Jump to content

Franchi predator / i 12.


revjeger

Recommended Posts

jeg får prøve her da, skulle hatt en choke som er fin til å jakte skogsfugel, rype,tiur,ørrfugle og blablaa..

 

og jeg var på skeet i går, og sammenliget chok'e min med andres, og min er trang :o hjep

 

 

på franchi min er det 3 små hakk i chok'n ? også lurer jeg på åssen choke er det ?

Link to comment
Share on other sites

1/2 trangboring går supert på trap-banen og på rypejakt. Den går faktisk til det meste av jakt.

På skeet er den i trangeste laget ja. Det samme i tiurskogen.

Det kommer også an på hva slags ammo du bruker i skogen. Er du f.eks. på tiurjakt med Rem. wingmaster HD, så anbefaler jeg å skyte med cylinder pga. at disse patronene skyter veldig tette samlinger.

 

Ettersom det er streker/hakk på choken din så er inndelingen slik:

 

I - Full trangboring

II - Trekvart

III - Halv

IIII - Kvart

IIIII - Ingen trangboring(cylinder)

Link to comment
Share on other sites

rangert fra trangeste til mest åpen:

 

1/1 er det trangest 1 hakk

3/4...2 hakk

1/2...3 hakk

1/4...4 hakk

og så kommer hel, eller sylinder...5 hakk

 

Jeg bruker halvautomathagle så jeg kan bare bruke en choke om gangen, men i starten bruker jeg 1/4, skogsfuglen trykker bra i starten så det kan være greit.

 

Alle de fuglene du nevnte går under skogsfugl utenom rypa :wink:

Link to comment
Share on other sites

men dere tror 1/4 er best ?
Best til hva? Skeet, trap, rypejakt, skogsfugl? Det kommer an på hva du skal skyte, og hvor fort du skyter. Hvis du har halv fra før, så ville jeg ha kjøpt kvart og cylinder.(I den rekkefølgen om du ikke kan kjøpe begge på en gang) På rypejakt har jeg best erfaring med halv trangboring. Har også jaktet med kvart og cylinder. Kommer litt an på dagen også. Om rypa er lett, så bør du gå med halv. Trykker den kan du ha åpnere choker. Selv har jeg fått meg ny toløper og skal være med en jeger med hund i år, så jeg skal ha cylinder i første løp og halv i andre. Går vi i skogen, har jeg HD-skudd i børsa, og vil kanskje ha cylinder i begge løp. Fasitsvaret finnes ikke. Det viktigste er likevel å bli vant med børsa før jakta. Uansett trangboring.
trap er bare vanlig lerdu bane ? har vært mye der, men har fått nytt våpen, så er litt uvant

Ja, men du sa du hadde vært på skeetbanen, og jeg vet jo ikke om du har skutt mye før.

 

Jeg sier ikke hva du skal gjøre, men hvis det var jeg som hadde ny hagle, så hadde jeg startet på trap-banen, og skutt der til jeg ihvertfall nermet meg 20 treff, før jeg gikk på skeetbanen. Og på skeetbanen er 1/2 trangboring for trangt, om du ikke er ekspert da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja, da tøffen !!!! jeg er jeg har skytt mye på bane ja !! men var med en kompis, på skeet i går, han syntes det er så moro ! også har jeg aldri hatt choke i halga mi, den gamle kan du ikke skifte choke...men min nye kan jeg det !! jeg bare spørr jeg !!

Link to comment
Share on other sites

du er da litt fram på !! jeg bare spørr om ting jeg, også sier du at jeg ikke er den mest erfarene hagleskyttern på forumet !!

 

på gamle halga, var det ikke choke'r, men på min nye er det :D også da veit jeg ikke så mye om choker, og jeg trenger bare en mindere chok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke noe som helst. Jeg sa at det ikke hørtes ut som, men at det var mulig jeg hadde misforstått noe.

Og det var jo det som skjedde. Når man leser denne tråden, så ser det ut som om du nettop har fått deg hagle, og drar rett til skeetbanen. Så det var egentlig ment som et vennligsinnet råd.

 

Jeg selv er ikke den mest erfarne hagleskytteren på forumet. :roll:

 

Jeg kan endre innlegget du ikke likte, så kan du endre svaret ditt. Så later vi som ingenting.

Link to comment
Share on other sites

ser på form nå i usa, står det at berreta og benelli choke'n går i franchi

Eldre choker fra Beretta og Benelli passer, men det er ikke sikkert att de nyere gjør det. Benelli har ihvertfall lengre choker i nyere hagler med crio løp. Er ikke sikker på Beretta, men jeg vet att noen choker (de korte) passer i Franchi. Du kan også bruke det meste fra Stoeger 2000 i din Franchi siden Franchi og Stoeger benytter seg av helt lik mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...