Jump to content

STORE våpenskap


Nissen

Recommended Posts

Kanskje ikke rett forum, men jeg prøver meg.

 

Jeg er på jakt etter et som er tilstrekkelig stort til å ikke boltes, men jeg finner ikke noe stort utvalg. Siden størelsen er litt i overkant av mitt egentlige behov så er innredning mindre viktig og jeg kan tenke meg å presse prisen noe ned (så langt det lar seg gjøre).

 

Så, er det noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Er du så sikker på dette?

 

På montert sokkel er tillat (sågar beskrevet). Hva er forskjellen mot sammenbolting?

 

110%, ingen smarte løsninger-være seg sokkler, blybarrer, er godkjent med mindre produsenten har beskrebvet de og framstilt skapet til godkjenning med disse på plass.

Jeg vet at et og annet våpenkontor og endel butikker/selgere kommer med forslag og "godkjenner" løsninger-en slik uttallelse er verdt nøyaktig ingenting; det er FGs sin godkjenning som er kravet, hverken mer eller mindre.

 

Om Vingemutteren kan gi meg navn og godkjenningsnr for skap under 300kg godkjent med påboltet sokkel hadde det vært kjekt!

Link to comment
Share on other sites

Fra prøve reglementet.

4.3 Skapkasse og skapdør. Kasse og dør skal være konstruert slik at det motstås angrep i henhold til pkt. 4.4 og pkt. 3. I kasse og dør aksepteres 4 mm stålplate, NS 12123. Det kreves at hjørner og kanter helsveises. For øvrig kan punktsveising 20 mm c/c 100 – 120 mm godtas. For monterbare skap kan de forskjellige elementer settes sammen med kraftige, skjulte bolter.

 

Etter en samtale med FG, er det klart at man nå ikke vet om noen godkjent sokkel konstruksjon. Men at man ikke ser noe problem med dette, om man bruker de eksisterende montasje hull i bunn av sikkerhetsskapet.

 

Vedkommende skal ta kontakt med sin forløper, for å høre med ham. Hvorvidt han kjenner til den gamle stålboks konstruksjonen for fylling av betong til sokkel. (jeg hadde avskrift av denne daværende godkjente konstruksjonen på SL, men nå sliter jeg med å finne den igjen)

 

Videre ble det ett skudd for baugen vedrørende sammenbolting av flere skap side ved side, da det kun er ferdigborrede hull fra produsent som er godkjent til slikt (men sammen bolting via felles sokkel eller rygg med mindre flate areal en 2 kvadrat meter er nok ikke umulig).

 

Eller for å si det slik, kun hull som er borret av produsent (eller hull plassering som var på test skapet) er godkjent til å feste ett sikkerhetsskap med.

 

Vekter i skapet er ok (men plasskrevende).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...