Jump to content

Overpris i Norge på optikk!!!


gulogulo

Recommended Posts

er på utkikk etter en tilleggs kikkert til smygjakt, en lett og liten

det er 3 alternative merker Zeiss, Swarovski og Leica

luktet litt på leica'n 8x20, som selges i 2 varianter...med underlige prisforskjeller

8x20 BL selges for rundt 3500,-

8x20 BR selges for rundt 6000,-

den eneste forskjellen er at BL er "trukket" med lær, er BR er gummiert

alle andre tekniske data er identiske, være seg optisk eller vanntetthet og garanti

prisforskjellen i utlandet er ca 500-600 kr..

(dvs prisen i utlandet er tilnærmet lik BL kjøpt i Norge

hvorfor er det sånn?? er det noen som har et GODT svar?

har sjekka litt på Swarovski Z6 også....

Norske importører tjener grovt

 

tips! KJØP OPTIKK I UTLANDET!!

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er det sånn?? er det noen som har et GODT svar?

 

Ja, vi Normenn skal tjene så sykt på alt vi gjør, DERFOR blir alt dyrt her i landet.

(og det faktum at det er importør/forhandler som plikter for å holde reklamasjons ansvaret da, noe som ikke er like aktuellt i andre land. Men dette burde ikke dra opp prisen SÅ mye, med mindre det er et dårlig produkt som går ofte i stykker)

Link to comment
Share on other sites

Norsk kjøpslov er nok enestående i så måte, til fordel for kunden

men de "Store" selger sine produkter til ihht. til forbrukerkjøpsloven - med utvidet garanti- på opptil 30år

denne typen garanti er ikke spesiell for Norge eller Norden

importør er i beste fall bare delvis delaktig i reklamasjonskostnader.

 

men det er vel velstandens offer

 

vel, Håper på handelslekasje!! så grådige importører får ut finger'n

Link to comment
Share on other sites

Her er noen grunner ;

 

1 - Den norske importører kjøper ikke store nok mengder til å få en god pris.

2 - moms i Norge er 25%, men i USA for ex. 6-10%

3 - Alle kostnader som (arbeid, husleie og strøm) er dyrere i Norge enn andre steder.

4 - Det er vanlig i Norge for en forhandler å gå X 2-3 ganger på innkjøp prisen :shock:

5 - La oss ikke glemme, vi alle vil ha en sommer hytte og en vinter hytte :D .

Link to comment
Share on other sites

Det er jo andre land enn USA i verden.. Men det er sikkert andre som har bedre innsikt i for eksempel priser på optikk og våpen i Sverige og Danmark enn meg.

 

Det at Norske importører er så snille og greie, presser prisene så langt ned dei kan, er en påstand eg tar med en pakke salt.. Hvis man skal ta et enkelt eksempel; for eksempel sammenligne priser mellom XXL og en våpenforhandler eg fant på nett (bl.a Schou-partner, skal være grei med han, ikkje informere om navn, etc.); prisforskjellen på en Zeiss Victory 10X42 FL var på 1.710,-. Nevnte anonyme forhandler hadde i 2008 sum driftsinntekter på 13,5 mill., hvis det er av interesse for noen.

 

Sier ikkje at div. forhandlere, importører og andre i bransjen ikkje har rett til ei ok inntekt, men vil påstå at mange av dei kunne la være å være så fordømt såra og/eller vonbråtne. leke martyr, når kunder klager over høye priser.

Enkelte kunne jo tom. vurdere å prøve det pussige konseptet å redusere prisene litt og heller ta det igjen på kvantum. Det ser jo ut som det fungerer for XXL..

Link to comment
Share on other sites

...sum driftsinntekter på 13,5 mill., hvis det er av interesse for noen.

Dette er vel irrelevant. Driftsinntekter sier i prinsipp intet om marginer og lønnsomhet. Dersom norske forhandlere er "griske" og selger masse til overpris skulle man forvente seg høy lønnsomhet også; og høy lønnsomhet er vel ikke det vamlige bildet for våpen-/optikkforhandlere flest. Samtidig betaler de fleste i bransjen ikke akkurat høy lønn til sine ansatte, så det er ikke heller der pengene tar veien.

