Jump to content

Noen som vil spleise på IMR 3031


opodden

Recommended Posts

Jeg skal lade .308 Win med relativt kort løp (470mm) og lette kuler (135-150grs) og IMR 3031 er i følge QuickLoad det kruttet som gir i særklasse best utgangshastighe, 100% forbrenning og fyller hylsa helt opp.

 

Jeg har ikke funnet noen som selger dette i Norge, men Staffans Vapen i Sverige kan skaffe, men da må jeg kjøpe en kartong med 10 flasker til ca SEK445 pr flaske. Det er 4,5 kg krutt, og jeg trenger nok ikke så mye.

 

Er det noen som også trenger IMR3031, så kan jeg påta meg å kjøre til Sverige og hente kartongen, dersom noen blir med og spleiser på diesel til transporten. Jeg bor på Elverum, men er av og til i Oslo og kan evt ta en liten avstikker for å levere.

 

OP

Link to comment
Share on other sites

Ville tatt en prat med Staffans igjen ang. IMR 3031.

I og med de er importør av Hodgdon som igjen er slått sammen med IMR (Dupont)

Kan de nok skaffe deg Hodgdon Bencmark, samme kruttet? til en rimeligere pris og mindre kvanta.

Du kan også ta en tlf. til Bertil i Kristinehamn +46 706651245.

Han kjøpte opp restlageret med IMR krutt fra Staffans for 2 år siden.

Har kjøpt en del IMR 4350 fra han, også er det mye kortere å kjøre.

Ellers så ville jeg kanskje også teste Norma 202/Rhino 14 i QL før du bruker penger unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill!

 

Det blir vel til at jeg går for Norma 202. Jeg vil få nesten 100% forbrenning, lett komprimert ladning og drøye 840 m/s (IMR3031 ca 858 m/s) ved max trykk med 150 grs GS Customkule uten moly. Med 140 grs GS kule med moly blir ladningen mer komprimert, med fremdeles nesten 100% forbrenning og over 870 m/s. Jeg vil naturligvis starte mye lavere, og vil sannsynligvis stanse noe lavere enn max trykk.

3031 får vente til noen starter å selge det i Norge.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...