Jump to content

A-TEC TMM5 fløy i filler i kveld


jerognal

Recommended Posts

Som Jerognal skriver har undertegnede tatt kontakt med fornærmede for løse saken.

 

Ang. TMM-5,

For og forhindre eventuelle hendelser i fremtiden ønsker A-TEC og tilby:

 

1) Ved innlevering av bakstykke, vil ny type bli utsendt. (Produksjon av erstatnings bakstykker vil bli startet på umiddelbart)

2) Ved innbytte av gammel TMM-5 demper, kan man få en CTM-4/TMM-4 til halv pris. (dette er de 2 modellene som erstattet TMM-5)

 

Dette vil skje via forhandleren. For ytterligere informasjon, se hjemmeside eller kontakt din forhandler skal bli oppdatert snarest.

 

Ser en av medlemmene er bekymret for sin MAXIM, dette kan ikke skje denne modellen da dette er en helt annen konstruksjon.

 

 

 

MVH. A-TEC

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ved innbytte av gammel TMM-5 demper, kan man få en CTM-4/TMM-4 til halv pris. (dette er de 2 modellene som erstattet TMM-5)

 

Ser en av medlemmene er bekymret for sin MAXIM, dette kan ikke skje denne modellen da dette er en helt annen konstruksjon.

 

Kan du utdype hvorfor CTM-4 og TMM-4 er trygge mot å eksplodere?

Link to comment
Share on other sites

Hei Lopez, fint du kom på banen.

 

Har du noe mer info om hva som har skjedd med disse? Er det selve designet som er problemet eller noen få skøyere som har sneket seg gjennom kvalitetskontrollen? Har en TMM5 montert på en 30-06, og jeg har ikke lyst til å kjøpe ny (selv med rabatt) om jeg ikke må. Men jeg har heller ikke lyst til å risikere helsa for å spare noen få kroner. Litt mer informasjon hadde hjulpet på avgjørelsen.

Link to comment
Share on other sites

Alle kan ha uhell og lage mandagseksemplarer, det viktigste for meg som kunde er hvordan leverandøren ordner opp i det. Kan vanskelig se for meg at Lopez/A-tec kunne ordnet opp i denne saken på en bedre måte. Et eksempel til etterfølgelse :D

 

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Tråden angår meg ikke.

Men jeg skal gi A-Tec ros. Lopez kontaktet meg tidligt dagen etter at dette skjedde. Siden han ikke hadde pc tilgjengelig men hadde hørt om tråden. Jeg satte han da i forbindelse med Jerognald.

Lopes hadde da følgende komentar. Dette må jeg finne ut av og ordne opp i.

 

BRA GJORT: :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Bra at alle som har de farlige demperne får nye deler eller nye dempere slik at de skumle demperne kommer ut av bruk.

 

Men det er vel stortsett det samme S&L gjore med de demperne med feil på modul. Sendte nye deler til alle leverandører som hadde fått av de gamle som poppet??

Så standarden for hvordan dette bør løses er vel allerede lagt.

 

Edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne informasjonen bør jo også komme til samtlige forhandlere av varen slik at de kan kontakte kundene som har kjøpt disse demperne som potensielt kommer mot skytteren ved feil.

 

Har A-Tec oversikt eller noen informasjon tilgjengelig om dette gjelder spesielle partier og/eller tidspunkter de er levert til forhandlere på?

Link to comment
Share on other sites

har selv en tmm-5 og er meget fornøyd med den. men er jeg i faresonen? kan jo selvfølgelig skyte og håpe på det beste.. men det e fatti trøst når venstreøyet tar kvelden :? som flere nevner er det ønske at A-Tech kommer med litt mer info enn innbyttemulighet.

Og all ære til A-Tech som kom fort på plass med en løsning.

Men er jeg i faresonen om jeg bruker produktet etter boka?

 

 

 

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Dersom jaktdepoet hadde hatt et snev av fornuft hadde de kontaktet A-tec direkte og ikke via et lite forum.

 

Dette fremstår for meg som veldig lite seriøst. Sakens kjerne er vel belyst godt nok, men jaktdepoet må fremmheve det ytterligere i sitt innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jaktdepoet hadde hatt et snev av fornuft hadde de kontaktet A-tec direkte og ikke via et lite forum.

 

Dette fremstår for meg som veldig lite seriøst. Sakens kjerne er vel belyst godt nok, men jaktdepoet må fremmheve det ytterligere i sitt innlegg.

