Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Tenker vi må ha en skikkelig lommelykt tråd.

Mye kjekt å få tak på i lommelyktverdenen, til forskjellig bruk. Fint med en tråd med linker/tester/pris/sammenligning osv på forskjellige lykter.

Denne har blitt fast innventar i sekken og kan anbefales:

fenixl2t_01.jpg

http://www.Fenixstore.com

 

Ellers er denne ganske rå:

http://www.polarion-store.com/pd_expedition_package.cfm

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 7 stk av din favorittlykt, er vel nå kommet seg opp i 185 lumens. Prisene har variert mellom 300 til 420 kr... avhengig av flaksen, kan en vel si :roll:

Fenix har nå forresten noen foxy lommekniver til 10-12 døllar, anbefales.... sånn øff tåpikk.

 

Ser fram til anbefalinger på (enda) heftigere lykter...uten å dra den helt ut til Lupine Betty :D

Link to comment
Share on other sites

Er stolt eier av en Fenix T1 Tactical Q5,

som er en SINNSYKT bra lykt for pengene.

Ikke bare for pengene heller, men generelt.

Har stått og lyst opp skivene på 200m banen med denne uten problem.

Virkelig lyst ble det og i bekmørket.

 

6875_157.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har jo som sikkert enkelte vet fra SL tråden, både L1T,L2T, L2T v2.0, L1T v2.0, T1 og en av de små til nøkkelhanka.

L1T har levd ett stille liv i fruens jakker, mens L2T har hatt ett helvete på jord (som lampe for en maskinarbeider som har mistet den ned en 4-5 ganger, d.v.s. meg). Har nå etter ett par års misbruk, fått litt dårlig kontakt på laveste stille, menst full guff funker uten kontaktproblemer (den lykta er jeg avhengig av for å kunne gjør jobben min).

 

4stk L1T v2.0 lever ett hektisk familieliv hos min brors familie (det fikk en hver i julegave i fjor, og det har med tiden blitt en mere og mere populær julegave, alle bruker de over alt :wink: ).

 

L2T v2.0 som jeg selv har, henger normalt i beltet på feltbuksa mi, og er med på skyting og så store turer den runde kroppen min orker :oops: Ikke ett hikk her heller. Disse er altså en litt kraftigere versjon av de gamle lyktene (og det merkes :D ).

 

Bakdelen med L1T/L2T (uansett versjon) er at de har vert vansklige å finne en stund. :evil: Det jeg liker best med de er at de har kun to lysstyrker og ikke masse dill for å få dem til å virke som tiltenkt. På eller av med knappen, vri for høy eller lav styrke. Genialt enkelt og funksjonibelt (akkurat nå er L2T v2,0 til salgs hos https://www.fenix-store.com/product_info.php?cPath=22_69_71&products_id=335

 

T1 går på CR123A batterier, og er endel tykkere og kantete (rå lysstyrke på den, kombinert med ganske vid fokus, men lyser likevel langt). Liker ikke belteklipset, da det gjør det vondt for fingrene å stille om fra lav til høy (min er ganske tung å vri). Man kan ta av belteklipset, så det er ikke noe en må leve med. Min lever i bilen, og har vel lyst opp ett par hundre hjort, Rådyr, Rev og ikke minst endel under bilen. Lykta er gulle god, men litt for stor til å ha i lommen til vanligt, dette er en veldig liten og snerten beltelykt.

 

Alle er å ånbefale om man får tak i dem, men jeg er spesielt svak for L2T v2.0. Som jeg mener er en av de ultimate små alround lyktene. Solide, enkle å bruke, lyssterke, og med akkurat rett størrelse (2xAA). Det er så tynne de blir med i jakke lomma, så en faktisk har med seg lykt isteden for den vanlige "skulle ha hatt med meg ei lykt" som en ofte tenker når en ser noe 50/100m fra veien som en lurer på, eller ikke finner skruen som datt ned etc etc.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig i at AA batterier er en grei str, kjekt med en standard batteri type på tur også.

