Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

Var innom politiet i Drammen i dag og leverte søknad på 338-en jeg har bestilt, og fikk litt hakeslepp når han sa at det tok 6-7 UKER å behandle søknaden. Sist gang (fem år siden) fikk jeg søknaden godkjent tilbake i posten etter to dager. Det gikk heller ikke å betale gebyret på stedet lenger, man måtte benytte tilsendt giro som kom i posten etterhvert.

 

Kan ikke se for meg at det er så mye søknader fra Buskerud at det tar så inn i h... lang tid. Hørtes ikke ut som det var noe problem å få godkjent, siden jeg bare hadde fire våpen fra før, så da skjønner jeg ikke hva som skal ta så lang tid.

 

Bye, bye årets elgjakt med ny rifle. Kjenner jeg blir noget irritert...

 

Edit: Fjernet noe som ble skrevet i frustrasjon....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk godkjent våpen i drammen 2 ganger i år. Første gangen i mai tok det 3 uker, dette var en arvehagle så var ikke noe å betale.

Andre gangen i juni tok det litt over 3 uker og jeg betalte med kort på stedet. Rart at de har endret praksis på så kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke, men jeg kan tenke meg at tjenestemannen sa at det kan ta så lang tid. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er det som vil skje. Men jeg er temmelig sikker på at det ikke er bevisst uthaling etter ordre fra PD. Slik har vi det heldigvis ikke i Norge.

 

Forresten - hvor lenge er en innvilget våpensøknad gyldig? Sagt med andre ord: Hvor lang er fristen fra du mottar tillatelsen til du må kjøpe våpenet du har fått godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Forresten - hvor lenge er en innvilget våpensøknad gyldig? Sagt med andre ord: Hvor lang er fristen fra du mottar tillatelsen til du må kjøpe våpenet du har fått godkjent?

 

Mener den økte fra seks til tolv mnd når den nye forskriften kom (noen som kan bekrefte?).

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk godkjent våpen i drammen 2 ganger i år. Første gangen i mai tok det 3 uker, dette var en arvehagle så var ikke noe å betale.

Andre gangen i juni tok det litt over 3 uker og jeg betalte med kort på stedet. Rart at de har endret praksis på så kort tid.

 

Joda, kom en dame bak meg som bare skulle betale gebyret, da sa han spesifikt at han ikke kunne motta penger der på grunn av omlegging av regnskapssystemet. Kun betaling via tilsendt giro. Håper da at det tar kortere tid en forespeilet.

Link to comment
Share on other sites

Som våpensamler og med en kronisk betent måhatarm er jeg endt opp som "fast inventar" hos den lokale sjerifen. Praksisen der er å ta betalt ved levering av søknaden. Ofte er den godkjent samme dag.

 

Husk også at en 338RUM ment brukt på langhold ikke føres på jaktvåpengarederoben på 6 våpen. Når du så nevner at den skal luftes på elgjakt stiller det seg litt annerledes....

Link to comment
Share on other sites

Når du så nevner at den skal luftes på elgjakt stiller det seg litt annerledes....

 

Flotters! Dvs. at jeg IKKE kan bruke 308 børsa mi i konkurranser, siden jeg har spesifisert "jakt og trening"? Og omvendt med ei anna børse.

 

Det betyr jo at jeg får kjøpe meg fler børser det da! :D

 

Nei, det er nok ikke det som er intensjonen med å skrive på bruksområde på søknaden.

Link to comment
Share on other sites

måtte vente 9 uker på å få behandlet søknad levert til Trondheim Politikammer i fjor. Kjøpte et annet våpen senere på året, leverte da til et lensmannskontor utenfor Trondheim, og da tok det 5 dager.....lønner seg å stikke ut på bygda for å få ordnet dette, er mindre press på mannskapet der virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Var og leverte på Drammen polititkammer for litt over en uke siden. Betalte med kort der og da!! Merkelig at det er borte.

 

Søndre Buskerud, og alle andre våpenkontorer er inne i den mest hektiske tiden av året. Det er vel ikke vanskelig å forstå det. Jeg har søkt der mange ganger, og de yter en MEGET god service til søkerne. Leverte en søknad i mai, fikk beskjed om at det var 4 ukers ventetid. Fikk den etter to.

