Jump to content

Duejakt med rifle - jeg bommer..!?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Litt latterlig tråd dette, men må bare få utløp for det, og ikke minst stilt et spørsmål..

 

Da jeg var på duejakt i dag, hadde jeg ikke hagla tilgjengelig, så måtte bare ta med det eneste annet jeg har, en 223 rifle.. Jeg la meg godt til rette i godt skjul. Lokkeduene ble plassert ut, og duene begynte å lande blant lokkeduene.. Jeg satt røffli 50 meter fra lokkeduene, og sikta midt i dua og skjøt. Ble totalt 4 bom!?

 

Er veldig merkelig da jeg har helt perfekt anlegg (tofot) og siktet var dønn i ro, og alle forhold perfekt (vindstille, opphold osv).

 

Kan det skyldes f.eks at kula traff et par gress-strå? Er det nok til å få den ut av kurs på så kort hold?

 

Kan det være at holdet var for kort, slik at jeg burde sikta litt over?

 

Kula jeg brukte var den billig-kula til xxl, Fiocchi 55gr..

 

Tenkte og at kanskje siktet har fått seg en kakk, så fant meg et sted etterpå hvor jeg hang opp en blink på 50 meter. Skjøt 4 innertiere med kjapp skyting, så det var det ikke..

Link to comment
Share on other sites

må bare spørre! er rifla innskutt me den ammunisjonen du brukte?

 

og ja det kunne vert litt kort holl så du traff over så da må du sikte under.

 

og ja kula kan endre treffponkt hvis du treffer noen gress-strå!

 

og det kan være slik "Bård 308" sier at det kunne vert et dålig avtrekk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar alle sammen.. Tenkte jeg ville få noen slike: Hva med å bare bli flinkere å skyte?

 

Dette med å sette opp en blink var ikke dumt! Er jo meldt flom til i morgen, så blir vel neppe noe jakt da, men på onsdag skal dette testes :)

 

Avtrekket syns jeg var greit nok.. Som sagt så skjøt jeg jo mot 4 duer.. Med den ammunisjonen jeg brukte, er det mulig å skadeskyte en due uten å merke det? Jeg så at jeg traff fryktelig nært i allefall.. I alle tilfellene letta dua som om den bare var blitt skremt opp, og fløy inn i skogen..

 

Jeg skal ordne meg en skikkelig plass neste gang, med en form for benk/krakk jeg setter tofoten på, så er jeg sikker på å få nok høyde, slik at jeg ikke sneier masse gress på veien bort til dua.. Og ikke minst så skal jeg ha en hagle for hånden :)

Link to comment
Share on other sites

Det er klart dret er mulig å skadeskyte ei due med 5.56 kule, men jeg tror at det normalt sett ikke ville vært noe problem å se om dua var skadd eller ikke. Due er et lite mål, og dersom du treffer den i kroppen skal det svært mye til for at kula ikke gjør nok ugang til at det blir en relativt rask slutt. Ergo så tviler jeg på at du har skadeskutt duene dine.

 

P.P. Dersom du skal jakte gås med rifle en gang, så bør du heller tenke over dette med kaliber og helmantel. Mange mener at helmantla 223 har for liten kulediameter, slik at en av og til kan skyte rett gjennom kroppen uten at vitale organer ødelegges.

Link to comment
Share on other sites

Antar du har skutt inn rifla på 100 meter. Da er kula på veg oppover helt til den når 100 meter. Dvs på nærmere hold, så vil skuddet gå lavere. En .223 med kikkerten montert 2,5" (~40mm) over løpet starter er 40mm under ved munningen og ved 30-40 meter, så ligger den fortsatt noen centimeter under siktelinjen. En due er et lite mål...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Antar du har skutt inn rifla på 100 meter. Da er kula på veg oppover helt til den når 100 meter. Dvs på nærmere hold, så vil skuddet gå lavere. En .223 med kikkerten montert 2,5" (~40mm) over løpet starter er 40mm under ved munningen og ved 30-40 meter, så ligger den fortsatt noen centimeter under siktelinjen. En due er et lite mål...

 

- Øivind

 

Emm.... såvidt jeg vet er kulebanen en bue, der kula krysser siktelinjen 2 ganger; på tur opp (1/4 +- av avstanden til innskutt avstand) og på tur ned (når den treffer målet 4/4 +- av avstanden til innskutt avstand)... ergo innskutt på 100 meter vil kula begynne å falle (alt etter kaliber, kulevekt, hastighet osv) etter f.eks. 40-50 meter...

