Jump to content

Lakk av karbon


Henrik123

Recommended Posts

Sysle litt med å lage kolbe av karbon. Har ønske om å kunne lakke denne, men samtidig beholde "karbonmønsteret". Noen som vet om dette lar seg gjøre? Ønsker f eks å legge på signalfarge eller vinterkamo, og at det fortsatt skal synes at det er carbon under.

 

Litt vanskelig å forklare...

Noe likt dette: http://www.jafgraphics.co.uk/carbonvinyl.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ideen din er bra. Det er sikkert ikke noe problem å male/sprøyte et mønster på karbon, for så å forsegle det med epoksy/polyurethane lakk.

 

Hvis du bruker en vannbasert matt akryl som påføres med f.eks airbrush, så kan den sikkert fikseres med et lett strøk med klarlakk på boks, før man påfører et tykkere lag med epoksy.

Link to comment
Share on other sites

Forsegle med epoxy? Alt som er laget av karbonfiber er vel limt med epoxy, og dertil et minumum av det, derav teksturen, men forseglet er det. Så er det også stapp svart. Det er lettest slik.

Jepp, men om du bruker f.eks en gul eller svart epoxy så er liksom noe av vitsen med å kjøpe drita dyr farget duk borte :wink:

 

Men selve texturen kommer av at du bruker vevd duk, bruker du løse fiber og sliper ned tilslutt blir det bare blank og svart overflate uten nevneverdig textur.

Link to comment
Share on other sites

bruker du løse fiber og sliper ned tilslutt

Om du bruker karbon så gjør du det for å få lavest mulig vekt og høyest mulig styrke, ikke for få den svart, alt kan svartmales :wink:

Da bruker du vevd duk for den er mye sterkere, og du sliper ikke ned i duken for da får da kutter du fiber. Tekstur får du fordi du ikke fyller overflaten, fordi du kun bruker nok epoksy til å væte alle fibrene helt, for å spare vekt. Om den blir presset eller lagt opp inni ei form blir jo flata mot forma slett og glatt.

 

Alt jeg kan komme på som er laget av karbon for å være lett og sterkt er laget slik - opplagte fiberduker eller rovings, mettet med epoksy. Det gjelder fiskestenger, geværkolber, golfkøller, bildeler, proteser, båtskrog, master, fly, modellfly, diverse racingdeler til båter.

 

Jeg har aldri sett noe av karbonfiber som har vært laget slik du antyder - slik lager man rimelige båter og septiktanker - sprøyte på fiber og polyester i overmål, slip om det trenger å være slett andre steder enn mot forma... Selv i glass er det mer og mer duk i båter, og mer og mer epoxy (dvs mindre epoxy enn det var polyester).

 

K

Link to comment
Share on other sites

Morsom tanke med å legge farge i duken. Selv har jeg aldri tenkt tanken eller prøvd, men jeg har ofte tilsatt farge i epoxsyen for lettere å se hva jeg holder på med og for og ha en grunnfarge før lakering.

Jeg har holdt meg til å bruke West system sine produkter, da disse har vært lett tilgjengelig. West system selger pigmenter som kan tilsettes epoxsyen. Jeg har brukt hvit og sort. Begge gir en gjennomsiktig overflate, hvis du ikke tilsetter noe annet til epoxsyen. Det kunne jo være en tanke å prøve noe slikt når du legger opp duken...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...