Jump to content

Duracoat-spm: Hvilket metall har hagla?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Skal gi meg i kast med å lakkere hagla noe, med Duracoat. Ser i guiden til Durano at man kun kan lakkere følgende uten å måtte pusse ned først:

- Anodiserte metall/våpen

- Parkerisert metall/våpen

 

Jeg vet ikke hva noen av delene er, og hvordan vet jeg om jeg har det?

 

Er jo forskjellig overflatebehandling på løpet og på resten av våpenet..

 

polautomatsrutowybajkamim8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Anodisering:

- Elektrolyseprosess som benyttes på aluminium. Gir en hard, ru, silkematt overflate, ofte med farge (som en del av anodiseringsprosessen kan man fargelegge aluminumen med vanlig tøyfarge.). Sjekk med magnet om du lurer på om en del er aluminium eller stål (kan bli lurt her, enkelte rustfrie legeringer er ikke magnetiske..).

- Parkerisering er et fosfatbad som anløper overflaten til stål/jern og gir en gråsvart, ru overflate som mettes med olje for maksimal rustbeskyttelse.

 

Slike overflater kan man avfette og behandle med Duracoat uten å slipe først. Dersom overflaten på våpenet ditt er polert glatt, så må den rugles til med egnet slipepapir for at Duracoat'n skal bite.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei

Det ble lagt 3 lag sort, så et par-tre med den andre fargen. Lærte i ettertid at det hadde vært bedre å lagt noen flere lag på det første-laget.

 

Pussa vekk absolutt all original farge. Dette gikk enklere enn først antatt.

 

Å sprøyte på gikk greit.. Erfarte at jeg måtte skaffe et større rom å lakkere i, da lakken ble veldig nuppete av lakkstøv.

 

Jeg gjorde rent med en eller annen spray. Husker ikke i forbifarta hva det var, men en eller annen avfettingsspray som ikke etterlater noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...