Jump to content

Rekylbrems VS lyddemper


TRG-22sksk

Recommended Posts

Jeg føler at en god rekylbrems demper rekylen mere, og kjappere enn en lyddemper.

det er to helt forskjellige rekylopplevelser på de to tingene, så hvem som demper best er litt vanskelig å si.

En rekylbrems lager et vanvittig lydtrykk, som du sikkert vet, men et kjapt snert i skuldra og thats it. En lyddemper gir deg en lang skyv (blås), som oftere får skytteren ut av stilling enn en rekylbrems. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En rekylbrems tar ca 60 % av rekylen, litt avhengig av "make and model".

Det som nevnes av trykk stemmer. Det sendes en trykkbølge i ca. 45 grader bakover til hver side. Det er vel verdt å merke seg hvis man skal sitte på gluggjakt (post i skytterskur).

Det kan også være verd å merke seg at man får "omvendt rekyl". Det vil si at man vil merke at bremsen drar børsa forover mens kula er på tur ut løpet for så å komme bakover etter kula har forlatt løpet. Dette er ikke noe som man trenger å tenke på ved demping av vanlig riflepatroner. Men på større kaliber vil du måtte "holde" kolbe litt igjen for ikke å endre treffpunktpunkt.

Link to comment
Share on other sites

En ting til. Hvis motivasjon din for å dempe riflen din for at du er litt "skuddredd" er lyddemper å foretrekke. Du får et markant høyere smell og du vil merke mer trykk i ansikte/kroppen. Hvis du er av den litt skuddredde typen vil dette være like lite presisjonsfremmende som rekylen du ønsker å fjerne.

Link to comment
Share on other sites

Det vil si at man vil merke at bremsen drar børsa forover mens kula er på tur ut løpet for så å komme bakover etter kula har forlatt løpet

Det mener du vel ikke? :mrgreen:

 

Jeg vet at mange får (selv) "rare" skudd som ikke er "sett" når en skyter med brems, oftere og verre jo grøvre. Med ren pipe på børsa så ser en hvilken vei børsa drar ut i skuddet, og antar at skuddet gikk dit (engelsk: "call the shot") Med brems er dette vanskeligere, siden bremsen arresterer nesten all bevegelse som skjer etter at kula har forlatt løpe, og kruttgassen får arbeide i bremsen. Du ser ikke feilen din ila. skuddet.

Den millimeteren rifla rekylerer bakover FØR kula slipper taket er svært vanskelig å se, det tar jo ca. 1ms, og når det i tillegg er lett å skurve med rekylopptak på bremsede rifler (ingen straff i skulder, intet munningsvipp) - da får en rare uforutsette treff. Ingen vits i å konstruere grunner for det

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det sendes en trykkbølge i ca. 45 grader bakover til hver side.

 

Dette varierer også mye fra type til type, men å sette seg på post med noe slikt ville jeg avstått fra.

Jeg bruker to sett med høselvern når jeg bruker brems, og trykkbølgen du får i trynet er ikke bestandig behagelig nei, og behøver ikke å bidra til bedre skyting.

Både lyddemper og brems gir en helt ny opplevelse som trenger trening for å takle riktig. For mange år siden så testet jeg en 338 Lapua mag med brems, demper, og uten. Den gangen hadde jeg liten erfaring med slikt og skaut best uten noe som helst, da det var det jeg var mest vant til den gangen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det vil si at man vil merke at bremsen drar børsa forover mens kula er på tur ut løpet for så å komme bakover etter kula har forlatt løpet

Det mener du vel ikke? :mrgreen:

 

Jeg vet at mange får (selv) "rare" skudd som ikke er "sett" når en skyter med brems, oftere og verre jo grøvre. Med ren pipe på børsa så ser en hvilken vei børsa drar ut i skuddet, og antar at skuddet gikk dit (engelsk: "call the shot") Med brems er dette vanskeligere, siden bremsen arresterer nesten all bevegelse som skjer etter at kula har forlatt løpe, og kruttgassen får arbeide i bremsen. Du ser ikke feilen din ila. skuddet.