 

EDIT: Sitter på jobb og har ikke tallene i hodet, så ta de med en klype salt... evt. ei bøtte... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder forsåvidt om du skyter inn på 200m, men ikke på 100. Da går den såvidt over siktelinja når den nermer seg 100m, og da snakker vi om mm. Ca 2-3mm over på 80m og 5-6mm under på 50m. Dette var foren 223 med 3,6g kule.

 

Tatt herfra http://www.norma.cc/

Kan være nyttig å leke seg litt på ballistikksiden her før jakta. Her kan du legge inn siktelinjens høyde, innskytingsavstand, skyteavstand, vindretning, vindstyrke osv.

 

En kan bli overrasket over hvor mye 5 m/s vind utgjør når holdene strekkes litt.

Link to comment
Share on other sites

Får prøve å sikte litt under neste gang.. Skal og bruke Norma sin ammunisjon, den Fogel-ammoen..

 

Hvordan vet jeg hvor høy siktelinje jeg har?

 

EDIT: sjekka på Norma, og den kula jeg skyter med ligger på 50 meters hold 6mm under siktelinja, så dvs. jeg må sikte 6mm lavere enn normalt om jeg skal skyte på 50 meter?

 

Er jo da rart at jeg bomma..! Sikta midt i fugelen..

 

(Eller altså, den kula jeg skjøt med var ikke samme, men tipper det ikke er så stor forskjell på dem)..

Link to comment
Share on other sites

EDIT: sjekka på Norma, og den kula jeg skyter med ligger på 50 meters hold 6mm under siktelinja, så dvs. jeg må sikte 6mm lavere enn normalt om jeg skal skyte på 50 meter? .

Neeei! Hvis kula er under siktelinja må du sikte høyere!

 

På den annen side, så snakker vi om millimeter, ikke centimeter. På 50m skal du sikte midt i! Dette gjelder de fleste riflekaliber innskutt på 100m. (Dog ikke 22lr) Så det var ikke grunnen til at du bomma.

Link to comment
Share on other sites

Hva med og bare skyte inn på 30meter??? Det gjorde jeg med 22lr'en, skrudde riktig nok ned 55 click, men gikk fint som snus det.

 

Mange får forskjellige treffpunkt på liggende, sittende og stående. Det utgjør nok mere på lengre hold, men dua er jo et lite mål... og enda mindre hvis enn ser bort fra all fjøra.

 

Bare noen tanker :)

Link to comment
Share on other sites

Skøt du med anlegg mot løpet?

 

Niks. Har tofot som lå an på stein..

 

på 50 m og kansje litt høy montasje og kikkert med 56objektil så må du sikte på hue på due skal du råke. på 60m så går det rett på. det er erfaringa mi fra jaktfelt

 

Jeg har 50objektiv... Og montasjen er ikke høy med "medium". Siktet ligger ganske tett til løpet..

 

Nei jeg skal på jakt i morgen igjen, og skal gjøre to justeringer:

1) Plassere meg på litt lengre hold

2) Ikke skyte gjennom gress

 

Hva med og bare skyte inn på 30meter???

Nei jeg skyter somoftest på 120 meter +/- 30 meter, så å skyte inn på 100 meter er fint det.. :) Alt til sitt bruk :)

Link to comment
Share on other sites

EDIT: sjekka på Norma, og den kula jeg skyter med ligger på 50 meters hold 6mm under siktelinja, så dvs. jeg må sikte 6mm lavere enn normalt om jeg skal skyte på 50 meter? .

Neeei! Hvis kula er under siktelinja må du sikte høyere!

 

Hehe, var det jeg og trodde (se første post), men så skrev noen lengre opp her at man skulle sikte under, så ble usikker :) Men da vet jeg det!

 

Spurte fattern og, og han sa samme som deg, så da har vi det bekrefta i allefall :P

Link to comment
Share on other sites

Tofot på stein, det trur eg at eg ville prøvd uten iallefall.. Har prøvd å skyte litt med .223 og 6.5x55 direkte på betong, eller hardt underlag, og det funker dårlig for min del.

Ville prøvd å hatt tofoten på eit mjukere underlag, og prøvd å holde i framtreet på rifla, med jevnt press nedover, og så testa på blinken igjen..

Link to comment
Share on other sites

Har 243 , på med to-fot som eg skjøt inn med, alle skudda satt der de skulle. Dro på jakt, skjøt på kråke, bom, skjøt på orre, bom. Syns det var merkelig siden rifla gikk så bra tidligere, og lå rolig med to-foten. Testet rifla på banen igjen, skudda satt der de skulle.

