Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

Har bedt om epost brukes mtp faktura for gebyr, og evnt om det skulle være noe de mangler eller lurer på... Like fullt kommer brevene i posten.... Tida går, 6 uker siden jeg sendte papirene inn, etterspurte status forrige uke, fikk svar denne uka, via sneglepost, om at de trenger mer dokumentasjon på medlemskap, selv om skriv fra klubb er sendt inn, og datert... Forlanger oversikt over stevner, og aktivitet, samt startkort  fra NSF... Alt dette henger jo sammen... Ikke lett å ha flere ti-talls stevner i året uten å ha både aktivitet, forbund, klubbmeldemskap og startkort i orden... 

 

 

Alt dette for å søke om nytt løp til en pistol! 🙄

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Spinnvillt skrev:

Har bedt om epost brukes mtp faktura for gebyr, og evnt om det skulle være noe de mangler eller lurer på... Like fullt kommer brevene i posten....

 

Blomster til Sør-Vest politidistrikt Sandnes! Etter at en mangelfullt utfylt søknad kom i retur med "sneglepost" mindre enn 4 uker etter at den var sendt, tok det bare 5 dager fra innlevering hos politiet til E-post om innvilgelse m/fakturainformasjon dukket opp i Innboksen min :).

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt det samme, men sendte en søknad på mail for import av kuler for hjemmelading sist fredag til våpenkontoret i Trondheim. Fikk mail tilbake på att den var innvilget og med innbetalingsinfo på mandag. Det var kjapt ekspedert. 😁

Link to comment
Share on other sites

På ‎01‎.‎07‎.‎2019 den 19.31, Spinnvillt skrev:

Har bedt om epost brukes mtp faktura for gebyr, og evnt om det skulle være noe de mangler eller lurer på... Like fullt kommer brevene i posten.... Tida går, 6 uker siden jeg sendte papirene inn, etterspurte status forrige uke, fikk svar denne uka, via sneglepost, om at de trenger mer dokumentasjon på medlemskap, selv om skriv fra klubb er sendt inn, og datert... Forlanger oversikt over stevner, og aktivitet, samt startkort  fra NSF... Alt dette henger jo sammen... Ikke lett å ha flere ti-talls stevner i året uten å ha både aktivitet, forbund, klubbmeldemskap og startkort i orden... 

Alt dette for å søke om nytt løp til en pistol! 🙄

Løp er en våpendel, og skal ikke behovsprøves på lik linje med komplett våpen. At man har medlemskap i pistolklubb og våpen skal være tilstrekkelig. På lik linje med løp til ei systemrifle. Slik har det vært, slik er det, og slik vil det bli. Både dagens forskrift og det nye våpenkompendiet er jo tydelige her. Det er synd at både ressurser og kompetanse mangler hos ansatte ved våpen kontorene. Men de er vel overarbeidd de også nå, som flere i disse sentraliseringstider.

Jeg tilhører ikke de konspiratoriske som tror statlige etater er til for å plage folk. Tror derfor ikke det er vrangvilje hos ansatte ved våpenkontorene.Men heller ressursmangel kombinert med enkeltes selvpålagte kontrolloverivrighet som kan skape frustrasjoner. Både her og der. I de riktig gode, gamle dager hadde ansatte gjerne skytter- og jaktinteresse. Eller noen i nærhet som man kunne rådføre seg med. Det kunne bli avslag eller innvilgelse, men ledsaget av gode forklaringer. Nesten på dagen. Effektivt. Må ha tro på at situasjonen løser seg igjen.

For det svekker tilliten til systemet at man skal krangle om slike selvfølgeligheter, og gagner absolutt ingen. Fører lett til unødige irritasjoner, og det er ikke bra for sjela :thumbdown: 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leverte søknad i Drammen 4. juli & fikk beskjed om at den ville videresendes til Skien pga. «omorganisering». Fikk deretter brev 8. juli om at søknadene var mottatt & at undertegnede måtte forvente 3-4 mnd. (!) behandlingstid. I dag, 15. juli, lå brev i postkassa om innvilget håndvåpensøknad på 2 stk. 9mm og 2 stk. 40s&w. I praksis altså 1 ukes behandlingstid. Ikke verst!

Link to comment
Share on other sites

Oslo PD opplyser om 11 ukers behandlingstid, men leverte søknad 3. juni og den var ferdig behandlet 5. juli. Hadde trodd det skulle gå lenger tid spesielt nå midt på sommeren med ferieavvikling osv. Positivt overrasket!

Edited by 5.6×15mm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, 5.6×15mm skrev:

Oslo PD opplyser om 11 ukers behandlingstid, men leverte søknad 3. juni og den var ferdig behandlet 5. juli. Hadde trodd det skulle gå lenger tid spesielt nå midt på sommeren med ferieavvikling osv. Positivt overrasket!