Noen som vet om ei grei hodelykt på AA baterier? Bruker ei slik lykt fra petzl hengende rundt halsen på tur nå:

Produit_Image_482.jpg

Helt grei til sitt bruk, altså ikke lyse opp hele vidda, men finne saker og ting i sekken, leselampe og orientering i 7-dukeren.

Minuset er jo bare at den bruker AAA batterier.

 

Fint å høre at flere er blitt hektet på lykter på SL, ikke bare jeg som abonnerer på Fenix lykter altså :lol:

Har en pakke på vei med bla en TK10.

TK10en er oppgitt til å gi 225 lumen i 90min, skal bli gøy å sammenligne den med en Surefire Z6 jeg fant nedstøvet i ei skuff. Surefiren blir nå oppgradert med en drop in LED fra http://www.malkoffdevices.com/ som skal gi 235 lumen+ i 90min.

På candelpowerforums går vistnok denne malkoffdevices saken for å være gode greier, jeg kommer tilbake med en uofisiell test når pakken er i hus 8)

Pokker at det går mot lysere tider :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
TK10en er oppgitt til å gi 225 lumen i 90min, skal bli gøy å sammenligne den med en Surefire Z6 jeg fant nedstøvet i ei skuff. Surefiren blir nå oppgradert med en drop in LED fra http://www.malkoffdevices.com/ som skal gi 235 lumen+ i 90min.

På candelpowerforums går vistnok denne malkoffdevices saken for å være gode greier, jeg kommer tilbake med en uofisiell test når pakken er i hus 8)

Pokker at det går mot lysere tider :oops:

Ikke rare testen, kortversjonen er at Fenix lykta banker trimma Surefire for å si det sånn :D

Link to comment
Share on other sites

Har en Led lenser hodelykt med regulerbar lysstyrke, det er ei veldig god lykt, utrolig godt lys til at det er bare ei pære.

Den leveres med ei neoprene lomme for å ha i beltet.

Beste jeg har hatt i denne størrelsen, lett og stillbar i vinkel.

Krever 3 AAA bat. Utrolig sterkt lys på full guffe. :D

 

image0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er med i den lokale fallviltgruppa og er ute på ettersøk etter påkjørt vilt oftest når lysforholdene er på det dårligste. Hva slags lykt anbefaler brukerne på dette forumet :?: Lykta må være liten og lett med ekstremt gode lysegenskaper på lange avstander. Har prøvd en Tactical Focus T5 fra Led Lenser og ble imonert (bruker til vanlig standard Mag Light 3 D-Cell mens synes den blir litt stor å tung å dra på). Hvordan er denne i forhold til Fenix sin TK10 :?:

Link to comment
Share on other sites

Lykta må være liten og lett med ekstremt gode lysegenskaper på lange avstander. Har prøvd en Tactical Focus T5 fra Led Lenser og ble imonert (bruker til vanlig standard Mag Light 3 D-Cell mens synes den blir litt stor å tung å dra på). Hvordan er denne i forhold til Fenix sin TK10

Hvis du skal ha en lykt(hodelykt) uten kompromisser oppfyller Lupine Betty eller tom. Wilma dine ønsker, og 500% til hvis du mener den T5 lykta imponerte deg.

 

Ta en titt på http://www.lupine-lights.com Klikk på logoen og velg deretter Betty. Klikk så på lighttest og du kan troggle mellom de ulike styrker sånn som lyset er i praksis. Vel, det lyser enda litt mer, men jeg tror det er bevisst, da alle blir enda mer fornøyd.

 

Nå har ikke bilen min allverden lys, men hodelykten min er vel så god. En utrolig lykt, men prisen er ca 8000.- for betty, og 5000 for Wilma. Jeg tror wilma dekker de fleste behov den også.

Levetiden på full pull er 4 timer, og med å dra av 20% på lyset dobbler du levetiden. I praksis har jeg aldri hatt bruk for full styrke. Den lyser greit 2-300 meter, og b r e d t også. Dette er ikke spotlight...

