Jump to content

rizzini, beretta og franchi?


bjoernstad

Recommended Posts

Hei! Jeg skal ha ny hagle til allround bruk. For det meste vil den bli brukt på duejakt, skogsfugljakt og rypejakt. prissjiktet mitt skal være på omkring 15000 kr, men jeg klarer ikke å bestemme meg for merke og type. Jeg har sett på rizzini aurum og omnium, beretta silver pigeon og franchi falconet og presision. Kaliberet skal være 12/76, haglen skal være forholdsvis lett og god, samt at den skal ha trestokk og se bra ut. Noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Vis du går for halvauto kan jeg anbefale franchi, kjøpte selv en franchi fast white i sommer

og har nå skutt ca 500 skudd med den, funker godt selv med lerduepatroner + at den har

veldig litn rekyl. Den har treverk og veier kun 2,7kg, veldig fin børse å bære med seg på

lange turer i fjellet med den lave vekten, prisn liger på rundt 14.000.

Link to comment
Share on other sites

glemte selvfølgelig å skrive det, men ønsker ei o/u hagle i trstokk med utskiftbare choker. Haglen blir som sagt for det meste brukt på due, rype og skogsfugljakt, men også rev, bever og rådyr. Kal 12/76. Beretta er jo noe dstivere i pris enn noen av f eks franchi precision, er det verdt det? bra folk kommer med innspill!

Link to comment
Share on other sites

Beretta er jo noe dstivere i pris enn noen av f eks franchi precision, er det verdt det?

Det er det faktisk bare du selv som kan svare på. For meg var det det da jeg kjøpte min Beretta. Vil samtidig også nevne en aktør til i samme klassen: Cesar Guerrini. Kikket på en slik en i direkte sammenligning med en Beretta 686SP, begge i kal. 20, og der ville valget vært svært vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

det er nok beretta som ligger best an, selv om franchi frister veldig med lav vekt på sine hagler. Det er ikke noen ulempe, med mindre det går utover rekylen. Er nok silver pigeon 686 som nr 1, beretta ultralight, franchi precision på de neste plassene..

takk for alle tips!

Baare gi flere ; ) det er bare bra!

Link to comment
Share on other sites

Har en Rizzini Aurum 2, veldig fornøyd med den.

Butikken jeg kjøpte haglen i anbefalte den forran Beretta'n.

De sa Beretta ikke er som det en gang var, de sa videre at de har hatt en del reklamasjon på 686.

Dette er altså hva jeg fikk høre, om det stemmer eller ikke har jeg ikke grunnlag for å bedømme.

Men kan på en annen side ikke forstå at en butikk skulle komme med noe slikt om det ikke stemte. De fører begge merker, og prisen var omtrendt lik da jeg kjøpte min (noen år tilbake)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har lurt litt på dette med Rizzini hagler. I sommer fant jeg gamle jakt og fiske fra ca 1999-2000. Der reklameres det for tre modeller av rizzini og disse er svært like haglene jeg ser i dagens annonser men prisen er fra 3 til 7 000 nok. I en omtale av haglene som jeg også fant beskrives disse som typiske billighagler av middels med de manngler de måtte ha uten at jeg blir noe klokere av det.

 

Spørsmålet er da om dette er samme hagler eller har det skjedd en fantastisk oppgradering av fabrikken?

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en rizzini OU. i 15 år. Aner ikke modellbetegnelsen men den kostet 13000 den gangen. Har hatt den på utallige jakturer og skutt tusenvis av skudd men det finnes ikke antydning til slark i den. Ligger perfekt for meg og blir ikke byttet ut før den detter fra hverandre av seg selv.

 

Har ikke nevneverdig erfaring med noen av de andre merkene. Prøv og hold i dem for å finne ut hvilken som ligger best og lytt til magefølelsen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...