Jump to content

Duejakt med rifle - jeg bommer..!?


fredrik

Recommended Posts

[quote name="M67

Tja' date=' jeg ser uansett ikke noen nytte i at kulebane og siktelinje krysser hverandre andre steder enn i målet. [/quote]

 

I mitt eksempel med .223 og 55 grains fmj fra Winchester, så vil det i praktisk jakt ha noe for seg. Dersom man skyver innskytingsholdet for denne ladningen til 150yds, så treffer man midt i på både 50 og 150 yds, og for hold mellom 50 og 150yds er kula er aldri mer enn 0,5 tommer (1,27cm) unna siktelinja. Man har altså mindre gjennomsnittlig avvik mellom siktelinje og kulebane fordi kulebanen fordeler seg på begge sider av siktelinja (både negativt og postivt avvik).

 

Dette forutsetter selvsagt at alt er likt når man jakter og når man skyter inn rifla, men jeg mener det ville redusert sjansen for bom på små mål å endre innskytingsavstanden fra 100 til 150yds, spesielt i området 50 til 150yds.

 

For praktisk jakt, så virker 150yds som et bedre innskytingshold med denne ladningen (Skytteren, miljø, underlag, stilling bidrar med andre forhold som påvirker treffpunktet den ene eller den andre veien.).

 

- Øivind

 

OT:

Jada, dette er skrivebordsballistikk, med jeg synes resonnementet holder vann.

Link to comment
Share on other sites

eventuellt meter :roll:

 

Ballistikk-kalkulatoren til Winchester oppgir avstanden i yards(1 yard = 91,44cm), så er 50 yards 45,72m og 150 yards er 137,16 m. Ved å bare bytte enhet får du et avvik på 13 meter på det lengste holdet, og da kan det hende du bommer på en due..

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg sitter i kveld å lurer på om jeg skal skyte inn rifla på 150 meter. Har sett etter et par dager på jakt at jeg skyter forsvinnende lite på noe under 120 meter, så da er kanskje 150 meter mer hensiktsmessig. Har skutt en del på rundt 180 meter, og med rifla mi som er skutt inn på 100 meter, så må jeg sikte 57mm over målet.. Ifølge norma.cc.

 

Hadde jeg skutt den inn på 150 meter derimot hadde jeg måttet siktet 27mm over målet, og i praksis har ikke dette mye å si. Er bare å sikte litt høyt på dyret, men trenger ikke å henge siktet over målet, slik jeg måtte gjort når den er skutt inn på 100 meter.

 

Og skal jeg skyte på 100 meter vil den treffe 17mm for lavt, igjen, dette har liten praktisk betydning.

 

Så for meg som skyter på alt fra 100 meter til 180 meter, så er det mest hensiktsmessig å skyte inn på 150 meter. Er bare å finne fram noen blinker å skyte inn :) Skal og teste teoriene over her i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...