Jump to content

FEFO innfører ny jaktkort praksis


Redfox

Recommended Posts

Finnmarkseiendommen (FE) i Finnmark fylke disponerer 46000km2 har innført et nytt jaktkort. Det er delt opp i 126 jaktfelt. Der sesongjaktkortet skal aktiveres på et spesifikt jaktfelt som gjelder i 3 uker for så å kreve jaktrapport. Som må leveres innen 2 uker og før jaktkortet kan aktiveres for 3 nye uker. På det samme feltet evt. et annet. Dette gjelder hele jaktsesongen fra 15. juli til 15. april.

Dette virker på meg som et særdeles tungvint byråkrati. Og ettersom dette systemet (såkalt fjelljakten) er brukt i sverige siden 2005 i norrbotten, vesterbotten og jamtland.

Så må det vel være noen på dette forumet som har info med det praktiske rundt dette.

 

Dette systemet blir nå påtvunget småviltjegerne i finnmark uten høringsrunde der jegerne får si sin mening.

Jeg er svært kritisk til dette. Så derfor søker jeg info. Etter mitt syn skal FEFO samle info for å bruke dette mot oss om noen år.

 

Så er dette et tungrodd byråkrati som setter kjepper i hjulene for jegerne. Eller et godt gjennomført system. Har lokale jegere noe nytte av dette eller er det kun tilreisende. Jeg ønsker info på godt og vondt. Fordeler/ulemper.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

 

Hva er bra, mindre bra og dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Sånn som eg har forstått det av dei uttalelsane eg har sett frå FEFO, so er det eit system som skal gje meir realistiske tal på jakttrykk, og kor det vert jakta. Tal som igjen kan brukast i forvalting. Dei er åpne på det at dette vil medføre litt meir "papirarbeid" (reknar med det er nettbasert?) for den enkelte jeger.

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg ikke svar fra jegere som har brukt systemet over flere år. Så jeg får prøve å finne dem på en an måte.

Men takker for svar likevel.

 

Høggern:

Ja, det er nok et bra forvaltnings verktøy for rype og storfugl som det er et vist jakttrykk på i enkelte områder. Om man får den til å virke. Det er jo endel problemer med dette.

 

Vestlandsjeger:

Ja, dette systemet er nettbasert. Og det er en del av problemet.

 

Nå er det jo en kjent sak at 80-90% av rypene skytes i løpet av noen høstuker. Og etter opplysningene jeg har fra svenske nettsider bruker dem dette systemet i forhold til "fjelljakten" med blant annet begrensning i riflekaliber. Dette for å begrense jakttrykket i perioden 25. august til 30. september, og kun da. Etter det er det fri jakt. Nå er jeg av dem som ikke jakter rype men jakter 3-4 dager etter storfugl i Pasvik, som kjapt avløses med elgjakt til den er slutt for så å bruke resten av sesongen hovedsaklig på reven. Samt jerv og gaupe når man kommer over spor. Der har jeg ikke lyktes å skyte noe enda. Og jeg bruke enhver anledning til å skyte, rav, kråke og stormåke.

Så jeg vil si at som predatorjeger syns jeg det er unødvendig å oppdatere jaktkortet hver 3 uke, gjennom hele sesongen. Når det er rype som er forvaltningsmålet. Det blir 13-14 oppdateringer. Og i perioden 15. oktober til 1. februar er det bare en promille som blir skutt under mørketia. Da er det de få snarefangerne som er igjen som tar under 5% av den totale rypefangsten.

Problemet for meg er at man til enhver tid gjennom hele sesongen (8 mnd) må gå rundt å tenke på om papirene er i orden ettersom evt. rapportering/oppdatering ikke kommer i posten som en "regning". Og er man så heldig å få skutt en gaupe eller jerv blir det vel ikke så morsomt hvis det viser seg at papirene ikke er i orden. Det er også andre tydelige problemtillinger med dette systemet. Som f.eks. de uten nettilgang og faktisk har opptil 20 mil en vei for å komme til kortselger og ikke minst for oppdatering.

