Jump to content

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Har kommet fram til noen ladninger med tidligere nevnt krutt nå. 

Tar ikke ansvar for samme ladning i andre våpen enn mitt eget. 

 

225gr Sierra GK

45gr n530

Oal 71mm

760 m/s

Prøvde også 44 og 46 gr krutt og fikk 740 og 780 m/s uten trykktegn, men muligens litt dårligere samling med 46ladningen (lite grunnlag med tre skudd) 

 

225gr Woodleigh RN

46gr n530

Oal 69mm (passer med krymperilla)

740 m/s

Skal teste litt mer krutt med denne kula da den tar mindre plass i hylsa enn sierra. 

 

Skal også prøve dette kruttet på 250gr kuler etterhvert, da sammenligninger viser at det fungerer rimelig likt som n135 som er mye brukt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No treng eg ein dempar til Sakoen min. Rifla er omtalt og vist på forrige side.

Demparen skal kun brukast til dei turane svarthunden er med og skal derfor være liten og lett. Hausken JD151 er den mest aktuelle. Kva trur de... Er det eit godt valg?

942830F9-53C4-4708-A099-84C2072DC618.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har nylig fått innvilget å skaffe løp i 358 og rifla blir sendt til børsemaker så snart den dukker opp.

Har lest igjennom tråden sakte men sikkert, og prøvd å finne den riktige kula for hjort. Men noken av kulene som nevnes er utgått av produksjon, så kva anbefaler dere som har erfaring?

Det eg har sett mest på er Nosler part i 225 eller 250gr, eller oryx i 250. Da desse er tilgjengelig lokalt, er kanskje ikkje så lett og kjøpe kuler med kun en godkjent våpensøknad?

Link to comment
Share on other sites

Har du ladedata til 250grs Hornady Interlock? Jeg har et par bokser av disse liggende, men ikke fått somlet meg til å lade opp noen.

Tenkte i utgangspunktet på N133, sånn 36gr og oppover mot 40 cirka...

 

Jeg har noen få Woodleigh 310gr og Barnes TSX 200gr til overs, begge går greit nok med 250gr er nok mer passende til mitt bruk (og rimelige)

Link to comment
Share on other sites

Besøker tråden på turistvisum, da jeg ikke har .358win (man kan jo drømme). Noen ladedata har jeg, fra hornadyboken og lyman (data for 250 hornady IL). 

Speer har data på nett

https://www.speer-ammo.com/downloads/speer/reloading-pdfs/Rifle/35_caliber_357-358_dia/358_Winchester_250.pdf

 

N133 har jeg ikke data for, men imr3031- data burde være en grei rettesnor?

 

A01A1729-CBEA-40B6-8780-7EF485AD8A52.jpeg

AF250C0B-DB4F-4C4C-9B28-4416A24C7C94.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Oddbjorns skrev:

Var en del større variasjon frå ladedata mellom oryx og interlock enn eg såg føre meg. Er interlock en stivere konstruksjon eller er det andre årsaker?

Nok en gang ingen erfaringer med dette kaliberet. Men i .308/180grs fant jeg like forhold mellom ladevekt/fart med oryx/interlock +n150 &imr4064, mens MR2000 ga vesentlig høyere trykk med interlock (størrelsesorden 3-4grs). Hvorfor? Aner ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nå som jakta starter om 10 dager begynner eg å stresse litt med å få 358 riggen i gang. Må få rifla og sendt den videre til børsemaker, så får det ta den tida det tar.

Men det eg kan gjere noko med er jo ladekomponenter og dier.

Det eg finner av ferdige 358 win hylser er Hornady til 12kr stk, og Starline til 9.5kr stk. Har ikkje brukt noken av merka så levetid er eg usikker på. Grunne til att eg ser på ferdige hylser er fordi eg sjølv kun har 308 Norma hylser, og på bana er det stort sett Norma og S&B hylser som eg las i tråden ikkje er egnet omforming.

Er det andre merker å oppdrive? har sjekka hjemmelading, brownells og jaktdepotet.  Er vel ikkje verdt å kjøpe 308 hylser og omforme sjølv om desse er litt billigare enn 358win hylser.

