Jump to content

Hvordan kan jeg få...


Hassel

Recommended Posts

Hei

Er det bare jeg som begynner å bli umåtelig paranoid, eller?

Leste nettop en annen tråd, hvor det ble postet en lang prossedyre for å maksimalisere antall våpen i en persons eie. Denne gangen var det ikke en gang et spørsmål om dette, det bare kom en oppskrift.

 

Jeg begynner å regaere negativt på at svar av den typen som ble postet (ikke et vondt ord om posteren, alt er i bunn og grunn sant og riktig) i et offentlig forum? er ikke den naturlig konsekvensen av slike "hvordan få mest mulig våpen" oppskrifter at det kommer nok et rundskriv med mer innstrammninger?

Jeg har nok utnyttet flere slike smutthull en de fleste andre her eller på SL, men jeg kan ikke skjønne behovet for poste slike lister i et froum som leses og kan leses av absolutt alle med tilgang til en pc og internett. Hva er egentlig hensikten med det? om noen lurer på hva som er smartest, så kan det vel sendes i PM?

 

Det kan da heller ikke være videre fomålstjensestelig å erklære et spesifikt våpenkontor som fientlige, og komme med forslag til hvordan de skal lures? I et offentlig tilgjengelig forum?

 

Sic transit gloria mundi

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er det bare jeg som begynner å bli umåtelig paranoid, eller?

Leste nettop en annen tråd, hvor det ble postet en lang prossedyre for å maksimalisere antall våpen i en persons eie. Denne gangen var det ikke en gang et spørsmål om dette, det bare kom en oppskrift.

 

Jeg begynner å regaere negativt på at svar av den typen som ble postet (ikke et vondt ord om posteren, alt er i bunn og grunn sant og riktig) i et offentlig forum? er ikke den naturlig konsekvensen av slike "hvordan få mest mulig våpen" oppskrifter at det kommer nok et rundskriv med mer innstrammninger?

Jeg har nok utnyttet flere slike smutthull en de fleste andre her eller på SL, men jeg kan ikke skjønne behovet for poste slike lister i et froum som leses og kan leses av absolutt alle med tilgang til en pc og internett. Hva er egentlig hensikten med det? om noen lurer på hva som er smartest, så kan det vel sendes i PM?

 

Det kan da heller ikke være videre fomålstjensestelig å erklære et spesifikt våpenkontor som fientlige, og komme med forslag til hvordan de skal lures? I et offentlig tilgjengelig forum?

 

Sic transit gloria mundi

 

Undertegnede er forfatter av innlegget som kommenteres. Bakgrunnen for innlegget er personlige erfaringer: Jeg ønsket å begynne å konkurrere i grovpistoldisiplinene, og det viste seg å ikke være så greit. Jeg ønsker et livskraftig skyttermiljø der skytterne deltar i flere disipliner, og der ligger motivasjonen for innlegget. Det er ikke min mening å erklære enkeltkontorer som fiendtlige, og hvis innlegget er formulert slik at det er en opplagt tolkning må jeg se nærmere på det. Hensikten var å henlede leserens oppmerksomhet på det faktum at enkelte våpenkontorer praktiserer reglene strengt bokstavelig. Det er ikke snakk om å lure noen (jeg tar avstand fra Hassels bruk av uttrykket "smutthull") men snarere å vise at reglene og deres håndhevelse er slik at ubetenksomme våpenkjøp kan føre til begrensninger i mulighetene for å delta i konkurranseskyting senere. At søknadenes rekkefølge har betydning har jeg ikke bare erfart direkte, men også fått bekreftet muntlig fra min saksbehandler ved våpenkontoret.

 

Er det virkelig slik at det sitter noen i politiet og prøver å tenke ut muligheter for å forpurre aktive skytteres anskaffelse av lovlige konkurransevåpen? Som alle gode konspirasjonsteorier er denne umulig å bevise eller motbevise. Jeg velger å tro at det ikke er sånn - kall meg naiv ...

 

Våpenloven er litt spesiell: Stortinget gir Kongen (les regjeringen) fullmakt til å bestemme det meste. Regjeringen v. Justisdepartementet har vedtatt våpenforskriften, som gir politiet vide fullmakter. Dermed står vi i fare for å få en sprikende praksis, noe vi vitterlig har. Det fine med detaljerte regler som håndheves nøye er at rettigheter, plikter og forbud blir klart definerte. Det fører til ryddighet og til likhet for loven. Slik forutsigelighet er et gode; det skaper tillit til forvaltningsapparatet og motvirker politikerforakt. Det forutsetter imidlertid at reglenes konsekvenser og fortolkninger er offentlig tilgjengelig.

 

slik går det med all jordens herlighet - dette sitatet brukes oftest når noe har gått ettertrykkelig til Helheim - så ille er det vel ikke? :)

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig slik at det sitter noen i politiet og prøver å tenke ut muligheter for å forpurre aktive skytteres anskaffelse av lovlige konkurransevåpen? Som alle gode konspirasjonsteorier er denne umulig å bevise eller motbevise. Jeg velger å tro at det ikke er sånn - kall meg naiv ...

