Jump to content

Schultz & Larsen Classic DL


bekkmørkt

Recommended Posts

Har en slik med KKC stokk og løp i 22-250 samt 30-06. Er storfornøyd med presisjonen ( spes 22-250 ) og bytter løp ofte uten at treffpunkt endres. Løpsskifte er en enkel sak som tar 2-3 min. Blånering av riflen er nydelig, men det virker som om stålkvaliteten er av en slik art at det lett ruster og det er derfor viktig å rustbeskyte riflen godt før ruskeværsjakt. Har fire andre jaktkammerater som også har S&L DL og de er også meget fornøyd med presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bekmørkt - bra navn foresten :-)

 

Ruster mer - tja kanskje på de blånerte utgavene er de litt følsomme for rust. Mest tror jeg det kopmmer av den ekstremt blanke overflaten som ikke holder på olje i det hele tatt og følgelig blir liggende åpent for fuktighet.

 

Du kan også få S&L løp med nitrert overflate- tåler masse, men er jo så kjipe å se på når de blir matte..... :-/

Link to comment
Share on other sites

ok,skjønner. Første rifla av et litt dyrere slag jeg skal kjøpe, derfor synes jeg det er grei å få litt feedback fra folk som har disse. Lest litt på forumet her, er det sånn å forstå at S&L er et ganske lite firma? lest at mange sliter med å få deler og løp de bestiller, eller er dette bare oppspinn.

 

Jeg har vært å sett på overnevnte og det virket som god kvalitet, sluttstykket gled veldig godt synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Tror det ofte kommer like mye av forhandleren du velger som av fabrikken. Sist jeg var der nede hadde de løp på lager i de aller fleste kalibere og utførelser + noen litt sære.

 

Forhandlerne som satser på S&L har helt sikkert løp i de fleste utgaver og kalibere på lager. De som bare er med i dragsuget er sikkert minst like gode på pris men har sjelden resten av det de bør ha for å serve deg som kunde.

 

Når du skal handle spør om forhandleren har løp, magasiner og montasjer på lager. Har de det er du i trygge hender da du har funnet forhandler som satser på varen.

 

Jakt og Friluft og Jaktdepotet satser begge og har mye utstyr og våpen på lager. Ellers finner du våpnene de fleste fra Winge Våpen i øst til Våpen Andresen i nord.

Link to comment
Share on other sites

Når du skal handle spør om forhandleren har løp, magasiner og montasjer på lager.
Engang jeg var innom Jaktdepotet, tipset jeg en annen kunde om at en S&L burde ha orginalmontasje montert i sporene på låskassa. Det hadde de ikke på lager, så han ble prakket på noe annet...
Link to comment
Share on other sites

ok, så da er det ikke noe problem. vet jakt og friluft er hovedimportør i norge. tror det er denne rifla jeg kommer til å satse på. har vudert sauer 202 classic II men den blir endel dyrere , har pengene men dersom S&L er like bra går jeg for den. takker for gode tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Når du skal handle spør om forhandleren har løp, magasiner og montasjer på lager.
Engang jeg var innom Jaktdepotet, tipset jeg en annen kunde om at en S&L burde ha orginalmontasje montert i sporene på låskassa. Det hadde de ikke på lager, så han ble prakket på noe annet...

 

Det var ett forbigående problem på akkurat 8 dager og siden kunden skulle ha alt samme dag fikk han den montasjen som tilfredstilte kravene hans.

 

:shock: Siden det var jeg som faktisk behandlet kunden det er snakk om kan jeg ikke annet enn å lure litt på hvordan du har oppfattet situasjonen siden kunden som er innom månedlig nok har en ganske annen versjon av hva han ble "prakket på". Spesielt siden han ble tilbudt original montasje 2 dager senere, noe som høftig ble avslått....

Link to comment
Share on other sites

Mener du leupold QRW med baser, skrudd på toppen av en låskasse er like bra som orginalmontasjene til S&L?

 

Det var ikke snakk om å slipe inn ringene for å unngå spenninger i kikkerten. Sporene i låskassa er garantert maskinert i en oppspenning, ergo løper de nesten perfekt. Basene du skrudde på, har nødvendigvis toleranser, og er ikke like. Skruene som fester basene er også et svakt punkt, som er unødvendig når låskassa allerede har freste festespor.

Link to comment
Share on other sites

Mener du leupold QRW med baser, skrudd på toppen av en låskasse er like bra som orginalmontasjene til S&L?

 

Her skal jeg for å være helt ærlig med deg si at det tør jeg ikke svare på enda. Til det har jeg for liten erfaring med S&L sine originale montasjer. At en låskasse frest for ringmontasjer i samme oppspenning egentlig skal være rettere enn løse baser med toleranser for hull til skruer er jeg helt enig med deg i.

 

I praksis Derimot basert på noen hundre Sako, Tikka, Ruger og CZ våpen er jeg nok ikke helt overbevist om at de originale er spesielt bedre og rettere enn "aftermarket" deler. På tross av at disse fabrikantene også har ferdig spor til ringmontasjer frest i låskassen. Korrekt montering av løse baser og ringer kan man om en ønsker få like rett om grunnlaget er skikkelig gjort.

