Jump to content

Recommended Posts

45 minutter siden, Jeger'n skrev:

Å åpne og sette i kula er ikke noe problem, men da blir kuleholdet dårlig.

 

Hvorfor blir det dårlig?

 

Et "vanlig" kalibreringsdie, enten den er justert for heilpressing, eller skrudd en runde eller to ut, for halspressing, arbeider slik: Først entrer kalibreringsringen/-kula, halsen er da så rom at kula vanligvis går inn uten særlig motsatnd. Så presses hetta ut, og så klemmes hylsa (kanskje litt ved halspressing) og halsen sammen, og helt på slutten settes skuldra tilbake, ved heilpressing. Så drar man herligheita opp igjen, og da skjer ingenting, før kalibreringskula dras gjennom halsen, og utvider den til "kulehold"-dimensjon. Altså akkurat det samme som ble gjort, da jeg utvidet halsen på 308 W-patronen. Da jeg satte i kula, møtte den "normal" motstand i den utvidete halsen på 308 W-patronen, og den sitter nå akkurat like godt som kuler på de øvrige patronene jeg lader.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det noen år siden eg har fikla me denne rifla mi men eg lada noe subsonic og da brukte eg pistol krutt på tunge kuler. Va ikke mye grain i hylsa så det jeg er på jakt etter er jo noe eg kan bruke for og fylle resten av hylsa. Kanskje det e bedre og bytte til denne typen og få mer fylling. Landingen mine funka fjell de men var litt skeptisk til trykk og tenning av krutt med tanke på om feks alt kruttet lå rett bak kula eller bak ved tennhetten. Ligger en 3 sekund video på YouTube av meg. Søk på win 358 silent but deadly. 🤠 Bruker kun 308 hylser da jeg lader selv og det har alltid funka. 

Link to comment
Share on other sites

S&B fungerte fint å necke opp, Norma hylser har eg ikkje testa endå, men går jo an å ordne med en brotsj om en får problem med donut innvendig i hals. Har nesten 200 S&B hylser så burde halde ei god stund om eg gløder dei av og til. 

 

Børsa kjem nok i neste veke vil eg tru, så blir spennandes å få testa den på hjorten. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Lapua-hylser og Lee-dier. Smører med biltema lærbalsam 😳 ved omforming, det fungerte bedre enn Lee's smøring. De får litt slak vinkel på skuldrene, men de kammrer fint. 

Edited by Jon_
Edit: skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Det høyrer med at hylsene vart trimma fleire gonger. Eg brukte ikkje desse hylsene til jakt då ei og anna fekk litt tyngre kamring.

Etter dette fekk eg tak i WIN-hylser i 358. Desse fungerte topp, men eg hadde ikkje veldig mange omladningar då begge riflene vart selde. Til rifla eg har no, bruka eg Hornady. Desse har eg berre lada ein gong. Ingen necking eller anna pressing. Berre i med hette, krutt og kule. Funksjonerer bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Felte en kolle, 61 kg med 358 win og Hornady 250 gr RN i helga. Høyt skudd bak bogen, dyret viste ikke tegn til treff. Avstand 40 meter.

På skuddplassen var det jo tydelig blodspor, viste veldig godt da det var litt snø. Blod hadde sprutet/pumpet ut i hele fluktstrekningen.

Dyret sprang ca 100 meter før det falt.

Jeg synes skuddet var såpass høyt at jeg ville forventet knall og fall?? Har brukt 30.06 med 165 gr Oryx for det meste de siste årene. Faktisk har noen falt for 167 gr Scenar også, merker egentlig ingen forskjell på de to.

Er ganske sikker på at kolla ville klappet sammen med 30.06 kombinasjonene. Inn og utgang var såpass nære ryggraden, hastighet og ekspansjon ville vært større.

Nå ser det jo ut til at fordelen er ett fint slakt. Litt bjørkekvister i kulebanen var heller ikke noe stor bekymring. Så alt i alt fine greier dette, men ett slikt treff ville kanskje gitt litt kjøttskade uansett kaliber.

