Jump to content

Bruk og valg av choker/trangboring


aimin

Recommended Posts

Det er veldig individuelt fra hagle til hagle, fra ammotype til ammotype, størrelse på haglene i patronen osv... Prøv deg fram på papp.

 

I gamle dager med bly var komboen 1/4 og 3/4 kanskje den vanligste til den type jakt, men med dagens miljøammunisjon varierer spredning og slikt så mye at du må bare prøve deg fram før jakta.

 

Har du over/under-hagle, så ha den åpneste choken i det underste løpet, vanligvis det som går av først (om du ikke har løpsvelger). Ved å skyte det underste løpet først minsker du munningsvipp noe, og kan lettere hente inn siktebildet for et oppfølgingsskudd med det øverste, mer trangborede løpet.

Link to comment
Share on other sites

Har til samme bruk med min Beretta,bestandig brukt Cyl ned,5hakk ichoken og kvart oppe 4hakk,men hender fuglen er vanskelig selv i tidlig jakta,og har holdt tilbake mange skudd,liker ikke å skyte på over 25m,særlig med åpne choker..så i høst for å dekke mer,ha flere sjanser,blir det cyl nede og halv oppe(halv er merket med bl.a 3hakk)Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig!Er vel litt annerledes for Japanske våpen mener jeg..men Fleste har det slik.Dagens patroner skyter ofte trangere og enn bly,så test ut de åpneste på papp på de avstander du vanligvis skyter på jakt.Meningsløst å teste på 35m,om du aldrig skyter fugl på over 25..som i mitt tilfelle :D

Link to comment
Share on other sites

Har til samme bruk med min Beretta,bestandig brukt Cyl ned,5hakk ichoken og kvart oppe 4hakk,men hender fuglen er vanskelig selv i tidlig jakta,og har holdt tilbake mange skudd,liker ikke å skyte på over 25m,særlig med åpne choker..så i høst for å dekke mer,ha flere sjanser,blir det cyl nede og halv oppe(halv er merket med bl.a 3hakk)Lykke til!

Dette blir oppskriften min også i år. Men i skogen kommer jeg til å ha Rem. wingmaster HD i hagla, og da blir det cylinder i begge løp pga. at HD skyter trange svermer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...