Den millimeteren rifla rekylerer bakover FØR kula slipper taket er svært vanskelig å se, det tar jo ca. 1ms, og når det i tillegg er lett å skurve med rekylopptak på bremsede rifler (ingen straff i skulder, intet munningsvipp) - da får en rare uforutsette treff. Ingen vits i å konstruere grunner for det

 

K

 

Rekylbremsen vil dra børsa forover, men som jeg sa; det merker du ikke på vanlige kaliber. Skyter du .50 BMG så må du holde kolben igjen ellers "stikker børsa av for deg" .

Link to comment
Share on other sites

Det vil si at man vil merke at bremsen drar børsa forover mens kula er på tur ut løpet for så å komme bakover etter kula har forlatt løpet

 

 

 

Bremsen vil trekke på børsa fremover, men det skjer ikke mens kula er på vei ut løpet. Det er først når kula er ute at gassene jobber mot rekylbremsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med mye rart, men ikke med MØR, det er en alvorlig mangel i min almenutdannelse :( Dog ser jeg ikke for meg at det gjelder andre regler for fysikk i dem enn i andre rifler.

 

Er du sikker på at det ikke bare føles slik, pga. rekylsystemet på M82/M107-MØR rifla. Pipa reiser jo bakover noen cm eller så ila. avfyringa om jeg ikke er helt på bærtur.

- pipa sklir bakover

- bolten låser opp og får et ekstra smell for å reise helt bak, samtidig som pipa bråstopper

- bolten smeller i framover, inn i pipa og låser, før

- bolt og pipe reiser helt fram og stopper

Det er ingenting her

som tyder på at den reiser framover...

Heller ikke her

Her ser en forøvrig hvordan rifla har så og si null rekyl mens pipa "flyr", interessant..

Ikke her heller http://www.thefirearmblog.com/blog/2008/10/14/slow-motion-video-of-scope-and-barrel-flexing/

 

De fleste private rifler har et enklere rekylbilde som er enklere å forstå seg på. Min erfaring er at såsnart en oppmerksom på hvor viktig likt rekylopptak og "gjennomføring" av hvert enkelt skudd (med øynene åpne, på sikte og mål gjennom rekylen, så kan en skyte kanskje litt bedre enn uten. Kanskje.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selve pipa sklir ikke bakover på MØR rifla. Denne fungerer på samme måte som andre automatrifler..

Til tross for kaliberet så har den overraskende lite rekyl, men trykket derimot kjennes godt for de som befinner seg på siden eller bak skytter. Skytter kjenner sef også dette trykket men ikke i samme grad som alle andre...

 

Anbefaler ikke å skyte med denne om du er forkjølet.. Var det selv ved en anledning med det resultatet at jeg kjente det meget godt i bihulene og fikk blodsmak i munnen....

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm :) . Er vel en "naturlov" som sier noe slik som: Enhver reaksjon produserer en motsatt virkende reaksjon.

Når skuddet går så vil kula bevege seg i sikteretning, mens rifla vil bevege seg motsatt vei / inn i skuldra til skytter, inntil kula passerer portingen i rekylbremsen, da vil kruttgassene ta turen opp i vertikale porter og presse rifleløpet ned, samt ut i horisontale porter som vil skyve rifla forover. Mener på at sakotrg hadde en hjemmegrodd brems der skjeftet gav han blåmerke på kinnet, etter litt fresing i portene så forsvant blåmerkene.

 

Innen praktisk skyting så er det vanlig å tilpasse ladingene til våpenet, slik at en oppnår minimum den faktoren som er påkrevd samt at kruttgassene gir den ønskede effekt i kompen.

Link to comment
Share on other sites

Nu ikke overvurder effekten af en knallforsterker.

 

Rekylen er et produkt af 2 ting

1 kuglens vægt X hastighdsaccelerationen

2 krudtets vægt X krudtets hastighedsacceleration

 

en typisk kaliber som f eks 30.06, har følgende rekylekilde

11,6gram kugle med 850m/sek

4,5gram krudt som forlader mundingen med ca 1800m/sek.

her kan gasrekylen maksimalt udgøre ca 40% af den samlede rekyle.

