Jump to content
Lars_o

Behandlingstid på våpensøknad

Recommended Posts

Med 9 uker i Oslo for meg, er jeg vel i normalen. Endte opp med å låne våpen før jeg fikk papirene i retur.

Sendte søknad 30 august og fikk godkjent søknad i retur 18 september i Oslo. Begynner å gå seg til nå.

• Like 3

2 timer siden, alexandr skrev:

Noen som vet hva behandlingstiden er på våpenkontoret i kr.sand?

ca. 6 uker sist jeg søkte (ferdigbehandlet i slutten av august)

• Like 1

Jeg fikk to søknader godkjent i Nordland.

Sendt den 1., mottatt den 6., behandlet den 13., betalt gebyr den 14., sendt den 18., og kom i posten den... Joda, femogtyvende.

Heldigvis sender de kravet til gebyr pr. SMS, så det er da enda noe.

Leverte 4 søknader (første gang) tirsdag 18.9, fikk e-post mandag 24.9 om at søknadene var godkjent. Betalte rettsgebyret med straksbetaling i nettbanken og tok med en utskrift av dette til kammeret i Sandnes hvor jeg fikk søknadene i hånden. Godt levert av Sør Vest politidistrikt! 

• Like 1

Sendte førstegangs-søknad på ei rifle og hagle nå den 18. Sept. Her i Østfold. Sto plutselig 2 ukers ventetid på jaktvåpen per 1.Okt. Nå står det 4 uker.... Venter fortsatt, men skal ikke klage ennå 😋 

Ja, hva gjør forvaltningen når det etter deres eget utsagn hoper seg opp med søknader?

Setter saksbehandler på 3dagers arbeidsuke....

Til info så tok det 16 uker å få svar på våpensøknad hos våpenkontoret i Råde (det som tok over etter at Lillestrøm ble lagt ned)!

Noen som vet sånn ca hvor lang tid detta tar før man får våpenkort på innvilga søknad? Det har gått ett par mnd nå.  I råde. 

Det varierer svært, det avhenger på hvor rask butikken er på å sende salgspapirer til Politiet også.

Jeg har fått våpenkort på én uke (!) fra HSPD+Brownells, men HSPD+butikk i Stavanger tok rundt 7 mnd..

Da kan det sikkert ta litt tid da. Politiet her har vel ikke det raskeste kontoret om dagen virker det som.. 

Du må purre på dem! Etter seks uker sendte jeg epost og spurte om de hadde mottatt papirene og hvor kortet ble av, og da tok det én dag før det lå i postkassen. 

Ser det er 3 uker i Møre og Romsdal, men sist jeg hadde en inne (nå i høst) tok lensmannen seg av det selv, da "våpendamen" var ute en tur.
Hele seansen tok 15 minutter og i tillegg var han interessert i hvordan elgjakta hadde gått :)
Unntak naturligvis og ikke sammenlignbart med store distrikt og byer, men det viser verdien av lokalpoliti som kjenner sine pappenheimere.

Vet noen hva behandlingstiden i Oslo er om dagen?

Mener noen sa den hadde gått noe ned siden før sommeren.

På 25.9.2018 den 17.34, bjoerkeng skrev:

Igjen, under 2 uker i Trondheim 😁

Håper det stemmer for førstegangssøkere pr. dags dato! :D

Råde 5uker + fikk jeg beskjed om i dag....

i tillegg bruker de 9 dager på å registrer søknad levert over skranke som mottatt.

(leverte 3/10, den er registrert 12/10)

På ‎01‎.‎11‎.‎2018 den 12.01, seawolf skrev:

Ser det er 3 uker i Møre og Romsdal, men sist jeg hadde en inne (nå i høst) tok lensmannen seg av det selv, da "våpendamen" var ute en tur.
Hele seansen tok 15 minutter og i tillegg var han interessert i hvordan elgjakta hadde gått :)

For sammenligningen skyld; behandlingen av våpensøknaden tok 15 minutter, å sende papirene fra Nordmøre til våpenselger i Vesterålen tok 13 dager.
Utrolig hvordan effektivisering av posten slår ut rent praktisk!