Jump to content

Erfaringer Ziess duralyt 3-12x50


riflejakt

Recommended Posts

Har brukt dette siktet i en mnd snart nå å er meget fornøyd med det sålangt, har ikke brukt det på jakt enda, mest til blinkskyting med min 202.

Syns siktet er verd hver ei krone. Og retikelet likte jeg egentlig veldig godt.

 

Så hvis du vil ha et billig å bra sikte så løp å kjøp:)

Link to comment
Share on other sites

Samenlignet en Duralyt å Docter for en stund siden i en butikk. Ekspiditøren å jeg gikk ut av butikken å tittet i kikkertene. Han bedde meg å sikte fram å tilbake langs en rett linje, sideveis. (i dette tilfelle langs et flatt tak)Duralyt tittet jeg i først-> Mitt i siktebilde så jeg greit, men ut mot kantene buet siktebildet seg(streken jeg fulgte bøyde seg). Å det syntes jeg ikke var noe særligt. Docter siktet så jeg ok med, å det buet ikke i kanten av siktebildet. Ekspiditøren som viste meg detta var ikke mye innponert over duralyt serien. Dog jeg har heller ikke sett i andre duralyt kikkerter heller, om det er samme på di..

Link to comment
Share on other sites

Den butikken importerte kanskje Docter?

 

Har planer om nyinvestering på siktefronten, Duralyt 3-12x50 er en kandidat, men Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys lokker også.

Synd det er så mye artig en kan bruke penger på, slik var det nok greit i Sovjet, en versjon av hver ting-lett å velge da :lol:

Først å fremst var det for å syne meg den forskjellen på kikkertbilde. Han hadde vel blitt glad for å solgt meg en docter også. Men mitt valg falt ikke på noen av disse.

 

-Jeg hadde gått for Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys av disse 2, hadde jeg vært deg.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er noe feil av ekspeditøren å vise kunder svakheter ved et produkt. Det hjelper jo bare kundene med å bli bevisst på hva de skal se etter når man skal bruke såpass mye penger på en investering som han sikkert skal ha i mange år. Det er jo en grunn til til at duralyt er prisgunstig, at dette siktet ikke kan være god på alt. Alt i alt er det sikkert et godt produkt.

Link to comment
Share on other sites

Skal man sammenligne siktet så må man ta frem de i samme prisklasse mener jeg, for på kikkertsikte og kikkerter så får man den optiken etter hvor mye man vil betale for optikken.

 

Et doctor sikte som ble sammenlignet med dyralyten lengre oppi tråden er nå bortimot dobbel pris på.

Link to comment
Share on other sites

Skal man sammenligne siktet så må man ta frem de i samme prisklasse mener jeg, for på kikkertsikte og kikkerter så får man den optiken etter hvor mye man vil betale for optikken.

 

Et doctor sikte som ble sammenlignet med dyralyten lengre oppi tråden er nå bortimot dobbel pris på.

Nå var duralyt sitt siktebilde som er greia her.. ikke disse 2 i forhold til hverandre. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt et sånt duralyt 2-8x 42 til frøkenen sin børse, og den har såvidt hatt en gjesteopptreden på blaseren.

Valgte den pga vekt, størrelse, 1cm klikk og solid utseende.

Helt grei optikk, meget bra klikkrepetisjon og brukervenlige tårn.

Har klikket opp og ned til 400m med den, og er egentlig godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som duralyt er en god kikkert for pengane,så eg tror eg slår til på en slik. :D

Med mindre du MÅ ha 3-12 ville jeg helt klart heller ha kjøpt Zeiss Classic 2,5-10x50 på XXL. I mine øyne en markant bedre kikkert (så en del i begge å både lys og halvmørke for noen uker siden). Har nå lagt bak meg en del mørke timer med Classic'en (jeg var ikke i tvil om at jeg foretrakk den!) på bukkejakt og er ekstremt godt fornøyd. Sørg for å se ordentlig på denne før du kjøper Duralyt.

 

Duralyt er en kikkert som er utviklet for å kunne selges til nåværende priser med grei fortjeneste i alle ledd; Classic er i utgangspunkt en mye dyrere kikkert som selges av XXL med tap (ca 400,- har jeg for meg; og ettersom de selger fler av disse enn noen andre i verden tror jeg attpåtil de har ganske grei innkjøpspris). Verdt å tenke over; om man ser på markedet generelt virker det jo ikke som om det er skjedd noe på teknologifronten som muliggjør produksjon av en kikkert med egenskaper over Classic'en til kostnaden av en Duralyt.

 

Edit: så akkurat at du skriver DAGjakt. Det har i det siste vært en del interessante sikter på Finn, bl.a. Swarovski og Zeiss V med x42 objektiv og enten 2,5-10 eller 3-12 - disse lett brukt i samme prisleie som en ny Duralyt. Dersom du ikke behøver ekstremt gode skumringsegenskaper ville et slikt sikte vært veldig bra optikk samtidig som du får meget lav montering på riflen. Verdt å tenke på. Dersom du VIL ha nytt i dette prisleiet holder jeg fortsatt en knapp på Classic'en. Den fungerer i dagslys den med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte for en måneds tid siden en 3-12x50. Angrer nå på dette, da den er for stor for børsa mi. Skulle heller valgt den mellomste varienten i Duralytserien, men pokker heller, optisk er dette den beste kikkerten jeg har. Når jeg skal være driver eller sitte på kortholdpost tar jeg heller 1895'en, så får heller den store kikkerten bli med på kortere turer. Veide den gamle mauseren med duralyten og en lett tofot, 4,7kg. Jeg synes det er for mye å bære på i skogen, men ser frem til seljakt med duralyten.

Link to comment
Share on other sites

Mulig Duralyt er en grei kikkert, men sånn som prisene er der jeg jobber, hadde ikke jeg tvilt ett sekund før jeg hadde valgt en Classic(nå gjør jeg aldri det heller, har blitt Victory hver gang, er ofte regn og dritt vær i landet jeg bor, så LotuTec er uvurderlig).

Duralyt selges i Norge til et lite pris avslag fra veiledende, Classic med et enormt pris avslag, i tillegg kan Classic utstyres med BDC for hurtig høyde justering f.eks.

Link to comment
Share on other sites

men hva er forskjellen på Duralyt og classic?. Eller er det samme kikkert som har fått nytt navn..

Det står vel allerede i denne tråd; og helt sikkert i en del andre tråder på Kammeret. Det er forskellige kikkerter. Classic er en noe dyrere kikkert som XXL selger med tap. Duralyt er en billigere kikkert som fortsatt gir butikkene fortjeneste når den selges til villedende pris (som for 3-12x50 er rett over prisen på Classic 2,5-10x50). Denne kikkert er utviklet for å dekke den nedre delen av markedet; ikke helt ulikt hva man har gjort med Conquest i USA egentlig. Bortsett fra at Duraly er bygget i Europa da. Det er helt sikkert spart noen steder ifht Classic.

 

Dersom noen har hatt eller prøvd både Duralyt og Classic og valgt Duralyt for at den er bedre vil jeg gjerne høre om det. Det har ikke vært så mange av de historiene på Kammeret som jeg husker det.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Classic 1,1-4x24 #4-8 8500,-

Zeiss Classic 1,5 - 6x42 #4-8 9350,-

Zeiss Classic 2,5-10x50 #4-8-42 10650,-

Zeiss Classic 2,5-10x50 Z m/lys 13900,-

Zeiss Classic 3-12x56 #4-8-42 11200,-

Zeiss Classic 3-12x56 # 40/44/60/66 14600,-

 

Priser sakset fra Landrø's 2010 liste.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...