SÅ kom eg på, på banen ligger eg flatt med solidt underlag på to-foten, på jakta så har det vært vekslende underlag, fant vel egentlig ut at det var såpass stor forksjell på de forskjellige underlaget, at kulen gikk 15-20 cm forskjell.

Skyter alltid inn uten to-fot nå, og dobbeltsjekker treffpunktet med to-fot på mykt underlag.

Vil nesten tro du har grunnen din der.

Link to comment
Share on other sites

Yes.. Jeg skjøt ene skuddet med gress som underlag..

 

Men anyways, er nok vanskelig å si hvorfor jeg bomma så mange ganger, kan jo som man ser her en drøss med årsaker.. Men har fått mange gode tips og triks til hva jeg kan prøve i morgen, så ser vi da.

 

Føles bare litt merkelig at jeg har 100% treff-statistikk så langt på over 100 meters hold, så prøver jeg meg på 50, så blir det 100% bom.. hehe

 

Sako:

Takk for tipset :) Rifla mi er skutt inn uten tofot.. Og i går skjøt jeg på blink på 50 meter med mose som underlag, og den var myk nok :P

Link to comment
Share on other sites

Vinkelen da?? var det rett på altså 90grader på duene eller var det på skrått nedover?

dette betyr også noe.. og er du da innskutt på en bane så pleier en jo og skyte ganske rett..

 

Når jeg skyter med tofot pleier jeg altid og legge venstre honda oppå kikkertsiktet, da ungår en noe av "spretten" fra underlaget.. og seriene blir jevnere, selv med forskjellig underlag..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha skrudd av tofoten og kastet den til hel****! :roll: Bedre å lære seg å skyte uten.

Det kommer nå an på hva en vil treffe, en skal og huske at en må kunne skyte selv om en bruker tofot. Da snakker jeg ikke om å skyte duer på 50m hold, selv om en stødig stilling alltid hjelper. Nå har ikke jeg heller funnet noen bruk for tofot annet enn i skjærgårdsjakta, ellers er støtte på sekk, mot trær, busker, knær, avarter av sittende osv..

 

En ting jeg vil si, er at å ikke etterstrebe en stødigst mulig stilling under jakt, det er å unødig risikere skadeskyting.

 

Det står mye piss om skyting med tofot både på kammeret og i denne tråden, og jeg kan bare oppfordre de som ikke får det til, til å få instruksjon, lese. lære og øve. Å drive og påstå at at det ikke går an, at det ikke er presist, at rifla hopper, at treffpunkt endrer seg osv. Det er akkurat som å påstå at Toyota Corolla ikke går an kjøre i rundkjøringer med for den sklir av veien hver gang - altså basert på at en prøver på feil måte. Alt går an å gjøre feil - og at du ikke gjør det riktig beviser ikke at det ikke går an!

 

På 50m vil treffpunkt normalt være noe under om en er innskutt på 100, på 50m har skyting oppover/nedover ingen som helst betydning - gresstrå har stor betydning, erfaring har stor betydning. Alle har sikkert bommet på vilt gang etter gang engang - mange før nettfora ble oppfunnet..

 

Fredrik, det du kan vurdere å gjøre er å skyte på flest mulig forskjellige avstander, fra 10 til kanskje 3-500m i flere forskjellige stillinger på hver avstand. Bruk mange skiver, og fotografer skiva for hver serie, og skriv avstand og stilling på, sammen med ammo, temp, wtf...

Å lære seg å skyte med reim er å foretrekke og en må da lære masse som en trenger uansett - gå til et skytterlag og be pent... Skyting med tofot er som sagt mye misforstått - jeg kan finne endel bakgrunnsmateriale om du vil.

Og skyt, og skyt - få deg en .22 og skyt 200 skudd hver kveld, i alle stillinger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for et glimrende innlegg M67 :)

 

I dag gikk reimfestet på den billig-tofoten min til helvette, så den blir skrudd av og faktisk kasta til h..... Jeg skal dog bestille en Harris-fot asap..

 

Må gjerne si meg hvor jeg kan lese litt om skyting med tofot, men jeg føler egentlig at jeg får det til tålig bra.. Opplever ikke noe skjelving eller lignende når jeg skyter, og med 223 er det jo ikke aktuelt med den hoppinga alle klager over..

