Jump to content

Swarovski Habicht 7X42W eller Opticron Imagic BGA SE 7X42


Romsdal

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe meg ny kikkert og ser i utgangspunktet på disse to modellen. Noen som har erfaring med en av de eller helst begge og kan hjelpe meg med litt + og - ang de to modellene?

Evt andre modeller opp mot 6000?

 

Kikkerten skal brukes til det meste, men primært hjortejakt. Har nå en billigere kikkert med 10x forstørrelse og synes dette blir for mye til å holde stødig etter løping i hjortelia.

Link to comment
Share on other sites

Prismessig ligger de to kikkertene ganske likt. Opticron en tusing billigere på kampanje frem til oktober. Har testet swaroen litt, det er den med sort kunstskinn, ikke den grønne og synes øyemuslingene var litt skarpe og slet litt med å finne god støtte mot hodet med den. Flere som har den erfaringen?

Link to comment
Share on other sites

Optiske egenskaper skal jeg ikke uttale meg om, men synes dem mer moderne ser bedre ut. Så har jeg legt merke til at sånne "gammeldagse" porro kikkerter ofte er laget i veldig hardt og lite bruker vennlig materiale. Men ser at de tyske og østeriske produsentene har disse porro modellene i produksjon enda, og det er sikkert en grunn til det?.

Link to comment
Share on other sites

Rent optisk er de vel relativt like (Habict har noe mindre synsfelt), men siden kikkerten skal brukes på jakt er vel størrelse, vekt og brukervennlighet relevant. Og siden da prisen er betydelig lavere nå for Opticron hadde jeg valgt denne fremfor Habict i denne prisklasen. (selv hadde jeg prøvd å finne en brukt Swarovski SLC. Det var en på finn i god stand for en tid siden).

 

Test av begge: http://www.kontoret.no/Customers/ks/documents/Tester/test7x.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har kikket en del på Finn, men sliter med å finne brukte gode kikkerter innenfor den prisklassen jeg har lagt meg i..

 

Har skummet gjennom noen tråder ang kikkerter og ser at veldig mange diskuterer 8x og 10x. Hva med 7x? Hadde tenkt meg denne forstørrelsen pga skumringsegenskapene og det at jeg tror det er nok forstørrelse. Noen som har 7x og kan gi noen erfaringer?

Har selv 10x og synes ikke denne er praktisk til noe annet en å stå hjemme å kikke i lia 600m unna. Mulig den litt labre optikken må ta mye av skylda for at jeg ikke er fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra evt annenhåndsverdi er det liten tvil om at etablerte og kurante merker som Swarovski (+noen andre) er mye lettere å omsette til forsvarlige priser. Det har gjennom årene vært endel "bobler" av nye merker som ikke opprettholder verdien over tid.

 

Noe å tenke på dersom du endrer preferanser og skal selge kikkerten....

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å selge min Swarovski SLC 10 x 42. (Tror den heter WB i tillegg) Ca 10 år gammel.

Fint brukt og forsiktig behandling av linser. 6000 kr.

Tenkte å kjøpe kikkert med avstandsmåler.

Den skal også være 10x. Har funnet ut at dette er forstørrelsen til all jakt.

Mange som har hatt 8x og prøvd 10x går over til sistnevnte ved neste handel.

Link to comment
Share on other sites

Denne Swarovskien har et smalere synsfelt enn andre, tilsvarende, kikkerter, se litt på oppgitte data på kikkertene før du bestemmer deg. jeg ville valgt opticron`en, har to hvorav en Imagic BGA, blir aldri sliten av å kikke lenge i denne, gode praktiske detaljer, behagelig i bruk og god optikk.

 

Sjekk også kikkerttestene hos kikkertspesialisten.no, sef. skal man være småskeptisk til selgers egenpubliserte tester, men de gir i hvert fall et troverdig inntrykk og så vidt jeg vet selger kikkertspesialisten begge merker uten å være importør av noen av de.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt den swaro kikkerten i svart utgave noen år, maken til kikkert!

Sylskarp med god kontrast og fargebalanse, lett, passe forstørrelse (til mitt bruk-fugletitting/bukkejakt), god fokuseringsring som dog kan bli litt treg i streng kulde.

Etter min mening er det bare å løpe å kjøpe!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...