Jump to content

SMLE, Lee Enfield


multifasciatus

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
Pris i dag for en No1mk3 eller en No4mk1 (som er de mest vanlige) burde vel ligge mellom 1 og 2000 kr.

 

Hvordan de er å skyte med? Tja, som en militærrifle fra 20 tallet omtrent ;)

prøv 3- 4000 så er jeg enig. gode rifler ,jeg har noen selv og jeg liker de meget bra :D

Tja, sist jeg så slike i salg (var det hos jaktdepotet tro?) så kosta de mellom 1 og 2 tusen.

De er vel ikke akkurat "sjeldne" ;)

Link to comment
Share on other sites

Da eg kjøpte min No4 mk1 for ein måned sidan hadde eg leita i fleire måndar etter ein einfield. Og måtte ut med 3500.

Det var ikkje noke å sei på prisen, børsa var heilt orginal og i nydelig stand, og heile historia til børsa følgde med på eit ark. I tilleg fekk eg med 100 patroner med krigsammo og 40 patroner norma blyspiss. Har berre prøvd 2 patroner med den og på 50m med dei orginale sikta var hulla plassert 3 cm over senter med ein spredning på 2cm.

Må berre få tak i litt tomhylser så eg ladde sjølv. Krigsammoen blir ikkje rørt, den er uopna og har fulgt børsa siden den kom med båt over nordsjøen.

Link to comment
Share on other sites

Har 2stk No.4 MkII Fazerkanelly rifler.

1 bruker jeg på jakt og har påmontert en liten kikkert, den andre er helt original.

Det fine med disse 2 er at de var lagervåpen, så jeg måtte bruke noen timer med

rengjøring av cozmolene før jeg kunne bruke de.

Presisjon er helt topp, og jeg har bajonetter med de. Alle numeer på våpen er

'matching'.

Synes de er kjemprifler, men kanskje litt tung for vestlands hjortejakt i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 7 years later...

Du må skaffe deg en slik, ja. Bare for å tirre havesyken din litt:

Jeg har hatt gleden av å skyte og tafse, lade noen patroner til et par slike for et halvannet år siden, savner dem fortsatt i avtrekksfingeren min:x Jeg forstår deg godt.

Siktene på disse er jo et stykke kunstverk man ikke finner på andre enn rifler fra denne epoken. Bildene her tok jeg av en Mk.3 og Mk4, den siste med et herlig  "ladder-diopter".

Håper du finner et bra eksemplar....Hadde det ikke vært for våpenloven og maks ant. bruksvåpen hadde jeg hatt en selv. 

 

.303 Brit.c – Kopi.JPG

.303 Brit.d – Kopi.JPG

.303 Brit.b – Kopi.JPG

Enfield no.4 – Kopi.JPG

Vet.8 – Kopi.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal man bare ha en Lee-Enfield anbefaler jeg en No4. Disse har tyngre løp enn de tidligere utgavene og samler som regel bedre. Jungelkarabiner (No5) er også langt bedre enn sitt rykte. Fikser man litt ekstra rekyl og kortere siktelinje så skyter man omtrent like bra med No5 som No4. Det er i alle fall min erfaring.

 

Vær obs på at bolthodene i disse riflene er utbyttbare i forskjellige størrelser. Har man for kort bolthode kan headspacing bli et problem med kort levetid på hylser osv. Lee-Enfield krever forøvrig et spesialverktøy for å detaljstrippe bolten. 

Link to comment
Share on other sites

Gibbs lager vel fremdeles "nye" No7. Disse er basert på en Australsk prototype som ble forsøkt innført rett før de approberte L1A1/FAL.

 

De riflene er Jungelkarabiner montert på No4 kasser, No5 overskuddsdeler og er kamret i .308. Noe mer praktisk hvis man bare er ute etter en Enfield til å skyte med kan jeg ikke tenke meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...