Tja. Eller motsatt. Kansje Jaktdepotet kunne fått en mail om at de hadde fått potensielt farlige dempere.

Så jeg tror ikke jeg er helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Til Jaktdepotet:

Jeg kan til en viss grad forstå deres frustrasjon. Men, A-tec har sørget for å gi info til den aktuelle skytteren først, hvilket er bra. +1

 

Dernest har han sørget for å gi info på konglerikets åpenbart beste talerør for skyttere :lol:

Denne har også dere på jaktdepotet fått med dere. +1

 

Det ville naturligvis vært en fordel om dere hadde fått vite noe på forhånd, eller i det minste samtidig med almuen på Kammeret. -0,5

Nå har altså informasjonen tilflytt dere, selv om den ikke kom eksklusivt til dere først.

 

Jeg regner med at A-tec nå "tenker på bakbeina" og retter opp så fort de kan. Da kan slike "rekkefølgeproblemer" oppstå.

Min oppfatning i denne saken er at dere som forhandler har gjort en skikkelig jobb for kunden.

Hvilket er meget bra, og gir meg tillit til å handle av dere om det skulle bli aktuelt.

Videre er det min oppfatning at A-tec har gjort en tilsvarende bra jobb så snart de ble oppmerksomme på problemet.

Jeg kan altså finne på å kjøpe en A-tec av jaktdepotet med god samvittighet! :lol:

 

Ha en strålende dag, og skitt jakt

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Hei

er det noen som vet hvor vi kan få svar på sikkerheten til disse demperene. Sitter her med en slik demper tmm5 på en nedkappet 3006 med 47 cm løp og lurer på om dette er noe å satse på og om det er tryggt å bruke. Har veldigt lyst å komme heim med uskadd panne og livet i behold fra jakt. :oops:

 

Lopes skrev

Ved innbytte av gammel TMM-5 demper, kan man få en CTM-4/TMM-4 til halv pris. (dette er de 2 modellene som erstattet TMM-5) Høres jo fint ut men er det ikke feil/urett at kundene skal betale for noe som er produksjonsfeil/svakhet ved bruk av varen på rett kaliber og løpslengde (snakker ikke om mitt våpen for det er kappet ned om det har noe å si.)

Link to comment
Share on other sites

Han skrev også:

1) Ved innlevering av bakstykke, vil ny type bli utsendt. (Produksjon av erstatnings bakstykker vil bli startet på umiddelbart)

 

Så du får fiksa TMM5'en din gratis. Jeg sitter og funderer på om jeg skal gå for innbyttetilbudet for en CTM4. Må få unna starten på hjortejakta først tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del syns jo at det er litt rart at de har funnet ut grunnen til hva som har skjedd så fort, og at de har fått testet ut den nye delen, bare på et par dager, er dette en feil atec har visst om lenge uten at kundene har blitt opplyst om det?

 

 

Vil gjetting fra min side, men...

 

Om jeg hadde produsert og solgt et produkt som plutselig begynte å oppføre seg som en splintgranat rett foran fjeset til kjøper/bruker så hadde jag antagelig satt himmel og jord i bevegelse for å finne ut hvorfor, og neppe hatt noen full natts søvn før løsningen lå på bordet.

 

Jeg tviler på at noen vil sette eget rykte og andres liv i fare ved å bevisst selge defekte produkter.

Link to comment
Share on other sites

Hei jonnyvang

Glemte å ta med den delen. Men blir demperen sikker ved å skifte endestykker, er vel ikke bare den som har eksplodert her. Skift ende stykke greit det er gratis men hva med resten av rørbomba. Eg tror ikke eg hadde/kommer til å føle trygghet med det. Bra eg har børse uten demper også :shock:

Link to comment
Share on other sites

Er mest imponert over A-Tec som finner feilen kjappere enn Toyota brukte med gasspedalfeilen (Toyota er et stort konsern, men A-Tec har nok mindre administrasjon) :-) Så har posten bare brukt 2 dager over fjellet det er enda mer imponerende!!

Link to comment
Share on other sites

Dette er ett sitat "Sånn ellers har jeg en Tmm5 som har gått over 3000 skudd i 6,5x55..."

 

Ett lite spørsmål,sånn litt på sia,men hvor mange skudd kan enn regne på en demper?

Vanlig slitasje?

