Jump to content

A-TEC TMM5 fløy i filler i kveld


jerognal

Recommended Posts

Hadde vakt på skytebanen i kveld da det uhyggelige skjedde: Bakstykket på en A-TEC TMM5 fløy bakover og tok nesten aua på skytter. Bare griseflaks gjorde at fyren ser i dag. Det for med stor kraft bakover og stoppet i skjeftet. Splinter fra bakstykket traff skytter i kinnet like under venstre øye! Forskjeftet er splintret og stygt skadet. Det ser ut som at ytterkammer har gitt seg og ikke tålt trykket. Det har en liten utbulning helt bakerst på gjengepartiet(som en Donald-tut), som har medført at gjengene har sluppet og bakstykket flydd bakover.

053mv.jpg

055s.jpg

 

Rifla er en Mauser i 30-06.

 

Det jeg også la merke til er innerrøret er veldig ujevn godstykkelse på.(Kan ses på bilde 1). :roll:

Jeg stod like ved siden av som standplassleder da det skjedde. Demper satt skikkelig på. Ingen kuleskader inni demper så vidt jeg kunne se.

 

Er det en feilprodusert serie ute og går.? Andre som har opplevd det samme?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Andre A-tecen som har sprengt på kort tid :shock:

 

Trodde største faren med dempere var at de kunne ta seg en flytur fremover men de her, og to forskjellige typer A-tec, kan være potensielt livsfarlige.

 

Er det dårlig konstruksjon eller dårlig materialvalg hos A-tec, er den nye Maxim laget i annet materiale ann TMM-5?

 

Var det noe som hette karma? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er faktisk ganske alvorlig, både for skytter og produsent. Nå har jeg ingen tilknytning til noen våpen eller utstyrsprodusent, sånn til opplysning, men jeg skulle som engasjert Kammerat ønske at det går an å holde disse trådene fri for skadefryd.

 

A-tec er jo en anerkjent produsent. Det er skutt såpass mye gjennom såpass mange av produktene derfra, at vi må kunne se bort fra dårlig konstruksjon.

Tidligere er det stilt spørsmål om holdbarehet på dempere. hvor langt er løpet, og hva slags ladninger er vanlig kost?

 

-Kommer til å følge denne tråden...

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det eg skriver no er min personlige mening.

En demper burde være så sterk at den kan tåle feil bruk.

Har opplevd at skyttere har kommet på banen og skrudd 6.5mm demper på cal.30

og det har gått bra på stål og titandemperne..og da har en vært rivd av gjengene og fauk noen meter mot skivene.

Da har man en god sikkerhetsmargin.

Eg trur nå at dette er 3 demperen av samme produsent som har feilet på relativt kort tid.

Det som er jævlig skummelt er at bakstykket kommer bakover med stor kraft. Og da mener eg så stor kraft at den kan slå hull i skallen på skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Den der så jammen kjent ut.

Min Atec røyk på nesten samme måte sist vinter, min røyk i gjengene til første modul og lobba x antall meter ut!

Heller ikke hos meg var det kulemerker inni og demper satt godt fast (ble sjekket for hvert skudd da dette var helt nytt)

 

Litt skummelt med siste ukers hendelser, håper det er tilfeldig...

Link to comment
Share on other sites

Magefølelsen sier nok at vi har gått langt nok i jakten på vektløse dempere. -Det er riktignok upresis synsing, men produsentene er under stadig press etter mindre og lettere.

Når dette skjer med fabrikkammo, normallengde på løp for kaliberet, og riktig demper/skikkelig montert, og demperen har gått et ubetydelig antall skudd gir det grunn til forsiktighet.

 

Om jeg tolker bildet rett, har godset sviktet uten særlig grad av deformering, stemmer det? Kan det i så fall tyde på at materialet er for sprøtt?

Link to comment
Share on other sites

Slik så min TMM5 ut for snart 2 år siden og.......Bakstykket etsa seg inn i plaststokken...Dette skjedde under hjortejakta.

Rart at ingen har nevnt disse tingene før.

Kan nesten virke som noen dysser det ned.