 

Leverte for litt over en uke siden på en Remington Seven 308, og fikk beskjed om 6-7uker. Tror jeg vil få den etter det har gått ca tre uker.

 

Jeg har en utlåns ærklæring med han jeg har kjøpt min Rem Seven rifle av. Det er anbefalingen jeg fikk av han på våpenokntoret.

 

Det jeg vil frem til, er at Søndre Buskerud er et meget bra kontor og forholde seg til. Det at vi er treige med å søke, må vi takke oss selv for....... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Glenn, om jaktvåpengarderoben skal ha noe for seg så må de faktisk definere konkuransevåpen som et "ikke jaktvåpen". (Så lenge søkeren ønsker dette. Du står selvfølgelig fritt til å ha ei rifle i 308 som du bruker til all jakt samt jaktfelt.) For de som ønsker seg noen flere skytegjern, så kommer bruksområdet frem. Jeg for min del har 6 jaktvåpen, dvs 1 hagle + 5 rifler. Utover dette har jeg en konkuranserifle til jaktfelt + at jeg får bygget en langholdsrigg. Sistnevnte vil ikke bli brukt til jakt. Har du noe annen forklaring på dette med bruksområde kanskje?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noe behandlingstid må man jo bare ta hensyn til da, men at det skal gå så lenge er nesten i overkant.

 

 

Kupper tråden litt her med et eget spm som følger:

 

Må man levere våpensøknaden i det politidistriktet man er folkeregistrert i?

For eksempel meg som bor i Trondheim nå, men er folkeregistrert i Lofoten. Må jeg sende søknaden til midtre Hålogaland Politidistrikt da? Eller kan den leveres hvor som helst?

Link to comment
Share on other sites

Leverte en søknad sist torsdag på Romerike PD, lørdag så lå søknaden i postkassa.

Nå har jeg funnet en 9.3x62, med ekstra løp i 6.5x55, så var innom Romerike PD i dag, damen

påførte 1 ekstra løp på søknaden, stemplet og oppdaterte søkanden på data mens jeg stod der, uten omkostninger.

Snakk om service sier nå bare jeg. :):D

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Behandlingstid på 6-7 uker i Drammen kommer visstnok av omlegging av rutiner for innbetaling av våpengebyr, kombinert med store mengder av innlevering av våpen og ammunisjon fra folk som ikke vil kjøpe seg våpenskap.

Tror de også "lider" av at det kun er en som stortsett behandler våpensøknader.

Kanskje skulle vi vært ute i litt bedre tid neste gang........???

Link to comment
Share on other sites

....lønner seg å stikke ut på bygda for å få ordnet dette, er mindre press på mannskapet der virker det som.

 

Alle skal ikke ta dette for god fisk, jeg leverte på ett lokalt kontor i midten av juli, og det måtte sendes til sentralt godkjenningskontor i fylket for å godkjennes... Endte opp med 6-7 uker behandlingstid, og for å rekke treningsskudd og oppskyting endte det opp med at jeg reiste 9 mil tur/retur for å hente den personlig... :D

Link to comment
Share on other sites

Kim Jorgen

Forvaltningsloven tilsier at du skal ha svar på hvor lang tid man antar at det vil ta å behandle søknaden inne 3 uker.

 

Glenn

Intensjon eller ikke... Fakta er at du har underskrevet på et legalt dokument at du ikke skal bruke våpenet til noe annet en det du har søkt på det til.

Link to comment
Share on other sites

Min lokale onkel blå er veldig bra på slike søknader. Ventetid varierer fra 1-7 dager.

Leverte våpenpass-søknadene mine i postkassa i går kveld, kl 8 i dag ringer han og spør om jeg ikke kan stikke innom og underskrive søknadene :oops: så han får gjort dem ferdige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte inn en søknad i slutten av juli på det lokale lensmanns kontoret. Betalte med kort på stedet. Fikk opplyst at saksbehandler skulle være tilbake fra ferie den 3 august, venter fortsatt på svar. Hos oss er det også slik at en leverer inn søknaden til et lokalt kontor, derifra blir den sendt videre til hoved kontoret i distriktet, som dessverre kun har en saks behandler. Det kan ta alt i fra en under en uke til 6 uker+ her. En gang tok søknaden 8 uker, men da hadde det lokale kontoret glemt søknaden i en post hylle i 6 uker...