 

Jeg føler at tofot kommer til sin rett, i enkelte situasjoner på duejakta. Da man 100% av tiden sitter i ro.. :) Men samtidig så fant jeg ut i dag at jeg kunne like gjerne skutt uten, og heller funnet en god sittende stilling med albuene på knea. Dette er en stilling jeg skutt lite i, men må trene på.. Er jo en veldig anvendelig stilling, da man omtrent alltid finner et sted å sitte, og man kommer opp fra lyngen og gresset. Har merka de siste dagene at å legge seg ned på et jorde å skyte med tofot er nesten alltid døfødt, da det ALLTID er ett eller annet i veien.. Så man må litt opp...

 

Skal nok på skytebanen enten i kveld eller i morgen, så da blir det forhåpentligvis litt trening på sittende skyting. Forutsetter at det ikke er tjukt med folk der, noe det er fare for...

Link to comment
Share on other sites

og med 223 er det jo ikke aktuelt med den hoppinga alle klager over

Det kan du godt si, og med din militære bakgrunn er muligheten stor for at du har bra teknikk. Om du gjør det feil så blir skytinga mindre bra enn den kunne ha vært uansett om rifla "hopper" eller ikke.

Forskjellen som gjør om ei .308 hopper eller ikke, gjør at ei .223 samler 14mm istf. 7mm/5@100m, og på .22Lr er det forskjellen på enhullere og kanskje 10-20mm høye samlinger på 50m.

 

"SHLowlight" på SnipersHide/youtube har mye lurt å si, bla. dette:

Loading the Bipod http://www.youtube.com/user/SHLowlight#p/u/15/VjG1JZxiui0

Bipods dont hop http://www.youtube.com/user/SHLowlight#p/u/18/sqFH0A7Py1Q

 

"Froggy" http://www.6mmbr.com/TacticalFroggyA1.html har noen tips, som kan brukes av enhver.

 

 

 

 

Jeg skal prøve å summere opp litt, selv om jeg langt fra er noen ekspert - jeg bare hører på ekspertene, og øver.

 

Man er nødt til å laste tofoten litt - til litt mer - framover, helt uavhengig av underlag, så en kan få bremset rifla på vei bakover, og så den ikke "hopper". Får den bevege seg for mye så er det en ting, men tar du ikke opp rekylen rett, så hopper den sideveis (sett den før?).

En må ligge slik at en har et naturlig press framover, med kroppsvekta så og si. Å skyte fram skuldra for å lage press gir høye og gjerne skrå samlinger (har skutt noen av de)

 

Trikset er å justere stillinga til rifla kommer rett bakover, da letter den kanskje litt, men lander på samme sted - og, jeg sa ikke at dette kommer uten trening, kanskje må stokken justeres - kanskje er ikke den stokken du har spesielt egnet.

De gangene jeg får dette til, så er framdeles siktet på 10eren når det har smelt fra seg - det skjer oftere og oftere - igjen trening.

 

Pust - det trodde jeg at jeg kunne, men nei. Pust UT, helt ut da er det mye lettere å ha samme fylling i lungene (tømming) hver gang, og presset framover på rifla blir mere likt. IKKE juster høyden med pusten! DEt virker, men å ha perfekt NPA og puste ut er bedre.

NPA - Michaelis skriver ørten ganger "do no muscle the gun", i "HTI", med det mener han at du skal kunne slappe helt av, puste helt ut, og rifla skal ikke røre seg, men peke på målet, hele tiden.

 

Får du til alt dette, og skyter riktig teknisk i da andre stillingene også, så vil du også finne at middeltreffpunkt for de forskjellige stillingene er det samme. Og blir det ikke helt likt, så er det bare å gjøre som noen konkurranseskyttere - still mellom stillingene, noen gjør det men de fleste prøver å trene det bort. til jakt og generell skyting må en kunne kalle det upraktisk, selv på banen er det upraktisk.

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for kjempesvar, nok en gang :)

 

Jeg skal ta en titt på disse videoene i morgen. Hadde egentlig ikke tenkt på at det selvfølgelig ligger mye bra på Youtube.. :)

 

Dette med tofoten er ikke helt lett alltid, og det var synd at min gikk til hel.... akkurat nå. Har jo lyst å lære meg det skikkelig. Så får prøve å få fatt i en ny, av en litt bedre kvalitet, kjapt. :)

 

Men dette med hoppinga, altså, jeg føler at jeg nesten ikke klarer å kjenne rekylen, så hvilken vei rifla "hopper" har jeg bare ikke klart å registrere. Men en ting er sikkert, fra skuddet faller og til jeg ser inn i kikkerten igjen, så har siktepunktet forandret seg veldig ja, så her er det nok en god del å hente. :)

 

Gøy å skyte! 8) Kom forøvrig over en eske 7,62 i dag, og da skjønte jeg hvilken forskjell det egentlig er på det og 223.. Man misstenker jo nesten at 223 er helt ufarlig... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Skal du først ha en Harris, kan du få en som er høy nok til sittende skyting. Ta likegodt en med vugge så er du ikke avhengig av helt jevnt underlag.

