Jump to content

Vurderer å skifte avtrekk på Mauser


eirik79

Recommended Posts

Er relativt fersk når det gjelder rifleskyting.

Har pusset opp min fars gamle ombygde Mauser, og har lest litt om at folk endrer avtrekket.

Mange opplever at det gjør rifla "bedre".

Som sagt er jeg nybegynner, og trener for å bli kvitt "rykking" i avtrekket mitt.

Når alt kommer til stykket, så er det jo skytteren det kommer an på, men jeg lurer på om noen anbefaler en oppgradering?

Forstår det slik at Timney-avtrekk er populære!?

 

Slik er avtrekket jeg har nå:

33xbfpv.jpg

t66pmf.jpg

 

Er det mye jobb å skifte avtrekket? Og hva er omtrent kostnadet på noen slikt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare byttet avtrekk til Timney på 22LR men skal bestille et avtrekk til 30-06'en etter jakten. Jeg kan virkelig anbefale Timney, det er enkelt å skifte. Jeg var nok heldig, for avtrekket datt nedi postkassen uten fortolling :roll: i en liten forsterket konvolutt. Og pris? Sjekk denne:

 

http://timneytriggers.com/sunshop/index.php?l=product_detail&p=31

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje klage på den prisen der nei :)

Min rifle er en Mauser M98, kaliber 308win.

Den ble ombygd/produsert i Sverige tror jeg. (Kan dette stemme?)

 

Hvilket avtrekk skal jeg da bestille?

Klarer jeg å skifte det selv?

Hva er hovedfordelen med et Timney-avtrekk, kontra det som står på nå?

 

Mvh

Eirik

Link to comment
Share on other sites

ka er hensikten med å bytte avtrekk?

hvordan fungerer timney avtrekket? er det slakr som må trykkes inn? går den av med en gang? trykke hardt svakt?

er selv ganske ny innen jagt og våpen

 

Du får et bedre avtrekk, det er justerbart mtp hvor hardt du må presse før skuddet går av.

 

Jeg byttet dette selv og justerte avtrekket til å gå av med et press som passet meg - dette er enkelt å justere, slik at det passer til egne preferanser.

 

Jeg opplevde det som vesentlig enklere å skyte kontrollert med et slikt avtrekk. Det originale avtrekket hadde i alle fall ikke jeg spesielt gode avtrekk med.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Timney er nok det beste alternativet hvis du vil ha et direkte jaktavtrekk. Det orginale har trykkpunkt,men de fleste er både tunge og"urene" Du kan montere avtrekket selv, men vær forsiktig med justeringa så du ikke får ufrivillig hanefall!!!

Går fint å justere så du ikke får noe slep og vekt som du liker.

Vil anbefale litt locktight på skruen som låser avtrekket til kassa. Har en tendens til å løsne.

( ca. 1000 kr ferdig monteret)

Link to comment
Share on other sites

Jupp! Det er den øverste "bolten" eller låsepinnen som skal presses/kakkes ut. Krever lite makt, så en tynn dor og lett slagverktøy holder i massevis. Bruksanvisningen er god!

Jeg er heller ingen hjernekirurg, men monteringen gikk smertefritt. Du kan justere daugang både før og etter avtrekk samt avtrekksvekta. Men test funksjon og sikkerhet før du skrur til kolbeskruene etterpå.

Du vil ikke angre på denne oppdateringen da du fort merker at kontrollen med avfyringa blir mye bedre. Jeg har forbedret samlingene både i benk og på frihånd. Som de fleste vingler jeg i et liggende 8-tall, mest i stående, og med et bedre avtrekk er det mye lettere å avfyre skuddet på rett plass og tidspunkt.

Dersom du har kvartsikring fra før er det vistnok ikke å anbefale å gå for et avtrekk med skyvesikring.

 

På midway koster sportsman rundt 600,- http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=264380

og featherweight koster rundt 900,- http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=814072

Se på Bold og andre modeller til mauser her http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse.exe/browse?BrandID=&categoryid=11553&categorystring=10636+***+10560+***+9144+***+11553+***

Link to comment
Share on other sites

Var på Landrø og kjøpte avtrekk idag.

Tenkte eg måtte ha det med en gang, slik at eg venner meg til avtrekket før jakta.

 

Tok 5 minutt å sette det på, så det gikk fint.

Følte det var ekstremt lett nå, så får kanskje stille litt på det.

Det gamle Mauseravtrekket var på nesten 3,3 kilo, så det meste føles vel kanskje lett i forhold til det :)

 

Så takk for god hjelp :D

 

NB! Har kvartsikring, så gikk for avtrekk uten sikring.

Link to comment
Share on other sites

For min egen del, som er relativt fersk, så merket jeg stor forbedring på skytebana.

Eg hadde en tendens til å rykke litt med det orginale avtrekket, men dette ble veldig mye bedre med Timney-avtrekket.

Hadde 40 skudd på banen igår, og er til nå veldig fornøyd i allefall.

(Timney-avtrekket kan man også stille slik man vil ha det.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...