Jeg personlig synes det er skummelt om dette dysses ned, for dette er potensielt farlig. Lobbende dempere er ikke like farlig.

Link to comment
Share on other sites

Rart at ingen har nevnt disse tingene før.

Kan nesten virke som noen dysser det ned.

 

Kan nesten virke som om du kommer med grunnløse påstander her.

Med mindre du har klare holdepunkterfor å si slikt (og da bør du også presentere de sammen med påstanden) burde du ha vett og folkeskikk nok til å holde kjeft. Kan vi vennligst forholde oss til det vi VET?

 

Og for ordens skyld: Min eneste kobling til A-Tec er en demper jeg kjøpte til full pris hos den lokale langeren.

Link to comment
Share on other sites

Dere er faen ikke sanne... Bruk hue littegrann da... Jeg mener det at å komme med slike insinuasjoner som flere av dere gjør nå, så får dere jammenmeg greie å fremlegge bevis for at det er ett reelt problem da. Det at ting kan gå feil i en produskjon eksisterer, og vil alltid eksistere, men det å forvente at produsenten kommer inn å legger seg flat for to tilfeldige hendelser er helt bak mål. Jeg vil påstå det at 2 dempere, av alle de som er solgt tilsammen, er ett meget lavt antall, på samme måte som det også er det på overnevnte danske demper.. Greit å diskutere ting, men hallo da...

Link to comment
Share on other sites

Dere er faen ikke sanne... Bruk hue littegrann da... Jeg mener det at å komme med slike insinuasjoner som flere av dere gjør nå, så får dere jammenmeg greie å fremlegge bevis for at det er ett reelt problem da. Det at ting kan gå feil i en produskjon eksisterer, og vil alltid eksistere, men det å forvente at produsenten kommer inn å legger seg flat for to tilfeldige hendelser er helt bak mål. Jeg vil påstå det at 2 dempere, av alle de som er solgt tilsammen, er ett meget lavt antall, på samme måte som det også er det på overnevnte danske demper.. Greit å diskutere ting, men hallo da...

 

Er nok snakk om langt flere enn to dempere.

 

For min egen del bruker jeg hue helt flott, det er et faktum at i tråder gjeldende andre dempermerker er "noen" personer meget aktive i diskusjonen og ganske åpenlyst skadefro over feil ved disse demperne, mens i tråder ang. aktuelle merke er de totalt fraværende.

 

Skjønner det på en måte men en idè ville kanskje da være å holde en lavere profil når det gjelder andre merker.

 

Har faktisk ikke hørt før om dempere som har sprengt på en så ekstrem måte som de her.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket merke, leverandør og produsent spiller ingen rolle. Om det er demper, rifle, biler eller noe annet så kan ting gå i stykker. Og det skjer støtt og stadig.

Kan dere ikke bare kutte ut alle rare spekulasjoner,hakking på hverandre og konspirasjonsteorier, og ha litt is i magen? La de det gjelder få en sjangs til å komme med en uttalelse.G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Kan dere ikke bare kutte ut alle rare spekulasjoner,hakking på hverandre og konspirasjonsteorier, og ha litt is i magen? La de det gjelder få en sjangs til å komme med en uttalelse.G.Larson

 

Tenkte nettopp dette i tidligere lignende tråder uten at det ble gjort noe med da. Er det rart man undres over ting. :roll:

Link to comment
Share on other sites

At ikke merke har noen betydning var en meget snodig påstand fra en moderator!!

Jeg har akkurat samme demperen ( for det er stålversjonen?) og det viktigste for meg med denne saken er nettopp hvilket merke dette skjedde med!

 

En annen ting:

Jeg håper de som dette har skjedd for sender demperen (eller det som er igjen av den da) sender de til A-Tec for en uttalelse

 

Er det vanlig praksis? Er det ikke mer troverdig å sende demperen til en uavhengig part feks SINTEF?

Om bakstykket tilfeldigvis hadde truffet øye, eller om noen hadde blitt drept, er vel ikke produsenten de første som får tilsendt bevismaterialet?