 

Krutt har eg tenkt og prøve N135 da dette skal vere litt mindre smell i enn N140 (?) og så får eg prøve Interlock 250gr denne sesongen og sjå korleis dette arbeider.

Link to comment
Share on other sites

Omforming av .308 S&B hylser går fint, Norma hylsene får en ring. Mener jeg også har omformet Hornady og Lapua med godt resultat. 

Har RCBS size die, denne har en avsmalende ekspanderknapp. Dette gjelder i allefall for RCBS .35 cal die. Ser at Redding har en som er mye buttere, i allefall orginalt.

Jeg synes VV N140 passer godt til 250 gr kuler i 358.win. 

Link to comment
Share on other sites

Har ladet Hornady 250gr SP/RP og 250gr RN med 45,0 gr VV n140. Har ikke kronografert RN, men SP/RP fikk en hastighet på 653ms/2142fts.

Orginale win hylser.

 

Brukte samme krutt og mengde på Hornady 200gr RN, fikk da 672ms/2204fts. Var endel munningsflamme her, hadde kanskje passett bedre med 130 krutt her?

Dette var med omformede S&B hylser.

 

Løpet er 50 cm, 

 

Link to comment
Share on other sites

Lader 250 grain Hornady RN med 48 grain VV N140 i 45 cm Lothar Walther pipe. Omformede Lapua .308 hylser. Kule satt til krymperille. 698 m/s. Svært god presisjon. Dreper effektivt. Moderat til liten kjøttødeleggelse. Restvektet på over 85%. Brukt på alt av hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 20.5.2018 den 22.52, Rokkdalen skrev:

Får rette forrige post til 180 til 225 grn kuler, da jeg har brukt n-140 til 250 grn woodleigh. 

Er ute etter en trygg startladning med n-530 for de lettere kulene. Også til revolverkuler.

Oj oj lenge siden jeg har vært innom her!

joda jeg jaktet et par sesonger med 180grs TTSX over N-530, og har også brukt kruttet sammen med Hornady 200grs FTX.

Er på hytta og har ikke notatene mine her, så kan ikke oppgi ladevekter. Fikk ca 800m/s med Barnes kula i 46cm pipa husker jeg, super presisjon også. Forferdelig munningssmell så må bruke demper. Kulebane og effekt på viltet var av det beste en 358 kan gi, og slakterne var fine. Ladde FXT’n til ca 750m/s mener jeg å huske, samme treffpunkt, fine presisjon og forferdelige munningssmell uten demper !

I år har jeg brukt 225grs Sierra GK over 47grs N-135, bitte små samlinger, 740m/s og slaktene er ok. Hittil i høst har det blitt fjorten rådyrbukker, to reinsbukker og en hjortebukk med 358’n.

Til trening med revolverkuler har jeg kommet til at N-32C er kruttet. Det fyller mye bedre i hylsa og brenner lettere en N-340, N-350 og N-110 som jeg også har prøvd. 

Jeg lader 158, 180 og 200grs H&N kuler fra 300- til 550m/s.

For å få full forbrenning og god presisjon i underlydsfart har jeg måtte borre opp tennkanalen litt, bruke magnum hetter, kraftig krymp rundt kula, sette den dypt og helst 200grs eller tyngre kule.

Har ikke testet N32-C til mantla revolverkuler, men 42grs N-140 gir fine treningspatroner som mater bra med den rundnesa 170grs Sierra kula. 180grs Hornady XTP går godt med samme ladning, og kan sikkert funke fint på slikt som ikke skal spises ! Sierra’n funker sikkert fint på matnyttig småvilt, men har ikke prøvd.

 

Legger ved et lite skrytebilde etter årets «bukkejakt», alle fra Norge

2C112135-4DC9-4F2E-A9FC-F5C0F6EE5549.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det der var heeelt grei samling Hans Kristian! 😊 Ellers takk for svar ang. N530. Har lada 225 woodleigh og gameking med kruttet og er fornøyd. Ikke prøvd uten demper, men har tenkt demperen har blitt voldsomt varm, så det med munningssmell kan jeg se for meg. 