 

Nå er jo ikke dette noe vitenskapelig grunnlag, ett dyr og ett treff. 

Jeg ser i alle fall ikke behhovet for hardere/mindre ekspanderende kuler.

200 gr RN, 250 gr RN og 250 gr SP-RP går så likt på 100 meter at jeg kan bruke de om en annen. Har ikke prøvd 250 SP-RP på jakt.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, RoarN skrev:

Jeg synes skuddet var såpass høyt at jeg ville forventet knall og fall??

 

 

"Knall og fall" kommer av skade/trykk mot sentralnervesystemet. Ved høyt treff vil ei kule som splintres kunne gi en splint mot ryggrada, og det kan være nok for en (midlertidig) lammelse. Slik splintring (og styggere slakt?) skjer oftere ved høyere hastighet, kanskje ville en 35 Whelen, for ikke å snakke om 358 Norma Mag, gitt slik virkning.

 

Min erfaring med lungeskudd, der det ikke er kule- eller beinsplinter mot ryggrad (knall-og-fall) eller hjerteskade (panisk utras), er at rolige dyr enten ikke reagerer i det hele tatt, eller lurer på hva som slo dem i brystet.

 

Link to comment
Share on other sites

Ved høye lungeskudd, langt bak og uten å skade ryggen.Så er en fluktstrekning på 100m ikke så mye.

Jeg har bevisst skutt endel elger høyt og langt bak. Jeg har erfart at det gir bortimot fraverende skuddreaksjon, lang fluktstrekning og lite kjøttskader. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skal lade noen 158 grs Hornady XTP. 

Noen som har noe formening hvor hardt disse kan lades. Ser det står anbefalt 700-1500 fps på pakke, noe som blir litt 

lite da jeg tenker å bruke rifla på jaktfelt. Har fått lade data fra Vectan på tilsvarende kule som jeg tenkte å følge, men hva burde COL ligge på? Veldig korte kuler det her. 

Link to comment
Share on other sites

Usikker på ladedata på desse kulene, men dette er vel mest anbefalt hastighet mtp ekspansjon?

Kulene burde vel settast med 9mm hold i hylsa, er ikkje det ein gammel "regel"? 

 

Er sjølv interessert i data til pistolkuler då eg fikk rifla tilbake midt i jakta og har skutt lite med den. Har sett på tyngre kuler sjølv, men om en stabiliserer lettere å billigere så er eg ikkje kresen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk skutt en elgkalv og 5 hjort med Remington Seven i 358 win i år. Elgkalven med 220 grs Speer FN og hjortene med 200 grs Hornady RN.

 

3 mellomstore bukker, hind og kalv. Fikk faktisk gjennomskyting på alle hjortene med Hornadykula, hadde egentlig ikke regnet med at det skulle bli det, ihvertfall ikke på bukkene. At 220 grs Speer ga gjennomskyting på elgkalven var mer forventa.

Edited by LisleArne
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ladedata på de sierra kulene hadde vert kjekt å ha.

Desse kulene vurderte eg for litt siden men gikk heller for 200gr interlock til trening, brownells hadde tilbud så vart ikkje mykje dyrere. 

Er det noken ting en må ta hensyn til med å bruke 357 kuler kontra 358?

En vil vel få litt mindre trykk, men har det praktisk betydning mtp kruttvalg? 

 

Valgte 250gr interlock når børsa kom i hus midt i jakta, fikk skutt rifla greit inn å hadde den med på all hjortejakt ut sesongen. 

Vart kun felt ei kolle, sjølv om det var mangen jaktdager. 

Slaktet såg omtrent ut som ved nosler partition i 6.5x55, så var ganske blodslått. 

Men dette er jo ingen fasit eller statestikk med kun eit dyr felt, men var litt skuffa skal eg være ærlig.