 

Til kunden det var snakk om med flere løp og kikkerter tilpasset samme kassen der det blant annet skal på en dedikert jaktfelt/løpelg/hjort kikkert med kun 40mm objektiv er jeg relativt trygg på at løsningen blir minst like bra som de originale da uansett hvor rette og gode de er, ikke er spesielt godt egnet for lav montering selv i laveste utgave. At prisen ble drøyt 1000,- lavere komplett for hele pakken til 3 sikter var heller ikke helt uvesentlig for kunden som hadde et fastsatt budsjett på hva pakken komplett kunne havne på.

 

Så eldar vi er egentlig ikke så uenige, det jeg reagerte på i innlegget ditt var framstillingen av hva du mener ble gjort som stemte så dårlig med de faktiske forhold og hva som var avtalt med kunden tidligere. At ringer ikke blir slipt inn, tror jeg samtlige våpenforhandlere lar være. Å lage en 100% spenningsfri montasje er jeg ganske sikker på er en kostnad de fleste kunder ikke vil ha noen forståelse for eller ønske å få. Det blir jo på nivå med f eks perfekt justerte avtrekk, justerbar kolbekam, haglekolbe vridd etter alle kunstens regler til akkurat den kunden. Standard produkter er jo laget til standard, om en ønsker å få dette tilpasset må en jo også belage seg på å betale disse kostandene selv om vi i en ideel verden selvfølgelig hadde levert med på kjøpet. Det gjør man jo også i spesielle prisklasser, men det er jo ikke våpen i 6 og 7 siffers klassen vi diskuterer her.

 

På tross av at dette blir helt på siden av tråden , hadde det jo vært artig å høre hvorfor Amatør mener baser til svingmontasje ville være noe annet? Så sant vi ser bort fra EAW's muligheter til sideforskyving i bakre ring og egentlig muligheter for å lage kunstig tilt ved å bytte mellomstykke under bakringen kan jeg ikke umiddelbart se noen fordeler med en sving kontra andre hurtigmontasjer. ?

Link to comment
Share on other sites

Var det så vanskelig å forstå?

 

Både Schultz og Larsens montasje og leupold QRW har tilsvarende funksjon.

baseandring.gifprodzoomimg164.jpg

Man åpner to henlder og vipper av siktet. Ønsker man svingmontasje er ikke disse låskassene forberedt for det, så man har ikke noe annet valg enn å skru på en base.

Link to comment
Share on other sites

Var kanskje det....... :oops:

 

Så det du mener er at baser er ok så lenge rifla ikke er klargjort for montasjen det er snakk om, ikke så at du mente svingmontasje i seg selv hadde noen fordeler framfor de andre løsningene?

 

Forøvrig er det dårlig med hendler på S&L montasjene som ligger ved min side og i 2010 prislisten foran meg er det kun 1 type i ulike høyder og diametere:wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei lurte på om det er noen som har kjøpt denne rifla, og deres erfaringer med den. vurdere å kjøpe den. er kvaliteten god på løpsbytte systemmet, har vurdert en sauer 202 men ser jo at denne blir 7000 kroner dyrer for meg. Noen tilbakemeldinger hadde vært bra!!

 

Hvis du vil ha våpen av tre + blånert stål er våpenet et greit allround våpen. Presisjonen i mitt med Oryx 150 gr. i 6,5 x 55 er i underkant av 13mm på 100 meter.

 

Spørsmålet blir litt hva du skal bruke våpenet til. Vekta er sånn midt på treet (allround kan man vel si...). Mulighet for løpsskifte til ok pris, i ulike kalibre og løpstykkelser. Godt avtrekk. Treverket er så som så - kjøpte med en gr II stokk som jeg foretok full oljebehandling på etter "Raudnakketråden" her på kammeret. Solid låskasse/ bolt, fint arbeid. Litt skarnglete magasinløsning (blikkboksaktig). Beddigng er bra, men måtte filegge noe på løpskanalen selv for å få helt fritt løp.

 

Har både T3 light ss og S&L begge i 6,5 x 55. Begge med original pipe. Tikka pipen er 16mm diameter og S&L 15 mm. Begge går raskt varme. Tikkaen er et helt annet våpen føler jeg, mye mer hendig å draske med seg. Kan selvsagt også ha å gjøre med kikkertvalget. På S&L står Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 mens Tikkaen har Leupold VX II 3-9 x 40, begge kikkerter montert med Leupold QR montasjer som fungerer glimrende.

 

Skal du ha et "universalvåpen" til ulik bruk, ulike kalibre o.s.v. er S&L et greit valg. Skal du kun bruke det til jakt på reinsdyr med klatring langt til fjells - velg et lettere våpen.

 

Selv er jeg mer og mer fan av våpen i "rust saktere" utførelse med komposittstokker, og gjerne noe tykkere pipe. Har for en tid tilbake kjøpt meg en Remington 700 XCR Compact Tactical i .308win som nok blir mitt hovedvåpen til all storviltjakt i lavlandet. Meget godt fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
  • 1 month later...

Har den i Classic DL 6.5x55 i traveller versjon. Meget, meget bra presisjon, ingen rustproblemer så langt. Det jeg er irritert over er at GRS ikke lager komposittstokker til denne. Standard kolbe er litt kjip og tradisjonell. Ønsker en mer ergonomisk kolbe til denne uten at jeg må anskaffe en "trestokk".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...