Jump to content

Skyteavstand rådyr med 223 ?


Sako.308

Recommended Posts

Jeg har ikke erfaring selv med Winchester 64grs PP, men jeg har researchet den grundig.

Alt jeg kom over indikerer at det er en gullegod kule, og den koster ikke all verden i Norge heller.

Mener og at den var med i en kuletest lagt ut på Portalen der den kom godt ut? Let og du skal finne.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var det jeg mente. At å blande inn energimengde og skyteavstand ikke har noe for seg.

 

En skotsk stalker jeg har snakket med noen ganger skyter omtrent 150-200 rådyr hvert år, og det har han gjort i en årrekke. Han bruker i hovedsak 22-250 med 55 grn Nosler Ballistic Tip, og skyter ofte rådyr på over 300 meter. Over 400 er ikke uvanlig.

 

Så trådstarter kan trygt slå seg til ro med at 223 har energi til lenger avstand enn de aller fleste av oss er i stand til å treffe....

Link to comment
Share on other sites

Jtrådstarter kan trygt slå seg til ro med at 223 har energi til lenger avstand enn de aller fleste av oss er i stand til å treffe....
Dette gjelder igrunnen all riflejakt. Maks avstand er det man er sikker på å treffe på banen, minus en sikkerhetsmargin på 10-50%. Se også http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=40512

 

Når det gjelder .223Rem (og forsåvidt også de andre .22-kaliberne som .222 og .22-250), må man være klar over at de lette kulene man finner i fabrikkammo drifter som ville hel... med bare litt vind. Hvis man strekker holdene, skal det altså ikke store vindpustet til før kula driver ut av vitalt treffområde. Og dette er betydelig vanskeligere å kompensere for enn avstand. For avstandskompensasjon trenger man bare en lasermåler og en brukbar knepptabell, for vindkompensasjon trenger man ganske så mye rutine i å bedømme vind.

Link to comment
Share on other sites

223 har nok energi til å felle rådyr på alle aktuelle jakthold.

 

"host,kremt"... Er du sikker? Kommer vel ann på hvilken jeger det er snakk om?

Tankene rundt denne problematikken svirrer litt rundt i hodet kan du si. Hvor langt ut kan jeg strekke det med en .223 og enda få ønsket virkning.

Planen begynner å forme seg på hvordan jeg skal få til/gjennomføre dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

"host,kremt"... Er du sikker? Kommer vel ann på hvilken jeger det er snakk om?
Det er vel klart at noen kan oppleve denne problematikken, men jeg tipper at de for hvem dette er et issue selv er godt i stand til å bedømme / beregne når holdet blir for langt /hastigheten blir for lav for en gitt kule.

 

Dersom man spør om noe slikt på forum tipper jeg man ikke er helt der du m.fl. er ifht skyteevner, -erfaring og -kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm... Poacher, dette blir mest akademisk, men:

 

Skulle vært interessant å høre hvor mye fart du regner med en 80gr Amax må ha for å gi "ønsket virkning".

Tror det er den kula (sammen med 90gr Berger VLD) jeg kan komme på som vil bære energien lengst, og den er i tillegg noe av det mer presise. Begge disse vil være supersoniske forbi 1000m, og kan skyte "minute of rådyr" på minst 600m, kanskje 800m i vindstille og i rette hender (ikke mine).

"Looks like a lot of dogwork"?

 

K

Link to comment
Share on other sites

...innskyting 225 m...gir 6 cm over på 100m og 7 cm under på 300 m. :twisted:
Vettu, selv om man ser bort fra den vanvittige overladninga di, henger ikke ballistikken på greip heller:

 

Bullet name                  Hornady V-Max
Bullet diameter              5.69 mm
Bullet weight                3.56 g
Bullet BC                    0.255
Muzzle Velocity              1200 m/s
Sight-in range               225 m
Impact above POA             0 mm
Sight height above bore      42 mm
Sight click size             10.0 mm/100m
Temperature                  15 deg C
Wind speed                   2.50 m/s
Wind angle                   90 degs
Altitude above sea level     0 m
Shooting angle               0 degs
Cant angle                   0 degs
Target height                200 mm