Venter fortsatt på første elgen med ny kaliber. 

Link to comment
Share on other sites

God dag!

 

Etter noen år med 250 gr. Oryx i 358 Win. er jeg langt fra fornøyd (makan til blodslått), så jeg ser etter andre kandidater til neste års storviltjakt. Har tidligere brukt Hornady Interlock 250 gr. og var forsåvidt fornøyd med den, men kunne tenkt meg å prøve noe annet.

 

Noen her som har erfaring med Swift A-Frame 225 gr. i 358 Win.? Har hørt at A-Frame 250 gr. er for hard til å ekspandere skikkelig i 358 Win., men kanskje 225 gr. funker bedre?

 

Eller så vurderer jeg sterkt Woodleigh 250 gr. RN.

 

Hva tenker folket?

 

 

Peace

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hastighet har på 250 gr Oryx?

 

I teorien skulle vel Oryxen holde bedre sammen en Interlocken. Nå vet jeg ikke hvilken blylegering det brukes på disse kulene, noe kan vel ligge der.

 

A-frame virker jo unødvenig harde til 358 win. Hvis du må dra opp hastigheten for å få nok ekspansjon, møter du kanskje deg selv i døra?

 

Hastighet og utras synes jeg har stor betydning for blodslått kjøtt. Ikke det at jeg skyter så mye dyr at jeg kan komme en vitenskapelig uttalelse, men har da sett noen.

En 400 gr .45 kule fra en bøylerifle i moderat hastighet på 50 meter, laget ikke nevneverdig søl i en hjort.

 

Woodleig vil jo ha en hastighet fra 600 til 800 m/S. Med utgangshastighet på 700 m/s vil den være innafor dette på 100 meter, rett i overkant av 600 m/s.

 

Min 358 kom til ut fra ett ønske om tunge kuler i lav hastighet, som tålte en liten kvist hvis den skulle komme i veien og korte hold.

Hornady 250 gr RN var da kula som var førstevalget, og er det enda, da jeg klarte å sikre meg en liten lot før den forsvant.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh har jeg brukt i mange år i forskjellige kaliber, både 308 Win, 30-06, 338 Winmag, 338-06, 35 Whelen og 375 H&H.
Både 250 grs RN og 225 grs PP fungerte ypperlig i 35 Whelen, og 225 grs PP er nå blitt standardkula mi til elgjakt i 338-06 A Square.
Når det gjelder lite blodslag og fine slakt er dette det desidert beste kulefabrikatet jeg noen gang har prøvd.
Ikke helt sammenlignbart, men jeg har en elg og mange hjort pluss noen rådyr med Woodleigh 250 RN i 35 Whelen, som er hakket raskere enn 358 Win, alle med supert resultat.

Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, RoarN skrev:

Min 358 kom til ut fra ett ønske om tunge kuler i lav hastighet, som tålte en liten kvist hvis den skulle komme i veien og korte hold.

Hornady 250 gr RN var da kula som var førstevalget, og er det enda, da jeg klarte å sikre meg en liten lot før den forsvant.

 

Ja, det er forsåvidt min tanke bak kaliber valget og, men jeg fikk dessverre ikke tak i Hornady sin 250 gr. RN når den fortsatt var i produksjon.

 

Jeg lader ikke spesielt hardt. Bruker 44 gr. med N 135, så hastigheten ligger vel på ca. 660-670 m/s.

Siste dyret jeg skøyt med 358 Win. og Oryx var ei hind som ble skutt rett bak bogen på 60-70 meters hold. Dyret gikk kanskje 40 meter for hu datt. Så helt hinsides jævlig ut ved inngangshullet. Utgangshullet var pent. Elgene jeg skøyt i fjor var heller ikke spesielt pene.

 

Som sagt; har bedre erfaring med Hornady Interlock.

 

Kanskje 225 gr. Woodleigh RN er et bedre valg for 358 Win.?

Edited by Peacemaker
Link to comment
Share on other sites

Prøvde Oryx i år. Samme erfaring som nevnt over. Mye blodslått kjøtt og søl. Dette til tross for treff bak bog og kort utras. La også merke til at blytuppen blir slått flat på patronene i magasinet. Betyr sikkert nada, men jeg likte det ikke.