 

Er det noken av dere som har fått veldig fine slakt med 358win? Kva kule har dere brukt då? Tenker primært på hjort, men all info er velkommen og kan jo vere til interesse for andre også. 

Link to comment
Share on other sites

250 gn RN interlock i 650 m/s har vært meget bra i forhold til både å spare kjøtt og lommebok. Blei brukt både til trening og jakt. Etter at den gikk ut av produksjon, går det i Oryx. For lite erfaring med denne enn så lenge.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne, Woodleigh er noe av det beste jeg har prøvd som jaktkuler.
Både i 30-06, 338-06 A-Square, 35 Whelen og 375 H&H, både her hjemme, i Sverige og Afrika.
Jeg har stor tro på at 225 grs RN vil funke godt i 358 Win.
I min 338-06 bruker jeg 225 grs PP, og har skutt fem elger de siste tre årene med denne kombinasjonen.
God effekt, og flotte slakt :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal trykke opp mine første patroner, noen sinne, i disse dager. Dieset ligger på postkontoret og hentes i dag.

Som førstereis tenker jeg det er greit å starte litt midt på treet, så gikk for 200 grain pro hunter RN til trening og 225 Woodleigh RN til jakt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, seawolf skrev:

Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne, Woodleigh er noe av det beste jeg har prøvd som jaktkuler.
Både i 30-06, 338-06 A-Square, 35 Whelen og 375 H&H, både her hjemme, i Sverige og Afrika.
Jeg har stor tro på at 225 grs RN vil funke godt i 358 Win.
I min 338-06 bruker jeg 225 grs PP, og har skutt fem elger de siste tre årene med denne kombinasjonen.
God effekt, og flotte slakt :)

Alle eg veit om som har brukt woodleigh har ingenting å utsette på kulene.

En anna ting er jo prisen, premium kuler er jo dyrere, men fortsatt kun en liten del av det årlige budskjettet, så kanskje det kun er tull frå mi side å ikkje berre legge litt ekstra i de få som går med i jakta.

Eg skal prøve Woodleigh om børsa ikkje liker tsx kulene, eller om eg føler slakta ser for gale ut, det blir jo fort nokre år før eg har skutt nok til å dra konklusjoner der. 

Korleis er desse med restvekt om du har funnet igjen noken kuler?

Link to comment
Share on other sites

Av ca 45 vilt skutt med Woodleigh i  de forskjellige nevnte kaliber, har jeg funnet igjen 3 kuler.
Det var på waterbuck i Sør Afrika med 338  Winmag, pluss  2 elger her hjemme i 338-06, restvekt ca 90 %.
Resten plystra  gjennom, og knuste vanligvis forstilling så dyra  stort sett ble på skuddplassen.
Lite blodslått kjøtt og minimalt med splintring.
Nå er jo dette et lite tall å lage statistikk av, men regelen er gjennomskyting, fine slakt og korte, til dels svært kort fluktstrekninger.
(her kommer naturligvis skuddplassering også inn som et moment).

En kompis på jaktlaget bruker også Woodleigh i 7mm Rem mag, 300 H&H, og 375 H&H (villsvin, dåhjort, hjort og elg).
Han har samme erfaring som meg, god effekt, gjennomskyting, korte flukstrekninger og fine slakt.
Et par andre på laget med 375H&H har også skiftet over fra Nosler PT til Woodleigh PP .

Edit:
Nå er jo min erfaring med Woodleigh i andre kaliber enn 358 Win, men til sammenligning er ca 15 hjort skutt med 35 Whelen og 250 Woodleigh RN i ca 780 mps, og da er vi vel ikke så langt unna 358 Win?


 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, seawolf skrev:

i ca 780 mps, og da er vi vel ikke så langt unna 358 Win?