 

Hvis man antager at man kan vinkle alt gas ud i 90 grader, er det teoretisk muligt at reducere med 40%

Reelt er det nok ikke realistisk at vinkle mere end mellem 60% og 80% af gassen, og resten vil gå ret frem, så en reduktion af rekylen på over 30-35% på en kaliber 30.06 er nok utopi.

 

Der findes 2 forskellige virkemåder for en bremse.

Den ene virker med vinklede huller i umiddelbar forbindelse med piben, og udnytter en form for styring af raketefekten.

Den anden virkemåde er at gassen slipper uhindret og uvinklet ud af piben, hvorved der skabes en primær rekyle, for umiddelbart derefter at ramme en tværstillet plade, hvor den igen aflevere sin anslagsenergi, og producere en form for kontrarekyle, som modvægter den tidligere primære gasrekyle.

 

Den første type, kan ofte anvendes til at styre mundingsbevægelse (men udelukkende efter at kuglen har forladt piben) Denne type kan ved en ekstrem vinkling bagud af hullerne, og en tidelig placering af hullerne, opnå en virkning der er større end den teoretisk opnåelige, da den både vil reducere udgangshastighed, og aktivt anvende raketeffekten til at trække lidt fremad i piben(men ikke som et slag).

 

Den anden type vil først levere en rekyle, for derefter at opsamle rekyleenergien igen, som et fremadrettet slag i bremsen. (mange dempere virker tilsvarende som type 2)

 

Type 2 kan ofte have den effekt at vekselpiber med klemfastspænding kan trækkes lidt frem i låsekassen i slutningen af skuddet.Derfor anbefales lidt større tiltrækningskraft på klemskruer, ved anvendelse af demper eller type 2 bremser.

 

Skytten vil dog aldrig opleve det som at våbnet trækkes frem under skudafgivelse, udelukkende som totaltset et mindre rekyle.

 

Ubalanceret type 1 bremsere kan i sidste delen af skudfasen styre mundingshop så kraftigt at det opfattes som at mundingen slår nedad.

Link to comment
Share on other sites

Her må valget være lett!. En lyddemper gjør jo 2 ting. Den demper jo både lyd og rekyl. 2 ubehagligheter ved å løsne skudd. Klart det er jo betenkeligheter med lyddemper og. Riflen blir fremtung og ikke alltid pent å se på. 5 skudd å du får varmehildring fra demper. Demperen kan eksplodere eller slå bulk i seg. Den koster 3-4 ganger mer en rekylbrems. Har akkurat satt på lyddemper på ei 375 H&H, og det var verdt hver ei krone. Rekylen vestentlig redusert. Veldig behagelig å skyte med etterpå. Så var smellen også vestenlig redusert. Ikke noe problem å skyte ute i friluft på jakt, uten å ødelegge hørselen. Sjøl om hørselvern er greitt på banen når feks 50 skudd skal avfyres. Klart hvis ikke smellen har så mye å si, så er jo en rekylbrems best.

Link to comment
Share on other sites

Selve pipa sklir ikke bakover på MØR rifla. Denne fungerer på samme måte som andre automatrifler..

 

 

Ehh... nei. Den beveger seg litt.

 

 

Her kan du se løp/kammer som kommer tilbake i låskassen.

her ser du fjærsystemet:

 

Ja, du har nok rett, og jeg tok feil. Løpet sklir litt tilbake. Jeg har aldri lagt merke til dette, og måtte sjekke dette med håndboka til MØR og der bekreftes det :?

Det viser at man kan ta feil selv om man er sikker i sin sak, :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye med lyddemper de siste årene, og det fungerer glimrende både til trening og ikke minst jakt.

Men i år har jeg skutt endel på lange hold, og er avhengig av å kunne se gjennom siktet at/når jeg treffer. Dette gjelder spesielt skyting på stein og stål.

Med demper, flytter børsa seg akkurat såpass mye at jeg av og til ikke rekker å finne tilbake til målet, for å se hvor på målet jeg traff. Treff blir uansett bekreftet med lyd.

