Jump to content

samme treffpukt 30-06sprg


buttolo

Recommended Posts

hei! lader en del selv for tiden.

men har noen spørsmål angående nogenlunde samme treffpunkt med forskjellige kule vekter.

kan komme med et godt eksempel fra børsa mi: 200grn lapua mega er nå innskutt i yttertieren over. prøvde så en ladning med MK 150grn, den sitter nå i javnt i 3ern over :shock: hadde det vært kun litt forskjell, så hadde jeg godtatt dette, men i 3ern da mann!

hva kan gjøres for og ordne dette? MK`n er ladet på nærmest det svakeste, da dette er en treningspatron, og ser ikke poenget med å ha høy fart på denne, da presisjonen er god.

Lapua mega`n er ladet til ca midt på treet, kan sikkert justere opp denne, men vil det ha noen så stor effekt?

 

 

hva gjør dere? takker for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Nokre rifler plasserar omtrent alt av ammo likt i skiva - i alle fall på moderat avstand, mens andre varierar tildels kraftig. Har du ein av dei som varierar er det størst sjanse for likt treffpunkt ved å lade like tunge kuler med same krutt og lik kruttladning. Men du kan jo prøve å lade 150-graineren med same kruttlading som 200-graineren - det går gjerne brukbart i mange rifler.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp funnet "oppskrifta" mi.

Trener og konkurrerer med 150 mk ladd med 51.5 grs n150 krutt. Denne ladningen gir i børsa mi 815 m/s.

presisjonen er fantastisk god! Hull i hull på 100 m og 25 mm på 300 m. (33 cm kulefall på 300 meter forøvrig)

Men det beste med det hele er at 150 grs Barnes tsx med samme kruttladningen har nøyaktig samme treffpunkt! Hastighet 825 m/s :D

 

Skjøt først tre skudd med 150 grs MK før jeg skjøt 3 skudd med 150 grs Tsx. Dette ble tilsammen et lite rundt hull som jeg lett dekket med klistrelappen :D Er rett og slett kjempeglad for å ha funnet denne ladningen :D

 

Dette i en gammel M-98 med danskepipe kappet til 50 cm og en A-tec tmm-4.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke all verdens erfaring men skal dele det jeg har opplevd.

 

Da jeg begynte å lade 30.06 var jeg ute etter en rimelig kule som gikk greit (1" eller bedre).

 

Kjøpte en pk med 150gr og en pk med 168gr nosler cc og ladet opp med ca 5 forskjellige krutt mengder i hver.

150gr gikk bedre med en svakere ladning enn 168gr, husker ikke helt hvor stor forskjell det var på treffpunk.

Men med tilsvarende krutt ladning var det vel ca 10cm.

 

Ente opp med en ladning med 150gr.

Nylig har jeg ladet berger 168gr vld, ny kule men alt annet er identisk.

De lå bare ca 3cm unna i treffpunkt.

 

Skal prøve det samme med accubond når jeg får sjangsen, så får vi se....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...