Med 250 gn kuler og normal  lading (ca 45 gn 202) er vel 780 m/s neppe .358-hastighet. Drøye 100 m/s lavere hastighet er nok mer riktig. Om dette har noe å si på jaktkulas oppførsel, er vel heller en annen sak. På korte skogsjakthold, tvilsomt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fått skutt en kalv i los i høst. Har ladet med 180 ttsx i år. Reagerte litt på blodslått, til og med på inngangssiden ved treff mellom to sidebein. Utgangen kan jeg skjønne da det så vidt var innom bogbladet. 

Har en mistanke om at denne kula åpner veldig raskt. Noen enig i den tanken?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ut frå det eg prøvde ut i quickload kjapt og gale så virker både N110 og N120 til å gi veldig lav fyllingsgrad for å komme ned i 500m/s

Kanskje trailboss er å føretrekke? 

Bilda viser simmulering med 55cm pipe, bruke QL då eg prøvde N530 og det stemte ganske godt.

Men eg er ingen ekspert innen lading, så det kan godt hende både N110/120 er brukandes. 

 

15891318317421547537787543971453.jpg

15891322760577081703814260907810.jpg

15891323138641192359091672923787.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eg ser Woodleigh sine kuler er brukt av nokre.  Til no har eg kun brukt Hornady Interlock SP 250grs.  Gode (nok) kuler, men spissane vert deformerte i magasinet på Sakoen min.  Då RN-kulene ikkje er å få tak i frå butikk, ser eg no på Woodleigh sine RN SN kuler.  Eg har ikkje behov for høg hastighet, så kva bør eg gå for?  225 eller 250grs?  90% hjortejakt som hundeførar med bandhund og drivande hund.  Resten er jakt på villsvin og elg.

Pipa på rifla er 50cm.

PS!  Det vert nytt sikte i år.  Aimpoint Micro eller Zeiss HT 1,1-4x24.

sako 75.jpg

Edited by Håkon
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Første elgen jeg skjøt med gamlesakoen din var med 250 gr Woodleigh RN. 

Fant aldri igjen noe kule, men elgen gikk i bakken. 

Ladd til 680 m/s. 

Forøvrig en veldig presis ladning. Er han som holder børsa som er begrensningen fra å skyte hull i hull. 

Har også lada 225 RN til 740 m/s, men ikke erfaring fra villt med denne. 

Kommer til å gå tilbake til en av disse til høsten, fra ttsx. 

Link to comment
Share on other sites

Kun felt en elgkalv med den, så nesten stygt å dømme den på det grunnlaget. 

Syns alikevel det ble veldig blodslått, til og med på inngangssiden. Traff mellom 2 sidebein, men alikevel var det MYE blod, nesten utover hele inngangssiden. Kalven gikk 2 skritt før den falt. 

Har en mistanke om at ttsx åpner alt for fort.

Kan evt lade den litt svakere, men da blir min tanke med så lett kule borte. Bikker såvidt 800 m/s. 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei.

Ny på dette eminente forumet, har pløyd igjennom mange interessante tråder en god stund, mye kunnskap her. Så til saken. Jeg har gått i Blaser fella, og har bla 9,3*62 til postering i elgjakta. Men jeg er også hundefører, og da trenger jeg ei kort og hendig børse, med lyddemper. Har hittil gått med min Browning x-bolt .308, med standard lengde på løp + demper, men det blir for langt og uhåndterlig i tett skog. Jeg har lagt litt planer for et "idiot prosjekt", nemlig å skifte løp i min Brno ZKK 601 .308 W til .358 W., i tillegg til å montere oppspenner/trepunktsikring. Blir sikkert en av Norges dyreste Brno ZKK 601, derav "idiot prosjekt" 😁 Alternativet er å kappe og bytte kaliber på x-bolten, men da får jeg ikke oppspenner, dessuten er det ikke like tøft med x-bolt 😉 Må jeg sende søknad på kaliber bytte, eller hvordan funker det? Terje

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Mugga said:

Hei.

