Jump to content

Jaktammo til 22 WMR


fat_dog86

Recommended Posts

Har bestilt meg ny børse i cal 22 WMR, og må dermed begynne å finne ut hva slags ammo man skal finne på å teste. Har forstått disse kan være kilen hva angår presisjon, så mye rart må prøves. Tenker å bruke den på jakt med treskjeller, samt lokk og gluggejakt på rev. Håper å finne en balanse mellom stoppeffekt i reven og "restverdi" på matviltet.

 

Hva bruker kammerfolket i WMR riflene sine, hva jakter de med den, og hvordan er erfaringene på effekt og kjøttødeleggelse på viltet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet i ca 5 år nå med en 22 WMR, og utelukkende brukt CCI MaxiMag hollowpoint med veldig godt resultat. Skyter meget gode samlinger på 100 meter. Har kun jaktet fugl med denne børsa, og har hatt god skuddeffekt på samtlige treff. Alle skudd som har truffet fugl (and og gås) har gitt gjennomskyting, der utgangshullet har vært ca 2 cm. For å begrense kjøttødeleggelser har jeg ofte forsøkt å treffe i halsregion/øverst i brystet. Har faktisk skutt and i hodet på omtrent 150 m med dette kalibret, med påmontert tofot på børsa:) Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Joda, har testet en del forskjellig ammunisjon og kommet framtil at 40grs winchester mantla hulspiss, remington 33grs v-max og cci 40grs HP samler best i mitt våpen. Dessverre har jeg bare fått tak i èn pakke v-max gjennom en bekjent, er tydligvis bare i Arendal disse er å skaffe og det blir litt langt. Helmantelen fra winchester har jeg derimot ikke fått til å gå i det hele tatt. Mange av winchesterpatronene klikket også i normalt vintervær (10-12 minusgrader), faktisk så mange som fire av ti skudd! Av de som gikk av var presisjonen laber og ga mye uforbrent krutt i kammeret.

 

Jeg har testet "salongen" litt på hare og har god erfaring med cci HP, rett ned og lite kjøttødeleggelse. Skjøt også en med cci gamepoint og det gjør jeg ikke igjen. Skjøt den rett bakfra på ca. 110 meters hold, og traff den midt i ryggraden. Dette resulterte i at haren krøp med forlabbene inn i tett kratt (den ble lam i bakføttene). Jeg måtte få av meg skiene og snirkle meg med krombøyd rygg inn i krattet etter haren. Hadde det ikke vært vinter og sporsnø hadde jeg nok ikke funnet den igjen, og den ville ha pintes til døde :? Den kom seg omkring 100 meter før jeg fikk tatt livet av den.

 

Så en bør nok være litt obs på hvilken ammunisjon man bruker til forskjellig vilt i dette kaliberet. 40 grs CCI Maximag HP er mitt klare førstevalg til matvilt og jeg ville nok valgt denne til rev også da jeg frykter V-maxen ikke vil oppnå nok dybdevirkning ved treff i f.eks bogfjøla. Jeg har bare skutt èn rev med 22 wmr'en da jeg har andre våpen jeg finner mer egnede til denne bruken, dette var med Maximag HP og reven la seg pent ned.

 

 

_E

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med fler som har det kalibret. Og all er happy, og riflene deres går bra med det aller meste de fòres med. Det med presisjonsmyten bør kanskje dø?!?! :wink: Det samme gjelder jo også 243win, den har goså et ufortjent dårlig rykte.. Alle 243 riflene mine har levert fra 15-30mm samlinger, og det er bra out of the box presisjon.

 

Ja, ble vist litt OT der :mrgreen:

 

Min Sako leverer skremmende gode samlinger med CCI V-max og Hollow pointen. Så vil anbefale deg, og prøve de.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du 30 eller 40 grs? Prøvde den letteste, da det var eneste lokale pusheren hadde inne, men synes den lagde litt vel mye graut i kråka til at jeg tror det er noe jeg vil bruke på matfugl. Men ser ut for å samle godt, så kan være bare jeg som har vært uheldig med treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Må bruke 40 hvis du skal ete det du skyter. Testet en del ammo i spylerveskekanner på 70m og da fant jeg ut at gamepointen omtrent er en helmantel i praksis og føyk gjennom alle 5 kannene mine. TNT 30grs kula stoppet i første kanne, mens 40grs kula i maximag hp stoppet i nr 3. og derfor endte opp som min favoritt. I ettertid så ser jeg at den kan være noe tøff med smått vilt (krikkand) mens på større vilt helt perfekt. Og alt jeg har truffet noenlunde godt er dødt i smellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har skutt en del storskarv med både rem.33grains atip og cci 40 grains hp. Skuddavstand har vært mellom 60 og 100 m. Skarven er hardskutt og det hender ofte den flyr en 20 til 30 m før den faller i vannet, selv ved perfekte treff. Sårkanalene er små for begge typer og de gir gjennomskyting. Jeg har snakket med en som har skutt 15 rev med rem. 33 gr. atip ( 50 m hold på åte). Majoriteten av disse har falt i smellen mens noen vaklet noen skritt før de falt. ved treff i bog skjedde det ofte det ikke ble gjennomskyting. Jeg har testet rem. 33gr. atip og cci 40 gr. hp på våte telefonkataloger med følgende resultat.

 

Rem. 33 gr. atip ( 50m/2,4 kataloger) ( 100 m/1.7 kataloger) for

cci 40gr. hp ( 50m/3kataloger) (100 m/2.4 kataloger) (de gamle vestfold/buskerud katalogene)

så til alt annet en kanskje tiur og kanadagås kan nok rem. 33 grains atip benyttes, men er som sagt litt usikker på gjennomskytningsevnen når det er snakk om tiur og kanadagås. cci 40 gr. hp er jeg sikker på. den blåser igjennom det meste.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da jaktdepotet ikke hadde inne CCI V-max så ble det CCI TNT. Skal bli tøft å være kråke og skjære i nærmeste fremtid :D. Den sammlet stygg godt i sako quad`n den også gitt, så blir det bom,,,,, skyldes det selvfølgelig på rifla :mrgreen:

 

MEN syntes TNT lagde mer støy enn v-max`n. Men igjen, max`n er spiss, og TNT er hull. Det gjør vel sitt til den ekstra støyen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

var på skytebanen og testet ut litt ammo til min nye CZ 455 og kom fram til at CCI Vmax (30gr) samt federal champion 40gr FMJ var de som samlet best . men federalen lå samlet ned til høyre ca 5 cm fra blink. har skutt inn med Vmax nå men hvordan i all f skal jeg bruke federalen. er ikke noe god på å beregne forlegging av siktet..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

i min cz american bruker eg cci gamepoint t jakt. bruker også cci hp. begge har samme treffpunkt. game p- har en forsiktig exp så i duer,ender,hare,etc exp den bare litt men nok til eff avliving uten å sprenge viltet. i gås rev exp den følgelig mer med fin dybdevirkning gjennomskyting. denne kula er derfor veldig anvendelig. hp ekspanderer mer, men sprenger også mer.... hvis bare avliving er viktig-pred jakt så er tnt eller hp tingen.grunnen til at cci gamepoint er min favoritt er fordi med den i magasinet så lurer eg ikke på om den går dypt nok på større småvilt,eller om den sprenger anda som landet 25m fra meg. helt enkelt en meget presis allrounder.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...