Jump to content

A-TEC TMM5 fløy i filler i kveld


jerognal

Recommended Posts

Kikk litt høyere opp på denne siden så bør du se innlegget..

 

Det jeg ser der er kun en info om et kommende infoskriv. A-Tec har visst om dette i lengre tid, og at det drøyer med skrivet når det er såpass mye usikkerhet rundt risiko og hvilke modeller som omfattes er jeg ikke spesielt imponert over tidsbruken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mulig jeg er litt godtroende, men jeg vil tro at det er en vesensforskjell på å sitte med en anelse om hvor eventuelle svakheter kan ligge i en demper man selv har produsert, og det at man med vitende og vilje skulle finne på å selge dempere med innebygget selvdestruksjonsmekanisme.

 

I den forbindelse syns jeg også at det er greit at man konsentrerer seg om å løse problemene fremfor å komme med trøstende ord, eller i verste fall bortforklaringer.

Og dermed trakk man likheten bort til Blaser R-93 som såvidt jeg vet fortsatt tillates på skytebaner rundt om i det ganske land, ja ikke bare det, men folk gleder seg faktisk over å skyte med dem... :roll:

 

Og til slutt på jeg poengtere at jeg er ikke i besittelse av hverken lyddemper av noe slag, Blaser av noen modell, eller kjennskap til noen produsenter av slike produkter. :lol:

 

Forresten, det var vel ikke helt riktig...jeg har jo egenprodusert lyddemper på en trostehagle jeg aldri bruker, og det sitter en lyddemper på en gammel Anschütz salong her...kanskje jeg bør sjekke om det har begynt å akkumulere noe sprengstoffer i den... :roll:

Link to comment
Share on other sites

En demper - en alvorlig skade... Det er alt som skal til for å forby lyddemperne. Og en er en for mye.

Dette her er sludder og vås.. - - .

Nei. Vi får stikke fingeren i jorda og bestemme selv hva vi tør utsette oss for.

Uansett hvordan vi snur og vender på det - lyddemper er en "tilleggsdings" på et skytevåpen (mulig unntak for "våpengarderoben" til snikmordere), og som sådan et ekstra punkt der "Murphy's Law" kan gjøre seg gjeldende.

 

Eventuelle faremomenter kan reduseres, dersom en rengjør og pusser demperne, inspiserer dem jevnlig, og kontrollerer at de er skikkelig tilskrudd før skyting. Momenter som er selvfølgelig for de fleste her inne. Men er det sikkert at det er lurt å gi "Ola Stubbeskytter" et inntrykk av at lyddemper (og kuttet pipe) er noe en MÅ ha? Når mange av disse møter opp til treningsskudd med slarkete, sotete og rustne våpen, som har stått i et våpen- (eller fortsatt kles-?) skap siden den brave jeger kom inn fra jakta siste regnværsdag i fjor høst?

 

Jeg kjenner DFS-systemet rimelig godt - og jeg vet at det skal ikke mange personskadene til, før DFS påbyr at all skytinng på deres baner skal foregå uten demper.

 

Dette er vel egentlig det jeg forsøkte å si... Men noen er religiøst opptatt av å få beholde demperne sine og dysse ned eventuelle svakheter. Nå er det lenge siden jeg hørte om en eksplodert Sauer-pipe eller låskasse. Selv med feilladede skudd med mer. Har vel egentlig aldri hørt om noen... Og til dere som mener at man må tåle "litt svinn" så har jeg følgende å si: Null feilmargin er det eneste akseptable.

 

Og siden det dras frem paraleller til biler her så husk at når man oppdager alvorlige feil så kalles alle biler inn for sjekk. Ta for eksempel Toyota og de problemene de har hatt den siste tiden. Man lar ikke potensielle dødsfeller rulle rundt, selv om man er sikker på at det ikke er noe feil. Man sjekker for det, fordi kun 0% er den eneste akseptable feilmargin!

Link to comment
Share on other sites

Null feilmargin er det eneste akseptable.

 

Pølsevev, med det kravet kunne man ikke brukt et eneste våpen. Som tidligere påpekt hadde Sauer noen tilfeller hvor børsa gikk i lufta, de fikset problemet og vi bruker de fremdeles. Det er flere tilfeller hvor løp på jaktrifler har revnet uten at de merkene har blitt forbudte. Hjemmeladninger forårsaker en sjelden gang personskader, ingen har innført totalforbud mot det av den grunn. Det enkle faktum er at null feilmargin ikke eksisterer andre steder enn på papiret. Hvis du ikke kan leve med det får du holde deg hjemme (nei forresten, de fleste ulykker skjer jo der).

Jeg skal selvfølgelig ikke bagatelliserer slike hendelser, men å forby alt som har sviktet en gang eller tre blir helt galskap.

 

Og om DFS forbyr dempere over disse hendelsene er det DFS som er problemet, ikke demperne.

 

 

Men jeg er enig med Jegermeistern i at dempere ikke burde være et allemannseie, folk som må skyte rusta ut av løpet hver høst trenger ikke nok en ting som de ikke vedlikeholder. Men har man et minimum av interesse for våpen og våpenpleie er det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Glimrende poeng Fulmen.

 

Demper til de aller mest uintresserte håper jeg ikke er noe problem.

De koster jo penger, og det er mer enn dyrt nok å ta oppskytinga med blyspiss isteden for NATO :lol:

 

All utvikling tar tid og koster penger. Med et lite marked, og tildels små produsenter og utviklere er ikke rart at vi får noen sånne grenseoppganger. Det viktige er å ha åpenhet om hendelser, slik at både demperne og forståelsen av rett bruk kan bli bedre.

