Jump to content

Kjøp av første hagle


bauer

Recommended Posts

Har tenkt å gå til kjøp av min første hagle og trenger litt hjelp ettersom jeg ikke har noen erfaring med hagle kjøp fra før av.

 

Disse har jeg sett på: ( budsjett 4000)

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... 76-9005763

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... cm-1059549

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... 76-1060679

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... cm-1045856

 

Burde jeg gå for noen av disse? veit ikke akkuratt hva jeg skal se etter på brukte hagler så kan være tryggest å kjøpe nytt eller?

Link to comment
Share on other sites

Hallayen. Det kommer jo litt ann på ka du vil jakt på da. Men hadde eg vert deg hadde eg kjøpt meg en magnum hagle.

Eg har en Remington 12/89 å dette er en hagle eg er kjempe fornøyd meg, den er kanon å ha med seg til sjøen som på fjellet. Og ja mange sier at dette er et tungt våpen, men når du først blir vant å gå med noen som veier mer en fisene 2 kg så er dette ikkje noe problem, eg har gått rundt med min på fjellet i 7/8 timer uten at eg ble lang i armen. Dette er en veldig presis hagle og blir ikkje vinglete når du må kaste kjapt opp. Når eg kjøpte min kostet den 1000 kr mindre en no:) Og min er 4 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

hei :wink:

kommer litt an på hva du skal jakte på.

som Xesray sier er remington ei god hagle, men etter min mening er det bedre med ei over og under på rypejakt og lignende.

baikal er et robust våpen som vil vare evig, men er litt tung.

silma har jeg ikke kjennskap til, men er nok en grei hagle å starte med.

 

bare husk å ta vare på hagla! puss når du kommer hjem etter jakta ellers vil den fort bli stygg i blåneringen.

 

lykke til med valget :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Planen er å jakte stor-fugl, men kan hende jeg kommer til å jakte annet også.

 

Vurderer sterkt den remingtonen, vekt er ikke noe stort problem tror jeg, er uansett bare bra med litt ekstra trening ;)

 

Hvis jeg skal se på brukte hagler, hva burde jeg undersøke? eller er det såpass avansert at jeg burde ta med våpenet til inspeksjon hos en våpensmed?

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn så skytter eg mye bedre med pumpe en halvauto, når du bruker halvauto blåser du bare ekstra skudd, og rekylen er ingen ting å sankke om i 12/89. Eg klarer 2 duer med pumpen får de går i baken. Remingtonen er et kjempe våpen. Skytter bedre en alle kompisene mine og de bruker o/u. Bare husk å trene et par ganger i uken:)

Link to comment
Share on other sites

Vil råde deg til å prøve ut lit før du handler vis du har muligheten til det , for noen funker pumpehagler bra mens noen skyter bedre

med en o/u. Vis du velger halvauto så husk at ikke alle billig modellene veksler med lerdueammo, både baikal og remington er

kjent som robuste arbeidsjern og er nok et trygt valg i den prisklassen. En forskjell mellom baikal og remington er at remington

har noe høyere tryktesting på haglene sine, om det er råviktig vet jeg ikke men er et moment å ta med, en kammerat av meg har

forresten en silma hagle og han er godt fornøyd med den, den også har høyeste trykkgodkjenning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis kjøpte oss hver vår Weatherby PA-08 pumpehagle for å ha til morroskyting.

Det er bare noe HERK, jeg har klemt igjennom 4-500 skudd i min, nå er mye galt allerede, ladingen henger seg opp, klikker (slår i tennhetta, men lager så vidt merke) + at den skreller av plasten på enkelte skudd (skarp kant i kammer (ja er laget sånn))

Kompisen min sin er akkurat lik, bortsett fra at den ikke skreller skudda (ikke brukt til mere enn 200 skudd)..

Link to comment
Share on other sites

Tom Knapp leverte fra seg sin første Benelli til "Buffalo Bill Historic Center" etter å ha skutt over en halv million skudd med den. http://www.tomknapp.net/gunroom/tomsOldBenelli.php

 

Hørte også at han hadde testet en Benelli en gang. Han skulle se hvor mange skudd han kunne skyte uten å pusse. Etter 45.000 skudd pusset han børsa, men ikke for at den ikke virket. Den så bare for jævlig ut. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Virker som om det er veldig smak og behag om en skal velge pumpe hagle eller O/U. Tror kanskje jeg må få prøvd begge deler en dag, så jeg får litt mer følelsen av forskjell og hva jeg liker best.

Veit ihvertfall at det står mellom: Baikal, Remington og Silma (Kanskje)

 

Er det noen andre steder på nettet hvor jeg kan sjekke ut våpen, med pris?

 

Evnt. noen andre forslag til våpen i den prisklassen?

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting du burde ta med i sammenhengen her.

Når du kjøper en hagle til 4000 kr, så kommer nok ikke det til å bli ei hagle du gifter deg med og lever et langt liv med.

Etter hvert vil du mest sannsynligvis få lyst/behov for og oppgrader til noe litt dyrere(havesyken) :oops:

Og da er det letter for deg og godkjent en ny o/u hvis du allerede har en pumpe siden det er to forskjellige våpen. Men vis du har en o/u vil du neppe få godkjent en ny o/u i samme kaliber side de er så like at du ikke trenger begge.

Og på meg virker det som du er lit rooky i gamet i kanskje ikke vet helt hva du skal jakte.

Så mitt tips er følgende. Kjøp en remington 870 12/89 og spesifiser rådyrjakt på søknaden.

Da har du en billig, driftsikker og grei førstehagle. Som spiser alt av ammo. Da er det ikke hagla som setter begrensninger for hva du skal jakt. Og som du alltid vil finne jobb og plass til i våpengardroben.

Så kan du heller spare litt og kjøpe en litt mer ekslusiv o/u når du finner ut hvilke behov du har. Og da søker du slevfølgelig om ei halge til fuglejakt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tro kanskje jeg skal gå for Baikalen da, funker fint for første hagle det vil jeg tro. Har jo hørt masse bra om Baikal her på forumet også og den holder forhåpentligvis ut jakt sesongen så kan jeg heller se på en ny en til neste år om det trengs;) + at da har jeg råd til å kjøpe en del ekstra skudd og få mer trening med hagla, noe som jeg ser på som viktigere enn å kjøpe enn litt dyrere hagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...