Link to comment
Share on other sites

hehe, har lest mye om dette men ikke prøvd det i praksis (står jo i alle villmarks bladene og flere nettsider)

 

uoffisielt, og fra bekjentskaper i england og usa, hvor denne typen "jakt overvåkning" er blitt implementert, så tar det ikke lang tid før de begynner å differensiere de forskjellige terrengene etter jakt trykk med tanke på pris. noe ala: mye fugl--> høy pris; lettgått terreng--> høy pris; attraktivt terreng -->høy pris; ulendt terreng--> lavere pris, osv osv osv.

det gjør det også lettere for dem å ha kontroll i diverse terreng: skal ikke være jeger her, men vi ser 2 stk med våpen,= gå ha kontroll, eller

her har vi 100 jegere, la oss gå og sende en kontrollør inn dit. (mer effektivt bruk av FeFos ressurser)

 

istedet som de gjorde i forfjor oppe i en kommune i finnmark. Sendte inn helikopter for å ta kontroll av jegerne, men fant bare 2 stakkars jegere, og begge jaktet med stål og hadde papirene i orden. Helikopter turen kostet 50 000kr (om det stemmer det som stod i avisen)

 

men,

Det gjør også at de kan se hvor uttaket av fugl skjer, sånn at de begrenser tilgangen til antall jegere som jakter "akkurat der". Dette for å jevne ut fordelingen av jegere, og unngå at det blir "rypetomt" lokalt noen steder og "kron år" andre steder. (langsiktig)

 

Om dette nye opplegget dems er bra eller dårlig, gjenstår å se hvordan de bruker/håndhever det.....håper på det beste =/.

 

Kan jo allerede si at dette har økt prisen allerede...

Link to comment
Share on other sites

Virker på meg som om de prøver å ødelegge jakta. :roll:

 

Har du betalt jaktkort, så skal du få jakte så lenge jaktkortet gjelder. Ikke være avhengig av at du husket å aktivere kortet på internett før du dro på hytta.

 

Det er ikke alle som er like glade i internett som oss. Ikke engang alle som har pc.

 

Og jeg tror ingenting på at det er rypeforvaltning som er det bakenforliggende. Det er penger som er drivkraften her også.

Link to comment
Share on other sites

...jeg er for alle tiltak som kan hjelpe til med fornuftig rype/viltforvaltning for FEFO, spesielt mtp de to siste års rypetetthet!

Men jeg kan ikke se hvordan man skal klare å få et bilde av jakttrykk, når de fleste av områdene som er grunnen er delt opp i er større enn de aller fleste kommuner sørpå!

 

Når det største flertallet av jegerne, spesielt hundejegerne, jakter kun noen få dager etter jaktstart, på samme plass hvert år, så kan jo en med litt innsikt i antall jegere sikkert anslå resultatet av disse "rapporteringen" på forhånd.

 

Men for all del; vi må jo være istand til å tilpasse oss, selv om hensiktene ikke skulle være det som oppgis... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tror mange det dreier seg om en "mulig konspirasjon for å begrense våre muligheter til å jakte småvilt"?

 

Det er vel gått klart ut med hva som er målet med registreringa. Målet er vel å kartlegge hvor det jaktes, hvor mye som felles, osv. Her legges det faktisk opp til en mye bedre praktisk registrering av jakttrykk og antall felt vilt enn tidligere løsning (som i beste fall kansje har vært litt unøyaktig?)

Hvis folk er intressert i å jakte rype, og vil at det skal være rypejakt framover bør man kansje vurdere om man heller skal se positivt på verktøy forvaltningen prøver å bruke for å få en bedre småviltforvaltning enn å se konspirasjoner eller mulige begrensinger overalt?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ganske opplagt ut for meg hva som er hensikten med dette. Registrering av hvor det jaktes over noen år for så å komme med restriksjoner samt prisøkning. Hvis det er registering for kommende rypeforvaltning så er det vel bedre å legge det til rette for at øvrig småvilt kan jaktes på som før uten oppdatering av jaktkort hele sesongen. Jeg har ingenting imot å melde hvilke felt (i flertall) jeg mener å jakte i ved sesongstart som gjelder hele sesongen. Men når det står et felt i jaktinfoen så kan man jo tenke seg hvordan det vil slå ut om noen år. Da kan kun et felt registreres og brukes. Og skal man jakte i et annet felt må man inn på nett, jaktkortutsalg, eller ringe grunneier for å varsle endring på forhånd. Det ligger som en mulighet til ekskludering. Vi mister friheten til å velge, ergo innstramning.