Leverte 3 søknader direkte til våpenkontoret i Oslo PD 28. Mai.  De estimerte 8-10 uker behandlingstid. Hadde et oppfølgingsspørsmål i forrige uke og tok kontakt med dem per telefon. Fikk vite at "saksbehandleren" (bestemt form entall) var på ferie og at de nå forventet en beslutningstid på 10-12 uker. 

Visstnok hold de nå på med søknader mottatt i midten av mai.

 

Blir provosert av å høre at det samme kontoret fordeler søknader før ferieavviklingen, og at de ikke har first in first out praktisering. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 19.7.2019 den 1.03, OsloOi skrev:

Leverte 3 søknader direkte til våpenkontoret i Oslo PD 28. Mai.  De estimerte 8-10 uker behandlingstid. Hadde et oppfølgingsspørsmål i forrige uke og tok kontakt med dem per telefon. Fikk vite at "saksbehandleren" (bestemt form entall) var på ferie og at de nå forventet en beslutningstid på 10-12 uker. 

Visstnok hold de nå på med søknader mottatt i midten av mai.

 

Blir provosert av å høre at det samme kontoret fordeler søknader før ferieavviklingen, og at de ikke har first in first out praktisering. 

 

Og der lå brev om innbetaling av gebyr for godkjente søknader i postkassen.

 

Noen som vet om det lar seg gjøre å hente søknadene på stasjonen slik at en slipper å vente på postgangen?

 

9 uker og 6 dager tok det.

Edited by OsloOi
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Mas-36 skrev:

Ring og hør med de. Den gang jeg søkte og fikk behandlet på Gjøvik kunne jeg hente på stasjonen mot at jeg tok med kvittering fra innbetaling i tilfelle det ikke var registrert hos de dagen etter betaling(samme dag).

Ringer dem i morgen tenker jeg. Heldigvis er tirsdager én av to dager de er mulig å nå per telefon. Krysser fingrene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Leverte inn søknad i Oslo 26 juni, fikk svar allerede 22 juli, noe jeg syntes var svært raskt, ettersom dette var midt i «fellesferien» 👏

 

Betalte så i henhold til brevet fra politiet, og tok kontakt med politiet for å få bekreftelse av på at dette var mottatt, jeg spurte samtidig om det var mulig å komme å hente søknaden ettersom jeg var midt i en flytte prosess.. Fikk beskjed om at dette ikke lot seg gjøre da på grunn av manglende personell på grunn av ferieavviklingen.

 

Ettersom jeg hadde et par uker på meg til jeg formelt skulle flytte så tenkte jeg at dette skulle gå fint, men nå har det seg slik at denne søknaden fortsatt ikke har kommet i retur, til tross for at politiet har bekreftet at denne skulle vært sendt for noen uker siden, og jeg begynner derfor å tro at denne har «forsvunnet» hos posten…

 

Er det noen som har erfaring med søknader som har forsvunnet i posten? Har politiet noen klare prosedyrer på hvordan de håndterer søknader som har forsvunnet i posten? Regner med at dette ikke er førstegang noe slikt skjer… Har prøvd å kontakte politiet flere ganger uten hell, men håper på et svar fra de ila uken.

Link to comment
Share on other sites

@Christb: Hadde noen godkjente våpensøknader som "forsvant" i posten i fjor. Etter to-tre uker med masing måtte jeg trappe opp hos politistasjonen i Drammen og fylle ut nye søknader som de godkjente på stedet (de hadde tatt kopier av de opprinnelige før de ble sendt i posten). De opprinnelige søknadene kom i retur hos politiet 2-3 måneder etterpå. Ingen kunne fortelle hva som hadde skjedd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en godkjent våpensøknad som kom på avveie etter at politiet postla den. Ringte dem, fikk kopi, og alt var i orden. Hva slags rutiner politiet har vet jeg ikke, ei heller vet jeg hvor mye helvete du kan stille i stand med en slik søknad om du ville det - skal ikke våpenet sendes til den hvis navn det står på søknaden, og ikke utleveres uten legitimasjon?

Link to comment
Share on other sites

On 8/6/2019 at 9:11 AM, Christb said:

Leverte inn søknad i Oslo 26 juni, fikk svar allerede 22 juli, noe jeg syntes var svært raskt, ettersom dette var midt i «fellesferien» 👏

 

Betalte så i henhold til brevet fra politiet, og tok kontakt med politiet for å få bekreftelse av på at dette var mottatt, jeg spurte samtidig om det var mulig å komme å hente søknaden ettersom jeg var midt i en flytte prosess.. Fikk beskjed om at dette ikke lot seg gjøre da på grunn av manglende personell på grunn av ferieavviklingen.