 

For en liten stund siden fikk jeg montert på en brems, laget av Herr LongRange. Denne har han laget utav sine egne ideer, og den funker fantastisk bra. Jeg har skutt mye med den nå siste uka, og jeg har ingen problemer lenger med å holde korset på målet i skuddøyeblikket og umiddelbart etterpå. Jeg må dog borre et hull på toppen da løpet løfter seg litt opp.

 

Første dag med 50 skudd, fikk jeg hodepine pga smell og trykkbølge fra bremsen. Jeg skjøt da kun med hørselvern. Dag to brukte jeg ørepropper i tillegg og problemet er borte :) Kommer ikke til å bruke bremsen til jakt, da fortrekker jeg demperen, men bremsen er et nydelig alternativ og sparer demperen for mye slitasje, og gir selvfølgelig flere skudd før "mirage" oppstår og blir plagsomt. Men jeg ser og forstår at jeg helst bør være alene på standplass, da det er direkte plagsomt å ligge ved siden av. :) I tillegg ser børsa mye "coolere" ut med brems, enn med 60 cm lang demper.

Link to comment
Share on other sites

Det vil si at man vil merke at bremsen drar børsa forover mens kula er på tur ut løpet for så å komme bakover etter kula har forlatt løpet. Dette er ikke noe som man trenger å tenke på ved demping av vanlig riflepatroner. Men på større kaliber vil du måtte "holde" kolbe litt igjen for ikke å endre treffpunktpunkt.

 

Dette "fenomenet" beskriver Dean Michaelis i boka "Hard-Target Interdiction, The Complete .50-Caliber Sniper Course på side 111-112. Luften som er i pipa når skuddet løsnes vil strømme gjennom bremsen før kula forlater løpet. I disse pipene er jo volumet en del større enn i et mer vanlig løp (type 6,5mm). Grunnen til at han tar det opp i boka er mer for å understreke viktigheten av å ha etablert et naturlig siktepunt før skuddet løsnes, da denne lufta som strømmer gjennom bremsen har en tendens til å flytte på våpenet hvis det holdes med muskelmakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare vas det Michaelis skriver der! Selv "guruer" kan ta feil. Han har masse erfaring, og han kan sine ting. Men det der er bare ikke riktig - han skriver vel dessuten om dette på en sånn måte at det skinner igjennom at han ikke er helt sikker. Det er en teori han har.

 

 

Både fysikk (dvs. Newtons lover, som er alment aksepterte) og hurtigfilm av våpnenes bevegelse avkrefter fullstendig denne teorien.

I disse pipene er jo volumet en del større enn i et mer vanlig løp (type 6,5mm

Kula er også mye tyngre og den akselerer hele veien, kraften fra noen milligram luft er neglisjerbar. I tillegg må denne luft OGSÅ akselereres framover, før den kan utøve noen kraft bakover - i bremsen...

 

Les det ignorant og CESandberg skriver. Siden dette er en utbredt misfortåelse; amatør og Per S, hvor er dere?

 

K

Link to comment
Share on other sites

I likhet med deg, M67, har jeg selv ingen erfaring med .50 cal skyting, og må støtte meg til det som andre skriver. Hvis du avfeier dette som vas; greit nok. Jeg siterte dette riktignok fra en bok skrevet av en med erfaring nok til å i alle fall kunne mene noe om det.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått fulgt tråden på et par dager.

 

Kan prøve å oppsumere mine påstander litt.

 

Når kulen presses ut av løpet skyves luften i løpet forran kulen, dette tas opp og skilles ut i rekyldemperen, dette vil medføre at riflen dras fra skulderen hvis man ikke kompenserer det med å holde riflen tilbake. Når kulen passerer rekyldemperen vil kruttgassen presses ut demperen og man får tilbakeslags rekyl som på en udempet rifle.

Hvor mye riflen dras fra skulderen er avhengig av hvor stort volum (kaliber/lengde) løpet har. På et vanlig elg kaliber vil man sikkert ikke merke det i det heletatt. Men skal man skyte på LANGE hold er det viktig å vite om dette da det har litt å si for treffpunktet ditt.