 

Lykt som vil glede deg i mange år, og som er oppgraderbar

Link to comment
Share on other sites

Er med i den lokale fallviltgruppa og er ute på ettersøk etter påkjørt vilt oftest når lysforholdene er på det dårligste. Hva slags lykt anbefaler brukerne på dette forumet :?: Lykta må være liten og lett med ekstremt gode lysegenskaper på lange avstander. Har prøvd en Tactical Focus T5 fra Led Lenser og ble imonert (bruker til vanlig standard Mag Light 3 D-Cell mens synes den blir litt stor å tung å dra på). Hvordan er denne i forhold til Fenix sin TK10 :?:

Om du synes en standard Mag 3D er brukendes, så har du ikke store krav for å si det slik.

En TK10 (har selv en T1) er bare litt større enn en mini mag (passer i neven). Den er ikke for stor og tung, kommer dessuten med egen beltetaske. Den T5en har jeg aldri sett og den er sikkert god, men den største fordelen jeg synes T1 lykta mi har, er den jamne spredningen av lyset på nært hold (og en ser langt nok med den). Eneste bakdel er at de går på CR123A batterier.

Bor du på Møre kan vi sikket arangere ett utlån til test av min Fenix T1 (mistenker T10 for å ha enda bedre reflektor), så kan du teste selv om disse er noe for deg.

 

Når det gjelder hodelykter med skikkligt lys, så er Lupine lyktene noe helt for seg selv (kongen på haugen i åpen klasse kan man vel si, eia hadde jeg hatt råd/bruk for en slik). :D

Link to comment
Share on other sites

Hos den lokale MX Sport-butikken så jeg en Led Lenser T7 til 499,- som ga et godt inntrykk. Er det noen som har erfaring med denne i praktisk bruk?

 

Har en slik Led Lenser T7. Er veldig godt fornøyd med lykta. Hvis det skulle være noe negativt, må det være at den har bare en styrke. Lykta har et jevnt lysbilde uten "hull". Den er også solid og skikkelig bygd, kvalitet.

Den gir rikelig med lys til å komme seg ned fra post i mørket og lignende aktiviteter.

 

Jeg betalte kr 500,- på jernia, for min.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Har ikke all verdens store krav. Har ikke brukt noe annet en 3D. Men etter å fått sett effekten av T5'n, så skjønte jeg straks at disse ledlyktene stiller i en helt annen klasse i forhold til lysstyre, størrelse og levetid på batteri. Likte T5'n pga av at den enkelt kunne festes under våpenet når jeg er ut på ettersøk og dermed slipper å være avhengig av å holde lykta med hendene. Hodelykt er jo bra, men de lyser skjelden dit jeg vil når jeg skal avlive et rådyr på 100m som går på 3 føtter etter sammenstøt med bil.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er interesse for det, da :oops: )

 

Er vel ingen grunn til at du skulle oppleve "han kom til sine egne, men de kjente ham ikke" hvis du bringer til torgs en gjennomgang av en ny Fenix lykt...(Bare pass på å ha med ett bilde av lykten målt opp mot en kjent størrelse ala fyrstikkeske, sveitserkniv eller lignende). :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

hmm sitter og venter på eit middels parti med lykter fra fenix store eg au, skjekket ordre status og der står det bare incompleete og ingen info om hvorfor.

Jaja er vel såpass lyst nå at man ikkje trenger, men hadde vert kjekt og vite litt.

 

Sendte ein mail og spurte men regner med at de bare var tomme for ei lykt eller 2

bestilte faktisk 17 mai stod det ;D

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en T1 som jeg er fornøyd med lysmessig, men den belteclipsen kan jeg spare meg for. P1D CE'en imponerer meg fortsatt etter og er med over alt.

 

Er det noen som vet om det er begrensninger på hvor mange amper batteriene kan være dersom man skal bruke dem i disse Fenix lyktene? Dersom man bruker oppladbare batterier.

 

KEN, fungerer den laderen du linket til med 220V? Det kan se ut som om den er ment for 110V...

