Jump to content

Hvor lange turer kan en valp gå?


jalla

Recommended Posts

Er usikker på hvor lange turer en valp bør være med på, får veldig sprikende svar fra oppdrettere og andre hundefolk. Sist jeg hadde valp var det en dachs, og da begrenset det seg selv. Når den ble trett fikk den ligge i sekken. Litt verre nå når jeg har en riesenschnauzervalp på 4 mnd, den blir tung i lengden!

Så hvor lange turer drar dere valpene med på?

Link to comment
Share on other sites

Gå tur på valpens premisser - skal du gå "tur" for trimmens del så la valpen bli hjemme.

 

Men tur i skogen med goood tid og sette seg ned og slappe av mens valpen utforsker alt rundt deg - for så å gå videre når valpen har sovet eller slappet av på annet vis - da kan du være ute i timesvis. Det er altså ikke lengden på tur som skal telle her - valpen skal få utforske og dilte etter dere i sitt tempo. Er valpen sliten vil du se det på ham - da er det bare å ta en pust i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor gammel valpen er, men fysisk sett legger hunden seg ned før den blir skadet; men hunden skal ha det gøyt mentalt og, og det er gjerne det som er mest viktig.

 

Når elghunder vår var 3 måneder brukte jeg fint 2-3 timer på en tur på butikken med den, og det høres kanskje veldig langt ut, men jeg kunne fint tatt turen alene på under halvtimen. Men prøv deg frem, og så ser du senere på dagen (eller dagen etterpå) hvor sliten hunden faktisk ble av turen, og vurder deretter.

 

Et godt tips jeg hørte forresten (men jeg aldri fikk testet siden jeg hadde en overaktiv elghund), var at du kan stoppe og stå helt i ro i 30 sekunder, uten å se på hunden. Om den da setter seg ned og venter, er den sliten, om den bare utforsker området rundt deg er den fortsatt full av energi ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...