 Range      Time  Velocity  Energy  Vert. POI  Hor. POI  Clicks Up  Clicks Side
   [m]       [s]     [m/s]     [J]       [cm]      [cm]    [count]      [count]
================================================================================
     0     0.000      1200    2566       -4.2       0.0        0.0          0.0
    25     0.021      1161    2403       -1.6       0.0        6.3          0.0
    50     0.043      1122    2244        0.6       0.4       -1.1          0.8
    75     0.066      1086    2101        2.2       0.8       -3.0          1.1
   100     0.088      1050    1966        3.5       1.2       -3.5          1.2
   125     0.113      1015    1834        4.0       2.3       -3.2          1.8
   150     0.138       981    1715        4.0       3.3       -2.7          2.2
   175     0.164       948    1603        3.5       4.4       -2.0          2.5
   200     0.191       915    1493        2.1       6.0       -1.1          3.0
   225     0.219       884    1394        0.0       7.8        0.0          3.5
   250     0.247       854    1300       -2.7       9.7        1.1          3.9
   275     0.278       823    1208       -6.5      12.1        2.4          4.4
   300     0.308       794    1124      -11.1      14.6        3.7          4.9
   325     0.340       766    1045      -16.6      17.4        5.1          5.4
   350     0.374       737     968      -23.3      20.6        6.6          5.9
   375     0.408       710     898      -30.8      23.9        8.2          6.4
   400     0.443       683     832      -39.6      27.5        9.9          6.9
   425     0.482       656     767      -50.3      31.9       11.8          7.5
   450     0.520       631     709      -61.9      36.4       13.8          8.1
   475     0.561       606     654      -75.1      41.2       15.8          8.7
   500     0.603       580     600      -90.0      46.5       18.0          9.3

 

Jeg har brukt hastigheten som QL modellerte i grafen til jonnyvang. I tillegg har jeg lagt inn en sidevind på 2.5 m/s (svak vind/Følbar, rører på bladene på trærne, løfter en vimpel). Da ser vi nettopp det som jeg nevnte, at den lille og lette .224"-kula drifter som ville helv.. På 300m har kula driftet omkring 15cm, og hvis du legger korset i bogfolda på et rådyr kan 15cm være nok til å utgjøre forskjellen på et vellykket bogskudd og et stygt vomskudd. På 400m blir avdrifta 30cm, altså nok til å bortimot sikre stygg skadeskyting hvis du ikke er så griseheldig at kula passerer under buken på dyret fordi den har falt 40cm i forhold til siktelinja.

 

Når vi legger sammen vanvittig overladning (nærmere 100% overtrykk :shock: ) og laber kontroll på ballistikken, hvor mye synes du at vi skal stole på at du veit hva du snakker om?

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er jeg spent på!

Det er flere faktorer å ta med i bildet her, og horisontal spredning er den ekleste faktoren. Det holder ikke å tenke at man kjenner til kulebanen så da går det så greit atte å skyte rådyr på 3-4-600 meters hold med .223... Det skal mer til enn å kjenne kneppene på lange hold!

* Sako lang viser vindavdriften, som åpenbart er relativt formidabel i slike små piller. Jeg synes at vindkorreksjon er det vanskeligste (les et sant h...ete) ved langholdsskyting. Ikke at jeg har så mye erfaring med sånt, men litt har jeg da gonget. Beregning av vindavdrift er sykt vanskelig! Spesielt på lange hold, der det kan komme vind fra "æille kanta". Beregning av vindavdrift med slike småkalibre som er følsomme for vind må vel være enda vanskeligere.

* Terminalballistikken er også utrolig viktig. M67 er inne på kulevalget. En ting er å treffe dyret, noe annet er at det krevet en kule som ekspanderer, og penetrer dypt nok på det aktuelle holdet til at det blir sikker avlivning. I forhold til penetrasjon er 80 - 90 grains kuler selvfølgelig best. Men, ekspanderer de på det aktuelle holdet? Det må man faktisk teste. En helt annen ting er at det er ytterst få 223 løp som har hurtig nok twist til å utnytte så tunge kuler. Jeg har 1-9 i mitt Blaserløp, og kan bare glemme 70 grains Scirocco II for eksempel... Det er mange 223 som som har en snurr som gjør at kuler over 55 grains ikke samler. Er det noen som i fullt alvor vil skyte rådyr med 55 grains V-max på 400 meters hold :shock: ? Det ville aldri jeg har gjort.

Nå vil ikke jeg jakte på slike holde, er ikke god nok til det og synes ikke det er spennende heller. Men det er et interessant tema, og det er skyttere blant oss som er godt på lange hold. Men 223 som langholdsjaktpatron på rådyr???

Link to comment
Share on other sites

Sammen med denne diskusjonen kan noen erfaringer fra skyting med 60grs hornady være på sin plass. Denne ladningen gikk innenfor @30mm på 200m i godt vær på banen. Ved skadefeling av grågås i godt vær (minimal trekk) felt gås på 180 skritt.

 

I ujevn vind 5-8m/s, (før jeg visste bedre) resultert i bom på 60-70m.

 

Dette var skyting med .222, ladd relativt hardt. Sammenlligningen med .223 er reell.

 

Akkurat terminalballistikken tror jeg at vi kan se bort fra, innenfor hold hvor det er overveiende sannsynlig at de fleste av oss treffer. I gamle dager, før forbud falt rådyr for .22LR uten spørsmål. Men holdet var begrenset og bevisst skuddplassering. kuler mot skinnet på "baksiden" ved skyting bak bog.

 

Jeg følger tråden med interesse, selv om problemstillingen er uaktuell for meg for tiden. Må trenes en heldel først.

Link to comment
Share on other sites

 

Akkurat terminalballistikken tror jeg at vi kan se bort fra, innenfor hold hvor det er overveiende sannsynlig at de fleste av oss treffer.