Link to comment
Share on other sites

Vist jeg forsto hendelses forløpet riktig, så var det faktisk personskade ved denne hendelsen (om enn små).

 

Ellers er det nok ikke normalt at privatpersoner aktiverer full sintef testing av ett kjøpt produkt (slikt kommer vel enten fra produsent, eller det offentlige?).

 

Men dette er ett reklamasjonsgrunlag, og som sådan, er det selger eller produsent som er den rette instans å lever restene til.

 

Og så har vi høggerns spørsmål, og selv om der ikke er noen ytre pålagt restriksjon. Er det nok klart at vi ugjerne sverter A-Tec og Hausken her til lands, sån er det bare. Så ja, det er ikke av det mest populære temaene å ta opp. Og ja, noen av de som er toneangivende i tilsvarende tråder om andre merker. Er absolutt med på å tie ihjel tråder som omhandler eventuelle feil og mangler, med produktene til våre egne demperprodusenter.

 

Ellers er forslag om en form for trykktesting av demperkonstruksjoner, nå på vei til å bli overmodent.

 

Det har rett og slett vært for mange feil med dempere på generell basis (være seg Danske eller Norske dempere), i de senere år. Til at temaet bør ties ihjel, man bør i det minste være garantert at deler ikke kommer flyvende bakover mot skytteren om noe går galt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rart at ingen har nevnt disse tingene før.

Kan nesten virke som noen dysser det ned.

 

Kan nesten virke som om du kommer med grunnløse påstander her.

Med mindre du har klare holdepunkterfor å si slikt (og da bør du også presentere de sammen med påstanden) burde du ha vett og folkeskikk nok til å holde kjeft. Kan vi vennligst forholde oss til det vi VET?

Tja, hva skal jeg si?

Kom du med samme pekefinger når noen i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=20961&hilit=kopi&start=60

kom med påstander om at viking dempere "blåste" før det var kommet noen eksempler på det?

Da var det stille.......

 

Jeg bare undrer over at de som har mye å uttale (gjerne negativt) i tråder om et par andre demper merker er ganske så stille i slike tråder som denne. Å det er ikke produsent jeg snakker om her. Å nei jeg mener ikke produsent dysser det ned (om noen lurte på det).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Demperen blir jo en del av et trykksystem. Det spørs om det ikke burde utvikles trykktestingsystemer og NDT testing av dempere før de slippes på markedet.

 

DT testing er vel like greit, for å se hvor mye de egentlig tåler. NDT er vel mest egnet for å se om det HAR oppstått skader, og ikke for å se hvor mye ting kan belastes før det ryker.

Link to comment
Share on other sites

+1 til høggeren

 

Sånn ellers tror jeg ikke en skal rope altfor høyt om krav om testing, sertifisering osv. Veien er kort fra slike regler for et produkt til et annet, så sitter vi der med krav om kurs på ditt og sertifisering av datt og eneste som oppnås er større utgifter for oss.

Har tro på at produsentene, enten det er A-Tec, Viking eller S&L, er så seriøse at de ser alvoret og gjør sitt yttereste for å fiine ut av hva som skjer.

Inntil det er klart får vi kjøpe ståldempere:-)

Link to comment
Share on other sites

Demperen blir jo en del av et trykksystem. Det spørs om det ikke burde utvikles trykktestingsystemer og NDT testing av dempere før de slippes på markedet.

 

DT testing er vel like greit, for å se hvor mye de egentlig tåler. NDT er vel mest egnet for å se om det HAR oppstått skader, og ikke for å se hvor mye ting kan belastes før det ryker.

 

Hvis det er sjanse for materialfeil er vel NDT riktig metode. Tviler på at samtlige dempere vil bli trykktestet når og hvis en trykktest har etablert materialtype og dimensjonering. Uansett, hvilken testemetode som velges blir det jo opp til produsentene å finne ut hva som er mest hensiktsmessig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

+1 til høggeren

 

Sånn ellers tror jeg ikke en skal rope altfor høyt om krav om testing, sertifisering osv. Veien er kort fra slike regler for et produkt til et annet, så sitter vi der med krav om kurs på ditt og sertifisering av datt og eneste som oppnås er større utgifter for oss.