Kommer ikke til å handle mer Oryx til 358'n.

Synd at Woodleigh-kula er priset vel stivt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder prisen på kuler kun brukt til jakt, utgjør det en ubetydelig del av mitt "skyte/våpen/jaktbudsjett"
Jeg skyter inn riflene, trener og tar oppskytingen  med andre, billigere kuler, men tar en finjustering av jaktammo så jeg vet hvor den går, som oftest kun noen få skudd.
Om treningsammo samler annerledes enn jaktammo gjør ingen ting så lenge jeg vet at jaktammo treffer der jeg vil den skal treffe ;)

Link to comment
Share on other sites

Med 125gr pistolkuler og 70% hylsefylling med TrailBoss får jeg 430ms. Med økt vekt (158gr er kanskje nok?) og kulen satt flush med hylsekanten så skal det være mulig å få sub med TrailBoss, men om du får noe presisjon når friflukt regnes i CM og ikke MM er vel heller tvilsomt :-)

 

Jeg bruker 35gr N133 bak 250gr Interlock og får i underkant av 600ms - akkurat nok til å klare krav til anslagsenergi og mer gidder jeg ikke lade til denne børsa (gammel lever action).

 

Med 10gr TrailBoss bak denne kula gir omtrent 330ms - kan være et utgangspunkt for en ladestige (i mine hylser er 10gr TB 71% hylsefylling med COL 70,43 på Hornady Interlock 250gr - anbefalt minimumsladning med TB er 70% hylsefylling).

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, gegga82 skrev:

Trailboss hylsefyller. Kan du sende mælink til hvor dette kan kjøpes evt bilde hvordan den ser ut? 

😆......... fylling v.s fyller.... fikk meg til å tenke på at vi i gamle dager hadde egen søppel-fylling i en skråning bak huset. Søppel-FyllEREN..... var i hovedsak..... Bestefar.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk en kalv på 48 kg med 358'en forrige helg. 220 grs Speer FN i ca 725 ms, skuddavstand 15-20 meter.

 

Et lavt sideskudd i toppen avhjertet og et oppfølgingsskudd skrått skrått forfra. Som forventet gjennomskyting på begge. Kula så ut til å ha ekspandert noe, men ikke stort.

 

Slaktet var fint på inngangssiden, men noe blodslått på utgangssiden.

 

Remington Seven med Rafdal-moffe, 50 cm pipe og Docter Sight.

 

 

20181006_093018.jpg

20180929_114530.jpg

Edited by LisleArne
Link to comment
Share on other sites

Nå er det noen år siden eg har fikla me denne rifla mi men eg lada noe subsonic og da brukte eg pistol krutt på tunge kuler. Va ikke mye grain i hylsa så det jeg er på jakt etter er jo noe eg kan bruke for og fylle resten av hylsa. Kanskje det e bedre og bytte til denne typen og få mer fylling. Landingen mine funka fjell de men var litt skeptisk til trykk og tenning av krutt med tanke på om feks alt kruttet lå rett bak kula eller bak ved tennhetten. Ligger en 3 sekund video på YouTube av meg. Søk på win 358 silent but deadly. 🤠

Link to comment
Share on other sites

På 22.8.2018 den 18.28, Oddbjorns skrev:

Det eg finner av ferdige 358 win hylser er Hornady til 12kr stk, og Starline til 9.5kr stk. Har ikkje brukt noken av merka så levetid er eg usikker på. Grunne til att eg ser på ferdige hylser er fordi eg sjølv kun har 308 Norma hylser, og på bana er det stort sett Norma og S&B hylser som eg las i tråden ikkje er egnet omforming.

 

3 timer siden, Olesøn skrev:

Føkketiføkkføkk... Jeg har virkelig ikke råd til hylser og dier og hurramegrundt. Kanskje jeg klarer å skrape sammen til diesett. Og så stjeler jeg 308 av fruen og kjører fireforming ut av stuevinduet mens hu er til fjells. 

