Jump to content

Trenger noen støttende ord ang gåsejakta.


Polar

Recommended Posts

Satte morgenkaffen i vranghalsen denne morningen, den lokale nettavisen publiserer en artikkel om uetisk gåsejakt, selvfølgelig ett oppgulp fra Jenny og hennes bande NOAH. Er det noe vi ikke er bortskjemt med her i nord så er det for tidlig gåsejakt, vi starter jakta 21 august, og da er jo hovedtrekkene godt igang, om ikke over, etter noen få dager så er det bare ei og annen fjær igjen her.

 

Link: Protesterer mot grågås-jakt

 

Hovedpoenget til NOAH rammer alle som jakter gås i Norge, og jeg håper at dere tar dere tiden til å legge igjen en liten kommentar i kommentarfeltet hos nettavisen vår, hadde vært utrolig gøy med en skikkelig oppbakking fra jegernorge som ett klart signal at vi ikke aksepterer svada.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg har vanskelig å komme på noen slående motargumenter sånn på stående fot. Selv om jeg er ravende uenig i NOAHs grunnsyn på jakt, er jeg ikke udelt begeistret for den utviklingen vi har sett mhp. jakttid på gås de siste årene. Jeg har (dessverre) sjøl en følelse av at vi er inne i en ond sirkel her, ved at intens tidligjakt presser gåsa sørover før tida, det tidligere trekket fører til at jakta blir framskyndet, den framskyndete jakta presser gåsa sørover enda tidligere og så videre. Jeg synes heller ikke det er like sjarmerende å plukke opp skutte gåsunger som knapt er større enn ei stokkand, noe jeg får følelsen av av og til i begynnelsen av august.

 

Men at dette innlegget er et ledd i NOAHs pågående arbeid for å bygge opp en opinion mot all jakt i kongleriket er heller jeg ikke i tvil om...

Link to comment
Share on other sites

Er selv ikke uenig med alt som kommer fra Jenny og hennes bande NOAH.

 

Til tider har også de rett.

Synes jakta startes for tidlig i enkelte områder.

 

Tror heller ikke NOAH har feil når de viser til at mange Gjess har hagl i kroppen.

 

Her er det opp til oss jegere, skytikke på for lange hold, skyt på enkeltfugl og ikke rett inn i Gåseflokker.

 

I fjor høst fant jeg flere døde Grågjess liggende ved flomål i fjæra.

Hva disse døde av vet jeg ikke, men skadeskyting kan jo være ett alternativ blandt mange.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som noen helt har glemt hvorfor vi har tidligjakt på gås her Nord.

De som har sett de store ødeleggelsene gåsa gjør på markene her vil fort forstå et det dreier seg som relativt store summer.

 

Det burde vært lov å jakte på den også om våren når den kommer.

Høstjakta burde begynt sist juli for å få beskattet de store bestandene av gås som hekker her.

Vet om bønder som bevist går manngard der gåsa hekker for å ødelegge gåseegg.

 

NOAH er en gjeng hormonforstyrra brølaper som KUN er ute etter å komme på tv eller annen media for derigjennom å få statstøtte til det 14is tullet de driver med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbøyelig til å være enig med NOHA i at jakten starter for tidlig i enkelte områder. Det er faktisk ikke slik at om gåsa gjør skade i nord så må den felles i nord, det kan hende at det hadde vært bedre om danskene hadde økt sitt uttak av gås som har trekt fra Norge. (For å sette ting litt på spissen...)

 

Ellers så tror jeg at man har mye å hente på å tilrettelegge for kortsalg på kjente rasteplasser for gås i sør-Norge. Jeg tror at om man øker jakttrykket på beiteplasser under trekket, samtidig som man kanskje innfører vern av hvileplasser, så vil man kunne øke uttaket av gås uten å stadig fremskynde jaktstart.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Synes at jakta må fremskyndes iallefall for Sør-Troms til Rødøy (helgeland). Har bodd på begge steder og min forundelse var stor da jeg oppdaget at gåsa var tidligere ute med unger i Sør Troms enn Lurøy Kommune. I lurøy Begynner jakta 10 August og i Troms 21 August. Dette gir en indikasjon på at jakta bør fremskyndes i deler av nordlang og troms. Uansett vil en alltid oppdage at enkelte gåser er sent ute med unger og det vil alltid være opp til jegerne å vurdere om disse får fly videre eller havne som gåsekyllinger i ovnene. Dette kommer nok av at første forsøk ble mislykket. Jakta i Troms er nå bort i mot over før alt er trekt Sør. Fikk en siste hilsen fra 9 stk grågåser som låg med sildgarnene i morres da jeg skulle ut for å drag dem. Fint syn og det gjorde ik så mye at børsa lå hjemme. Frysern er allerede godt full :)

Når det gjelder skadeskytinger tror jeg nok desverre at alle som jakter gås med hagle har opplevd dette. Uansett hvor erfaren en er. Holdene kan bli tvilsomme av og til og det der de siste metrene som er vansklig å vurdere. Det skal selvfølgelig sies at det er vanvitting med cowboyer blant gåsejegerne som skyter på alt alt for lange hold.

Skal skadeskyting reduseres bør de gjøres mye holdningskapende arbeid. Oppheving av blyforbudet. evt forby hagljakt og kun tillate kulegjevær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...