Jump to content

Ammo til jakt! Hva bruker dere?


mikke

Recommended Posts

Jakter en del småvilt selv, å har eksprimintert litt på ammo både på leirdue banen og under jakt. Alt fra bly(når det var låv selfølgeli), bismunth, tungsten, duplex ammo osv..

 

Er litt nyskjerrig på hva andre jegere bruker, og hva dere er mest fornøyd med?

 

Og hva bruker dere til hva? både når der gjelder type ammo og nr på haggel.

Link to comment
Share on other sites

Til and og due har jeg hatt suksess med nittedals #5 (tror det er sink)

Så har jeg fått igjennom noen esker med black cloud og rio steel #2 til måke, kråke og ravn, men disse er ikke og oppdrive lokalt, så nå må jeg vente til jeg skal ut på tur igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Jakter kun skogsfugl og due med hagle.

 

Til skogsfugl: Str 3. Har brukt Eley Alphamax og NoTox i denne størrelsen før. Til dua har jeg tenkt på stål str 5. Merket bryr jeg meg mindre om. Jeg reiser ikke fra en butikk som har Alphamax og leter etter noen som har Rio Venatum for å si det sånn. Tror treffet har mer å si enn merket.

Link to comment
Share on other sites

Jakter kun skogsfugl og due med hagle.

 

Til skogsfugl: Str 3. Har brukt Eley Alphamax og NoTox i denne størrelsen før. Til dua har jeg tenkt på stål str 5. Merket bryr jeg meg mindre om. Jeg reiser ikke fra en butikk som har Alphamax og leter etter noen som har Rio Venatum for å si det sånn. Tror treffet har mer å si enn merket.

 

Har bare 12/70 kammer, så magnum er jo utelukket. bruker du str. 3 på rev også?

Link to comment
Share on other sites

Har bare 12/70 kammer, så magnum er jo utelukket. bruker du str. 3 på rev også?

 

Dette er 12/70-patroner, så det går nok greit. Har bare 12/70 kammer selv. Jakter ikke rev med hagle, men om jeg skulle gjort det, hadde det gått fint med 3'er det og. Reven er ikke veldig "hardskutt" likevel. I følge en kompis funker samme ammo på rådyr og (tror nok jeg hadde gått opp litt selv).

 

12/76 og 12/89 er ikke nødvendig på rev og fugl i hvert fall, selv om jeg hører om folk som bruker magnum på gås. Har ingen erfaring med gåsejakt, men om jeg hadde fått muligheten hadde jeg ikke kjøpt magnumhagle av den grunn uansett.

Link to comment
Share on other sites

nettopp! har ikke skutt rev me haggle jeg heller, så må bare spøre av ren nyskjerrighet!:)

å kommer nokk heller ikke til og skifte ammo under gåsejakta. Vet av erfaring at den er mest harskutt når det beiter (har vingene langs siden), så den første gåsa jeg skal skyte blir nokk en flyvende (med hagle vell og merke)

Link to comment
Share on other sites

Har selv prøvd gytorp duplex patronen til gås, funka greit det, den har ikke så halvgærn

pris heller den patronen, den er ladet med tm hagl som har samme egenvekt som bly. Syns

beste patron til slik jakt er winchester xtended, med egenvekt på 12,5(bly 11) er det god

medisin på gåsa. Var en som spurte etter patroner til skarv, her kan det gå mye ammo så

pris er viktig, stål patroner med høy utgangshastighet funker godt her, federal sine er ok

gjerne i hagl nr3.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...