Jump to content

Saltfjellet - Tespdalen, Bjøllådalen, Harodalen


dimex

Recommended Posts

Hei, til uka vurderer jeg å gå fra sørsiden av saltfjellet, opp igjennom tespdalen ta av til austergilvatnet, videre gjennom bjøllådalen forbi søndre og nordre bjøllåvann, videre inn i harodalen til gåsvatnet og ned ved sætra som ligger ca 5km unna.

 

Er det greit terreng å gå i? Er det noen avstikkere, fiskevann eller andre ting jeg burde få med meg langs denne løypa?

Jeg har aldri vært i dette området før..

 

Slik er ruten jeg har tenkt å gå:

 

rute%20saltfjellet.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gått hele den ruta sjøl, men vært inne ved Bjøllåvatna. Jeg vet det er en veldig grei og flott rute å gå det der. :D Søndre og Nordre Bjøllåvatn huser svær røye, så du bør absolutt sette av litt tid til å prøve fiskelykken der. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du bør få med deg tre vatn som ligger noe nord for Nordre Bjellåvatn, der er det fin regnbueørret (var på 80 og 90 tallet..) De ligger litt sånn i ei klynge rett før du går ned i trolldalen eller hva den heter dalen du går i der. elva går under jorda før den renner ned i saltdalen der, og med krokete bjerkeskog ER det trolsk.

 

Fra Bjellåneset til Krukkistua er det drygt, - IMO, med stash for et uke eller så på ryggen, iallefall om en har telt også. Det er greit terreng, men småsugent og litt bløtt. Tørrere opp mot Gila.

Om Austergilvatnet er der hytta til lappene er så var det fin fisk der før, ligger og et vatn videre langs Gila - skulle jeg gått der nå hadde jeg gått opp på Krukhe (eller Ølfjellet).

 

Ned lappfløtterskaret og til Krukki er det greit, litt steinete et stykke mener jeg å huske, så er det bare greit, fin sti og til tider rene autostradaen.

Krukkimyrene er no av det flotteste stedet som fins synes jeg og Krukkistua er ei grei hytte.

HUSK MYGGMIDDEL! Krukki er DIGER myr og en varm ettermiddag på Krukki i august er fullstendig hinsides alt som fins når det gjelder mygg - Out Of This World!

Fisk i elva om den ikke er flomstor. Og uansett vær - stillongs og lue i sekken.

 

ER bra misunnelig igrunnen, har gått begge veier og mange varianter over der, du får en fantastisk tur. God Tur!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...