Jump to content

Kjapt spørsmål om Hastighetstap og løpslengde.


kahles

Recommended Posts

Har akkurat funnet Go'ladninga til Tikkaen nå. 135 grs Sierra HPBT Match King. 270 Win.

Tabellen på Lapua siden sier:

8,8 135 HPBT Sierra N160 min-44.8grs 822m/s maks-56.5grs 929m/s.

Dette er hastigheter fra et 620 mm løp.

Jeg har ladet med N160 55,5 grs i et 540 mm løp. Som dere da skjønner så trenger jeg å vite hastigheten (å nei, jeg har ikke kronograf, eller tilgang på en akkurat nå) Jeg skal lage en liten PCB tabell kun opp til 500 m, så hadde blitt glad for et svar som bare er sånn ca riktig i hvertfall. Så alle ladenerder, her stoppet min hjerne. Nå må noen andres fortsette :)

Link to comment
Share on other sites

Et problem i ligninga er den ikke ubetydelige faktoren at ellers like løp kan gi ulik hastighet. Hastigheten i to løp med samme kaliber og samme lengde kan være ganske så forskjellig. Dette har med hvor trangt det bestemte løpet er, hvordan overflaten i løpet er, hvordan kula er, hvor trangt kammeret er og sikkert andre ting også. Det hele handler vel mest om hvor stort trykk som bygges i den enkelte rifle, og hvor lett kula passerer gjennom løpet. Trangere løp gir høyere trykk, som igjen gjerne gir høyere hastighet. Overslag kan sikkert gjøres, men du kan ikke vite hvor høy hastighet du får uten å skyte over kronograf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...