Dette kan fungere på rypejakt men ikke rev, jerv og gaupe der man fort kommer inn i et annet felt.

 

Beklager høggern, jeg og flere med meg er ikke så naiv. Du skal bare se, innen 5 år ser vi hva sluttresultatet er og blir. Man må vel også melde jaktutbytte for hver enkelt jaktdag. Både med og uten fangst. Og rapportere for dager som er aktivert på jaktkortet men ikke benyttet. Det siste kreves i sverige og som ved mislighold fører til 10 dagers "karantene" før jakt kan startes påfølgende sesong. I nettportalen smavilt.no på siden der man ser antall jegere pr. jaktfelt i margen til venstre nederste linje står det allerede en link til "stengt for jakt". Det er jo en forvarsel på at det kommer flere grep yttligere ekskludering.

Grunneier sier at dem ikke har til hensikt å begrense småviltjakta med det er jo det som skjer nå. Alt dette ligger allerede inne i regelverket. Men det er lagt inn et par midlertidige muntlige "fritak". Dvs. unntak fra regeln. Det er bare å stramme grepet i forhold til skriften, så er det gjort. De eldre gidder ikke å si noe. Dem bare gir seg pga byråkratiet. Og da er en gruppe allerede ekskludert.

Min konklusjon er allerede avgjort. Og du skulle bare vist hvor glad jeg blir om jeg tar feil.

 

Det er vel bare et tidsspørsmål før vi må rapportere sett elg kl. 20 hver kveld med medbrakt PC i teltleiren.

Og mens man nå ser svart på byråkratiet rundt jakta. Så blir det vel til at når DN har stoppet dispmulighetene med transport av leir. Så blir det vel SNO som drar med ATV, Snøskuter og helikopter for å holde elgbestanden på bestandsmålet. Og ja, det er desverre grunn til å se så mørkt på det.

Link to comment
Share on other sites

ser man kan ringe og aktivere jaktkortet , og med oppdelingen av jaktfelt de har laget nå må jeg antakelig ringe om melde fangst og endre jaktfelt hver eneste dag.

 

hvordan skal man løse problemet med at man fort dekker tre jaktfelt på en dag? eller når man er ute en uke i slengen, man får sikkert ikke raportert og endret jaktfelt på kvelden og tidlig på mårran i strøk uten mobildekning...

Link to comment
Share on other sites

ser man kan ringe og aktivere jaktkortet , og med oppdelingen av jaktfelt de har laget nå må jeg antakelig ringe om melde fangst og endre jaktfelt hver eneste dag.

 

Nei, ikke i år. Nå aktiveres jaktkortet på et felt i max 3 uker. Men man kan jakte i hvilket som helst felt innenfor den rammen kortet gjelder for. Sesongkort kommune eller hele fylket.

Etter dette har du 2 uker på å jaktrapportere. Og det må gjøres før man aktiverer kortet for inntil 3 nye uker. Så man bli tvunget til å rapportere umiddelbart etter en 3 ukersperiode om man skal på en ny jakttur kort tid etter.

Men det du sier er jeg stygt redd for blir en realitet om noen år. Ekskludering er allerede iverksatt.

Link to comment
Share on other sites

Fanger i frihet får jo elektroniske fotlenker , kansje det hadde vært en enklere overvåkning av oss jegere , så kunne vi bare trykt på en knapp når vi jakta.......

 

Om det du sier stemmer blir registreringsdagen min rimelig avsidesliggende , for så å ha tre uker minus en dag i bedre terreng

 

Liker ikke å bli overvåket i reel tid, kan godt registrere hvor jeg har vært i ettertid, men at noen skal vite hvor jeg er til enhver tid føles ikke bra, går ut over frihetsfølelsen litt synes jeg, sånn storebror ser deg opplegg..........

Link to comment
Share on other sites

Tja slik jeg ser det kan vi velge å sabotere ordningen eller prøve å hjelpe til med å få en best mulig registrering av jakttrykk.

