. Blant annet så trenger man ikke å bruke en krone på dommerutdanning. Nå en skytter tar innføringskurset i PPC, som ikke er en utgift for NSF, blir han samtidig "klassifiseringsdommer", vi dømme nemmelig hverandre.

Årskontingenten til det internasjonale forbundet er jo latterlig liten. Maten du fikk på fagkomité møtet kostet mer :P

At en klubb får ennå en mulighet til å søke om støtte til en 50m bane kan da neppe være negativt? Femti meter med skytebane kan man da bruke til så mangt.

 

Et annet spørsmål som jeg ofte fikk var om det vill føre til merarbeid for NSF. Øh... Ja, hvis man tar inn en øvelse til, så trudde jeg det var forbannet innlysende. Om det vil gå på bekostning av andre? Neppe, NSF kan og vil få bruke den fungerende maskinen vi nå har så mye, og lenge det skulle være nødvendig. En del av oss som idag er med å organiserer PPC vil nok få en del mindre fritid fremover, men det må vi selvfølgelig tåle. Vi har jo bedt om det selv.

 

Ang. POD. PPC vil ikke tilføre noen nye våpen i NSF, så det er egentlig ikke en sak for POD. F.eks. så søker vi jo på en S&W 686 som er helt grei i PPC standard klassene, at vi i ettertid har vrengt revolveren og skrudd på alverdens ekstrautstyr er bare vår egen feil. Så om man vil ha noe ekstra til PPC så er det faktisk aktiviteten det står på.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se...

PPC skytes med håndvåpen på en poenginndelt skive. Vi skyter på en gitt tid, i forskjellige skytestillinger og på forskjellige avstander.

Huffda! Noe så merkelig driver man vel ikke med i NSF fra før?

Så hvorfor trenger vi mere da? :mrgreen:

 

Ok, vi har litt strengere, tør jeg si bedre, sikkerhetsregler enn en del andre øvelser. Er det det man er kritisk til?

Jeg er iallefall skeptisk til at disse to verdenene kolliderer og at det dermed kommer til å bli masse oppstyr rundt forskjellige "sikkerhetsnivå" innen samme forbund.

 

At det stilles spørsmål rundt økonomi forstår jeg godt, og vi skulle gjerne ha brukt mye mer tid på å forklare at PPC er billig for forbundet. Jeg fikk en god del spørsmål rundt dette på "fritiden" under fagkomité møtet. Jeg tror jeg klarte å gi fornuftige svar. Blant annet så trenger man ikke å bruke en krone på dommerutdanning. Nå en skytter tar innføringskurset i PPC, som ikke er en utgift for NSF, blir han samtidig "klassifiseringsdommer", vi dømme nemmelig hverandre.

Igjen, to verdener kolliderer. Hvis PPC blir tatt inn i NSF så må garantert NSF betale for å sende utøvere til internasjonale stevner og mesterskap. Det er ikke billig, kan jeg meddele. Hva angår dommerutdanning så kommer det garantert krav om dette og i NSF er det ikke kultur for å bruke skjønn på dømming. Kulturen du snakket om på konferansen bærer virkelig preg av å ikke ha erfaring med at alt som kan krangles på skal krangles på, både av dommer og utøver. Rett og slett bare litt uerfaren.

 

Men jeg må få presisere igjen: Jeg er FOR at all skyting skal inn i samme forbund, men PPC kan bli en egen fagretning for å bevare sin egen kultur mest mulig, for den er god.

Link to comment
Share on other sites

@viggo: Hvorfor trenger vi mer? Fordi vi har lyst og synes det er moro. Vi som skyter begge deler synes faktisk det :-) Du inviteres herved til mer moro :-)

 

Så langt har det ikke blitt noe oppstyr. Trenger det å bli det om en inviterer inn garvede NSF skyttere? Vi unge og lekne greier fint å håndtere begge retninger uten det minste oppstyr. Vi koser oss faktisk både i NSF- og PPC-skyting. Mange av oss takler "praktisk" og NROF i tillegg - også her uten oppstyr :-)

 

PPC har drevet på siden 1958. Det har gått bra i 52 år i mange land. Skulle inntreden i NSF bryte denne gode tradisjon?

Link to comment
Share on other sites

Hva angår dommerutdanning så kommer det garantert krav om dette og i NSF er det ikke kultur for å bruke skjønn på dømming. Kulturen du snakket om på konferansen bærer virkelig preg av å ikke ha erfaring med at alt som kan krangles på skal krangles på, både av dommer og utøver. Rett og slett bare litt uerfaren.

 

Det har nå fungert i over 50 år med slik uerfarenhet :D (Edit: nhd slo meg på den)

Regelverket gjør at de eventuelle dommerene du vil utdanne ikke kommer til å få noe å gjøre.