Det lønner seg ofte å ta en telefon til saksbehandler om det tar litt tid men da sier det seg vel selv at en bør en være høflig og sakelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
måtte vente 9 uker på å få behandlet søknad levert til Trondheim Politikammer i fjor. Kjøpte et annet våpen senere på året, leverte da til et lensmannskontor utenfor Trondheim, og da tok det 5 dager.....lønner seg å stikke ut på bygda for å få ordnet dette, er mindre press på mannskapet der virker det som.

 

Hvilket kontor var dette? Flere i byen sier at Heimdal er plassen sin for utolmodigere Trondhjemmere, men det tok sin tid der og da jeg søkte om mitt første våpen i fjor.

 

Sitter på en bunke søknader som skulle vært godkjent :D Greit å få de stemplet så raskt som mulig om det skulle dukke opp et kanontilbud en eller annen plass.

Link to comment
Share on other sites

Hei! :)

Dette er kanskje litt OT, men da får dere heller bare si ifra...

Hvis et våpen er registrert som konkurransevåpen, er det ulovlig å bruke det på jakt da?

Fyller snart 16 år, og lurer på om jeg skal søke om å få rifla registrert som konkurransevåpen eller som jaktvåpen pga at jeg skal bruke den først og fremst på jaktfelt og løpeelg, men også til div. småviltjakt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvilket kontor var dette? Flere i byen sier at Heimdal er plassen sin for utolmodigere Trondhjemmere, men det tok sin tid der og da jeg søkte om mitt første våpen i fjor.

 

Sitter på en bunke søknader som skulle vært godkjent :D Greit å få de stemplet så raskt som mulig om det skulle dukke opp et kanontilbud en eller annen plass.

 

Jeg leverte første søknad på sentrum politikammer. Lite poeng å stikke opp på Heimdal, da våpensøknaden blir sendt til sentrum uansett. Jeg for min del leverte søknaden hos Lensmannen i Hommelvik. Fikk innvilget søknaden etter 5 dager. Har hørt at det er kort behandlingstid om du leverer ute i Orkdal også.

 

Lykke til, og håper det ikke tar så alt for lang tid:)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har søkt i Oslo nylig, og derfor kan si noe om ventetiden?

 

Klør i fingra her ;) (har bare ventet 8 dager, men allikevel utålmodig som en sukkerhøy 5åring)

 

 

For å svare på mitt eget spørsmål: 3 uker i skrivende stund - fikk nettopp søknadene i posten, innvilget og alt godt :) Snart skal far ut og handle gaver (til seg selv)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden var det noen underlige påstander om bruksområde på søknad og konkuranse/jakt. Vi har en annen tråd om dette også, men finner den ikke i farten.

 

Noen har kun en hagle eller rifle. Omsøkt med jakt som bruksområde. Det er ingenting som tilsier at disse ikke skulle kunne delta i f.eks. NJFF sine konkurranser med disse. Om man har andre våpen som er omsøkt med konkurranse som bruksområde, så blir ikke jakthagla forbudt å konkurrere med for det.

 

Jeg kan ikke se at det er annerledes den andre vegen. En hagle omsøkt med konkurranse som bruksområde er like lovlig å skyte vilt med så lenge kaliberkrav til aktuellt vilt er oppfyllt.

 

Jeg spurte om dette når jeg søkte om konkurransehagle. Svaret var kort sagt at det ikke var noen regler for dette, bortsett fra at våpen på jakt skal være godkjent for den jakta som bedrives..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Leverte en søknad sist torsdag på Romerike PD, lørdag så lå søknaden i postkassa.

Nå har jeg funnet en 9.3x62, med ekstra løp i 6.5x55, så var innom Romerike PD i dag, damen

påførte 1 ekstra løp på søknaden, stemplet og oppdaterte søkanden på data mens jeg stod der, uten omkostninger.