Har tro på at produsentene, enten det er A-Tec, Viking eller S&L, er så seriøse at de ser alvoret og gjør sitt yttereste for å fiine ut av hva som skjer.

Inntil det er klart får vi kjøpe ståldempere:-)

Ved nærmere ettertanke, har du nok helt rett.

 

Mine tanker gikk nok mere på at produsentene selv sørger for å få kontrollert, hva deres egne produkter tåler. Og at de sørger for å sette dette på trykk (inngravert), slik at man som bruker vet hva man har med å gjøre. Bruker feil vill alltids finnes, men en standardisert merking av dempere (Max kaliber, eventuelt annet max kaliber ved kort pipe, merke og modell), burde man kunne forvente sto på alle produsenters dempere.

Link to comment
Share on other sites

 

Mine tanker gikk nok mere på at produsentene selv sørger for å få kontrollert, hva deres egne produkter tåler.

 

 

Dette burde vel egentlig være en plikt? Culpa-ansvar skulle vel være rett frem her, og jeg vil tro at dommer som "takpannedommen" vil kunne være sammenlignbar her, i korthet at det er produsent som har ansvar for å stressteste sine produkter og at dette ikke ligger hos bruker; ganske enkelt fordi det er produsent som er best skikket til nettopp og teste dette.

 

Jeg har personlig vært innvolvert i saker der rene produksjonsfeil pga mangel av stresstesting har mangler og det har medført erstatningsansvar fra produsent (ikke våpenrelatert dog), ikke bare for ødelagt produkt men også hva produktet har skaddet i uhellet. Men her er det sikkert andre som er mer oppegående på finjussen enn meg som kan utbrodere vil jeg tro, jeg er ingen ekspert på dette.

Link to comment
Share on other sites

jernogal, takk for oppdatering.

 

Til den generelle krangelen om hvem som sa hva, når, og hvor lite de sier nå, blir jeg litt oppgitt.

Jeg er opptatt av å lære mest mulig når slike hendelser oppstår, derfor setter jeg stor pris på at det opplyses om når sånt skjer.

Jeg vil vite hvor de fornuftige grensene for løpslengde/kaliber/dempervekt (materialtykkelse) går,og hvordan jeg som bruker kan sørge for at min demper ikke begynner å spille Duke Nukem på egenhånd...

 

Jeg er ikke så opptatt av om det er en H-tec, Ausken, PR-Keflex, eller SM HardPorn som henges ut. Så lenge det gjelder en seriøs produsent, er det mye viktigere å få vite hvordan de forholder seg til saken, naturligvis etter at de har hatt en rimelig mulighet til å sette seg inn i hva som har skjedd.

Skulle det skje at en produsent ikke tar seg bryet med å rette opp et sviktende produkt, er det naturligvis på sin plass å gjøre oppmerksom på dette. På en saklig måte.

 

I tråden rundt danskedemperen kom det mye god informasjon som ga meg tillit til at produsenten både kjente til problemet, og gjorde tiltak for å løse det. Desverre må vi øse slik viktig info ut av en ganske ekkel kloakk av krangel, desinformasjon og generell mistenksomhet/skadefryd.

 

Jeg håper A-tec tar seg tid til å informere her på kammeret hva de finner ut, selv om det naturligvis ikke er noe vi kan kreve. Og jeg imøteser et eventuelt svar med innteresse.

Jeg har fortsatt tillit til at A-tec er blant de seriøse produsentene av dempere.

 

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

A-Tec vet nå om saken og ordner opp med skytter. [...]

Vel... Det betyr vel at slike saker ordnes som reklamasjonssak (altså en sak mellom kjøper og forhandler/produsent), inntil en eller annen demper sitter i hjernebarken til en av oss. Og intill det skjer så hører ingen noenting, untatt rykter.