 

Barret M82/107: Har et glidene løp som beveger seg under avfyring og blir trukket tilbare med et fjæroppheng. Husker ikke hvor mye men det er snakk om millimeter. Man nyter også en helt annen skytestilling en standar DFS stilling ved skyting med rekyl demper og kraftig kaliber for bedring av rekylopptak i kroppen. (En Barret har ikke mye rekyl, den føles som en .30.06 men trykkbølgen kan være litt voldsom hvis man ikke er vant).

 

Lyddemper vs rekyldemper: Hva skal man bruke den til ? Snakker man om å skyte bedre er lyddemper å foretrekke. Den har to fordeler, den demper rekylen og lyden av smellen. Et høyt kraftig smell gjør sitt med din evne til å beholde konsentrasjonen og presisjon. En rekyldemper bør man egentlig ikke tenke på før man begynner å få så stort kaliber at det begynner å bli for høyt trykk for å bruke demper. Har det siste året vært endel stål og aludempere som smeller pga. trykk fra løpet. Her er det ingen oppskrift på hva som går og ikke går men skal du skyte Magnum (.300 og oppover) bør man rådføre seg med levrandør og evt produsent om dette er forsvarlig. Jeg vil i hvertfall ikke anbefale å dempe kraftige kaliber med en "svak" demper. Rekyldemper nyttes ofte der trykket er så stort at det ikke går å bruke demper. For Norsk jakt er det ingen fordel med rekyldemper fordi man ofte sitter trangt i et postskur eller annen innretning. Sjansen for å ta et oppfølgingsskudd minker også ved rekyldemper fordi et høyere smell skremmer faktisk ikke bare deg men dyret du skal skyte.

 

Mange elgjegere overdriver valg av kaliber og rifle. Etter min mening er det beste kaliberet for Norsk jakt 6,5x55. Den har behagelig rekyl, billig ammo gjenom skytterlag (man får trent mye og blir bedre jæger av det), mer som nok anslagsenergi, den er veldig flatskytende kontra andre elgkaliber. Vil man sette prikken over i'en kan man dempe denne med en lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

...

Sjansen for å ta et oppfølgingsskudd minker også ved rekyldemper fordi et høyere smell skremmer faktisk ikke bare deg men dyret du skal skyte.

 

...quote]

 

Mulig jeg ikke er helt med, men smellet totalt sett blir da ikke høyere med en rekylbrems, men istedet for at smellet rettes fremover og bort fra skytteren, så ledes mye av det bakover mot skytteren, og derfor blir det et høyere smell for skytteren. For dyret tviler jeg på at det har noe som helst å si.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt dette med noen form for instrument, men det er en merkbart høyere smell. Mulig det er noe i det du sier om at dette merkes bedre av skytteren en av dyret. Da jeg ikke har vært forran løpet under skyting kan jeg si lite om hvordan dette oppleves av den påskutte part. :D

Link to comment
Share on other sites

Gal Mann har igrunnen fått med seg det meste som er å si til trådstarters opprinnelige spørsmål.

 

Så OT :mrgreen: :

 

Mag44

Har ikke målt dette med noen form for instrument, men det er en merkbart høyere smell. Mulig det er noe i det du sier om at dette merkes bedre av skytteren en av dyret. Da jeg ikke har vært forran løpet under skyting kan jeg si lite om hvordan dette oppleves av den påskutte part

Jeg vet heller ikke dette. Det jeg har lagt merke til at ved kronografering så får en ofte dårlige verdier, og kronografen kan bli kastet avgårde og skjermer og ståltråder i alle retninger - når en skyter uten brems/demper. Rekylbremsen har her akkurat samme virkning som lyddemperen: Kronografen kan stå rett foran våpenet og en får fine verdier og den står i ro. Virker som om det som er av både smell og blåst blir sendt i bakover og at det er fint lite som går framover.

 

Når kulen presses ut av løpet skyves luften i løpet forran kulen, dette tas opp og skilles ut i rekyldemperen, dette vil medføre at riflen dras fra skulderen hvis man ikke kompenserer det med å holde riflen tilbake

Som flere har sagt, så er dette ikke tilfelle. Kula akselereres framover og dette gir en kraft bakover som langt overstiger kraften fra lufta i demperen. Se på videoene - går rifla framover?