Snakk om service sier nå bare jeg. :):D

 

Sako_35

 

Kan bare si meg enig at Romerike er helt enestående. Èn ting er at det går raskt å få innvilget søknader, en annen ting er at damen på våpenkontoret faktisk har greie på det hun driver med. Og det er ikke alltid tilfelle på våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd forskjellig tidsforbruk på godkjenning av våpensøknad i Trondheim. Alt fra 10 min til 5 dager. Har på de 2 siste søknadene levert på Heimdal, dette fordi de er kjappere enn sentrum pga mindre pågang og ikke minst mindre kø for å få levert. Famousgrouse: søknadene blir ikke sendt fra heimdal til sentrum da de har egen saksbehandler på heimdal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Blir litt irritert over dette med innvilget eller ikke innvilget våpensøknad, da jeg kjøpte hagla mi for 2 år siden, tok det vel 3 måneder fra jeg kjøpte hagla til jeg kunne reise å hente den! :wink: Jeg kan ikke fatte å begripe at det skal ta så lang tid, greit nok, det tar kanskje 2-3 dager før våpensøknaden kommer dit den skal godkjennes, også er det sikkert ikke bare jeg som søker, men hva er det som gjør at det tar så lang tid å sjekke at alt er i orden med en person. Jeg sender jo med gyldig jegerbevis og har ingenting på rullebladet e.l. Er det noen som vet hvorfor dette tar så unødvendig lang tid?

 

Sendte også inn en søknad på en 308 jeg skal kjøpe for ca 2 og en halv uke siden, enda ikke hørt noe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte å begripe at det skal ta så lang tid, greit nok, det tar kanskje 2-3 dager før våpensøknaden kommer dit den skal godkjennes, også er det sikkert ikke bare jeg som søker, men hva er det som gjør at det tar så lang tid å sjekke at alt er i orden med en person. Jeg sender jo med gyldig jegerbevis og har ingenting på rullebladet e.l. Er det noen som vet hvorfor dette tar så unødvendig lang tid?

Jeg velger å starte med ett par spørsmål, som jeg selv skal besvare:

 

Hva er det saksbehandlere på et våpenkontor gjør?

 

Er alle saksbehandlere kun tilknyttet våpenforvaltning?

 

For å starte med det siste først, der de ikke er tilknyttet sentrale våpenkontor. Er det ofte lokale Lensmenn/konsulenter som foretar behandlingen av våpensøknader, er det samme person som foretar vandelssjekken. Som behandler søknaden ellers, tar det ca 5-10 minutter å få denne i gjennom. Når (om) vedkommende har et ledig øyeblikk til slikt, i enkelte tilfeller kan en haug søknader bli liggende i lange tider å vente på at noen skal ta seg tid. I andre tilfeller bruker de å ta dette en dag i måneden (eller noe slikt).

 

Så til de rene saksbehandlerne, hva gjør de på. Drikker de kaffi og titter ut gjennom vinduene, eller har det noe å henge fingrene i?

 

For det første, lever de under pods terror velde (gjør en feil og bli oppdaget, og du får fort svi på en eller annen måte).

Dernest sliter de med manglende opplæring (mange politimestre saboterer opplæringen, og Pod er vansklige om en ringer de for å få svar på det en lurer på. Altså er det mye enklere å avslå om man er i tvil).

 

I tillegg har de ansvaret for å gjennomgå registrene, finne personer som ikke fyller aktivitets kravene lenger, spore opp avdøde våpeneiere og deres våpen, inndra våpen fra de som har fått fengsels dom, innvilge/avslå søknader, rydde opp etter feil søkerne har gjort med mere.

 

Med tanke på dette, kan man ane at det ikke alltid går like fort å få en søknad gjennom systemet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Behandlingstida i Ålesund kan vere ganske lang.. tok 13veker når eg søkte på ei rifle i kal.223.... men en må rekne med rundt 8 veker++

Ringte for å høre om en søknad på spesialrevolver,og då lurte ho på kvifor eg ikkje kunne bruke en spesialpistol... og ho hengde seg og oppi att eg hadde 2 løyve som ikkje var brukt enda(fekk dei i nov.2010 og gjaldt ei rifle i 30-06+ ei i .17hmr) so ho varsla full gjennomgang av våpna mine om eg sende inn ein søknad på spesialrevolver i kal .22 eller 38spec! Skal tydligvis ikkje vere lett nei...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...