Tesla32 Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Hei Har et spm ang Mauser mod98 rifler. har 2 stk i 3006 hvor den ene er med jaktstokk. nr 2 har fått kappet stokken ved fremste reimfeste( sikkert privat) denne har en kolbekappe som omslutter kolben. tredje mausern som er brodern sin har samme stokk som jeg er vant med fra HV-Ungdommen.. så til sakens kjerne: jeg ønsker å finne ut hvor disse er produsert/hvilken fabrikk. -1 har bokstavene AX fremst på gjengepartiet og 41 mot magasinåpninga. kolbekappa har bokstavene ggm. under det originale tyske vnr er det slått inn bokstaven c -2 har tallene 42 fremst på gjengeparti og 1939 mot magasinet. finner ingen andre merker. -3 dou fremst på gjengeparti 43 mot magasinet. er det noen mauserkjennere som vet svaret? og ett tillegspm. den ene rifla tenkte jeg å bytte det ødelagte 3006 pipa tilbake til original 7.92. er det da noe spesielt jeg bør merke meg. må vel bytte bolten? Mvh Tesla32 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warthog Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Nr 1 er laget på "erma" fabrikken nr 2 er laget på "mauser , oberndorf" selveste originalen. nr 3 er laget på "waffen werke brunn, bystrica" STIG:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 -1 har bokstavene AX fremst på gjengepartiet og 41 mot magasinåpninga. Jeg har søkt, både på forumet og Google, men fant ikke lista over fabrikkmerker på M 98. (jeg har den nede i Trøndelag). Jeg mener å huske at min første M 98 har bokstavene AX - i tilfelle jeg husker rett, er din mauser produsert på Erfurther Maskinfabrik (den som produserte ERMA salongrifler på 50 - 60-tallet). 41 står for produksjonsåret 1941. og ett tillegspm. den ene rifla tenkte jeg å bytte det ødelagte 3006 pipa tilbake til original 7.92. er det da noe spesielt jeg bør merke meg. må vel bytte bolten?Mvh Tesla32 Neida, du trenger vel ikke gjøre noe som helst, bortsett fra å bytte pipa. Ved ombygging til 30.06 ble det frest et spor i bakkant av fremre låskassebro, for å kunne lade med klips, og vangene på låskassa ble slipt av litt, for bedre mating fra magasin. Begge disse endringene har ingen betydning, hvis du skifter pipe til 8x57 IS, eller et annet normalkaliber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sollie Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Det er vel ikke denne lista? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warthog Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Den lista der kan sikkert brukes, men mange slike oversikter er å finne på nett. Den lista i .NO wiki var litt vansklig og finne fram i. Jeg fant denne: http://www.wehrmacht-awards.com/uniform ... 8index.htm Der er årstallet listet først og det finner du lett ut på våpenet ditt, så er det bare og finne koden. STIG:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tesla32 Posted August 21, 2010 Author Share Posted August 21, 2010 se der ja.. takker warthog. bystrica -hvor er det? jegermeisern- takker tror jeg setter 7.92 pipa på originalen da. håpet er at jeg skal lage en tråd her på Kammeret på mauserne jeg har kjøpt i det siste. Mvh tesla32 fant ut at bystrica er Tjekkia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts