Jump to content

finnes der "gummiert spraymaling"?


Recommended Posts

som overskriften sier, finnes der gummiert spraymaling? eventuelt maling som gir en gummiert finish?

 

Ser jo at der kommer riflestokker som føles som en type gummi å ta på, går ut fra dette er noe som er lagt utenpå en syntetstokk.

 

Tankene er en stokk som gir godt grep.

 

Har ett stokprosjekt jeg skal til med nå ut over høsten og vinteren hvor jeg ønsker en slik overflate.

Mener å ha sett noen som la på tec7 eller sicaflex på stokken her på kammeret uten å helt vite hvordan det gikk. men håpet på noe som gikk å male eller spraye på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at endel amerikanere bruker det som heter/kalles "Bedliner" over there, dette er en friksjonsguffe som sprøytes/smøres på lasteplanet på pick-uper. I forhold til hva jeg leser, er den overmalbar med hva som helst av farger.

 

Om det er mulig å få tak i den i Norge, vet jeg ikke... :D

Link to comment
Share on other sites

Smøremembran for våtrom ?

Bare en tanke, har ikke prøvd :wink:

kunne vært ett alternativ, men hvor slitesterk denne er som overflate er vel heller litt tvilsomt, i tillegg kommer den vel i noe halv gjenomsiktige og syke farger..

 

Finnes et stoff som heter "Plastidipp". kommer i forskjellige farger og på boks og sprayboks. Overflaten blir omtrent som på isolert verktøy (avbitere osv)

Hørtes helt klart ikke dumt ut nei :wink:

 

hva med f.eks den typen tectyl som ofte brukes som beskyttelse mot steinsprut:

http://www.tectyl.no/tecside.aspx?nr=231

det må vel være noe av det enkleste å bruke dersom enn vil ha svart overflate ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har "Tec-7 et" blaser offroad stokken min. Det er nok et par, tre år siden nå, og jeg må si at slitestyrken på dette stoffet imponerer meg. Vasket stokken med rødsprit og la på rimelig tykt fra sprøyta, "klisset" det utover med gummihansker på, for så å "klappe" til jeg fikk den strukturen jeg ville ha. Jeg la et tynnere lag på fremstokken enn på pistolgrepet, så der har jeg slitt ned belegget flekkvis. Kommer til å gjenta prosedyren nå i høst. Har tidligere prøvd med anti skli tape, men dette blir jo som en rasp, lager faktisk ganske mye lyd mens det sliper hull på klær og utstyr. Tec-7 er en mye bedre løsning. Den finnes jo i flere farger også, kanskje noe for den kreative?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har i mange år hatt Sikaflex på lakrisbåten som er originalmontert som skjefte på en Rem. ADL synt.

 

Sitter som ett skudd, gir lite lyd og godt grep, men ser ikke ut i måneskinn. I hvert fall ikke når gummiereren(les: undetegnede) er en knotpung av dimensjoner :lol:

 

Ser for øvrig at Feit hund har gort det samme på ett prosjekt. Han nevner det i tråden om pene synt-stokker som går om dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ein tanke kunne være å kjøpe inn sånn overhead film, til kopimaskiner, rense det med rødsprit, trykke utover Tec-7 og smøre dette utover filmen.. Så måtte ein hatt eit eller anna som var kjevle liknende gjenstand. Kjevle det utover sånn at det blei ein jevn og røff masse.. La dette størkne, og klippe det til i ønska størrelse og lime på stokken enten med epoxy eller rett å slett ein sterk tosidig tape, teppetape osv.. Det burde vel ha funka?

 

Det geniale hadde vært å hatt ein sånn bakekjevle med mønster, men då tipper eg at mor i huset hadde blitt blid.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser stokken min er nevnt her, nydelig som den er - behandlet med Sikaflex...

Gir veldig godt grep, men virker til å være ei dårlig løsning. Første gangen ble jeg veldig plaget med at det flasset av, både på forskjeftet hvor jeg ofte hviler handa når jeg går, og på siden av kolben som gnisser mot kroppen. Etter gaupejakta var over så den rett og slett ikke ut!