 

De fleste ja... Har du sett denne tråden? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=30451&hilit=langholdsjakt Poacher som eier den tråden, og som skriver her, kan skyte dyr på hold som er helt utenfor min rekkevidde. Han har rett kompetanse, rett trening, og rett utstyr for formålet. I den sammenheng blir det interessant å diskutere terminalballistikk. For min del ikke fordi jeg skal gjøre det altså, men fordi det er et spennende tema :D

Link to comment
Share on other sites

64gr Power Point passerer vel 500 m/s rundt 340 meters hold. Den ekspanderer nok i denne farten, men da har du en vindavdrift på 20 cm med 1,5 m/s sidevind.

Du får se selv, men jeg hadde satt et makshold på 250 m under idielle forhold og med en rifle som går som en stråle.

Hvis du går ut og skyter i litt vind, så finner du fort ut at det er begrensninger i kombinasjonen kaliber/ammunisjon som du bruker som egentlig ligger godt under avstanden jeg antydet.

Schirocco II i 75gr er en kule som er bra ballistisk, men her begrenser avstanden seg med sikker ekspansjon på rundt 300m.

Link to comment
Share on other sites

..går børsa bra (samling 100m ca 10-20 mm) så er 400 m ingen problem med 22-250 rem, 55 grs V-max og 43 grs Vithavuori N140 bak...selvsagt må man ha en noenlunde bra kikkert på børsa :D

 

...innskyting 225 m...gir 6 cm over på 100m og 7 cm under på 300 m. :twisted:

 

nok et eksempel på hvorfor man ikke skal ta alt for god fisk her inne.....

tenkte jaja til og begynne med,men oppdaget raskt at det er noe som ikke stemmer med fall på kula....det gjør kanskje ikke unge og uerfarne jegere...tenk litt!!!

Link to comment
Share on other sites

vindavdriften, som åpenbart er relativt formidabel i slike små piller
Amen.

 

Jeg har skutt noen gås med .223Rem, på kysten der det alltid blåser, Spørsmålet der ute er ikke om det blåser, spørsmålet er om det blåser "litt", "mer" eller "mye". Det er ikke helt uten grunn at jeg la 50gr Rhino (BC=0.155) på hylla og tok jobben med å jobbe fram en tilstrekkelig presis ladning for 75gr Scirocco (BC=0.42) istedet. Som en viss langholdsguru her inne pleier å antyde: Hvis man skal treffe på litt hold er det mye bedre med høy BC i moderat hastighet enn lav BC i grisefart 8)

Link to comment
Share on other sites

nok et eksempel på hvorfor man ikke skal ta alt for god fisk her inne.....

All informasjon på nettet må kvalitetssikres. sånn er det bare! Ikke bruk ladedata du finner her, eller får på PM, uten at du har kontrollert det mot sikre kilder. Det samme gjelder bilreparasjoner, mekking på egen PC, nedlasting av diverse "kjekk" programvare, og historisk informasjon for eksempel. Man må finne en måte å kvalitetssikre kildene.

Link to comment
Share on other sites

 

Akkurat terminalballistikken tror jeg at vi kan se bort fra, innenfor hold hvor det er overveiende sannsynlig at de fleste av oss treffer.

 

De fleste ja... Har du sett denne tråden? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=30451&hilit=langholdsjakt Poacher som eier den tråden, og som skriver her, kan skyte dyr på hold som er helt utenfor min rekkevidde. Han har rett kompetanse, rett trening, og rett utstyr for formålet. I den sammenheng blir det interessant å diskutere terminalballistikk. For min del ikke fordi jeg skal gjøre det altså, men fordi det er et spennende tema :D

 

 

Det var derfor jeg sa "De fleste av oss" :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

..må BEKLAGE tidligere innlegg på denne tråden..Trykkfeils-djevelen snek seg inn i vanvare på ikke mindre enn 2 steder :cry: ..

 

.1.Ladningen skulle være 43 grs Norma N 15 (skytterlags-krutt), noe som ikke gir trykk-tegn i min børse (remington 700 VSSF. 22-250 rem).. :D

 

..Lading som eg i vanvare la ut: 43grs Vithavuori 140....er DIREKTE LIVSFARLIG, med vannvittig fare for skade på både våpen og skytter!! og frarådes PÅ DER STERKESTE :evil:

 

.2.Innskytings-avstand er 250m IKKE 225 meter.

 

Atter en gang BEKLAGER for den "VANNVITTIGE" feile ladningen eg la ut.. :cry:

 

 

 

 

FORRIGE INNLEGG ER KORRIGERT!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette med sikker ekspansjon av kuler, kan man spørre produsentene om. Jeg har ved flere anledninger sendt forespørsel om hvilke hastigheter diverse prosjektiler trenger for å ekspandere, og fått svar. Feks, Nosler accubond, i 264. må ha MINIMUM 1800 ft/sec(549m/sek) for å ha sikker ekspansjon. I min børse blir det ett sted mellom 7 og 800 meter. Greit å vite :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...