 

Ettersom jeg hadde et par uker på meg til jeg formelt skulle flytte så tenkte jeg at dette skulle gå fint, men nå har det seg slik at denne søknaden fortsatt ikke har kommet i retur, til tross for at politiet har bekreftet at denne skulle vært sendt for noen uker siden, og jeg begynner derfor å tro at denne har «forsvunnet» hos posten…

 

Er det noen som har erfaring med søknader som har forsvunnet i posten? Har politiet noen klare prosedyrer på hvordan de håndterer søknader som har forsvunnet i posten? Regner med at dette ikke er førstegang noe slikt skjer… Har prøvd å kontakte politiet flere ganger uten hell, men håper på et svar fra de ila uken.

 

Leverte inn 2 dager før deg og har ikke hørt noenting ennå.... Rart hvor sakte tiden kan gå innimellom. Håper de i beste/verste fall overholder maks 11 uker så det kommer i begynnelsen av september.

Link to comment
Share on other sites

Eg bur i Oslo. Sendte søknad 27. juni. Fekk totalt panikk då eg såg at dei skreiv 12 veker forventa behandlingstid. Men våpenforhandlaren sa at dei kunne finne på å få opp farten på våpenkontoret før jakta, så her gjeld det å kryssa fingra. Hagla ligg klar hos selgar.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, sinkjo said:

Eg bur i Oslo. Sendte søknad 27. juni. Fekk totalt panikk då eg såg at dei skreiv 12 veker forventa behandlingstid. Men våpenforhandlaren sa at dei kunne finne på å få opp farten på våpenkontoret før jakta, så her gjeld det å kryssa fingra. Hagla ligg klar hos selgar.

 

Har du våpen fra før? I så fall kan vel forhandleren låne ut haglen til deg hvis de ikke rekker det før jakta, sånn at du kan bruke den til å jakte med?

Hvis du ikke har noe fra før så blir det kanskje vanskelig..

Link to comment
Share on other sites

11-12 ukers behandlingstid på en ordinær våpensøknad er ikke holdbart. Snart like lang behandlingstid på våpen som i byggesaker. I mitt distrikt har behandlingstiden økt etter reformen, men heldigvis ikke så mye som enkelte skisserer her. Dette er noe organisasjonene bør ta opp med myndighetene. FUF har dessverre en tendens til å ende opp som salderingspost i de nye distriktene. 

Edited by skog
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, skog said:

11-12 ukers behandlingstid på en ordinær våpensøknad er ikke holdbart. Snart like lang behandlingstid på våpen som i byggesaker. I mitt distrikt har behandlingstiden økt etter reformen, men heldigvis ikke så mye som enkelte skisserer her. Dette er noe organisasjonene bør ta opp med myndighetene. FUF har dessverre en tendens til å ende opp som salderingspost i de nye distriktene. 

 

Problemet med å få gjort noe med det er at Politiet unnskylder seg med at det er en overgangsfase. Ingenting i reformen tyder på at det er gjort noen tiltak for at det noen gang skal bli bedre, men de er altså i en overgangsfase på ubestemt tid.. 

Hvilken del av reformen som har noe med ordet "nær" å gjøre har jeg til gode å finne ut av..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var innom kontoret i Asker i går da en kamerat skulle levere søknader på pistoler. Det ble bemerket at det var til konkurranseskyting og at antatt behandlingstid ville være 12-14 uker. Det da det var stor pågang pga jakt.  Kan vel da tyde på at de prioriterer jaktvåpen en periode? Selv er jeg i uke 7 og håper det ikke drøyer mer enn maks 11 selv om det ikke er våpen til jakt.

Link to comment
Share on other sites

På 13.8.2019 den 9.25, sinkjo skrev:

Eg bur i Oslo. Sendte søknad 27. juni. Fekk totalt panikk då eg såg at dei skreiv 12 veker forventa behandlingstid. Men våpenforhandlaren sa at dei kunne finne på å få opp farten på våpenkontoret før jakta, så her gjeld det å kryssa fingra. Hagla ligg klar hos selgar.

Jeg snakket med en forhandler som fortalte at han hadde hatt en far og sønn innom som begge skulle ha hagle. Får hadde våpen fra før, mens sønn hadde nettopp tatt jegerprøven. Sønnens søknad ble behandlet på én måned, mens far havnet i den lange køen.

 

Hva gjelder håndvåpen skjønner jeg ikke helt hva som skjer. Jeg leverte inn 3 søknader dagen etter en jeg skyter sammen med. Mine ble godkjent etter 9 uker og 6 dager, mens kompisen min enda ikke har fått svar. Har nå gått 11 uker og 4 dager.