Ny på dette eminente forumet, har pløyd igjennom mange interessante tråder en god stund, mye kunnskap her. Så til saken. Jeg har gått i Blaser fella, og har bla 9,3*62 til postering i elgjakta. Men jeg er også hundefører, og da trenger jeg ei kort og hendig børse, med lyddemper. Har hittil gått med min Browning x-bolt .308, med standard lengde på løp + demper, men det blir for langt og uhåndterlig i tett skog. Jeg har lagt litt planer for et "idiot prosjekt", nemlig å skifte løp i min Brno ZKK 601 .308 W til .358 W., i tillegg til å montere oppspenner/trepunktsikring. Blir sikkert en av Norges dyreste Brno ZKK 601, derav "idiot prosjekt" 😁 Alternativet er å kappe og bytte kaliber på x-bolten, men da får jeg ikke oppspenner, dessuten er det ikke like tøft med x-bolt 😉 Må jeg sende søknad på kaliber bytte, eller hvordan funker det? Terje

Skjønner ikke, du får vel ikke noe kortere enn en skamkappa Blaser? Ikke den letteste, men ellers kort og hendig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Elgjaeger @Swift kort ja, men som du sier, ikke den letteste. Foretrekker noe lettere og ei børse som jeg ikke trenger å være "redd" for å trykke ned i myra eller skrape opp på stein og kvist, som hundefører. Blir fort 15 km i blanding av bløt myr og bratt terreng, og da skjer det uhell, og er tungt å bære. Derav Brno, som jeg anser som ei enkel og solid bruksbørse, som jeg kan slå i hjæl elgen med om jeg vil, og som er noe lettere enn Blasern. Hadde liksom tenkt at jeg skulle prøve å behandle den litt pent.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger har da eit godt poeng om målet er kortast mulig, da er det jo kun og søke om ny pipe, om de ikkje blir levert skamkappet så er det en smal sak og fikse. 

 

<<Idiot prosjekt>> på en zkk 601 er allerede prøvd, må da finnest noko mer ufornuftig🙄

 

Ser det kjem en del svar medan eg skriver, ZKKen min kom på rundt 3kg med law stokk og tykk fluta pipe på 50 cm, ikkje spesielt lett, heller ikkje spesielt billig.

Finnast fabrikkvåpen som er lettare, har lang pipe som kan kappast ned, og får nok tåle grei balanse med demper. Men kan jo vere kjekt med noko ikkje alle har. 

Link to comment
Share on other sites

Forslag til idiot-prosjekt:

Kjøp deg ei ny pipe til Blaseren, send til børsemaker og få laget deg ei 40cm custom flutet pipe med muffe i 510 Førland.

 

En Aimpoint Micro H2 og custom demper gjør susen og så kan du toppa heila driten med en karbon stokk fra Raven arms :-)

Med ei lett reim kommer du ned på under 3kg totalt, og kan da skyte tunge kuler subsonic og likevel holde krav til anslagsenergi. Kort, lett og med tung blykule blir den lite påvirket av kvist. Rekylen kan bli drøy, men det er jo ikke snakk om mange skuddene per år..

 

Samme magasininnsats som 338LM, men du trenger ikke bytte avtekkshus siden 510 Førland har mye kortere COL.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei 358-folk!

Har nå hatt gleden av å skutt en del dyr (rådyr, hjort og elg) med lille stutt-tjukka og eg lar meg stadig både glede og imponere over kaliberet! 225 SGK går som en stråle, 200 Accubond likeså, men jaktkula siste årene er soleklart 225 Woodleigh RN! Ladet 310 Woodleigh i underlyd her om dagen og det funket meget bra! Lurer på om det er noen som har prøvd (eller om det er mulig) å lade 232 grains Norma FMJ ned mot sub? 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå er ikke Hornady Interlock hjemmestøpt, men den er 250gr tung og fyker ut i 591ms når jeg lader med 37,5gr N133 i hylser necket opp fra 308 Win.

 

3cm samling fra en Sako Finnwolf lever action med 40cm løp og demper -gir ei kjekk skogsbørse til storvilt :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...