Å dra rifla til seg vil hjelpe i å få et likt og riktig rekylopptak, men den egentlige kuren er jo å lene seg på rifla.

 

Ellers er jeg enig i alt det andre du skriver, bare stusser på denne

Rekyldemper nyttes ofte der trykket er så stort at det ikke går å bruke demper

Det fins dempere til 12.7x99, noe Michaelis faktisk argumenterer for å bruke i "HTI", og jeg har store problemer med å se at en ikke kan lage demper til hvilket som helst munningstrykk?

 

Barret M82/107: Har et glidene løp som beveger seg under avfyring og blir trukket tilbare med et fjæroppheng. Husker ikke hvor mye men det er snakk om millimeter

Det er ca. 25mm. Jeg må tilstå at jeg har endel moro av å fortelle MØR operatøren hvordan rifla hans virker :mrgreen:

 

 

 

MrT

 

Jeg har nok en nokså overutviklet kritisk sans og stiller spørsmål ved alt. Jobben min for tida går også stort sett ut på å sile meg gjennom data og teorier for å finne ut hvorfor ting er slik de er, så en kan fjerne problemer og forbedre .

Observasjoner tror jeg på, teorier om hvorfor ting er slik de er har jeg lært meg å være meget kritisk til.

 

Om en leser "Hard Target Interdiction", av "Sgt. 1.Class Ret. Dean Michaelis", noen ganger, så finner en fort ut at det er noen ting der som ikke henger helt på greip. Det er ikke mange, men de er der. Fyren var sersjant i hæren, ikke vitenskapsmann, og han skrev boka for en god stund siden. Boka under ett er veldig bra, det står veldig mye som kan brukes inni der. Kapitlet om "Application of Fire", eks. er veldig praktisk og nyttig.

 

Men akkurat dette er jeg, med all respekt, helt uenig i.

 

(Det er litt som når svigermor sier at en ikke kan lage kjøttkaker av hjortekjøtt, hun har nok laget mer kjøttkaker enn jeg kommer til lage noengang, men hun tar likevel feil)

K

Link to comment
Share on other sites

M67

 

Må si jeg tviler selv når jeg har sett gjennom klippene fra skytingen. Ingen bevegelse fremover overhodet. For å være ærlig har jeg ikke tenkt mye på dette siden jeg leste det. Jeg tror mye av det som skrives ( i boka) om hvor få som behersker 50. cal skyting naturlig, uten trening, skyldes smell, trykk, rekyl og ærefrykt. De samme reglene gjelder nok der som ved skyting av mindre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan i morgen ta en liten test for dere. Jeg kan bruke en tusj og sett to ringer i betongen der jeg skyter, som tofoten plasseres i. Så kan jeg ta bilde av og måle hvor mye tofoten flytter seg med og uten demper og med brems. Tviler på at den går fremover. Er selvfølgelig en "dum" test, men den koster ingenting, og det kan bli interessant for min egen del.

 

Hadde jeg hatt tilgang til kamera med høyhastighets funksjon(slowmotion), så kunne jeg ha filma bevegelsen, men det får bli en annen gang, når millionene tikker inn på konto daglig. :)

Link to comment
Share on other sites

Helt unødvendig, her holder det med litt grunnleggende fysikk. Et .308-løp vil inneholde ca 35mg (0,5grs) med luft som ikke vil bevege seg raskere enn kula. Det er helt umulig at denne luftmengden skulle motvirke rekylen i noen som helst merkbar grad.

Link to comment
Share on other sites

Rekyldempingseffekt av luften foran kulen er nødt til å være fullstendig neglisjerbar.

 

hvis vi antar 1000 Bar munningstrykk i det kulen slipper munningen frigjøres et kruttgassvolum som tilsvarer minst 1000 ganger løpsvolumet.

I beste fall vil effekten luften foran kula være 1/1000 effekten av kruttgassene.

 

Da skal man kjenne godt etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
Shoie skrev (4 timer siden):

Har en 308 mauser som jeg har tenkt å sette en rekylbrems på er dette en bedre måte å gjøre enn en lyddemper?

Brems er mer effektiv mhp å redusere rekyl (samt å fjerne hørsel) enn både demper og demper med brems på tuppen.

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...