Selvfølgelig har jeg opplevd disputter på PPC banen, det er ikke bare engler blant oss heller.

 

Det er jo hyggelig at du sier at vi har en god kultur, og da blir jeg ennå mer forundret over at du vil holde den for seg selv. Tenk om det smitter over :mrgreen:

 

Håper du vil prøve deg på PPC Viggo? Alle andre er også velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal jeg prøve hvis jeg får anledningen. Det ser jo unektelig moro ut.

 

Dere må ikke misforstå meg. Jeg uttrykker skepsis fordi jeg er redd det kommer til å bli problemer når to ulike kulturer møter hverandre så brått som det kommer til å gjøre hvis PPC blir et skyteprogram på lik linje med baneskyting og feltskyting. Håper selvfølgelig min frykt er overdrevet. Jeg skal ikke ta stilling til hvilken sikkerhetskultur som er best av de to.

 

Når det gjelder det med økonomi og å sende utøvere til større mesterskap så står jeg for det jeg sa.

 

Jeg kan også si litt om praktisk skyting siden du nevnte det, nhd:

Det finnes ikke noe praktisk ved skyting. Det mest praktiske hadde vært å kaste stein på en skive. Da slipper man våpensøknader, ammunisjonskostnader, leting etter tomhylser, blystøv, forurensing, skytebaner på over 50 meter og masse styr når man skal fly!

Link to comment
Share on other sites

Min følelse er nok at PPC på sikt bør inn som egen fagrettning. Men når de, som la fram saken ikke så noe behov for det, respektyerer jeg det. Når (for det blir det :D ) disiplinen blir større, mener jeg det vil være naturlig å skille ut til egen seksjon. At det blir utgift for forbundet tror jeg også, men bekymrer meg ikke. Det er naturlig at NSF dekker en del av utguifter for deltagere til internasjonale konkurranser. At PPC i dag ikke gjør det, antar jeg følger litt av en beskjeden (om enn p.t tilstrekkelig) økonomi.

 

Hva jeg oppfattet på Bromark (ut over at han er positiv) var spørsmålet rundt trekk fra hylster. Dersom trekk fra hylster er en del av skytetiden, er det ikke hva NSF skyttere er vant med. Dersom hylsteret kun er for transport, gjøres jo dette også i felt løypene i dag.

Link to comment
Share on other sites

Angående innføring av nye skytegrener.

 

For 2-3 år siden ble sporting (hagle), som ligger under eget internasjonalt forbund (FITASC) tatt inn under NSF paraplyen. De ble lagt inn under fagkomite leirdue. Nå er kanskje tohånds langpang skyttere mindre skeptiske, men det ser ut til å fungere utmerket.

NSF har i alle fall ikke gått konkurs enda, og ingen blåmerker å se på noen av de involverte parter.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en av de få som i NSF som siste året har skutt alle øvelser fra fripistol og luft til Magnum2. Det er helt klart større forskjell på luft og Magnum2, enn der er på 1MR/7MR og PPC.

Å trekke fra hylster er faktisk ikke så ekstremt forskjellig fra klarstilling i felt. De fleste har åndsevner til å klare det på en sikker måte etter at de har fått instruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo hyggelig at du sier at vi har en god kultur, og da blir jeg ennå mer forundret over at du vil holde den for seg selv. Tenk om det smitter over :mrgreen:

 

Med tanke på "sikkerhetskulturen" i NSF, og spesielt på feltstevner ("den er jo ikkje ladd, gjør jo ingenting om munningen peker i alle retninger og mot gud og hvermann"..), vil jo absolutt en tilpassing til PPC's regler være en forbedring.

Når eg har sett på enkeltes håndtering av våpen, både nye og erfarne skyttere, har eg følt et behov for å bruke litt penger på en skuddsikker vest.. :(

Link to comment
Share on other sites

Det er såvidt greit at enkelte ikke er forsiktig med pekevinkelen....

 

Det jeg er mer bekymret over er hva dette vil koste det enkelte medlem, man må kanskje betale en økt kontigent? som kanskje ikke betyr all verden...

 

Men det man må er å ha ett kurs, dette vil enkelte klubber ta seg grådig betalt for slik de gjør pr i dag i noen tilfeller. Her må det settes en maks sum slik at skytterne ikke blir flådd. Enkelte nybegynnerkurs koster over 1000.- kr og slikt bør vi ikke ha det syns jeg....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er såvidt greit at enkelte ikke er forsiktig med pekevinkelen....

 

Det jeg er mer bekymret over er hva dette vil koste det enkelte medlem, man må kanskje betale en økt kontigent? som kanskje ikke betyr all verden...

