Jump to content

Billig ammo for skadedyr til hagle som ikke tåler stål?


joakimH

Recommended Posts

Hagla kan bruke leirdueammo i løpet med halv choke, den skyter en del gnister i løpet med hel choke så jeg gjør ikke det igjen. Men tipper jaktammo sliter ned en del mer så jeg bør ikke bruke stål.

 

Hvilken ammo kan jeg bruke? vil ha ammo med god drepeevne til en billig pris! (vet ikke om dette er mulig vis man ser bort fra Stål?)

 

 

Tusen takk! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå veit ikke jeg hvilke arter du skal jakte som skadedyr. Jeg veit heller ikke hvordan hagle du har. Men si at man skal skyte kråkefugl, måker eller duer som skadedyr, blir det gjerne brukt endel skudd. Den billigste brukbare ammoen du kan bruke i din hagle er sannsynligvis vismut (Eley)til mellom 10 og 15 kr smellen. La oss for enkelthets skyld gå for 12 kroner smellen.

 

Kan man bruke stål i hagla, blir prisen for helt ok haglepatroner (Federal, Rio, Saga) til dette bruket mellom 4 og 10 kr smellen. La oss her gå for ca 7 kr smellen.

 

La oss så si at du virkelig er ivrig til å skyte skadefugl, og bruker 250 skudd i året. 250 ganger 12 gir 3000,- i året i ammoutgifter.

 

Hadde du brukt stål (Mange mener at stålpatroner av god kvalitet ikke er noe dårligere enn vismut), ville 250 skudd kostet 1750 ved en ammopris på 7 kr.

 

Dette gir en differanse mellom vismut og stål på 1250 kr.

 

Hvis du er like ivrig hvert år, vil du etter 4 år ha spart 5000,- på å bruke stålhagl til skadefugl. Dvs det samme som du får en fin, ny hagle for, som tåler alt av moderne ammo.

 

Og da har jeg kommet til poenget mitt; Kjøp deg ei ny hagle, hvis du har planer om å skyte mye skadefugl. Da har du i tillegg ei hagle du kan bruke aktivt på lerduebanen, og ikke minst; Ei hagle som tåler de nye patronene som Remington Wingmaster, Fedreal Heavyweight osv, som knuser de fleste blypatroner vi brukte før når det gjelder å få livet av større jaktvilt som rådyr, gaupe, rev, storfugl, gås osv...

 

Er rett og slett dårlig økonomi å absolutt bruke gamle hagler som ikke tåler stål og andre harde haglmaterialer slik jeg ser det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...