Jump to content

ladedata til 300 remington ultra magnum


500

Recommended Posts

heisann!

 

trenger ladedata til 300 rem ultra mag! gjerne noe som er utprøvd =)

 

har data til 200 grain oryx, men trenger data, settedybde/totallengde til 150 grains norma FMJ. bruker helst MRP-2 krutt, da jeg har dette stående =) hettene jeg bruker er federal large rifle.

 

M =)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ladeboka 6 har ladedata for 200 grain kule.

 

Det samme har denne siden: http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... Magnum.jpg

 

og denne: http://www.nosler.com/Reloading-Data/30 ... rains.aspx

 

Robsoft har også et par ladninger for andre kulevekter: http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladd ... p?MainID=4

 

Settedybde, eller COL om du vil, må du måle selv for ditt våpen.

 

Jeg håper det var Federal Large Rifle Magnum(Fed. 215) hetter du hadde tenkt til å bruke :wink:

Link to comment
Share on other sites

heisann!

 

som sagt har jeg ladedata til 200 grain..., og ladeboken 6 =)

 

det jeg trenger er ladedata til 150 grains FMJ fra norma, da det er det vi har liggende, og er fornøyd med til annet bruks også!

 

du skriver fed LR magnum 215, det er jo det det står i div tabeller, men vi har brukt LR 210 til 200 grains kulene, og det går så det suser! er det noen stor forskjell jeg bør vite om??

 

link nr 3 fikk jeg ikke til å fungere!?

 

takk for svar, hilsen marius

Link to comment
Share on other sites

heisann!

 

som sagt har jeg ladedata til 200 grain..., og ladeboken 6 =)

 

det jeg trenger er ladedata til 150 grains FMJ fra norma, da det er det vi har liggende, og er fornøyd med til annet bruks også!

 

du skriver fed LR magnum 215, det er jo det det står i div tabeller, men vi har brukt LR 210 til 200 grains kulene, og det går så det suser! er det noen stor forskjell jeg bør vite om??

 

link nr 3 fikk jeg ikke til å fungere!?

 

takk for svar, hilsen marius

 

Hei igjen.

 

Det kan godt være at vanlige LR tennhetter fungerer i .300 RUM på en varm sommerdag, men dersom du vil være sikker på å ikke bli utsatt for evt. etterbrennere, så vil jeg på det sterkeste anbefale LR magnum hetter. Winchester og Federal magnumhetter regnes av mange for å være de kraftigste(mest energirike). Remington og CCI magnumhetter blir vel ofte betraktet som de to mildeste magnumhettene.

 

Vil tro de fleste ansvarsfulle hjemmeladere vil anbefale deg magnumhetter til en patron som brenner mellom 90 og 100 grain med MRP-2 krutt. Har du Ladeboka 6 vil jeg anbefale deg å lese hele teksten til eks. 300 Weatherby Magnum på side 250....

 

Dersom du studerer ladedata fra Ladeboken 6, vil du se at minimumsladning med MRP-2 kruttet har et 3 grain intervall fra 200 grain kule til 180 grain kule og deretter til 165 grain kule.

Eks. startladning med 200 grain kule er 92 grain MRP-2 krutt.

startladning med 180 grain kule er 95 grain MRP-2 krutt

startladning med 165 grain kule er 98 grain MRP-2 krutt

 

med litt forsiktighet vil det derfor kunne være mulig å beregne en startladning for 150 grain kuler til 101 grain MPR-2, altså 98 grain(for 165 grain kula) + 3 grain.

 

NB Dette er ikke noe fasitsvar på det spørsmålet du stilte vedrørende ladedata for 150 grain kuler med MRP-2 krutt, bare et mulig utgangspunkt :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...