Link to comment
Share on other sites

I dag kom E01'en. Kort omtale:

 

Størrelse, sammenlignet med et kjent objekt (Mini-Maglite AA):

dsc00194gr0.th.jpg

 

 

Lysstyrke mot vaskeromsveggen min, sammenlignet med Mini-Mag AA (stilt på spot) med ferske batterier:

dsc00191ez2.th.jpg

(Bildet ljuger litt, for veggen er gul. Dermed vil det gulaktige lyset fra Mag'en bli sterkere reflektert).

 

Generelt:

:arrow: Oppfattet lysstyrke omtrent som Mini-Mag AA, antakeligvis fordi det blåhvite LED-lyset oppfattes som sterkere enn det gulhvite glødepærelyset

:arrow: Virker solid

:arrow: Størrelsen er meget nær størrelsen på Mag Solitaire AAA. Direkte sammenligning får noen andre gjøre, for min Solitaire ble borte for et års tid siden :|

:arrow: Leveres med en ekstra O-ring (som sikkert blir rotet bort før jeg trenger den :oops: ) og splittring for å henge den på nøkkelhanken

:arrow: Én lysstyrke, én spredning. Mini-Mag kan regulere spredningen

 

Konklusjon: Hvis den er omtrent like slitesterk som min Mag AA har vært, er den definitivt verd prisen på 15$ inkl. frakt. Ihvertfall med dagens dollarkurs :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nokon som har den Fenix P3D Q5 lykta ? Lurte på ein ting. Det står det er trykkbryter på denne lykta. Er det slik at ein må trykke seg igjennom "programmet" for å få den innstillinga på lys ein vil ha, og deretter trykke 1 gong til for å slå den av?

 

Eller må ein trykke igjennom "programmet" for å få den heilt av ?

 

Ser det er med ekstra trykkbryter på denne, det er derfor eg lurer...

Link to comment
Share on other sites

Nokon som har den Fenix P3D Q5 lykta ? Lurte på ein ting. Det står det er trykkbryter på denne lykta. Er det slik at ein må trykke seg igjennom "programmet" for å få den innstillinga på lys ein vil ha, og deretter trykke 1 gong til for å slå den av?

 

Eller må ein trykke igjennom "programmet" for å få den heilt av ?

 

Ser det er med ekstra trykkbryter på denne, det er derfor eg lurer...

Trykkbryteren slår lykta på og av. Ved å trykke bryteren bare halvveis inn, skifter man mellom de forskjellige lysinnstillingene. I tillegg skifter man mellom to sett med lysprogram ved å vri lyktehodet. Hvis lyktehodet vris helt mot venstre, dvs. lyktehodets gjenger skrues helt inn, kan trykkbryteren veksle mellom konstant lys m. full effekt og strobe flash. Hvis lyktehodet skrues litt mot høyre, veksler man mellom tre trinn med konstant lys og 'SOS flash.'

Jeg har hatt denne lykta en vinter nå, og er meget imponert over lysstyrken til den. Men i tillegg kjøpte jeg en P1D Q5. Denne er jeg faktisk enda mer imponert over, fordi størrelsen (1 cell) gjør at denne lykta henger på nøkkelknippet og er med hele tiden. Og den lyser praktisk talt like bra som storebror. Ikke målt i lumen, men til praktisk hverdagslig bruk. Men jeg tror nok P1D også burde hatt trykkbryter, fordi jeg ser for meg at gjengene mellom lyktehodet og batterihuset vil bli slitt med tiden. P1D slås på ved å skru lyktehodet helt inn mot venstre, og man veksler mellom de forskjellige lysinnstillingene ved å skru lykta av, for så å skru den på igjen innen et par sekunder. (edit: tyrkkleif)

Link to comment
Share on other sites

jeg tror nok P1D også burde hatt trykkbryter, fordi jeg ser for meg at gjengene mellom lyktehodet og batterihuset vil bli slitt med tiden.

Hvis Fenix lager lyktene omtrent like solide som Maglite, bør ikke det være noe problem. Min eldste Mini-Mag er mellom 10 og 15 år gammel, bruker samme metode for å skrus av og på, og det er null tendenser til slitte gjenger.