Heldigvis er det slik at vi kan velge om vi vil jakte eller ikke. Men det er faktisk opp til grunneier om hvilke føringer som skal være for at noen skal få jakte.

Å begynne å være barnslig å "ikke ville" oppfylle sin del av avtalen man faktisk inngår når man kjøper jaktkort må jeg si jeg syns er noe barnslig.

Link to comment
Share on other sites

registreringen blir ikke sabotert på noen måte, den blir bare tre uker forsinket, noe som øker min frihetsfølelse, noe jeg setter over det at noen byrokrater skal sitte å se hvor jeg er på tur akkurat til enhver tid

 

forøvrig er det også sånn at jeg mange ganger generelt sett ikke har bestemt meg for neyaktig jaktområdet før jeg kommer dit , jeg starter bare i en retning så kjører jeg til været og terrenget er bra , dær stopper jeg og går ut.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Du sier noe. Tro hva datatilsynet sier til dette med registrering/lagring av persondata på jaktfelt i forkant.

Og jeg er enig i at det å bestemme seg for hvor man skal jakte på forhånd er en frihetsinnskrenkning.

Men nå er det ikke lagt opp til det, enda. Men det ligger jo i kortene/jaktinfoen, bare det at grunneieren holder på dem som en slags joker. For å slå det opp i trynet på jegerne når "systemet" er "innført".

Men at man må registrere seg på et felt i forkant er svært betenkelig.

Skeptisk, det er jo samme "trappa" som den svenske fjelljakta og nordlendingene har gått i. Vi går bare etter saueflokken foran oss. Håper jeg tar feil i svartmalinga.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke overasket over at Fefo tar denne ordningen i bruk. Har erfaring fra dette sysetmet i Sverige og forvaltningsmessig er nok dette et bra system. Svenskene stenger jakta i et område ved et visst uttak og jaktpress.I tillegg har de muligheten til å stenge områder ved mye rein.. Førsteinntrykket til denne ordningen var helt klar negativ, men etter et par år med svensk jakt så synes jeg at dette er greit. Ulempen i Sverige er at en må oppsøke utsalgssteder for jaktkort. KAn ikke kjøpes på nett (kun avgiften).

Dette forutsetter at jakta må planlegges mer enn hva vi kansje er vandt til.

Ser forøvrig at Fefo har fjernet muligheten til ukeskort for hele fylket (for bosatte utenfor Finnmark) og dette er nok et forsøk på å tyne jegerne for penger. Dette gjør nok at det selges flere dagskort og da er vel Fefo happy..Dette er desuten jakt kroner så dette er jo et annet budsjett :) Fordelen i forhold til Sverige er at jaktkortene kan kjøpes på nett.. :) Dette gjør alt så mye enklere.

 

Nei jegere vi må være obs at ikke denne ordningen snikinnføres i flere deler av landet.

Link to comment
Share on other sites

Førsteinntrykket til denne ordningen var helt klar negativ, men etter et par år med svensk jakt så synes jeg at dette er greit.

 

Nei jegere vi må være obs at ikke denne ordningen snikinnføres i flere deler av landet.

 

Hei, gossern, trådstarter redfox her.

Nå er det endlig en som har gått gjennom dette "systemet".

Men det ble noe tvetydig for meg. Først negativ, så greit, for så å komme med et varsel mot snikinnføring.

Det er akkurat det Finnmarkeiendommen har gjort. Det har ikke hvert noe høringsrunde.

 

Men forstår jeg det rett at dette bør motarbeides???

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan du si, høggern. Det er jo rom for endel kompliseing i dette systemet. Spesielt når rype er forvaltningsmålet. Og det drar med seg alle andre småviltarter i samme dragsuget. Slik som dette opplegget er lagt opp og man finner ut at jakttrykket skal reguleres evt. stenge felt. Så stenger man for alle andre småviltarter også. Det er ingen skille på hva man jakter.

Link to comment
Share on other sites

Førsteinntrykket til denne ordningen var helt klar negativ, men etter et par år med svensk jakt så synes jeg at dette er greit.