 

-Trombone-

Link to comment
Share on other sites

Jeg var å kikket på nettsidene til a-tec og så på informasjonen som var lagt ut der og spesielt reklamasjonsskjemaet til TMM5 da jeg er eier av en sånn. http://www.a-tec.no/informasjon/Reklamasjon_TMM-5.pdf

 

Er det sånn at demperen må inn til sjekk og dersom en finner feil så vil en få nytt bakstykke eller vil en få det uansett?

Vil passe rimelig dårlig og sende fra seg demperen nå rett før jakta for en sjekk...

Link to comment
Share on other sites

Null feilmargin er det eneste akseptable.

 

Pølsevev, med det kravet kunne man ikke brukt et eneste våpen. Som tidligere påpekt hadde Sauer noen tilfeller hvor børsa gikk i lufta, de fikset problemet og vi bruker de fremdeles. Det er flere tilfeller hvor løp på jaktrifler har revnet uten at de merkene har blitt forbudte. Hjemmeladninger forårsaker en sjelden gang personskader, ingen har innført totalforbud mot det av den grunn. Det enkle faktum er at null feilmargin ikke eksisterer andre steder enn på papiret. Hvis du ikke kan leve med det får du holde deg hjemme (nei forresten, de fleste ulykker skjer jo der).

Jeg skal selvfølgelig ikke bagatelliserer slike hendelser, men å forby alt som har sviktet en gang eller tre blir helt galskap.

 

Og om DFS forbyr dempere over disse hendelsene er det DFS som er problemet, ikke demperne.

 

 

Men jeg er enig med Jegermeistern i at dempere ikke burde være et allemannseie, folk som må skyte rusta ut av løpet hver høst trenger ikke nok en ting som de ikke vedlikeholder. Men har man et minimum av interesse for våpen og våpenpleie er det ikke noe problem.

 

Jeg føler meg misforstått her. Jeg mener fortsatt null feilmargin er det eneste akseptable. Og når man hører om at såpass mange har hatt ulykker på svært kort tid mener jeg at det må handles raskt (produsent og brukere). Dette kan ikke sammenliknes med Sauern overhodet da man skal lete lenge etter et mer sikkert våpen. Tror man skal lete godt etter "hendelser" med akkurat det våpenet... DFS og de fleste tilknyttede lag har ikke noen peiling om hva som har skjedd. Hadde de det så hadde dette vært en brennaktuell sak. Det er jo ikke i noen av brukernes eller produsentenes interesse.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er enig med Jegermeistern i at dempere ikke burde være et allemannseie, folk som må skyte rusta ut av løpet hver høst trenger ikke nok en ting som de ikke vedlikeholder. Men har man et minimum av interesse for våpen og våpenpleie er det ikke noe problem.

 

Vennligst tenk deg litt om nå......

Det er snakk om FEILPRODUSERTE dempere. Har da vel pokker ikke noe med operatør og pusserutiner å gjøre...

Makan til sludder og pølsevev....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ganske vanlig i alt HMS arbeid å ha målsetting om en 0% filosofi. Det er selvfølgelig umulig, men å stoppe bruk av disse dempere til feilen er funnet og rettet opp er også en logisk konsekvens av samme filosofi.

Hvis man mener at dempere er en risiko for folk som er generellt uinteresserte i puss og vedlikehold, bør fritt salg av dempere revurderes da det hele tiden vil finnes en stor prosent av slike brukere.

 

Den forklaringen med varmebehandling kunne det vært interessant å hørt mer om hvis produsenten er villig. Det er snakk om ståldempere og man må da varme stålet realt for å få en svekkelse av styrken? Hva var formålet med varmebehandlingen?

Link to comment
Share on other sites

Man kan argumentere så mye og så godt som man bare vil, faktum er uansett at A-Tec kan og gjør like mye feil som andre demperprodusenter.

Det som er litt beskrivende i saken, er at enkelte i bransjen, som har nærmest frydet seg når andre produsenter får produktet sitt forvandlet til et prosjektil, ikke har sagt et pip i denne saken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg misforstått her. Jeg mener fortsatt null feilmargin er det eneste akseptable.

Det må du gjerne mene, men da er du ikke på nett med virkeligheten. Null feilmargin eksisterer ikke. Selv ikke NASA klarer det.

 

Når det gjelder Sauer var det en glipp fra min side. Det var vel Blaser R93 som dette skjedde med, og de er fremdeles i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Makan til sludder og pølsevev....

 

Rooolig nå da. Vi diskuterer flere ting på en gang her, bl.a. hvorvidt dagens hype med dempere er helt heldig. Og jeg er enig med de som mener at dempere ikke bør bli et allemannseie da det krever en del ekstra av brukeren. Men det er en diskusjon som går litt på siden, de hendelsene som tråden primært handler om var åpenbart ikke forårsaket av brukerfeil. Dette er jo bekreftet av A-TEC selv.

 

Som eier av en TMM-5 er jeg fornøyd med infoen A-TEC nå har kommet med. De er ikke første produsent som har fått feilvarer ut til kunder, og de blir heller ikke siste. Så lenge de tar problemet på alvor og rydder opp etter beste evne skal ikke jeg sutre. Jeg hadde uansett planer om å bytte gjenger på min, så dette er jo en ypperlig anledning til å slå to fluer i en smekk.

Link to comment
Share on other sites

man skal som sagt ikke kaste stein i glasshus :) det virker som om det kun finns en demper som ikke har skremt vannet av skytteren å det er Ase-Utra

Ja du vet vel om alle dempermerkene som fins, at de har eksplodert, og self. at det aldri har skjedd med en Ase-Utra :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...