 

Jeg håper også samtidig at de som mener at norske forhandlere lever alt for fett på optikk ikke selv driver i en bransje der de har andre vilkår enn "konkurrenter" lenger sør i Europa eller andre steder. For slik er det jo for de fleste av oss; selvstendig, offentlig eller privat ansatte som vi måtte være. Det er litt rart at så mange synes det er helt greit at de selv tjener mye bedre på et ikke 100% (internasjonalt) konkurranseutsatt yrke enn diverse utlendinger; men samtidig reagjerer slik overfor de som selger optikk. Jeg regner da med at ingen som klager på norske priser på optikk jobber/driver innen landbruk, håndverksbedrifter, produksjon eller liknende... :roll:

 

Dersom det er så lett å tjene penger på optikk som visse mener kan man jo lure på hvorfor ikke flere gjør det og dermed presser prisen ned og blir rike i samme slengen?

 

Og nei, jeg selger ikke selv optikk. Jeg kommer heller ikke til å gjøre det ettersom jeg IKKE oppfatter det som en grei business å tjene masse penger i.

Link to comment
Share on other sites

anonyme forhandler hadde i 2008 sum driftsinntekter på 13,5 mill., hvis det er av interesse for noen.

 

Det som gjør at mange små forhandlere går konk er de som ikke skjønner at det er driftsinntekter minus driftsutgifter (skatt/avgifter/lønn/ansatte/revisor/regnskap/husleige.etc...) Altså det en har igjen er det en skal leve av.

 

Jeg er selv ikke bransjetilknyttet, men har fartstid fra handel.

 

Jeg unnskylder likevel på ingen måte at norske "nettbutikker" har langt høyere priser enn det "kjendens" priser andre steder. (F.eks Midway for å henge ut noen)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en diskusjon som dukker opp med jevne mellomrom.

 

Men, det er bare å glemme alle argumenter, prisene er styrt av tilbud og etterspørsel. Grunnen til at prisene er så høye, er at det finnes nok folk som er villige til å betale disse. Hadde produsenten vært missfornøyd med markedsandelen, hadde de satt ned prisen.

Link to comment
Share on other sites

Det at kvalitetsoptikk(Zeiss, Zwarovski og Leica) er så mye dyrere i Norge enn i Usa er ikke min erfaring. Jeg har det siste året vært i markedet for en ny håndkikkert. Valget stod mellom Swarovski sin 10x42 EL og Zeiss sin 10x42 Victory FL.

Min erfaringer at du kan få disse kikkertene til samme pris i Norge som i Usa.

Jeg endte opp med en Zeiss til en pris av 12 900,- kjøpt her i Norge. Tviler på om du klarer å få denne fra Usa til samme pris, når du tar med Mva, toll og frakt.

Link to comment
Share on other sites

Mye her kommer nok også av volum.

En landsdekkende kjede som XXL har stordriftsfordeler som "Grøftekanten Våpen&Friluft" ikke har.

Til gjengjeld kan de mindre butikkene ofte tilby andre modeller og merker enn de største. Tilsammen gjør det at vi har et marked hvor det bør gå an få finne noe man både har råd til og kan leve med.

Marginer oppe på 3gangen stiller jeg meg litt tvilende til, på sviktende grunnlag. Jeg er ikke tilknyttet noen våpenbutikk eller leverandør, men har en viss tilknytning til et heelt annet hobbymarked. Marginen settes ofte ut ifra hvor mye man kan få solgt av et produkt, Noen produkter gir stor avanse men skjelden salg, og andre gir ofte salg, men lite avanse pr enhet.

Dette er en balanse som er vanskeligere enn den kan se ut som, ofte feilbedømmer man markedet, og går på reelt tap.

Disse tapene må hentes inn et sted, ellers er det fort færre forhandlere i kongleriket.

 

Rent konkret kan jeg ikke si deg hvorfor man har valgt å ha så stor forskjell på disse to kikkertmodellene, men kan spekulere i at lærmodellen kanskje selger dårligere og derved blir liggende lenger på lager? Død kapital er dyrt.

 

Som forbrukere i dag har vi større mulighet enn noensinne, og siden optikk og annet jeger utstyr er ment å vare i årevis kan det være lønnsomt å benytte en forhandler som kan gi service.

Om billigste nettilbyder har det må du vurdere selv.

 

Tar du en titt på bilparken til ansatte og eiere i våpenbutikker er det ikke sikkert du blir så veldig misunnelig. Jeg ser ingen tegn på "Forte penger i bermudashorts" faktor hos de jeg kjenner til. Men det er seriøse lokale forhandlere da..

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjetter på en kombinasjon av unødig fordyrende mellomledd, relativt lite volum, stort sett uopplyste kunder (kun et fåtall gjør like mye undersøkelser på nett som oss) .