 

Grunnen til at Mini-Mag'ene mine nå kan se fram til et liv som pensjonister heter Fenix :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror nok P1D også burde hatt trykkbryter, fordi jeg ser for meg at gjengene mellom lyktehodet og batterihuset vil bli slitt med tiden.

Hvis Fenix lager lyktene omtrent like solide som Maglite, bør ikke det være noe problem. Min eldste Mini-Mag er mellom 10 og 15 år gammel, bruker samme metode for å skrus av og på, og det er null tendenser til slitte gjenger.

 

Grunnen til at Mini-Mag'ene mine nå kan se fram til et liv som pensjonister heter Fenix :mrgreen:

Jeg tror heller ikke det blir problemer i nærmeste fremtid. Men mens gjengene på Minimagen er skjult under reflektorhuset, er gjengene på Fenix P1D blottlagt når den er avskrudd, og ser dermed ut til å trekke til seg en del lommerusk. Men, time will show! -Mine Minimags er også henvist til reservebenken for lang tid forover, er jeg redd... 8)
Link to comment
Share on other sites

Denne her er dyr, men uten tvil en av mine favoritter:

 

M3_large.jpg

 

Ikke verdens beste batterikapasitet men den er utrolig grei for å lyse opp et begrenset område.

 

 

Går jeg tur med bikkjene i mørket synes jeg denne saken her er greiere:

 

thor1.jpg

 

Jeg tror det er et motorsykkelbatteri den kjører på.

Utrolig praktisk til bruk mot bilister som glemmer å dimme ned fjernlysene :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er et motorsykkelbatteri den kjører på.

Utrolig praktisk til bruk mot bilister som glemmer å dimme ned fjernlysene :twisted:

Off topic:

Jeg dimmer aldri ned fjernlysene for fotgjengere. Det er viktigere at jeg som bilist ser (alle) fotgjengerne skikkelig, enn at fotgjengeren ikke skal bli blendet. Går det en eller to personer i mørke klær og uten refleks sammen med han/hun jeg ser, vil de være vanskeligere å oppdage dersom jeg bruker nærlys. Derso0m du blender bilisten med den store lykta di, våger jeg å påstå at det kan gjøre mere skade enn gagn.

 

Som noen skrev på et annet forum: "Jeg vil heller ha fjernlys enn en bil i fleisen."

Link to comment
Share on other sites

Som noen skrev på et annet forum: "Jeg vil heller ha fjernlys enn en bil i fleisen."
Og så trenger du som gående ikke absolutt SE inn i frontlysene...Flytt blikket til siden. Fungerer når du kjører bil også forresten. Joda, jeg vet det må læres, for lys virker som magneter på øyne; Når det ikke er noe annet å se fokuserer en her.

På den annen side har du gjort bilen oppmetrksom når den blender ned, og da er vel hensikten oppnådd for begge parter; De er oppmerksomme på hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dimmer aldri ned fjernlysene for fotgjengere. Det er viktigere at jeg som bilist ser (alle) fotgjengerne skikkelig, enn at fotgjengeren ikke skal bli blendet. Går det en eller to personer i mørke klær og uten refleks sammen med han/hun jeg ser, vil de være vanskeligere å oppdage dersom jeg bruker nærlys. Derso0m du blender bilisten med den store lykta di, våger jeg å påstå at det kan gjøre mere skade enn gagn.

 

Som noen skrev på et annet forum: "Jeg vil heller ha fjernlys enn en bil i fleisen."

Greit nok, jeg har lært en del slike sunt folkevett. Skulle jeg fulgt det resonementet der hadde jeg ikke giddet å dimme for folk i personbiler heller. At man kjører med fulle lys på gater med god gatebelysning er egentlig tvilsomt i utgangspunktet.

 

Og så trenger du som gående ikke absolutt SE inn i frontlysene...Flytt blikket til siden. Fungerer når du kjører bil også forresten. Joda, jeg vet det må læres, for lys virker som magneter på øyne; Når det ikke er noe annet å se fokuserer en her.