 

Nei jegere vi må være obs at ikke denne ordningen snikinnføres i flere deler av landet.

 

Hei, gossern, trådstarter redfox her.

Nå er det endlig en som har gått gjennom dette "systemet".

Men det ble noe tvetydig for meg. Først negativ, så greit, for så å komme med et varsel mot snikinnføring.

Det er akkurat det Finnmarkeiendommen har gjort. Det har ikke hvert noe høringsrunde.

 

Men forstår jeg det rett at dette bør motarbeides???

 

En bør motarbeide at statsskog mister terreng og myndighet. Hvis jeg har fått velge mellom slik det engang var og ny ordningen til Fefo så vil jeg helt klart hatt det slik det var. Nå er det slik at oss jegere har en tendens til å trekke til populære områder, spesielt de første ukene av jakta og det blir et voldsomt jaktpress. Dette er nok et økende problem/utfordring og Fefo har i likhet til Svenskene gjort et forsøk på å begrense dette. En slik ordning som Fefo har inført gir dem en mulighet til dette hvis det er dette som ligger bak. De kan åpne og stenge områdene etter uttak og antall jegere pr/dag. Forstår de på dette.

 

En slik ordning er også økonomisk fordelaktig for dem.

Fefo har altså innført kun ukeskort på kommunebasis for jegere utenom finnmark. Når en da jakter i grenseområdene mellom kommuner må en da kjøpe 2 stk jaktkort.. f.eks ukeskort + dagskort for en annen kommune.. Blir penger av dette :) for Fefo og de stakkars jegerne blir fattigere..

 

Ting er ikke som de var og det har jeg innsett, men her er det om og gjøre å få en ordning som fortsatt åpner for alle jegere. Syns ikke det er greit at vi skal betale i dyre dommer for å finansiere byrokratiet. Håper at myndighetene sørger for å fjerne Fefo etterhvert.

 

Uansett Redfox så fungere en slik ordning helt greit for oss jegere. Vi er tilpasningsdyktinge skapninger, spesielt ¨når en må. Valget er jo enten gå på jakt eller ikke. Valget er enkelt. Hver dag er full av valg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt dette systemet siden 15.juli. Mitt inntrykk så lang er at systemet er lite brukbart i praksis.

- Du får bare aktivisert 1 (et) jaktfelt om gangen. Hva skjer hvis jeg i løpet av jakta krysser fra f.eks Alta 2 til Alta 3. Hva sier oppsynet hvis jeg ikke har fått aktivisert feltet jeg jakter i?

- Det ble hevdet at du kunne aktivisere kortet for en periode på tre uker. Det har jeg aldri klart. Det kommer opp feilmelding om for mange dager.

- Linkene som FeFo har laget for innlogging fungerer dårlig.

- Sidene er ofte nede.

- har sett eksempler på at jegere har aktivisert kortet på jaktfelt der de ikke er for å skape inntrykk av press på enkelte områder. (Gåsejakta) Hvordan blir dette i rypejakta??

- Eldre jegere skjønner ikke systemet og gir f...

 

Intensjonene til FeFo kan være så gode de vil, men etter min mening fungerer ikke dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nå har jeg brukt dette systemet siden 15.juli. Mitt inntrykk så lang er at systemet er lite brukbart i praksis.

Intensjonene til FeFo kan være så gode de vil, men etter min mening fungerer ikke dette.

 

Hei, trådstarter her. Jeg har ikke sett dette innlegget før nå. Men du kan jakte i hvilket som helst jaktfelt selv om den kortet er aktivet i det feltet du jakter i mest. Men det skal komme fram i jaktrapporten etterpå hvor du har jaktet og hva som er skutt. Så problem med oppsyn får du ikke bare du er innenfor jaktkortets gyldighetsområde.

Når du aktiverer kortet skriver du inn 10 dager og klikker "legg til" og skriver inn 10 nye dager. Dette kan du gjøre 3 ganger. Altså for 30 dager.

Det er riktig at sidene ofte er nede. Og at eldre jegere og mange uten nettilgang vil slite med dette. Noen steder er det også jævlig langt til et salgssted.

 

Min konklusjon er den samme som din. Dette er et ræva system.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...