Jump to content

Felt gås


EilertseN

Recommended Posts

Hei!

 

Har tidligere tarmtrukket gåsa og hengt til modning.. ca.30-40 døgngrader.. iår valgte jeg å skjære ut brystfiletene og lårene etter skutt vilt. Har hørt flere som har tatt mørningsprossen i kjøleskapet hjemme før evt. frysing /tilberednign.

 

Mitt spørsmål.. hvor lenge ligger den før den kan tilberedes ?

Link to comment
Share on other sites

Gås trenger IKKE modning!!Ifølge Arne Follestad ifra NINA.Jeg har skutt mine gås gjennom årene på Vega og jeg tar bare bryst og lår,etter at Arne Follestad har undersøkt dem(det er pliktig innmelding av skutt gås på tidlig jakt på Vega)Og jeg har ikke hatt noe problem med kjøttet etter at jeg begynte å hive de rett i fryseren etter kontroll :D

Link to comment
Share on other sites

Okei.. 2 grader i kjøleskapet mitt.. brystfiletene har ligget i 2 døgn nå... så da blir det festmåltid til kvelden..

NB: alla det med døgngrader... kan da ikke være sunt å la filetene ligge i 10 dager ? ingen begrensning med tanke på tidsrom for og oppnå optimale døgngraderne ??

Link to comment
Share on other sites

Gås trenger IKKE modning!!Ifølge Arne Follestad ifra NINA.
Nåja. I beg to differ, if ever so slightly

 

Jeg fulgte også den anvisningen noen år, og det ble en god del mer kjeftmosjon på oss på den måten. Jeg kunne ikke forstå hvorfor disse gjessene mine var blitt så forbasket seige å tygge på hvis det skulle være rett at gåsa ikke trenger å henges. Nå har jeg gått tilbake til å henge gåsa i rundt/drøyt 40 døgngrader, og brystene blir en del mørere på tallerkenen. Lårene er det forsåvidt ikke så farlig med, de må uansett kokes en stund før man klarer å tygge dem, men jeg liker å rosasteike brystene. Og da er litt mørning en God Ting™ for tenner og kjakemuskler.

 

Men siden gåsa ofte skytes mens det er relativt varmt i været, krever dette at man følger godt med og er litt påpasselig. Det skal lite til før ei gås blir sur og uspiselig og lukter kadaver hvis det er tjue grader varmt i været. Og tjue grader en stund før man får hengt slaktet kjølig gir god effekt på summen av døgngrader ;)

 

@EilertseN: Hva er gæli med ti døgn? Særlig hvis du har fjernet innvollene og ellers passer på hygiene og at kjøttet ikke ligger vått? Jeg har spist og hatt stor glede av hønsefugl som har fått omkring ti døgn uten å bli gjort opp, men det har selvsagt vært relativt seint på høsten med kaldt vær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det høres rart ut med ti dager, men det gjør susen. Som sako sier, er fuglene tørre og fine er det ikke problemer.

 

Aldri hatt problemer med seig gås, før nå nylig. Tok opp to fileter lørdag, skulle brukes til gryte. Mått gi tapt, tror ikke katta hadde klart det heller. Ble veldig overraska, men det må være pga for lite døgngrader!

Link to comment
Share on other sites

ingen begrensning med tanke på tidsrom for og oppnå optimale døgngraderne ??
Jo, i grunnen. De 40 er en god tommelfingerregel, men heller ikke mer. Er det kaldt i været kan riktig behandlet kjøtt/slakt henge overraskende lenge og likevel smake nydelig. Er det varmt i været må man passe veldig godt på; det skal forbausende lite til før man har ødelagt god mat ved å henge slakt i tjue grader pluss.

 

Stikkordet her er lukt. Kjøtt skal lukte friskt og litt aromatisk. En av de luktene vi er mest følsomme for (med den nokså mindreverdige luktesansen vi mennesker har) er lukta av bedervet mat. Ergo er nesa di ett av de beste instrumentene du har for å avgjøre om et slakt har hengt lenge nok; med det samme (eller helst like før ;) ) du synes det begynner å lukte bare en halvmillimeter "tvilsomt" bør du gjøre opp, partere og enten koke/steike eller pakke+fryse maten.

Link to comment
Share on other sites

Gås trenger IKKE modning!!Ifølge Arne Follestad ifra NINA.

Nåja. I beg to differ, if ever so slightly

Men siden gåsa ofte skytes mens det er relativt varmt i været, krever dette at man følger godt med og er litt påpasselig. Det skal lite til før ei gås blir sur og uspiselig og lukter kadaver hvis det er tjue grader varmt i været. Og tjue grader en stund før man får hengt slaktet kjølig gir god effekt på summen av døgngrader ;)

Hva mener du om henging med eller uten involler Sako?

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger med innvoller i så lenge gåsa ikke er bukskutt med rifle. Jeg synes det blir for mye styr å tarmtrekke og for mye søl å ta ut, og hvis jeg er litt nøye med temperaturen og å følge med under hengingen har jeg ikke opplevd noen negative konsekvenser av dette. Men dette er mitt valg, jeg påstår ikke at det er Den Eneste Rette Løsningen™

 

Husk at hvis du åpner buken slipper spyflua mye lettere til på maten. Ellers er det stort sett under vingene, i øynene og på skuddskadene den går. Flua er en klar utfordring når det er såpass varmt i været, og det er ikke særlig appetittelig å rense bort flueegg og maggot fra maten. Det er ikke alltid disse viltposene er 100% fluetette, spesielt i åpningen...

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan legger dere dem i kjøleskapet? Prøvde en gang med alu folie over som jeg perforerte godt, men da ble det tydelig for lite luft for kjøttet. Sist gang la jeg dem bare rett inni på et fat uten noe over, men da måtte jeg skjære vekk en del kjøtt som var blitt mørkt og hardt før jeg fryste de ned... Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...