Jump to content

rar presisjon med norma jaktmatch


knutmstien

Recommended Posts

hei

 

var og skjøt opp til storvilt kravet her på tirsdag,hadde kjøpt en pakke med 6,5x55 oryx og en pakke med norma jaktmatch 6,5gram,

fikk liksom ikke sammlinga til og sitte så tett som jeg ville med jaktmatchen,men tenkte det bare var selvanviseren som ikke var super nøyaktig.

hadde før det skutt endel med lapua scenar i 7,5gram i blaseren min,og de gikk så sinsykt bra hull i hull :lol: men så i dag da,var jeg på skyttebanen alene og skjøt på papp,og spredninga på jaktmatchen ligger på ussle 4-5 cm spredning og spredningen flytter seg litt uten att man stiller på kikkerten :?: devla avgårde 3 stk oryx kuler i ny skive og de gikk som ønsket ca 1 cm i sammling.

går de så ant att en så bra omtalt patron/kule som jaktmatch rett og slett ikke duger i min blaser?trodde att blaser sammla de meste av ferdigrulla ammunisjon :cry:

noen flere blaser eiere som har sett lignende? er skikkelig nyskjerrig på hvordan dette er mulig :x

begynner jo og tvile på løpet i nyblasern:/

Link to comment
Share on other sites

Har samme problemet med Norma Jaktmatch (Fågel Elektron) - Samlinger på ca. 4 cm @ 100m :?

Tikka T3'en i 6,5x55 liker altså heller ikke denne patronen av en eller annen grunn. Både den og skytteren presterer nærmest hull i hull med Lapua Scenar 7,5g.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hvilket våpen du har, eller hvor gammelt det er.

 

Jeg har opplevd i min Sauer 200 STR at godt brukte piper sprer lette kuler i høy hastighet, men kan samtidig ha veldig god samling med tyngre kuler i lavere hastighet, tenker da på 7 grams i 870 vs 9 grams i 800.

6,5 grams kule vs 10,1 grams kule kan meget vel gi den effekten du beskriver her. Det er ikke sikkert pipa trenger å være særlig mye skutt med heller.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har også opplevd elendi presisjon med jaktmatch i 6,5x55 tikka supervarmint. Testa me to likens rifler og spredninga varierte mellom 3-5cm uavhengig av hvem som skjøt. Byttet både rifle og skytter, men det hjalp lite..Scenar 123grainere går som en stråle, men de ferdirulla jaktmatchkulene har jeg gitt opp. Prøv heller en pakke Norma golden target eller diamond line felt. De har god presisjon i supervarmintern med 1/8" twist.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hvilket våpen du har, eller hvor gammelt det er.

 

Jeg har opplevd i min Sauer 200 STR at godt brukte piper sprer lette kuler i høy hastighet, men kan samtidig ha veldig god samling med tyngre kuler i lavere hastighet, tenker da på 7 grams i 870 vs 9 grams i 800.

6,5 grams kule vs 10,1 grams kule kan meget vel gi den effekten du beskriver her. Det er ikke sikkert pipa trenger å være særlig mye skutt med heller.

 

 

ny balser r93 gått ca 150 skudd.

twisten er vel 9 viss jeg ikke husker feil

 

de letter litt på trykke og høre att andre har hatt samme problem.

det som er synd er att rana jakt og villmark ikke skal ta inn mere av lapua scenar,fatt det den som kan:/og tvinger meg til og bruke jaktmatch på fugl ol:/

får vel finne meg noen som kan ladde meg en god dose skudd for en grei penge :wink: eller bare rett og slett begynne og ladde selv

 

takk for alle svar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har gitt Fågel Elektron (Jaktmatch'en) en ny sjanse. De tre siste gangene jeg har testa den på banen har den faktisk gitt jevne samlinger på 20-25mm på 130 meters avstand. Det er mer enn godkjent hos meg. Mine (to?) tidligere erfaringer med ammunisjonen gjorde at jeg mistet troen fullstendig på denne. Hadde etpar esker igjen, og tenkte jeg skulle gi den et forsøk til. Ny eske med patroner ble åpnet, og første samlingen på 100m lå under 20mm. Da kom troen tilbake :shock:

Pussig, spesielt mtp den fæle spredninga jeg hadde opplevd tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...