Jeg ser ingen grunn til å lære noe når jeg kan tvinge andre til å tilpasse seg meg. Bak rattet er jeg blant de større og høyere i trafikken så problemstillingen blir den samme.

 

På den annen side har du gjort bilen oppmetrksom når den blender ned, og da er vel hensikten oppnådd for begge parter; De er oppmerksomme på hverandre.

Nemlig

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, jeg har lært en del slike sunt folkevett. Skulle jeg fulgt det resonementet der hadde jeg ikke giddet å dimme for folk i personbiler heller. At man kjører med fulle lys på gater med god gatebelysning er egentlig tvilsomt i utgangspunktet.

Her hvor jeg bor har vi ikke gater. Og gatelys har vi kun på en brøkdel av veinettet. Det samme gjelder fortau/gangveier. Da er fjernlys det logiske valget så lenge man ikke møter andre kjøretøy. Problemet er jo ikke de fotgjengerne man ser, men de som ikke bruker refleks og som man kanskje ikke ser før det er for seint. Du har ingen garanti for at den fotgjengeren du ser er den eneste.

 

Vi er tydeligvis uenige, men husk at det er stor forskjell på Houston (ja jeg har vært der) og Indre Troms.

Link to comment
Share on other sites

Har flere Fenix-er, og er fornøyd med alle. Men dette er den beste hodelykta jeg har hatt noen gang:

 

https://www.fenix-store.com/product_inf ... cts_id=434

 

Utrolig godt arbeidslys, uten så mye som en eneste deadspot - laget som arbeidslys, og har derfor ikke lang rekkevidde, men utmerket spredning og jevnhet. Anbefales på det varmeste. Vurderingen er basert på batteritilgang/pris (AA), lysstyrke, medfølgende ustyr, robusthet, vekt, størrelse, vanntetthet, funksjonalitet. Rett og slett imponerende hodelykt

Link to comment
Share on other sites

Har flere Fenix-er, og er fornøyd med alle. Men dette er den beste hodelykta jeg har hatt noen gang:

 

https://www.fenix-store.com/product_inf ... cts_id=434

 

Utrolig godt arbeidslys, uten så mye som en eneste deadspot - laget som arbeidslys, og har derfor ikke lang rekkevidde, men utmerket spredning og jevnhet. Anbefales på det varmeste. Vurderingen er basert på batteritilgang/pris (AA), lysstyrke, medfølgende ustyr, robusthet, vekt, størrelse, vanntetthet, funksjonalitet. Rett og slett imponerende hodelykt

Linken din virker ikke, er det denne?

https://www.fenix-store.com/product_inf ... cts_id=434

 

Edit; virker ikke den linken heller, zebra lykta du tenker på?

Link to comment
Share on other sites

Har flere Fenix-er, og er fornøyd med alle. Men dette er den beste hodelykta jeg har hatt noen gang:

 

https://www.fenix-store.com/product_info.php?cPath=89&products_id=434

 

Utrolig godt arbeidslys, uten så mye som en eneste deadspot - laget som arbeidslys, og har derfor ikke lang rekkevidde, men utmerket spredning og jevnhet. Anbefales på det varmeste. Vurderingen er basert på batteritilgang/pris (AA), lysstyrke, medfølgende ustyr, robusthet, vekt, størrelse, vanntetthet, funksjonalitet. Rett og slett imponerende hodelykt

Stemmer det nå Morten?

Link to comment
Share on other sites

Sitter fortsatt og venter på mine lykter fra fenixstore, regner med at de er i tollen ein plass nå.

Bestilte 17 mai og betalte med paypal. alt var på lager

Purret den 2juni da eg ikkje hadde hørt noe mere fra de. Fikk kjapt svar at det var skjedd ein feil hos Paypal og at de ikkje hadde motatt bekreftelse på at betaling var motatt, fikk så ny mail neste dag om at det var sendt. så går spendt å venter hver dag nå, speider etter pakkelapper i posten, venter på ei pakke til fra usa med fluebindingsutstyr i. Sendt fra usa den 28mai.

Hater og vente :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...