 

Vanvittig morsomt å sammenligne hifi-produkter hos hifi-forhandlere og pc-forhandlere. Identiske produkter selges hos sistnevnte for mindre enn inn-prisen til førstnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ny Nikon M3 fra XXL nå, sjekket div nettbutikker i USA og ingen av de kunne konkurere på prisen til xxl på den kikkerten.

På en annen side, jeg kjøpe meg en Steiner håndkikkert sist jeg var i USA, sjekket prisene i norge da jeg kom hjem,

Da skulle en av våre største våpenbutikker ha over det dobbelte av hva jeg betalte, mens multicom bare lå et par hundrelapper over USA-prisen.

Link to comment
Share on other sites

Kan gi dere et annet lite pris eksemppel, rikitg nok ikke optikk, men revolvere (konkurenter i samme kaliber):

 

2 "store" våpen butikker i Norge er hovedimportører for hvert sitt merke.

Produkt 1 koster i USA $ 672

Produkt 2 koster i USA $ 804,99

Prisene er fra http://www.impactguns.com

 

I Norge så tar importør 1 av produkt 1 9400,- (pris fra tlf. for noen måneder siden)

I Norge så tar importør 2 av produkt 2 7290,- (pris fra web siden)

Hva er feil med dette bilde??

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil kommentere litt på revolvereksemplet. Jeg har selv tidligere vært bransjetilknyttet (15+ år siden) hos en av de mer kjente importørene her til lands. Sammenligningen mellom pris pr. telefon fra norsk importør og løpende oppdatert pris på nett fra en amerikansk kjede er bortimot verdiløs. Dette syldes flere faktorer.

Norge er et svært lite marked for håndvåpen. En revolvermodell i minste bestillingskvantum kan godt utgjøre flere års omsetning av den aktuelle modellen i Norge, samtidig som det ikke er i nærheten av å oppnå kvantumsrabatt fra produsent. Utsalgspris i Norge er dessuten kalkulert ut fra dollarkurs på det tidspunkt importfakturaen er betalt. Det er f. eks.ikke veldig lenge siden dollaren sto i over 9kr, nå står den i ca. 6kr. Det utgjør et 50% utslag på prisen importøren har betalt og må tjene inn igjen (regnet ut fra laveste kurs). Det er ikke rimelig å forvente at en importør skal avskrive dette som tap på lagerbeholdning. Ta også med i betraktningen at en seriøs importør sitter med et reservedelslager for å kunne yte service til sine kunder, dette er heller ikke gratis.

Det blir fort litt for enkelt å bare se på utsalgsprisen. Tenk litt over hva som ligger bak og gjør en vurdering om det kan være verdt å legge noen kroner i å støtte opp under et lokalt servicetilbud (selvfølgelig innen rimelighetens grenser). Den dagen vi kun sitter igjen med nettbutikker får du ikke erstattet den tennstiften som ryker på trening dagen før et viktig stevne, årets jaktåpning e.l.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det spiller store rollen hvilken US butikk du sjekker prisen på.

Produkt 1 er billigere en produkt 2 (nei, ikke PC produkt)

 

Hvorfor er da pris forskjellen over 2000 "feil" vei i Norge?

De burde i værste tilfelle vært like. Egentlig så burde den vært billigere i Norge også.

Link to comment
Share on other sites

mange gode argumenter ovenfor som gjør at man har mulighet til å forstå hvorfor, prisnivået er høyere enn resten av verden (ca.)

 

det er sånn det er blitt, og sånn det kommer til å være!

vi normenn betaler dyrt, rynker kansje litt på nesen men hisser oss ikke opp over høye fortjenester, og skyhøye avgifter.

 

man må nok bare gjøre som man gjør når man prøver å forstå seg på bilavgifter, omregistreingsavgift, tv-lisens...

ignorer og godta... for hva er alternativet videre diskusjon blir off topic :)

 

skal kjøpe meg en Leica 8x20BR- ikke Norsk

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at ALT er dyrere i Norge er forbrukerkjøpsloven.

 

Den gir en beskyttelse som forbruker som overgår ALLE land i verden. Du kan reklamere i hele 5 år. Da er det ikke rart at importørene/forhandlerne må ha gode marginer for å dekke inn diverse reklamasjoner. Dessuten så kamuflerer mange forbrukere egne feil som reklamasjon. "Neida, jeg har ladri mistet rifla med kikkerten på i gulvet!!"

