Jump to content

Fryktelig usikker på Naturalis'en...


Prasmus

Recommended Posts

Har en splitter ny Tikka T3 lite stainless i 308W. På den har jeg montert en swaro 1,5-6X42.

Børsa skal brukes til trange poster på elgjakta. Sjelden eller aldri vil holdet bli lenger enn 100 meter, oftest rundt 50-70 meter tenker jeg.

 

-Og så til saken: Jeg har blitt utstyrt med Lapua Naturalis 180 grs av den lokale våpendealeren. Han vil at jeg skal være med å teste den ut på jakta i år. Her ute i de grisgrendte strøk er skepsisen stor til slike nymotens ting, så han har vel en del på lager :wink:

Så langt alt vel, og den gir fiine samlinger på banen. Det virker som nybørsa synes Naturalisen er ok.

 

MEN, er syyyykt usikker på detta kobberet altså. Har aldri brukt det før, og føler at det er REVOLUSJON i ammoboksen min med annet enn bly der. På den andre børsa mi (7mm rem mag) bruker jeg Federal trophy bonded 160 grain, og er riktig så happy med den. Derfor føles det nå omtrent som første gangen jeg ikke hadde bly i hagla. Det var INGEN god feeling. (Men det gikk jo greit det og, da :oops: )

 

Hva tror dere? Er denne kula ok til det bruket jeg skal ha den til? Den er jo steike hard, så er litt bekymra for at det blir nærmest som en helmantel på en kalv på kort hold... Tar jeg feil? Ser liksom for meg at jeg må ha stjernetreff på elgen med denne kula for at dyret ikke skal fly laaaangt videre. Og stjernetreff er ikke alltid like enkelt på de trange postene. (Hvor elgen har en tendes til å komme i bra sig også...)

 

Tenker i tillegg å bruke Tikkaen på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tenker litt bakvendtland her ja.. Uvant for meg å tenke på slikt. Har nok forsømt den delen av jegerjobben :oops:

Og selvfølgelig er ekspansjonsgraden avhengig at hastigheten på kula...

 

Lurer på om Naturalisen er hardt ladet? De gikk mye høyere enn helmantelen jeg sånn grovt skaut inn rifla med først, tross at kula veier MYE mer enn på helmantelen.

 

Glemte å nevne at jeg har kappet løpet 5 cm. Men det er kanskje ikke vesentlig her..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...