Jump to content

Svartkrutt patroner.


spetz

Recommended Posts

God dag, Jeg har en Hane hagle som jeg vurderer å prøve å skyte med. Det er ei H.Holland hagle fra ca. 1850

 

Jeg har hørt at man må bruke svartkrutt patroner, Hvor kan jeg skaffe slikt utstyr? Og hvordan skal jeg skyte med denne trygt?

 

Hilsen Åsmund

Link to comment
Share on other sites

Børsemaker sa at han ikke ville trykk teste hagla. Han ambefalte og ikke skyte med den. Men er det ikke bare å lade og feste den i et tre og feste en trå i avtrekkern?:)

 

Neida, Må vel bare henge den opp på veggen regner jeg med, har vert utrolig arti å prøvd den.

 

Men må jeg laga patronene selv?

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe tommhylser i messing, eller lade skutte hylser og eller "demontere" røyksvak amunisjon og erstatte røyksvakt med svartkrutt, husk samme volumvekt på krutt og haggel (bly).

I NSU så har vi dispensasjon på og bruke/erverve/tilvirke blyhaggel til leirdueskyting

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213093326

 

Tror også Trond på hjemmelading kan skaffe cal. 12 hylser (han har gjort det før)

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

enkleste løsning er å kjøpe en boks pyrodex, og lade om lerdueammo med vismut.

kapp patronen i kanten av krympen, da kommer du godt under 65mm. tøm ut alt, ta vare på haglene.

lag deg et volummål av ei tomhylse, som akkurat tar haglladningen fra en patron, bruk så dette til å måle opp pyrodex.

enkleste form for mellomladning er noen ark dasspapir(brenner, pass på brannfare). juster tykkelsen på mellomladningen(antall tørk) til du har riktig plass til haglene.

komprimer "mellomladningen" godt oppå kruttet med etteralennet som passer oppi hylsa.

lim en pappskive oppå haglene med smeltelim-vips, ferdig.

 

ikke nødvendigvis billigste løsning, men komponentene er tilgjengelige.

Link to comment
Share on other sites

Vent litt.... Dette kan være et våpen av en viss verdi.At den er fra 1850,og beregnet på patroner,stiller jeg meg litt tvilende til.Men hvis det er en H.Holland,(Henry Holland,eller enda tidligere Harris J Holland) og brukbart passet på,bør du IKKE skyte med den før en børsemaker MED kompetanse på eldre våpen har tittet på den.Og ikke surr den fast til et tre,er du snill...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...