 

Videre så er det MEGET dyrt å drive forretning i Norge. Regnaksp, revisjon, leie av lokaler, lønninger osv. Alt koster, så da må en dekke det inn en plass.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Når det gjelder leicaen i første post så er nok denne en litt spesiell variant. Dvs den lærtrukne kom i sett med kamera som ble solgt til 5990 hos flere leverandører. En butikk kjede i norge valgte å dele opp dette settet. Da ble prisen 2990 her i sommer under fotodagene butikken organiserte. Jeg kjøpte denne fantastisk kikkerten etter å ha fått den demonstrert av leica importøren som hadde stand i butikken. Samme kikkert gikk da i usa (bH photo video) for $830. Den var altså billigere i norge enn i USA.

 

Når det er sagt har jeg sett mange eksempler på det motsatte. De værste tilfellene jeg har vært ute for var bose musikkanlegg, MSR primuser og et kikkertsikte av merket docter. Bose anlegget kunne jeg kjøpe på best buy i tucson arizona for $1700 dollar (det var bare og vri en bryter for å få det over på 230 v). Her hjemme kostet samme modell 48 000 nok hos hifi kjeden. MSR primusene ligger på mellom 49 og 79 dollar mot 2000 til 2500 i norge. Docteren betalte jeg 1800 nok for mot den gang 9000 nok i Norge.

 

Jeg husker godt at mine venner i usa hadde problemer med å forstå følgende: "du får det du betaler for" underforstått kjøper du billige varer/merker vil kvaliteten alltid være dårlig. Eller rettere vi forventer at produktet skal gå i stykker pga av dårlig kvalitet. Jeg tror dette har ført til at man kan importere billige kvalitetsvarer fra f.eks usa og deretter sette prisen opp. En vare oser jo av kvalitet om den ikke går i stykker etter noen gangers bruk... Nå tror ikke jeg egentlig at dette er årsaken til høye priser i norge men jeg tror vi som forbrukere har mye hente på å forvente kvalitet (i denne sammenheng mener jeg kvalitet som i "ikke går i stykker" ved første gangs bruk) selv hos varer som ikke koster skjorta.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ivrig importør av det meste jaktutstyr. Kikka og masse på optikk, men fant ut at det ikke var nok å hente på det. Om du sparer en tusenlapp på et kikkertsikte til 7000,- så er det to faktorer som ikke kan forsvare den tusenlappen:

Lang leveringstid

Dårlig med reklamasjonsrett

 

Stor fan av å ha en butikk å gå til hvis det blir noe rart..

 

Skal vel sies at de "store" på optikk har vel worldwide-garanti, men fortsatt.. Ville følt det litt tryggere å gå inn på xxl eller hva det måtte være.

 

Samtidig så er det et aspekt ved å holde våpenbutikkene i Norge oppe å gå. Jeg var nettopp innom Jaktdepotet i Drammen å svidde av noen tusen på diverse jeg trengte, og det er utrolig godt å ha en butikk man kan kjøre til. Kjedeli å må vente på postordre når jakta starter dagen etter.

Link to comment
Share on other sites

Men om det er så ille å bo i Norge, så er det vel frivillig å bo her? Det er vel lønna som er den største grunnen til at ting blir litt dyrere. Jeg tipper en butikkmedarbeider i usa, tjener en del dårligere enn en butikkmedarbeider her i Norge.

 

Hvor mye tror du en vanlig butikkmedarbeider i våpenbransjen tjener i timen her i Norge?

Jeg vil tro at en vanlig butikkmedarbeider i våpenbransjen i Norge har mere i timen enn en i Usa. Det å jobbe i butikk er vel ikke noe fett, uansett hva slags butikk.

Link to comment
Share on other sites

Hva man tjener i timen som butikkmedarbeider i "USA" er omtrent som å definere hva man tjener i timen i Europa.

 

Timelønner for slike jobber varierer en god del fra stat til stat basert på kostnadsnivå, skattenivå osv. Eksempelvis vil en butikkmedarbeider i California ha en god del høyere timelønn enn en i tilsvarende jobb i Texas siden vi ikke har inntektsskatt og vesentlig lavere eiendomspriser osv. I konkurranseutsatte næringer har lønningene en tendens til å utjevne seg etter lokale forhold.

 

For å beregne timelønn må man også ta med det arbeidsgiver sponser av sykeforsikring og andre skattbare goder. Uansett så ser jeg ikke bort fra at ufaglærte tjener noe dårligere i statene enn i mesteparten av vesteuropa grunnet vesentlig større lønnsforskjeller her, i alle fall hvis vi ser på bruttolønn. Ser vi på hva man får for lønna når man skal bruke den tviler jeg på at vi snakker om enorme forskjeller. En klassisk indeks er å telle hvor mange BigMacs (urk) man får for en times arbeid.