Som fersk ingeniør for noen år siden prøvde jeg meg på å konstruere min egen demper (disse demperne som var tilgjengelig for salg var jo både tunge og dyre, måtte da gå ann å lage en billig og lett en.....) Det prosjektet strandet som en .dwg-fil, fordi jeg aldri kom i mål fordi jeg raskt innså at veien til ett "fail safe demper design" gikk via titalls, eller kanskje 100-talls, "sprengningsforsøk", bare for å finne ut hva som ville være de svake punktene. Hvis vi tar "gode gamle" M98 som eksempel, så er den ikke spesielt mye billigere å lage, den er ikke spesielt mye sterkere og den har ikke mer presisjonspotensial enn andre design fra samme tidsrom. Men den løser datidens store problem (f.eks sprukkne hylser, og den medfølgende skyen av messing, krutt og varm gass) på en utmerket måte (f.eks messing og varm kruttgass havner ikke rett i øyet på skytteren) med noen tekniske genialiteter (f.eks "gasskjodet" på boltmuffen, og å lede gass på avveie ned i magasinet). For å komme dit ble det helt sikkert tatt en masse avgjørelser som gikk på bekostning av både pris, vekt og funksjonalitet, men likevel endte det opp med verdens mest berømte rifledesign som holdt i flere titalls år før den ble forbigått av ny teknologi.

På lyddempere virker det som "vi" fremdeles er på "billig, lett og stille"-nivå, mens sikkerhet og pålitelighet ligger utenfor interesseområdet.

 

Det jeg savner på dagens dempere (uansett fabrikat) er hva de er beregnet til å tåle, og en beskrivelse av hva som er forventet at skjer om noen, ett eller annet sted, har bæsjet i skuffen så belastningen likevel går over tålegrensen. For en demper til tusenvis av kroner som sprekker eller forsvinner ut mot skytebanevollen, det kan jeg tåle. En demper som må fjernes med tang fra bihulene mine, det er kanskje det siste jeg gjør...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig vært innvolvert i saker der rene produksjonsfeil pga mangel av stresstesting har mangler og det har medført erstatningsansvar fra produsent (ikke våpenrelatert dog), ikke bare for ødelagt produkt men også hva produktet har skaddet i uhellet. Men her er det sikkert andre som er mer oppegående på finjussen enn meg som kan utbrodere vil jeg tro, jeg er ingen ekspert på dette.

 

Forbrukerkjøpsloven og Produktansvarsloven kommer her til anvendelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tildels helt enig med hva Ms skriver over her...

Men inntil A-TEC svarer\ikke svarer avventer jeg å kommentere mer om hva som er gjort av produsent.

Dette er for alvorlig til å stikke under stolen. Dette kunne fort vært MEGET alvorlig. KUN flaks gjorde at dette ikke ble fatalt!

 

At eier får rikelig oppgjør ser jeg som en selvfølge, men hva A-TEC gjør\har gjort for å luke vekk dette problemet er PÅTVINGENDE NØDVENDIG å få fram i lyset.

 

A-TEC er informert om tråden....

Link to comment
Share on other sites

Bryr meg ikke så veldig om all teorien og metallurgien i disse demperene.

Eneste jeg vil ha svar på er om jeg kan fortsette å bruke min CTM4 på 45cm 308w pipa uten og være redd for alvorlig "hodepine", eller om jeg skal legge den i esken sin igjen. Intet mer, intet mindre.

Produsent burde, om ikke her på kammeret, men hvertfall på sin hjemmeside fort som svint opplyse om hva eierene av aludempere bør gjøre.

 

Frykter at hvis mange blir usikre eller ikke får svar, så dropper man bare å handle.

Jeg for min del bærer gjerne 300 gram ekstra hvis jeg kan fortsatt ha hode montert på halsen.

Link to comment
Share on other sites

Demperen blir jo en del av et trykksystem. Det spørs om det ikke burde utvikles trykktestingsystemer og NDT testing av dempere før de slippes på markedet.

 

DT testing er vel like greit, for å se hvor mye de egentlig tåler. NDT er vel mest egnet for å se om det HAR oppstått skader, og ikke for å se hvor mye ting kan belastes før det ryker.

 

DT=Destruktiv Test.

NDT= Non Destruktiv Test.

 

Bare send de til meg så kan eg teste.

Har sertifisering i flere NDT metoder.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...