 

Men det man må er å ha ett kurs, dette vil enkelte klubber ta seg grådig betalt for slik de gjør pr i dag i noen tilfeller. Her må det settes en maks sum slik at skytterne ikke blir flådd. Enkelte nybegynnerkurs koster over 1000.- kr og slikt bør vi ikke ha det syns jeg....

 

K.

 

 

Når det gjelder pris på PPC-kurs, start-kontigent og lignende er dette noko eg snakka om i presentasjonen. I PPC miljøet er det ein uskreven regel om at PPC skal være rimelig å holde på med. Dette vil me så klart prøve å påvirke NSF til å videreføre.

 

Det er ikkje mykje tvil om at skyttere som skyter PPC blir dyktigere skyttere både med tanke på våpenbehandlig og presisjon, eg trur og me vil merke ein økning i aktivitet rundt om i klubbene. Og dette må vel være ein god ting for oss alle?

Link to comment
Share on other sites

Med det siste avsnittet ditt, argumenterer du jaggu godt for å samle alle skyteforbundene under en paraply... :roll:

 

 

1 Legg ned NIF

2 Legg ned alle underorganisasjoner under NIF

3 La alle idretter som ikke brenner krutt eller bensin klare seg selv på reklame, sponsorinntekter og frivillige eller gå nedenom og hjem, ihht Darwins teoremer angående denslags

4 Legg alle skytterorganisasjoner med samtlige medlemmer funnet skikket,edruelige etc etc inn under Det Kongelige Norske Forsvar som frivillige

5 Innfør Forsvarets våpenreglement for samtlige frivillige innehørende under det Kongelige Norske Forsvar

(utledet fra dette; alle våpenavd. etc o.l m.v. innehørende under JD nedlegges med umidelbar virkning grunnet akutt behovsmangel)

6 Overfør budsjettmidler tidligere benyttet av NIF til Det Kongelige Norske Forsvar, øremerket treningsammunisjon og våpen tildelt frivillige

7 Dunk alle sure grinebitere vennlig men bestemt på tåsene med en middels tung frossenlaks til de vedgår at andre ting enn M98 faktisk er svingøy!

 

Vips, der har du fanden hakke meg en ønskedrøm av en paraplyorganisasjon :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men det man må er å ha ett kurs, dette vil enkelte klubber ta seg grådig betalt for slik de gjør pr i dag i noen tilfeller. Her må det settes en maks sum slik at skytterne ikke blir flådd. Enkelte nybegynnerkurs koster over 1000.- kr og slikt bør vi ikke ha det syns jeg...

Helt utrolig enig! Det er helt klart en av de detaljene som må på plass tidlig.

 

Når det gjelder det med økonomi og å sende utøvere til større mesterskap så står jeg for det jeg sa.

Du har sikkert rett, det er fullt mulig å bruke masse penger på det. Det har fått meg til å tenke litt, det er helt klart mulig å sende "landslag" hit og dit, men på en annen måte er det litt av et dilemma for PPC. La oss ta VM, nå er regelverket i PPC slik at VM må være åpent for alle, og det skytes faktisk klasseinndelt. Det er fordi i det øyeblikket VM kun blir for de som er kvalifisert, eller f.eks. landskvoter. Vel, da blir resultatene ugyldige. De kan ikke en gang brukes til klasseføring eller for den sak skyld verdensrekorder :?

Hmm...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ja det får vi til, bare å ta kontakt med meg, Frode eller Leif-Inge det. Regner med at det er en del som vil ha kurs før sesongen. Første stevne er 2. april på banen til BPK. Vårt første stevne blir 17. april.

Det blir 7 stevner (cup-stevner) i Åsane denne sesongen. Bpk skal ha 5 eller 6 tror jeg.

 

Skal legge ut kursdato her inne sånn at de som ønsker kan bli med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det aller meste er i orden, og man kan vel si at PPC-skyting har vært å betrakte som en øvelse innenfor NSF fra 1.1. 2011.

Småting gjenstår, men det meste er i grunn på plass eller på god gli.

Ang. terminlister så var vel årets terminlister for NSF ferdige sent på høsten i fjor. Dermed blir det vel tidligst til neste år at PPC kommer på de samme listene.

Link to comment
Share on other sites

Det meste er vel ikkje på plass? Styret i NSF har vel enno ikkje vedteke at PPC skal bli øvelse i NSF? Sjekk det siste referatet som er lagt ut: http://skyting.no/SiteCollectionDocumen ... l%20FS%20møte%20nr%204,%20desember2010.pdf

 

Husk at fagkomitekonferansen ikkje har nokon vedtaksrett. Det er heller ikkje fagkomiteen som innfører nye øvelsar. Dette er det styret i NSF som må gjere.

Vidare må NSF approbere eit reglement, ha på plass eit utdanningsopplegg, informere klubb, krets etc. Så det er vel enno eit stykke igjen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...