Jeg har en sånn, og fra knestående får jeg fin støtte på rifla. Ingen problem med høyt gress eller lave busker.

Eneste ulempe er at den er litt for høy i laveste posisjon til komfortabel liggende skyting.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg uenig med Trombone. Tofot er for å optimalisere/perfeksjonere liggende skyting - ikke kødd opp det. Må en ha høyde så setter en beina på sekken eller noe.

 

Fortsetter mitt korstog for/mot Fredrik

 

Tofot-råd fra en som "er på vei mot noe". Takk til Tord, Stille 6.5x55, og Magnus for å ha fått meg på den rette vei.

- kjøp en stødig tofot som tillater lave liggendestillinger, og høye,

- en der det er kortest mulig avstand mellom vippeakse og løpsakse

- kjøp PodLock

- sa jeg kjøp PodLock?

- kjøp PodClaws! de virker, adapterene til disse er litt lange, så en Harris BR tofot vil funke fint.

- og kjøp låseskruer med fingerhode hvis det ikke er det på den tofoten du kjøper

 

Husk at en av fordelene med tofot, er at en kan ta den av...

 

Lær deg skyting med reim, til knestående og sittende er den uovertruffen, sittende med kryssede bein er ei veldig stødig stilling - mye stødigere enn "jaktfelt-sitt"

Lær deg skyting med "sticks", to pinner i kors - jeg bruker to karbonpiler med gummiblunts på. Med reim så en kan lene seg inn i pinnene - oh yeah..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har lest mye her i forumet om det med tofot, og funnet ut at de fleste er nokså enige i at den midterste størrelsen på tofot fra Harris er den mest anvendelige.

 

Den tofoten jeg hadde nå syns jeg var fin lengde på. Jeg kunne sitte å skyte med den hvis jeg la tofoten an på sekken min...

 

Kan du forklare kjept hva Padclaws er?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk skutt tre skudd før det fatale skjedde (les lengre ned)

 

Hadde en blink med ett ekorn på, som jeg plasserte godt nedi graset, slik dua ville stått. Satte meg godt til rette og smalt avgårde tre skudd. Dene ene satt litt vel høyt, mens de to andre satt i halsen på ekornet..

 

Så var nok en brukerfeil av et eller annet slag.. Nå skjøt jeg på ca. 50 meter, men med norma ammunisjon. Skulle teste med den xxl-ammoen og, men da jeg skulle gå tilbake fra blinken skjedde følgende.

 

Rifla lå i gresset og da jeg skulle løfte den opp (løfta etter reima) så falt festet av tofoten og rifla gikk i bakken med løpet først. Løpet ble da fylt med jord 2-3 cm. inn, og jeg hadde ikke noe pusseutstyr med meg, så pakka snippsekken og dro hjem. Surt når det er 1 time å kjøre.

 

Så pussesettet (i allefall pussestanga og et par lapper) blir alltid med framover.

 

Så skal naturligvis hele tofoten ned i halsen på sjefen hos Dealextreme. Usikker enda på om jeg skal ha den utslått eller ikke og hvilken vei den skal ned..

 

Vet|us:

 

Akkurat, så det er det det er.. Men blir ikke de fryktelig i veien? Men sikkert helt genial, og må selvfølgelig prøves! :)

Link to comment
Share on other sites

M67, vi er ikke så veldig uenige. Tofot har mye for seg i liggende. Jeg har prøvd tofot på sekken og diverse andre løsninger jeg også, og bevares, det funker. Til høyt gress/lyng og andre begrensniger foretrekker jeg en tofot som er høy nok. Harrisen er teleskopisk, så den blir ikke så stor på børsa. Til banebruk er den akkurat litt for høy, men i jaktsituasjoner finner jeg som oftest en grei løsning. Vanskelig å grave i betongen på standplass :lol:

Sticks er ofte kjappere i bruk enn tofot i felt, og gir god effekt, særlig sammen med reim.

Smak og behag..

