Jump to content

Tyrkiske hagler med flere!


cowboy-gutten

Recommended Posts

56 minutter siden, mp18 skrev:

reiner med at der er mange tyrkiske,spanske,italienske økonomibørser i markedet . hvilke er blitt bra i løpet av åra?

Jeg hadde valgt italiensk fremfor tyrkisk eller spansk. Jeg har klådd på flere Antonio Zoli og Bettinsolli hagler som har gitt godt inntrykk til en grei pris. Men..... når det er sagt, så hadde jeg heller kjøpt brukt til halv pris, enn nytt til full pris.👍

Link to comment
Share on other sites

så konklusjonen her må være at selvom nesten alle faghandlere i dag sier at det nesten ikke er reklamasjoner og feil på tyrkiske hagler så er dette i beste fall en omgåelse av sannheten.....  håper det er noen bransjefolk her så våger å nebbe litt om dette.

Link to comment
Share on other sites

Ingen er overrasket over at en vaskemaskin til 4990 konker etter noen få år-den dumper vi glatt bak Elkjøp-lønner seg ikke å reparere, vi bytter pc og nettbrett nesten like ofte som boxershorts fordi de er utdaterte. Men ei hagle til 4990 skal bli arvegods og helst kunne selges på finn med fortjeneste...

 

Kjøp gjerne en tyrker (Finnes vel en og annen kinesisk produsert hagle å få kjøpt?) Men forvent ikke at den varer like lenge som en fra de kjente og forvent ikke at deler er å oppdrive. Gjør som med vaskemaskina, kasser den. Og kjøp ny.

Når en har gjort det 3-4 ganger har en brukt like mye penger som prisen for en kvalitetshagle (eller vaskemaskin...).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Når folk kjøper vaskemaskin til 3000 og ikkje 12000, så er ikkje det fordi ein reknar med at den til 3000 varer like lenge som den til 12000, men fordi ein ikkje har råd til å bruke 12000 på vaskemaskin.

 

Sjølv har eg tyrkerhagle eg kjøpte brukt for 1000 kroner. Med mitt bruk vil den nok halde livet ut.

Link to comment
Share on other sites

det jeg lurte på  var bare rettogslett om det har blitt en kvalitet bedring av disse kebab børsene. der er vist noen som skiller seg positivt ut i følge sauer 150. tenker da på stabil funksjon,ikke at den skal holde hardt banebruk livet ut. hvis alle tyrkere er direkte søppel så må vel  bransjen som selger disse gjennom flere år nå ha tidenes dårligste rykte/samvittighet...   hadde vert intr å høre folk fra bransjen mener om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg overvåker kompisens  tyrker. Den har vært med på jakt i to sesonger. Og et par runder på leirduebanen. Den har ikke kollapset enda. Sikringen er tung, litt kjipt på støkkjakt. Jeg hadde en tråd hvor jeg kom frem til at det ikke finnes noen grunn til at en tyrker kan matche Beretta SP1. Da det er i praksis samme konstruksjon og byggemåte. Dvs 100 prosent cnc. Det som avgjør vil være kvalitetskontrollen og materialer. Men det koster ikke noe særlig. Kvalitetskontrollen på SP1 kan selv en tyrker forbedre. Det finnes nok av eksempler på land med et frynsete rykte, forbedret seg. Og på sikt ble synonymt med kvalitet.  Svaret på tyrker produksjonen kommer vel om 10 -15 år, da jeg møter mange jegere med disse tyrkerne til ca 10000.  Muligens blir  noen av dem like glad i disse som Baikal folket er i sine vidunder hagler:) men jeg holder meg unna begge.

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde en Yildiz til 5 laken, den gikk ca 2000 skudd før den fant ut at sikringen ikke trengte å fungere hele tiden. Hagla gikk av mens jeg tråkket et litt langt steg over en bekk, ca så hardt som når du står på tå å lar deg falle ned til flat fot... dette ble en gjenganger desverre og etter smell nr 4 med tur til børsemaker etter hvert uhell så røyk skiten ut av mitt arsenal og ble forhåpentligvis smelta til en stavmixer eller noe.. Beretta kom i skapet og den har gått MANGE tusen skudd nå, aldri et knyst fra den. Den bare fungerer! Bortsett fra at Yildizen var et utrygt ræl, både så den fin ut og virket normalt og hadde neppe blitt bytta ut om den bare hadde fungert. Mekanismen bar derimot preg av grovtilpasninger og hurtigløsninger desverre.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Dere som har sansen for tyrkiske hagler, har nå en gyllen mulighet til et godkjøp! Det ligger en fabrikkny "Apollo" o/u på den danske "Lauritz"-auksjonen, foreløpig har ingen bydd såpass som 450,- danske for den:

 

https://www.lauritz.com/no/auksjon/halggevaer-apollo-sarsilmaz-kal-12-65-o-u/i5240267/

 

Den er, til overmål, i kaliber 12/76, ikke 12/65, som det står i annonsen.

 

Noen av oss har kanskje ikke den helt store tiltroen til tyrkiske våpen, og annonsen styrker oss kanskje litt i den (over-) troen: "Aftrækket skal efterses, da det ikke går af hver gang"!

Link to comment
Share on other sites

Jag  skrattar lite gott när en yngre  släktings jaktkamrat sa att hans Turkautomat hade gått sönder , magasinröret lossade från lådan 😂 

Dessutom en med det fantastiska Enertia systemet..... MEN ! Jag har åxå vart i  " Billig Halvautoträsket "   för 35+ år sedan köpte jag en sprillans  KTG Vapenringen för 2800Kr 

Den var lite billigare än Remington 1100 som var jättedyr !   Säkert 3500 Kr   KTG:n krånglade mest hela tiden och sen efter första skärgårdjakten fick den fullt med fläckar som inte gick bort.

Troligen var det " billig halvautopest "    Den såldes tillbaka för 1100Kr   och en Remington 1100 köptes, sedan dess  har jag haft de flesta bättre märken och modeller och  jag slutade räkna vid 17 stycken.

En god begagnad  av de  3B   (  Browning Beretta Benelli  )   kommer alltid  tjäna dig bättre än en turkautomat..  Du kan även köpa delar till dom bättre märkena.

 

/ P

 

Link to comment
Share on other sites

Det er dyrt å være fattig (eller gjerrig) når det gjelder hagle ja... Jeg kan bare melde meg på med min jaktkompis som kjøpty Yildiz for 10 år siden. Han har hatt 4-5 børsemakerbesøk i løpet av den tiden, med problemer av type "avtrekk uten smell" og "smell uten avtrekk". Han har i dag investert 7.500 i en lett brukt SKB i stedet. Fortsatt billig, men en helt annen forventet kvalitet og problemfri levetid. Jeg ser mange sverger til de tre B'ene, men jeg tror Miroku og SKB lett kan føyes til den lista.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...