Vel, POD har brukt slike nettoppskrifter på korleis ein skal skaffe seg div. våpen til å "stramme" inn. Det skriv dei sjølv. Dette har vel kanskje primært vore for å skaffe seg våpen som ikkje direkte "passar" til eit program (sjølv om det er ei svært så subjektiv vurdering), men at dei sit og les ting og tang på nettet er det ingen tvil om. Dei er faktisk flittige til å referere til nettet. Og dei tillegg faktisk ansvar for skriveri av privatpersonar på nettet på enkelte skyttarforbund. Og det er horribelt.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for et saklig og begrunnet svar oles.

vi tilhører nok samme politikammer, uten at jeg dermed sier at jeg har bare negative opplevelser ved deres forvaltning. Jeg åpener nettop tråden med å stille spørsmålet om det er jeg som er blitt for "paranoid" i forhold til slike tekster. Jeg sitter selv i styret til et stort skytterlag, er leder for en skyttergruppe osv, og ønsker et sunt og levedyktig skyttermiljø.

 

Men som våpen eier de siste 18 eller vel så det årene (pumpehagle kjøpt for konfirmasjons pengene når jeg var 16... :roll: ) så har jeg opplevd mange innstrammninger på forholdet rundt privat våpeneierskap. Og jeg opplever det som om det mer og mer blir snakk om avvepning en forvaltning når det gjelder de lovlige skyttermiljøene.

 

Jeg er jo også gammel forum og News bruker, og har opplevd at ting som har blitt skrevet i åpne fora har blitt missbrukt og dermed fårr konsekvenser for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er det bare jeg som begynner å bli umåtelig paranoid, eller?

Leste nettop en annen tråd, hvor det ble postet en lang prossedyre for å maksimalisere antall våpen i en persons eie. Denne gangen var det ikke en gang et spørsmål om dette, det bare kom en oppskrift.

 

Jeg begynner å regaere negativt på at svar av den typen som ble postet (ikke et vondt ord om posteren, alt er i bunn og grunn sant og riktig) i et offentlig forum? er ikke den naturlig konsekvensen av slike "hvordan få mest mulig våpen" oppskrifter at det kommer nok et rundskriv med mer innstrammninger?

Jeg har nok utnyttet flere slike smutthull en de fleste andre her eller på SL, men jeg kan ikke skjønne behovet for poste slike lister i et froum som leses og kan leses av absolutt alle med tilgang til en pc og internett. Hva er egentlig hensikten med det? om noen lurer på hva som er smartest, så kan det vel sendes i PM?

 

Det kan da heller ikke være videre fomålstjensestelig å erklære et spesifikt våpenkontor som fientlige, og komme med forslag til hvordan de skal lures? I et offentlig tilgjengelig forum?

 

Sic transit gloria mundi

 

Hvis du snakker om det innlegget jeg tror du snakker om, oppfattes det ikke herfra som en prosedyre for maksimere ens antall våpen så meget som en prosedyre som gir muligheten til å erverve våpen man faktisk har bruk for til tross for at våpenkontorets urimelighet.

 

Hvis et våpenkontors forvaltning medfører at man blir tvunget til å skyte spurv med kanon dersom man ikke passer på å erverve spurvevåpenet før kanonen er det ikke å ligne med et smutthull å erverve spurvevåpenet først, det er snarere å ligne med å gå i en felle å erverve kanonen først.

 

Det er kjent sak at våpenkontorene har forskjellige oppfatninger av hvordan behovsprinsippet i våpenloven skal forvaltes og det er ingen hemmelighet at enkelte kontor har ord på seg for å være urimelige (dette er vel et av momentene som har motivert forslaget til ny våpenforskrift med "våpengarderobe"). Urimelighet bør påpekes så ofte som mulig -- ingen har (såvidt jeg kan se) foreslått å lure noen, men hvis urimelighet kan møtes med nøytraliserende taktikk er det helt på sin plass å tipse om det. Cogita ante salis.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig slik at det sitter noen i politiet og prøver å tenke ut muligheter for å forpurre aktive skytteres anskaffelse av lovlige konkurransevåpen? Som alle gode konspirasjonsteorier er denne umulig å bevise eller motbevise. Jeg velger å tro at det ikke er sånn - kall meg naiv ...

Vel, POD har brukt slike nettoppskrifter på korleis ein skal skaffe seg div. våpen til å "stramme" inn. Det skriv dei sjølv. Dette har vel kanskje primært vore for å skaffe seg våpen som ikkje direkte "passar" til eit program (sjølv om det er ei svært så subjektiv vurdering), men at dei sit og les ting og tang på nettet er det ingen tvil om. Dei er faktisk flittige til å referere til nettet. Og dei tillegg faktisk ansvar for skriveri av privatpersonar på nettet på enkelte skyttarforbund. Og det er horribelt.

 

Det POD tar tak i (slik jeg oppfatter det) er oppskrifter for å anskaffe våpen en ikke har behov eller annen rimelig grunn for å inneha. Her er det snakk om en oppskrift for å anskaffe våpen en har behov eller annen rimelig grunn for å inneha. Det har neppe POD noe imot.

Link to comment
Share on other sites

Det POD tar tak i (slik jeg oppfatter det) er oppskrifter for å anskaffe våpen en ikke har behov eller annen rimelig grunn for å inneha. Her er det snakk om en oppskrift for å anskaffe våpen en har behov eller annen rimelig grunn for å inneha.

Det var i grunnen det eg også skreiv, om enn kanskje litt klønete. Men når ein ser kva som faktisk skjer, så er eg av den oppfatning at ein bør ha eit skeptisk syn på kva POD kan finne på. Det er eit uttalt politisk mål at tal på våpen skal ned i Norge og da kan ein jo bruke diverse metodar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...