Jump to content

sako 75 eller sako 85?


bjoernstad

Recommended Posts

XXL dumper ut noen skranglete 85'er, ca30% ned fra vanlig pris, nå om dagen.

I grunn synn, de har vært fine å ha for å vise hvor gode Heym SR21 og Weatherby Mark V er i sluttstykke gang mm.

 

Har selv 75, både stokk og mekanisme er jo bedre der.

Link to comment
Share on other sites

har idag 2stk M75(ls 22-250 og M75varmint 6,5-55) har også en M85 kodiak. liker magasinfunksjonen på M85-at man må trykke inn, før det slippes ut/ned :D har faktisk hendt at magasinet har falt ut :evil: uansett glimrende rifler begge modellene!

Link to comment
Share on other sites

xxl dumper ut noen mod 85? Det har ikke jeg hørt noe om, må jo si at prisen på 85 er mye av grunnen til at pent brukt 75 går foran. I tillegg til at jeg har hørt at stokken på 75 er bedre. Men ellers er 85 vest på magasinløsning og vekt, så får jeg en 85 billig så går jeg for den.

Link to comment
Share on other sites

Underbeslag er alu men ikke bolt muffe
Og bolt muffa mm slerker som en d.... i ei p....potte. Er rimelig fornøyd med med 75'n jeg klarte å skaffe meg på tampen, men skulle jeg noen sinne få en åpning på korta, ville en enda eldre Sako kasse(those where the days) stå høyt på lista.
Link to comment
Share on other sites

Har en 75 hunter i 30.06 (med demper) og er strålande førnøyd. Noke som er verdt å nevne her er 75 utgaven sin meir utheva pistolgrep (sitter bedre i håndflaten). Du får et mykje betre "tak" noke som etter mi meining bidrar til bedre avtrekk. 85 utgaven er heilt classic og etter mi meining overprisa utfra det du får. Men får all del, grombørser begge to, men er stor tilhenger av montecarlo-skjefte ;)

 

Lykke til med valget! :D

Link to comment
Share on other sites

Det har nok vist seg at nye modeller av rifler, ikke alltid er forbedringer desverre. Og Sako er også ett eksempel på det. Jeg tror økonomene har for mye å si hos produsentene. Hvordan redusere kostprisen, slik at man beholder konkurranse evnen? Se bare på Winchester mod. 94. Jeg slumpet for noen år siden å holde en pent brukt førkrigs modell i nevene, og min "moderne" mod. 94 falt helt igjennom når jeg sammenlignet finish på blånering og treverk.Den gamle virket mye "tightere"også.

Og jeg tror at hvis Sako hadde begynt å produsere Vixen igjen, hadde mange gledet seg. Min vil bli voktet som ett familieklenodium.

Jeg har selv lurt på en Sako 75, men har ikke lyst på en 85.

Og så har vi denne Remington 700 rifla. Jeg kjøpte meg en modell ADL på 80 tallet , med pen nøttetrestokk, og pen blånering. Junior og svigersønn kjøpte seg hver sin her i fjor, med "syntstokk" (plastræl) som kan vris som ei fille. Og blåneringen?? Ikke mye å rope hurra for. Men billige er de. Jeg savner gamle dager....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tror du skal slå til så fort som mulig før noen andre gjør det. Skriv en mail eller et annet slags dokument, hvor selgeren garanterer for tilstanden, og du har noe å slå i bordet med hvis det mot formodning skulle vise seg at det er noe rart med den. Det er det imidlertid mest sannsynlig ikke..

 

Løp og kjøp før jeg gjør det selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23576493

denne rifla er ganske aktuell om dagen, får den med sako montasje for en plass mellom 8 og 9000. Den har rustfritt løp, har gått 300 skudd, problemet er bare asast han bor langt unna, og det er vanskelig for meg å få sett rifla før evt kjøp.. hva tror folket om denne rifla?

Annonsen er jo feil, Det er ikke en Sako Hunter med rustfri pipe, men en fullblods Sako Hunter Stainless (i et kjedelig kaliber). 300skudd er jo ikke mye, hvis bare det har vært fjernet mantel inni mellom, montasje aleine koster noe i underkant av 1500,-.

Link to comment
Share on other sites

kjedelig kaliber får så være, det er svært praktisk til mitt bruk. Jeg kommer til å bruke geværet til elg, rådyr, bever og rev, sette på demper og bruke det som et svært bra bruksvåpen, men samtidig et lite smykke. hunter stainless, hva er det å si om det, med tanke på pris og funksjon s forhold til 75 og 85 hunter?

finnes ikke 75 hunter med slik stokk og rustfritt løp?

Link to comment
Share on other sites

http://www.sako.fi/oldmodels.php?hunterss75

dette er vel samme børsa, noen som vet om det er 60* hevarmsløft på den? det er en modell som er lik 75 hunter bortsett fra rustfritt løp osv? har ikke vært så mye borti denne typen, så fint med litt informasjon

Det er en rustfri 75, så alt er likt bortsett fra metallet og at løpet ikke har de hersens åpnesiktene. Etter mitt syn en meget pen utgave(kanskje derfor jeg har en litt mere voksen en selv).
Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=24163945

denne for 14000kr med montasje og leupold kikkert?

ELLER

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23576493

denne med original sako montasje til 9000kr?

 

Den sistnevnte er 5-6 år og har gått 300-400 skudd, den første er helt ny, og ubrukt.

Håper dere har innspill, selv om det blir ganske hipp som happ. Ned sistnevnte sako 75 en har også rustfritt løp..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...