Jump to content

Hvilken gjenge brukes på 222 og 223


Recommended Posts

Er nok ikke noe fasitsvar på det. Vet at endel har 1/2x20unf. Jeg valgte det på min .222 da jeg hadde demper liggende som passet fra en salongrifle (som svært ofte har slik gjengeparti. Demperen jeg hadde var hjemmelaget og ikke vanlig salongdemper). Har du en grovere rifle er det vanligere med feks 1,5x14. Da vil jo demperen passe på .222/.223'en og, om du velger det..

 

Du bestemmer med andre ord selv hvilken gjenging du vil ha. På salongrifle bør du velge 1/2x20 da salongdemperne helst leveres i med slikt gjengeparti. En kompis har en salongrifle med 1,5x14 og finner ingen passende demper uten å måtte spesialbestille eller gjenge på nytt (om noen har forslag til salongdemper med slik gjengeparti på lager, si fra!).

Link to comment
Share on other sites

Gjengediameter velges vel helst etter pipediameter, der en velger den største som gir en akseptabel brysningsflate.. Min Kimber 84 i 7-08 har ei ganske tynn pipe, og er derfor gjenget til 1/2"-28 som også er en standard som leveres av A-tec m.fl.

 

1/2"-20 er vel en standard de fleste salongrifleprodusenter leverer børsene ferdig gjenga i..

Link to comment
Share on other sites

Velges litt utifra hvor stor diameter du har ytterst på løpet, har selv m18x1 på min .223. Ville ikke anbefale å ha m14X1,5, denne kan løsne av og til da stigningen er litt stor i forhold til diameteren, skjønner egentlig ikke hvorfor dette har blitt standard. 1/2x28 eller m14x1 er flotte valg. Hvis du vil ha en salongdemper med 1/2x20 stigning så burde du spørre produsenten hva de synes om å sette en .22 demper på en .223/.222.

 

Hvis en bolt action så vil jeg anbefale a-tec. Hvis en hel eller halvautomatisk rifle så må du ha noe i stål. Tror a-tec lager det på bestilling, ellers så er br-reflex ideelt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en bolt action så vil jeg anbefale a-tec. Hvis en hel eller halvautomatisk rifle så må du ha noe i stål. Tror a-tec lager det på bestilling, ellers så er br-reflex ideelt.

 

Hmm. Jeg er av den oppfatning av at br-reflex ikke er egnet til hel/halvauto. Grunnet mye returgass

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...