 

Dere får uansett et fett påslag med moms (hvis varen importeres på lovlig måte) når vi snakker om det meste av optikk, som sannsynligvis utvisker evt. lønnsforskjeller og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Hva man tjener i timen som butikkmedarbeider i "USA" er omtrent som å definere hva man tjener i timen i Europa.

 

Hvis du mener at Norge går som et Europa-gjennomsnitt, så tar du mektig feil. Norge er LANGT over både kontinentet og USA. EN butikkmedarbeider i USA tjener typisk 5-7 dollar i Timen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel lønna som er den største grunnen til at ting blir litt dyrere. Jeg tipper en butikkmedarbeider i usa, tjener en del dårligere enn en butikkmedarbeider her i Norge.

 

Der tipper du nok riktig, men tror du en butikkmedarbeider i en våpenforetning tjener mye mer en en butikkmedarbeider på f.eks Elkjøp?

 

Det er ikke lønningene til medarbeiderne som er problemet... det er overskuddet eierne sitter igjen med som er saken..

Men man må vel sitte igjen med noe for å kunne besitte drillinger, rifler, hagler og optik fra øverste hylle og for å ta et par - tre afrikajaktturer hvert år... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lønningene til medarbeiderne som er problemet... det er overskuddet eierne sitter igjen med som er saken..

Og hvor stort er dette overskuddet? Hvem er den/de personer du spesifikt synes tjener for mye?

 

Overskuddet til aktørene i bransjen er jo greit å sjekke; alle tall for de store aktørene er jo fritt tilgjengelige. Det er ikke mange av de som sitter igjen med spesielt mye overskudd. Husk også at noen av de som faktisk tjener penger kan ha investert en god del egenkapital som MÅ få en viss avkastning. Dersom noen synes penger investert i virksomhet skal investeres uten avkastning kan gjerne sende penger til meg; jeg har god tilgang på risikoprosjekter som kunne trengt gratis kapital...

 

Men man må vel sitte igjen med noe for å kunne besitte drillinger, rifler, hagler og optik fra øverste hylle og for å ta et par - tre afrikajaktturer hvert år... ;)

Jeg er faktisk ofte overrasket over hvilke folk jeg ser med relativt dyre våpen. Klart, det er vel en og annen finansgutt som kan cashe ut for dyre greier; men de fleste jeg har sett med slike våpen på banen har vel heller prioritert beinhardt for å kunne kjøpe drilling, kanskje arvet litt fra familie eller liknende.

 

Jeg fatter fortsatt ikke hvorfor folk påstår at det er enkelt å tjene grove penger på å selge optikk. Det er vel en relativt åpen bransje, bare å hive seg inn og tjene disse pengene selv da. Ettersom ikke flere gjør det er det som jeg ser det to muligheter: Enten er det ikke så enkelt likevel - og da er det bare sutring og misundelse på de som faktisk klarer å drive business. Eller også er det slik at de som sutrer selv er i en lønnsom bransje slik at det ikke er verdt å bytte - og da er det vel ikke noe å sutre over.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mener at Norge går som et Europa-gjennomsnitt, så tar du mektig feil.

Hvordan i all verden klarte du å lese det ut av innlegget mitt da?

 

Norge er LANGT over både kontinentet og USA. EN butikkmedarbeider i USA tjener typisk 5-7 dollar i Timen.
Sakset fra Texas State webside (http://www.twc.state.tx.us/ui/lablaw/tmwsum.html):
Effective July 24, 2009, the federal minimum wage increased to $7.25 an hour.

En god del stater (http://www.dol.gov/whd/minwage/america.htm) har høyere enn føderal minimumslønn og minimumslønn er den lønna skoleunger som flipper burgere får. Du kan nok doble det tallet for en gjennomsnittlig butikkmedarbeider.

 

For å bruke Big Mac indeksen (http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Mac_Index) så tilsvarer minstelønna roughly 2 stk Big Macs som igjen tilsvarer ca. 90 NOK per time hvis jeg husker rett. Da tror jeg ikke man ligger så langt unna norsk (defacto) minstelønn.

 

Norge har nok høyere bruttolønninger for lavtlønte og ufaglærte enn USA, UK osv., men for de med høyere lønninger slår forskjellen adskillig mer dramatisk ut motsatt vei både før og ikke minst etter skatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...