 

Pusset så ned stokken igjen, noen steder satt den jævlig godt, så der ble det ikke pusset helt på bunn. Samt at jeg la på litt mer, pusset vekk litt glassfibersparkel her og der, etter som jeg hadde fått tid å vurdere mine ergonomiske tilpasninger. Denne gangen rubbet jeg litt bedre på alle flater, og gjorde rent med lynol (mener jeg brukte citrusrens førstegangen). Da skulle det i alle fall ikke være noe å si på forarbeidet, men allerede etter sommerens turer på skytebanen var den begynt å flasse litt på forskjeftet.

 

Akkurat nå er børsa en tur hos doktoren, siden den ikke mater med rundnesede kuler. Stokken får nok være som den er til atter ei gaupejakt er over. Om jeg så skal prøve Sika's egen primer og nytt forsøk med Sikaflex, eller om jeg skal følge denne tråden og se hvilke andre lurium folk høster erfaring med er foreløpig usikkert.

Link to comment
Share on other sites

Var vel Skaubjønn som brukte Tec7 på en R93 Offroad stokk eller var det Timber stokk? - Mener å huske han klinte inn en eller annen blaser-stokk med noe lurium i alle fall.

 

Jeg har en R93 med timber stokk. Den er kjempeglatt å bære, spesielt når det er vått og kaldt. Denne sendte jeg til A-tec som la på sikaflex. Ser vel hvordan det ble på bildet her

normal_radyrdes08.JPG

 

Fordelen er at det ble ufattelig godt grep! Ser ikke helt galt ut heller, bedre enn "plastikk-tre-look" slik Timberen er.

Det er to ulemper: For det første er dette ikke særlig slitesterkt. Originalfinishen titter igjennom flere steder, mest bakerst på fortreet der jeg bærer børsa under smygjakt. Den andre ulempen er at når jeg skyter kalibre med litt rekyl i (375H&H og 300wsm) henger hud og skjeggstubber igjen i gummien... Det røsker godt! Jeg har lagt en Beartooth strømpe utenpå som fikser problemet. Men, dersom noen finner en bedre løsning hiver jeg meg på.

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Driver litt med stokken på en gammel tikka som skal være med på neste års reinsjakt.

Har brukt svart tec7 påført med svamp på pistolgrep og forskjefte, ser ikke så gæli ut, og grepet er veldig godt.

Blir vel et bilde av den her inne etterhvert som kikkerten også kommer på plass.

Link to comment
Share on other sites

Steinsprutbeskyttelse fra Thorshov bil. Sprayboks i forskjellige farger. (svart og hvit ihvertfall)

Brukte den på fjærene på sportsbilen. Supert produkt! Jevn matt gummi, mye lettere å påføre enn plasti-dip og langt penere resultat.

Har du noen formening om slitestyrken? Sika flex holder ikke, og er slipes som sagt bort på utsatte steder, som på forskjeftet der jeg holder når jeg bærer børsa på smygjakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Steinsprutbeskyttelse fra Thorshov bil. Sprayboks i forskjellige farger. (svart og hvit ihvertfall)

Brukte den på fjærene på sportsbilen. Supert produkt! Jevn matt gummi, mye lettere å påføre enn plasti-dip og langt penere resultat.

Har du noen formening om slitestyrken? Sika flex holder ikke, og er slipes som sagt bort på utsatte steder, som på forskjeftet der jeg holder når jeg bærer børsa på smygjakt.

 

 

Fått noe erfaring med dette produktet som du vil dele med oss andre..? :) VEnter på en High Tech stokk fra statene og prøver kartlegge hvilke ulike muligheter som er der ute som kan passe å ha på stokken.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men det er det vel bare diamanter som er...

 

Spørs hva du mener med holdbart..

Jeg har ikke prøvd de selv, men kommer nok til å bestille meg et par sprayflasker når de er på lager.

Er jo ikke så allverdens dyre greier, og at det går an å fjerne uten å bruke borhammer og dynamitt syns jeg bare er en fordel jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...