 

Link to comment
Share on other sites

På 13.8.2019 den 9.57, sinkjo skrev:

Mitt fyrste våpen diverre. Men godt tenkt. :) 

Har du nettopp tatt jegerprøven? I så tilfelle kan det hende at du får samme behandling som jeg refererer til i innlegget over.

 

Krysser fingrene for deg.

Link to comment
Share on other sites

På 15.8.2019 den 2.25, OsloOi skrev:

leverte inn 3 søknader dagen etter en jeg skyter sammen med. Mine ble godkjent etter 9 uker og 6 dager, mens kompisen min enda ikke har fått svar. Har nå gått 11 uker og 4 dager.

 

Oppdatering. Kompisen min fikk innvilget alle 4 søknadene på håndvåpen samme dag som jeg postet innlegget. Oslo PD

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag brev fra politi at min søknad er mottatt 09 /08 og behandlingstid er mellom tre eller fire måneder .

Send inn til Hønefoss og fikk svar fra Tønsberg . 

Før har det tatt bare to til tre uker delvis bare noen få dager .Nå er vi inne på samme antall måneder . 

Gratulerer til en vellykket politireformen og spesielt takk  til politimesteren Christine Fossen .

Jeg få mer og mer denne inntrykk at nærpolitireformen  er feiltolket av den største delen av befolkning . 

Det betyr egentlig mest mulig nær sine egne og mest mulig bort fra befolkning .

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat samme brev. Søkte i Kongsberg tidlig i juli, ringte dem i begynnelsen av august. Da var ikke søknaden registrert engang.

Alle søknader blir sendt til Skien for registrering, så fordelt til rett saksbehandler. Før så fikk man mange ganger godkjent søknad på dagen Politireform er flotte greier....

Link to comment
Share on other sites

Leverte 2 søknader i Sarpsborg nå tidligere denne uken, ble forespeilet 8 uker av vedkommende jeg leverte til. Nettsiden sa 10-12 uker den gang. 

 

Alle tidligere søknader jeg har levert har jeg fått godkjent innen 2 uker, så kjenner jeg blir mektig oppgitt over at forvaltningsenheten til Politiet har blitt nedprioritert så kraftig.. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man regne litt blir man enda mer irritert .

Behandling av søknad inkludert utskrivning av faktura ta 15 minutter  x 1 time ( 60minutt ) x 7 arbeidstimer = 28 ferdigbehandlede søknader per dag . 

Hvor mye ble innlevert til hver enkelt politistasjon ?

Hvorfor ble den ikke behandlet i den lokale politistasjon som mottok søknaden ?

Har de ikke tilgang til data ?

Hvordan kan de forsvare den enorme ressursbruk og kostnader å sende den frem og tilbake ?

Hva er kostnader å behandle en søknad på " gamle" måten ?

Hva er kostnader å behandle søknad i dag ?

Link to comment
Share on other sites

Etter 8 uker på dagen fikk jeg beskjed om at søknadene er innvilget og at gebyr må betales. Så er det vel bare å ringe i morgen og høre om jeg kan hente ut kontra vente på postgangen. Slipper kanskje å låne våpen på dynamisk kurs til helga da. Papirene ble levert i skranken i Asker. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jeg er utrolig heldig som har en slik lensmann å forholde meg til, men i dag overgikk han seg selv.
Etter å ha byttet pipe/kaliber på ei jaktrifle, var originalpipa "til overs".
Jeg stakk innom sheriffkontoret og spurte hvordan jeg skulle forholde meg med tanke på våpenkort til originalpipa da jeg gjerne ville ha den registrert med tanke på salg/arv osv.
Kom inn på kontoret så fikser vi det sa sheriffen, og mens vi pratet hjortejakt skrev han ut nytt våpenkort på pipa, laminerte det og ønsket meg lykke til med høstens jakt.
Vi er heldigvis ikke berørt av "Nærpolitireformen" så langt, men har et gammeldags lensmannskontor med ansatte som kjenner innbyggerne, og at sheriffen selv er ihuga hjortejeger er heller ikke negativt :)
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 15.8.2019 den 2.31, OsloOi skrev:

Har du nettopp tatt jegerprøven? I så tilfelle kan det hende at du får samme behandling som jeg refererer til i innlegget over.

 

Krysser fingrene for deg.

Takk! Det fungerte. :)

 

Fekk godkjenning i dag. Tilnærma 8 vekers behandlingstid. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vest Politidisktrikt: Søknad på første våpen sendt i posten direkte til våpenkontoret i Odda fredag 30. August.  Den ble godkjent og betalt  18. september (var heldig og ringte for å etterspør status, og fikk dermed giro tilsendt på epost). Papirene kom i posten 23. sept. 

Totalt 3,5 uke på hele prosessen, mens oppgitt saksbehandlingstid var 7 uker. Tommel opp til VPSD! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...