 

Skal nok etterhvert ha en til tenker jeg, i lavere utgave.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk skutt tre skudd før det fatale skjedde (les lengre ned)

 

Hadde en blink med ett ekorn på, som jeg plasserte godt nedi graset, slik dua ville stått. Satte meg godt til rette og smalt avgårde tre skudd. Dene ene satt litt vel høyt, mens de to andre satt i halsen på ekornet..

 

Så var nok en brukerfeil av et eller annet slag.. Nå skjøt jeg på ca. 50 meter, men med norma ammunisjon. Skulle teste med den xxl-ammoen og, men da jeg skulle gå tilbake fra blinken skjedde følgende.

 

Rifla lå i gresset og da jeg skulle løfte den opp (løfta etter reima) så falt festet av tofoten og rifla gikk i bakken med løpet først. Løpet ble da fylt med jord 2-3 cm. inn, og jeg hadde ikke noe pusseutstyr med meg, så pakka snippsekken og dro hjem. Surt når det er 1 time å kjøre.

 

Så pussesettet (i allefall pussestanga og et par lapper) blir alltid med framover.

 

Så skal naturligvis hele tofoten ned i halsen på sjefen hos Dealextreme. Usikker enda på om jeg skal ha den utslått eller ikke og hvilken vei den skal ned..

 

Vet|us:

 

Akkurat, så det er det det er.. Men blir ikke de fryktelig i veien? Men sikkert helt genial, og må selvfølgelig prøves! :)

 

 

 

Kunne du ikke bare ta en kvist å pirke ut jorda? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Emm.... såvidt jeg vet er kulebanen en bue, der kula krysser siktelinjen 2 ganger; på tur opp (1/4 +- av avstanden til innskutt avstand) og på tur ned (når den treffer målet 4/4 +- av avstanden til innskutt avstand)... ergo innskutt på 100 meter vil kula begynne å falle (alt etter kaliber, kulevekt, hastighet osv) etter f.eks. 40-50 meter...

 

EDIT: Sitter på jobb og har ikke tallene i hodet, så ta de med en klype salt... evt. ei bøtte... :mrgreen:

 

Det finnes en innskytingsavstand for alle våpen der man bare tangerer siktelinjen. For en standard .223, så er det 100 yards for ladningen i illustrasjonen under (kilde http://ballisticscalculator.winchester.com/):

223Ballistikk.jpg

 

Kanskje er .223 et kaliber som burde skytes inn på lenger avstand (f.eks 200m) nettopp for at kulebanen skal krysse siktelinjen 2x...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha skrudd av tofoten og kastet den til hel****! :roll: Bedre å lære seg å skyte uten.

 

Stativ hører ikke hjemme på rifler, men på fotoapparat :wink:

 

Dette er faktisk det jeg har ment helt siden det ble populært med tofof.. godet jeg ikke er alene om denne påstanden da..

Link to comment
Share on other sites

Jupp, du er jo ikke akkurat motstander av .223 på "litt" lengre hold

 

:wink:

 

Tja, jeg ser uansett ikke noen nytte i at kulebane og siktelinje krysser hverandre andre steder enn i målet. OIH har jo rett i sin observasjon, og 100m innskyting vil gi PBR fra ca 50 til 130-140m med .223Rem og de kuler jeg bruker. Både duer og ender har en tendes til å materialisere seg både nærmere enn 50 og lengre borte enn 130m, så en må i praksis ha en viss kunnskap om kulebanen - så en kan forlegge/stille siktet eller ganske enkelt la være å skyte.

Skyter en inn på f.eks. 200m vil en jo skyte over ut til nesten 150m, så det er neppe praktisk - selv vet jeg ikke hvor jeg er innskutt igrunn, i praksis er en jo innskutt på den siste avstanden en skjøt og traff.

 

Denne er limt på kolben på det som vel er min "fuglerifle", jaffal for småfugl opp til hares størrelse men ikke hare :mrgreen:

avstandskortccistd-1.jpg

 

Verifisering av treffpunkt på flere avstander, altså stille iht. ballistikkprogram eller SWAG, og så skyte og notere virkelig antall klikk, her 100m, :?

TgtGfx.jpg

 

50m, :mrgreen:

21112009009.jpg

 

200m, :roll:

11042008011.jpg

 

300m, :shock:

IMG_5212.jpg

 

Og nesten viktigst, notere man, notere.. :idea:

11042008008.jpg

 

I sin enkleste form har du altså en slik "i lomma" , :D

IMG_4475.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...