 

Kan ikke svare for en Atec demper, men min Hausken som jeg har brukt de siste 4 årene, har nærmere 8000 skudd på samvittigheten, og med litt rengjøring dann og vann, er demperen like god. Om man måler den med en db måler, kan det hende den har tapt seg, men for øret mitt synger den like fint den dag idag, som den gjorde da den var ny :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del syns jo at det er litt rart at de har funnet ut grunnen til hva som har skjedd så fort, og at de har fått testet ut den nye delen, bare på et par dager, er dette en feil atec har visst om lenge uten at kundene har blitt opplyst om det?

 

 

Vil gjetting fra min side, men...

 

Om jeg hadde produsert og solgt et produkt som plutselig begynte å oppføre seg som en splintgranat rett foran fjeset til kjøper/bruker så hadde jag antagelig satt himmel og jord i bevegelse for å finne ut hvorfor, og neppe hatt noen full natts søvn før løsningen lå på bordet.

 

Jeg tviler på at noen vil sette eget rykte og andres liv i fare ved å bevisst selge defekte produkter.

 

Men er du ikke enig at man har finni feilen rimelig kjapt? demperen sprengte i Bergen den 26 og den 29 så var produksjonen av nye deler igang? Hvordan mener du da kvalitetsikringen og testing av de nye delene er? Selv om A-tec er flinke, så har de faktisk ikke mere enn 24 timer i døgnet, demperen har vel brukt en dag eller 2 med posten også. Som du også ser, så kommer det jo frem i tråden her at det samme skjedde med en ifjor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns løsningen med å gå tilbake til forhandleren er ei dårlig løsning. Jeg vil ha dette i orden kjappest mulig. Vet ikke om jeg misforstod Lopez men skjønte det som om det måtte gå den veien. Sånt kan ta tid tenker jeg og det har jeg ikke veldig mye av nå. Hva med å sende demperen direkte til A-Tec og få nytt bakstykke på og så få den tilbake igjen. Kompis ødela sin Hausken demper etter 3 års bruk. Deler av innmaten var plutselig borte. Han ringte Hausken direkte og fikk tilbud om nyeste dyreste modell til 1000,- kroner imellom. Det er service syns jeg. Lykke til. Min TMM-5 kommer ikke til å smelle på ei stund.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte ikke på noen demper spesielt,men dempere generelt,og 8000 skudd er jo en anselig mengde :D

Hvem,hva,hvordan....osv er den beste måten å rengjøre en demper på?

 

Hausken dempere er lette å demontere. Jeg legger innmaten i diesel og parafin en dag eller to. Vasker så dempren i zalo vann, og bruker Dremel med stålbørste som fjerner kruttslam som sitter skikkelig fast, evnt et skarpt lite skrujern å skrape med. Blåser den ren og tørr med trykkluft, monterer og skyter. :)

Link to comment
Share on other sites

Snakka med sjappa der jeg kjøpte demperen min i dag. Jeg måtte hvertfall vente 14 dager før A-Tec kunne levere nytt bakstykke. Uh.. det går men blir nærme rådyrjakta. Noen som kan fortelle meg om børsa bør skytes inn på nytt når man endrer bakstykke. Kommer selvfølgelig uansett til å prøveskyte den.

Link to comment
Share on other sites

@vegara: Vil kanskje tro at du ikke vil se slitasjen i disse, men at slitasje vil komme i form av materialtretthet og microskopiske sprekker, som du oppdager først da demperen og rifla gjennomgår et brutalt sammlivsbrudd :D

Det du kan gjøre er og levere demperen et sted de driver med NDT(non destruktive testing). Der vil de bruke penetratvæske for og avsløre microsprekker i aluminium, på stål brukes et pulver jeg ikke husker hva heter, kombinert med magnetisme!

Maskinen vi har på jobb blir kalt virvelstrømsmaskin.

Link to comment
Share on other sites

A-TEC er opptatt av trygghet rundt sine produkter og forstår at de siste hendelsene med våre produkter og diskusjoner har skapt en utrygghet vi ikke ønsker å være bekjent av.

 

Vi har valgt å ikke delta i diskusjoner på nett forum, men legger frem fakta og utfyllende informasjon på vår hjemmeside i løpet av morgendagen.