 

På 21.8.2018 den 18.04, spindrift skrev:

Besøker tråden på turistvisum, -

 

 - og det gjør jeg også!

 

Men jeg har lurt litt på om det skal være så stort problem med hylser til 358 Win (og 338 Fed), når det er bøttevis av 308 W-hylser på enhver DFS-bane etter skyteprøvene?

 

Noen skrev at Selleri & Gulrot-hylsene skulle være bedre egnet til omforming enn Norma. Jeg fant fram en S&B 308 W fra "skrap"-bøtta, og satte i gang. Etter som jeg rimeligvis ikke har .358-dier, fikk hylsa en omgang med expander-knappen i et 9,3x62-sett (fra Lyman? Ikke fabrikkmerke, og lappen på eska er borte), som har en meget velegnet knapp. Det gikk uten særlige problemer, og jeg fikk ei flott 9,3-08-hylse (forresten omtalt i andre tråder tidligere, f.eks.  https://www.kammeret.no/topic/73093-308win-til-358win/?do=findComment&comment=1136693 )

 

Da jeg var kommet så langt, var fristelsen uimotståelig til å se hvordan dette kaliberet kan se ut med kule. Kuleisetterdien til 9,3x62 ble skrudd ca. en cm ned, og jeg fant fram ei 12,8 g kule, beregnet på 9,2x72 og lignende patroner. Det var 0 problemer å sette kula ned til krymperilla, og jeg satt med en 9,3-08, med ei kort jakt (??) kule, fornuftig nok uten hette og krutt. Skal se om jeg får tatt et bilde av kreasjonen, og lagt ut.

 

Jeg har jo, som kanskje kjent, IKKE diesett til min utmerkede 308 NM. Jeg halspresser, og setter kuler, med diesettet til 300 Win Mag. Jeg vil tro at det ikke kan være store problemer å lage en 358 Win-patron, hvis man f.eks. har et diesett i 35 Whelen.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hvordan du har tenkt å bruke necksizer for 35 Whelen til en 358 Win???

Ang. Normahylaer og omforming så er skumderpartiet på dem såpass mye tjukkere at du får ei bule nederst på halsen når den åpnes opp. Har selv 338 Federal og har merket det på en del hylser. Har forsøkt hylser fra rem-win-fed uten å få dette problemet. Til "mitt" kaliber er det forøvrig såpass billig ferdigammo fra Federal å få fatt i innimellom at det er like greit å skaffe tomhylser på den måten. Da får man rett bunnstempel også. I et virvar av ammo basert på samme basishylse så kan det vitterlig være en fordel. 

Jeg har lært the hard way når ammo skulle i rifla ved innpåstilling på elglos. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Jeger'n skrev:

Lurer litt på hvordan du har tenkt å bruke necksizer for 35 Whelen til en 358 Win???

 

For ei hylse som er skutt i et 358 Win-kammer, får man ikke klemt sammen halsen, nei, uten å kutte vel en cm av dia.

 

Men med min 9,3x62-die var det ikke noe problem å utvide halsen på 308 W-hylsa til .366. Heller ikke å sette kula. Det gikk faktisk såpass greit, at det ikke vil være særlig mye arbeid å spare på å kalibrere skutte 358-hylser i et vanlig die-sett for kaliberet. Jeg tar da forbehold om at man har "ubegrenset" 308 W S&B tilgjengelig.

 

Selvfølgelig får man da feil bunnstempel, men en slik patron vil uansett ikke kamre i et 308 W-kammer. Når/hvis noen lager en "9,3-08", bør vel skuldra settes noen tidels mm fram, for å unngå kamring i 358 W, på samme måte som 280 Rem ikke går i 270 W-kammer.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Ei 308-hylse som er åpnet med 35 Whelen får man heller ikke brukt necksizeren på. Å åpne og sette i kula er ikke noe problem, men da blir kuleholdet dårlig. Et rett diesett for kaliberet er en såpass liten del av budsjettet til denne hobbyen at det bør vi nok unne oss.

Å kreere diverse varianter for å ha på hylla uten krutt og hette, se det er en helt annen øvelse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...