 

De som ønsker å få tilsendt informasjon pr e-post kan registrere sin e-postadresse på denne siden: http://www.a-tec.no/registrering

Link to comment
Share on other sites

En demper - en alvorlig skade... Det er alt som skal til for å forby lyddemperne. Og en er en for mye. To er enda fler, men jeg synes å lese av denne tråden at dette kan ha hendt både tre og fire ganger og da har jeg et alvorlig problem. Jeg har ikke tillit til demperne uansett årsak! Skytebanene som eies av lag innen DFS vil nok heller ikke godta denne type feilmargin! Vi opererer med våpen og her kan vi ikke godta annet enn 0% feilmargin. A-TEC bør kalle tilbake alle sine dempere og få de testet. Jeg har en selv og skal ikke bruke den mer før man er kommet til bunns i dette!

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg vel sånn at biler og fly har litt større betydning for at samfunnsmaskineriet går rundt enn det dempere på rifler har. Sprengte våpen har som regel med uforsiktig lading å gjøre og hører med til skjeldenhetene. De demperne som har røket kan tyde på designfeil eller svakheter i materialet. Det blir litt forskjellig, selv om en selvfølgelig helst ser at hverken våpen eller dempere går i lufta.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det skjer ulykker hele tiden. Med alt. Folk dør av tv`er som eksploderer også. Folk får kreft fordi dem tar solarium....Greit, kanskje en del dempere har noen design svakheter. Dempere er fortsatt såpass ferskt at det kan sies å være i "startfasen". Nye produkter har ofte feil i starten...

Men det er ikke det denne tråden handler om. Så da sier jeg takk for meg, og stoler på at a-tec ordner opp i det her..

Demperen min (ikke a- tec men en annen diskutert demper) blir sittende på uten at jeg sender disse trådene en tanke hver gang avtrekkeren trykkes inn.

Link to comment
Share on other sites

En demper - en alvorlig skade... Det er alt som skal til for å forby lyddemperne. Og en er en for mye. To er enda fler, men jeg synes å lese av denne tråden at dette kan ha hendt både tre og fire ganger og da har jeg et alvorlig problem. Jeg har ikke tillit til demperne uansett årsak! Skytebanene som eies av lag innen DFS vil nok heller ikke godta denne type feilmargin! Vi opererer med våpen og her kan vi ikke godta annet enn 0% feilmargin. A-TEC bør kalle tilbake alle sine dempere og få de testet. Jeg har en selv og skal ikke bruke den mer før man er kommet til bunns i dette!

 

 

Dette her er sludder og vås..

Hvor mange dempere finnes det på våpen i Norge?? 30.000? 50.000? trolig enda flere.

Skal DFS forby dempere pga dette? Hva med Blasere da, de går jo i lufta de også :lol: For ikke å snakke om alle hjemmeladde patroner som avfyres på skytebaner rundt om i kongeriket.

Nei. Vi får stikke fingeren i jorda og bestemme selv hva vi tør utsette oss for. For meg er ikke bruk av A-tecdemper mer risikabelt enn å sykle på butikken. Jeg har flere stk og kommer å bruke de som vanlig i evig fremtid.

Honør til Lopez som legger all info til egen hjemmeside. Her er det flere som har noe å lære.

Link to comment
Share on other sites

En demper - en alvorlig skade... Det er alt som skal til for å forby lyddemperne. Og en er en for mye.

Dette her er sludder og vås.. - - .

Nei. Vi får stikke fingeren i jorda og bestemme selv hva vi tør utsette oss for.

Uansett hvordan vi snur og vender på det - lyddemper er en "tilleggsdings" på et skytevåpen (mulig unntak for "våpengarderoben" til snikmordere), og som sådan et ekstra punkt der "Murphy's Law" kan gjøre seg gjeldende.

 

Eventuelle faremomenter kan reduseres, dersom en rengjør og pusser demperne, inspiserer dem jevnlig, og kontrollerer at de er skikkelig tilskrudd før skyting. Momenter som er selvfølgelig for de fleste her inne. Men er det sikkert at det er lurt å gi "Ola Stubbeskytter" et inntrykk av at lyddemper (og kuttet pipe) er noe en MÅ ha? Når mange av disse møter opp til treningsskudd med slarkete, sotete og rustne våpen, som har stått i et våpen- (eller fortsatt kles-?) skap siden den brave jeger kom inn fra jakta siste regnværsdag i fjor høst?

 

Jeg kjenner DFS-systemet rimelig godt - og jeg vet at det skal ikke mange personskadene til, før DFS påbyr at all skytinng på deres baner skal foregå uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...